Poikaani kiellettiin hakemasta lisää ruokaa koulussa, onko oikein?
Poika kertoi keittäjän sanoneen että jos on jo ottanut grahamlihaiirakan, ei voi hakea toista. Poika on yläasteella ja oli tosi nälissään kun tuli kotiin. Laitoin jo eilen opelle viestiä että kasvavan nuoren pitäisi saada syödä maha täyteen, ei ole tullut vastausta vielä. Toimiiko keittäjä oikein jos kieltää hakemasta lisää?
Kommentit (387)
Tottakai toimi. Ei se sinun syöttöporsas ole eri asemassa, säännöt on kaikille samat. Lähinnä herää kysymys että miksi koulussa edes tarjotaan lihapiirakoita?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei oo reilua että se 45 kg tyttö ja 70 kg poika saa molemmat sen 5 lihapullaa. Kun se nyt vaan on fakta, että poikien energiankulutus on isompi. Mut jos pojat sais vaikka 2 lihapullaa enemmän, nousis varmaan hirvee haloo jostain sukupuolen moninaisuudesta ja sukupuolittuneesta syrjinnästä. Siinä ei kylmällä energiantarpeeseen perustuvalla faktalla olisi mitään merkitystä.
5 lihapullaa pitää riittää. Miten tolkuttoman lihava pitää olla että lounaaksi tarvitsee enemmän!? Itse en ole eläessäni syönyt kolmea enempää kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei oo reilua että se 45 kg tyttö ja 70 kg poika saa molemmat sen 5 lihapullaa. Kun se nyt vaan on fakta, että poikien energiankulutus on isompi. Mut jos pojat sais vaikka 2 lihapullaa enemmän, nousis varmaan hirvee haloo jostain sukupuolen moninaisuudesta ja sukupuolittuneesta syrjinnästä. Siinä ei kylmällä energiantarpeeseen perustuvalla faktalla olisi mitään merkitystä.
Kouluruokailu perustuu vakiannokseen, joka on SAMA tytöille ja pojille. Täysin riippumatta siitä, onko oppilas laiha, läski, suomenmestaruustason voimistelija tai paikallisen amatööriseuran maalivahti.
Oppilaan vanhemmilla on vastuu huolehtia siitä, että pojan energiankulutus täytetään KOTONA. Jos poika kitisee, että kouluruokailussa tarjottu annos on liian pieni, pojan vanhempien täytyy ostaa pojalle eväät.
Suomessa pitäisi kieltää lastenhankinta typeriltä aikuisilta, jotka eivät ymmärrä miten kouluruokailu toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on annokset laskettu. Jos Pekka saa kaksi, voi Leena jäädä ilman. Leipää kyllä saa ottaa lisää.
Ei hätää, Leena on kasvissyöjä. Pekka voi syödä Leenan lihapiirakan.
Ongelmat alkavat vasta kun myös Nico, Jonne, Micco ja Matti haluavat toisen.
Täällä joku entinen koulukiusaaja luokittelee lapsia nimien perusteella.
Nimim. Ihanan ja kunnollisen Jonne pojan äiti
Apua oikeasti sitä kitinää ja irkuporu raivareiden määrää jos ILMAINEN kouluruoka lopetettaisiin ja mentäisiin Amerikan mallilla: maksullinen kouluruoka, toisaalta siellä enimmäkseen pizza, hamppari, ranskis linja, mutta täällähän elämäntapa jonnet hyppäisi riemusta: lisää rasvapaskaa vaan mahaan ettei vahingossakaan grammaakaan laihtuisi ja olisi äitylit ylpeitä kun on niin vanttera poika:3
Vierailija kirjoitti:
Syököön perunaa ja leipää mahan täydeltä. Niiden syöntiä ei koulussa mikään rajoita.
Viisi perunaa ja muutama näkkärisiivu levitteen kera päälle, niin jo on kumma, jos ei tule kylläiseksi. Ei ole tarkoituskaan, että pelkällä proteiinin lähteellä eletään.
Ketjusta hyvin huomaa miten itsekkäitä suomalaiset ovat, tärkeintä että oma lapsi saa enemmän kuin muut, ei sillä ole väliä vaikka muut lapset jäisivät ilman.
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta hyvin huomaa miten itsekkäitä suomalaiset ovat, tärkeintä että oma lapsi saa enemmän kuin muut, ei sillä ole väliä vaikka muut lapset jäisivät ilman.
Juuri tuon takia minä tarjoan naispuolisille oppilaille ylimääräistä herkkuruokaa (esim. mehukeitto tai pannukakku) jos jokainen on saanut yhden annoksen ja keittiöstä löytyy vielä ylimääräistä.
Ahneet pojat jäävät nuolemaan näppejään, koska minä tarjoan "tiskin alta" parhaat palat niille hiljaisille tytöille, jotka eivät koskaan valita ruuasta (ruuan määrä tai laatu) eivätkä koskaan nosta meteliä.
Pitää syödä aamulla ennen kuin lähtee kouluun kunnollinen aamupala ,leipää ,teetä ja juustoa ,kinkkua ,tomaattia.Puuro tai ottaa evääksi pari omenaa ja keksejä.Työpaikoilla ihmiset tekee työtä 8 tuntia päivässä aamupala ja lounas.
Vaihtoehtona on että äiti tekee kunnon aamupalan lapselleen ennen kouluun lähtöä niinkuin hyvät äidit tekee.
Aamulla kotona on ensin syötävä aamupala ennen kouluun lähtöä . Omena evääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 lihapullaa pitää riittää. Miten tolkuttoman lihava pitää olla että lounaaksi tarvitsee enemmän!? Itse en ole eläessäni syönyt kolmea enempää kerralla.
Onko sulla teiniä tai oletko itse ollut teinipoika? Jos olet, sun pitäisi tietää että kasvupyrähdyksessä syövät kuin hevoset ja silti ovat langanlaihoja. Se ravinto menee pelkkään kasvuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla teiniä tai oletko itse ollut teinipoika? Jos olet, sun pitäisi tietää että kasvupyrähdyksessä syövät kuin hevoset ja silti ovat langanlaihoja. Se ravinto menee pelkkään kasvuun!
Oletko oikeasti niin avuton että et osaa tehdä lapsellesi eväitä mukaan jos ei kerran koulussa ruokaa saa tarpeeksi vai onko lapsesi niin avuton ettei osaa ottaa mukaan eväitä ja syödä niitä lisäksi, pitääkö oikeasti yhteiskunnan tehdä kaikki puolestasi, et osaa muuta tehdä kuin valittaa
Syö kotonaan aamulla kirjoitti:
Pitää syödä aamulla ennen kuin lähtee kouluun kunnollinen aamupala ,leipää ,teetä ja juustoa ,kinkkua ,tomaattia.Puuro tai ottaa evääksi pari omenaa ja keksejä.Työpaikoilla ihmiset tekee työtä 8 tuntia päivässä aamupala ja lounas.
Mitä se aamupala enää lounasaikaan auttaa, vaikka ois syönyt hevosen? Kasvavilla teineillä se ruokamenekki on uskomaton. Aikuisena se tasaantuu kun kasvu loppuu. Miten täällä ei ymmärretä, että kasvava teini kuluttaa ihan eritavalla kuin täysikasvuinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti niin avuton että et osaa tehdä lapsellesi eväitä mukaan jos ei kerran koulussa ruokaa saa tarpeeksi vai onko lapsesi niin avuton ettei osaa ottaa mukaan eväitä ja syödä niitä lisäksi, pitääkö oikeasti yhteiskunnan tehdä kaikki puolestasi, et osaa muuta tehdä kuin valittaa
Kyllä osaa. Ja näin tehdäänkin. Ootko sä niin ääliö ettet tajua koko ketjun takana olevaa ajatusta? Kouluruoan pitäisi vastata lasten tarvetta, eikä olla mikään osittaisapu. Löytyyhän valtiolta rahaa turhempaankin, esim. Kreikan tukijaisiin.
Varmaan joku laardiperseinen opettaja taas kitissy ja siinä se palaute tuli.
Vierailija kirjoitti:
Syö kotonaan aamulla kirjoitti:
Mitä se aamupala enää lounasaikaan auttaa, vaikka ois syönyt hevosen? Kasvavilla teineillä se ruokamenekki on uskomaton. Aikuisena se tasaantuu kun kasvu loppuu. Miten täällä ei ymmärretä, että kasvava teini kuluttaa ihan eritavalla kuin täysikasvuinen aikuinen.
Lopeta se lässytys ja uhriutuminen. Kouluruokailun suunnittelussa on kyllä kuunneltu lääkäreitä ja ravitsemusterapeutteja.
Ei ole koulun tehtävä maksaa suursyömäreille mitään "säälipisteitä" siitä, että heillä on suurempi kalorinkulutus. Suursyömärin omat vanhemmat ovat täydessä vastuussa siitä, että kakara ruokitaan kotona niin täyteen, ettei koulussa tarvitse itkeä yhden aterian (lounas) annoskokoa.
Jos vanhemmat ovat niin köyhiä, etteivät kykene ruokkimaan lasta kunnolla kotona, niin lapsi täytyy ottaa huostaan heti. Vanhempien typeryys ei saa olla esteenä lapsen terveelle kasvulle.
Vierailija kirjoitti:
Miten lihapullat vaikuttavat energian tarpeeseen? Tuo 5 lihapullaan on ison miehen annos esim. työmaaruokalassa tai ravintolassa.
Ruokailussa energian määrää voidaan nostaa perunoilla, kasviksilla, leivällä jne. eikä suinkaan liha ole ainut.
Ja miten koulujen määrärahat riittäisi, jos pojat söisivät vain lihaa aterialla, kun kouluruokailun annos saa maksaa vain muutaman euron.
Hei ap. Toinen grahamlihis tuskin olisi pitkään pitänyt poikasi nälkää loitolla. Ne ovat aika pieniä ja lisukkeeksi tarkoitettu. Poika ei vaan ole tottunut kuulemaan sanaa ei? Pikkusen nyt kyllä nolasit itsesi Wilmaviestillä. No, opet ovat jo kaiken nähneet.