Poikaani kiellettiin hakemasta lisää ruokaa koulussa, onko oikein?
Poika kertoi keittäjän sanoneen että jos on jo ottanut grahamlihaiirakan, ei voi hakea toista. Poika on yläasteella ja oli tosi nälissään kun tuli kotiin. Laitoin jo eilen opelle viestiä että kasvavan nuoren pitäisi saada syödä maha täyteen, ei ole tullut vastausta vielä. Toimiiko keittäjä oikein jos kieltää hakemasta lisää?
Kommentit (387)
Valitettavasti kouluruoan kanssa on nykyään tiukkaa. Olin itse eräässä lapsiryhmässä töissä, missä välipalalla tuotiin yleensä juuri se 8 juustosiivua tai 8 palaa kurkkua ryhmän 8 lasta varten. Lisäksi välillä saattoi ihan ruokaa olla vähemmän kuin piti. Jos on 1 grahampiirakka laskettu, niin niitä ei riitä sitä yhtä kaikille, jos kaikki ottavat liikaa. Se on kyllä tosi vähän tuon ikäiselle nuorelle.
Olisitko ap valittanut myös toisesta jäätelöstä? Tuo lihapiirakka on jäätelöön verrattavissa, eli se on ekstraa. Nyt lakatkaa horisemasta siitä kuinka kasarilla ja ysärillä sai mättää, kun itse olen ollut koko ysärin peruskoulussa Tampereella ja kertaakaan ei saanut ottaa kahta mitään ekstraa. Ja jos ei nälkä lähtenyt "lakisääteisestä" viidestä lihapullasta niin sillon otettiin lisää muusia, maitoa ja näkkäriä. Kaikesta edellä mainitusta saa kyllä juoksemiseen energiaa.
Etäläisenä katsoisin viikon ruokalistan, ja taktisina päivinä hakisin koululaisen kotiin syömään kunnollista hyvää ruokaa. Veteen tehty lauantaimakkarasuikale kiusaus ei ole sellaista.
Itsellänikin on parempi olo kun tiedän ettei lapsi ole taas syönyt pelkkää näkkileipää. Opiskeluvelvollisuus täytyy toki täyttää, mutta 60-luvun vankilaruoka ei kuulu sen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti suomeenkin maksullinen kouluruokailu, ruoka olisi "parempaa" ja kaikki saisivat syödä niin paljon kuin haluavat. Siitä sitten vain maksaisi jos uudestaan pitää hakea.
Nyt mölyt mahaan jos vanhemmillasi oli rahaa. Kaikilla ei ole varaa maksulliseen kouluruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti suomeenkin maksullinen kouluruokailu, ruoka olisi "parempaa" ja kaikki saisivat syödä niin paljon kuin haluavat. Siitä sitten vain maksaisi jos uudestaan pitää hakea.
Nyt mölyt mahaan jos vanhemmillasi oli rahaa. Kaikilla ei ole varaa maksulliseen kouluruokaan.
Siitä ilmaisesta ruuasta ei sitten myöskään saisi millään lailla valittaa, oli sitä sitten vähän, paljon, ei kaikkien maailman ruokavammasten mukaan tehtyä, jne jne.
Ruokahävikkiä tulee eniten niinä koulupäivinä jolloin on oppilaiden mieliruokaa. Otetaan liikaa eikä jakseta syödä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ilmaisesta ruuasta ei sitten myöskään saisi millään lailla valittaa, oli sitä sitten vähän, paljon, ei kaikkien maailman ruokavammasten mukaan tehtyä, jne jne.
Pitää sen olla ravintosuositusten mukaan tehty tai aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Eli ei pelkkää lihapiirakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hommata edes lapsia, jollei ole rahaa heitä kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mölyt mahaan? Onpas outo sanonta. En ole kuullut kuin yhden ihmisen puhuvan noin. Hän oli 1950-luvulla syntynyt vaimonhakkaaja. Ehkä typerät sanonnan ovat jotain "kulttuuriperintöä" vaimonhakkaajien suvussa. Isältä pojalle ja pojalta seuraavalle sukupolvelle. :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mölyt mahaan? Onpas outo sanonta. En ole kuullut kuin yhden ihmisen puhuvan noin. Hän oli 1950-luvulla syntynyt vaimonhakkaaja. Ehkä typerät sanonnan ovat jotain "kulttuuriperintöä" vaimonhakkaajien suvussa. Isältä pojalle ja pojalta seuraavalle sukupolvelle. :DDD
Mölyt mahaan on ihan yleinen sanonta, eikä liity mitenkään väkivaltaan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei oo reilua että se 45 kg tyttö ja 70 kg poika saa molemmat sen 5 lihapullaa. Kun se nyt vaan on fakta, että poikien energiankulutus on isompi. Mut jos pojat sais vaikka 2 lihapullaa enemmän, nousis varmaan hirvee haloo jostain sukupuolen moninaisuudesta ja sukupuolittuneesta syrjinnästä. Siinä ei kylmällä energiantarpeeseen perustuvalla faktalla olisi mitään merkitystä.
Miten lihapullat vaikuttavat energian tarpeeseen? Tuo 5 lihapullaan on ison miehen annos esim. työmaaruokalassa tai ravintolassa.
Ruokailussa energian määrää voidaan nostaa perunoilla, kasviksilla, leivällä jne. eikä suinkaan liha ole ainut.
Ja miten koulujen määrärahat riittäisi, jos pojat söisivät vain lihaa aterialla, kun kouluruokailun annos saa maksaa vain muutaman euron.
5 kpl Sydänmerkillä varustettuja lihapyöryköitä ei ole ison miehen annos, vaan yläkoululaiselle laskettu, Kouluruokasuosituksen mukainen määrä. Kouluissa käytettävät lihapyörykät ovat energiapitoisuudeltaan melkoisen erilaisia lounasravintoloissa käytettäviin verrattuna. Kouluissa käytettävissä rasvaa on 10% tai alle, horeca-puolella suositaan n. 20% rasvaa sisältäviä.
Pitää huomioida, että lihapyöryköitäkin on erilaisia.
Mä otin nuorena kouluruokaa sallitun annoksen ja annoin pojille esim. lihapullat, joita en itse tarvinnut. Näin teki muutkin eli tasasimme ns. rajoitetut ruuat. Toimi hyvin ja nälkä lähti kaikilta ja ruokahävikki väheni.
AP:n suurin ongelma taitaa olla nuo kaksi ensimmäistä sanaa.
"Poikaani kiellettiin...."
Siitähän se aina on kiinni. Paskan äidin persehedelmää ei saa kieltää, koska persehedelmälle tulee paha mieli.
Sinun pitää valittaa kunnan päättäjille kouluruuan pienestä budjetista ja vaatia korotusta. Pakkohan se on kieltää ottamasta enempää jos ei ole mistä antaa. Ei opettaja tai keittäjä voi mitään sille ettei käytettävissä olevalla rahalla saa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko ap valittanut myös toisesta jäätelöstä? Tuo lihapiirakka on jäätelöön verrattavissa, eli se on ekstraa. Nyt lakatkaa horisemasta siitä kuinka kasarilla ja ysärillä sai mättää, kun itse olen ollut koko ysärin peruskoulussa Tampereella ja kertaakaan ei saanut ottaa kahta mitään ekstraa. Ja jos ei nälkä lähtenyt "lakisääteisestä" viidestä lihapullasta niin sillon otettiin lisää muusia, maitoa ja näkkäriä. Kaikesta edellä mainitusta saa kyllä juoksemiseen energiaa.
Ei kai kukaan ole väittänyt, että kasarilla ja ysärillä sai mättää... vaan että silloin maltilla otettiin ruokaa, ja sitten sai hakea lisää, kun kaikki oli saanut oman osansa (rajoitteita siis oli alunperin mm. kanankoipien osalta, lihapullien osalta ainakaan en rajoitteita muista olleen) ja ruokaa aina riitti kaikille, ettei tarvinnut nälkäiseksi jäädä. Meillä kai sitten oli tällaiset asiat hyvin järjestetty (Varsinais-Suomessa), ja kai sitä nyt saa puhua tosiasiaa, jos meillä tällä lailla asiat olivat ennen.
Vierailija kirjoitti:
Muistan omilta kouluajoilta lihapullarajoituksen. Olikohan että sai ottaa tyyliin 5 kpl lihapullia per henkilö. Rajoitus tuli sen jälkeen kun jotkut pojat kasasivat niitä lautaselleen pari kauhallista.
Tommosia rajotuksia pitäisi olla lounasruokaloissakin, jotkut rohmuavat padoista kaikki lihat tai muut herkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mölyt mahassa on ihan yleinen sanonta.
Olen kuullut monen käyttävän, lukenut myös.
Nyt kun alakoululaisillakin alkaa olemaan älyluurit, olisi pokka veto tilata pizza tai hamppari kuljetuksella. Saattaa olla että wilmassa olisi maininta asiasta. :D
Opettaja täällä moikka. Tosiaankin tuollaiset extrajutut ovat aina rajoitettuja. Edes opettaja ei saa kahta lihapiirakkaa, vaikka maksaakin itse omat ruokailunsa koulun ruokalassa. Sitten täällä joku vanhempi kertoi, että opettaja oli sanonut, että lapsella meni liian kauan syömisessä eikä sen takia ehtinyt tunnille. Olen tämmöisten 9-vuotiaiden pikkuihmisten opettaja ja meillä ainakin ruokailu on yhdestä oppitunnista pois. Tarkoitus on, että ruokailuun menee 20 minuuttia ja sen jälkeen on puolikas oppitunti vielä jäljellä eli 25min. Minun on, joka kerta vahdittava, että lapset syövät kunnolla ja riittävän nopeasti. Mukulat jäävät helposti höpöttämään ihan omiaan, vaikka koko tunniksi, jos heidän ruokailuaikaa ei rajaa tarkasti. 9-vuotiailla on aika liukuva ajantajukin ja joudun huomaamaan tämän ihan joka päivä. Jos lapsi sanoo, että jonottamisessa meni 20min ja ruokailussa 10min niin tämä ei välttämättä pidä paikkaansa, vaan se open arvio on lähempänä totuutta. Toki on myös mahdollista, että lapsi on oikeassa ja opettaja puhuu puuta heinää, mutta harvinaista tällainen on. Toivoisin, että vanhemmat luottaisivat opettajiin. Kyllä me se koulun arki tunnetaan läpikotaisin.