Te joilta huostaan otettu lapsi vastoin tahtoanne: miten ne teki sen?
Miten ottivat lapset? Sovitteko ajan ja paikan, vai vietiinkö lapsi salaa tai poliisin voimalla?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti suurin osa on aiheellisia, mutta kyllähän Vilja-Eerikan tapaus osoittaa että kaikki sossut eivät ole tehtäviensä tasalla. Tuossa tilanteessa tosin Eerika olisi pitänyt ottaa pois isältään ja lasuja oli tehty, mutta sossut eivät kuunnelleet. Ei mikään takaa ettei virhettä voisi tapahtua myös toisinpäin.
Minut huostaanotettiin syystä, mutta pistettiin ihan väärään paikkaan (laitos jossa hankalia esim. päihdenuoria, itse olin sellainen kiltti ja vähän arka) mikä kyllä vaikutti jonkin verran negatiivisesti. Veikkaan että tekivät kotitilanteen vuoksi nopean sijoituksen eivätkä sitten vaivautuneet etsimään sopivampaa paikkaa myöhemmin. Mutta joo pointtini on että virheitä tapahtuu myös lastensuojelussa, ei että tässä olisi joku salaliitto missä lapsia viedään roppakaupalla pois kunnollisilta vanhemmilta harva se päivä.
Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja voin kyllä sanoa suoraan että eihän tämä systeemi ongelmaton ole. Omiakin asiakkaita on sellaisissa laitoksissa joita en voi pitää kovin hyvinä. Ja silti näiden lasten ja nuorten kotiolot ovat sellaisia että ei ole järkevää vaihtoehtoa. Eihän mikään laitos koskaan mitään kotia voi korvata. Mutta lapsen paikka ei ole päihderiippuvaisen tai harhaisen tai väkivaltaisen vanhemman hoivattavana. Suuri osa tämän hetken ongelmaa on se että tuottoa tahkoavat hoivajätit ovat rynnineet myös lastensuojeluun. Kerjuja kuten Familar ja Pihlajalinnat ja Mehiläiset. Ei niillä ole mielessä lapsen etu, mutta he kilpailuttavat kodinomaisemmat paikat markkinoilta pois eikä vaihtoehtoja jää. Löytyisipä joku Leeni Ikosen tarmolla varustettu ajamaan tätä asiaa että saataisiin enemmän kunnon sijaishuoltopaikkoja. Hyviäkin paikkoja on, ja sen todella huomaa kun paikalla on työntekijöitä jotka tekevät työtä sydämellään. Toki on niin vaikeissa tilanteissa eläneitä nuoria että heitä on vaikea auttaa kovin paljoa. Luulen siis että sinunkin kohdallasi joko sosiaalityöntekijällä ei ollut tarpeeksi tietoa tuosta laitoksesta tai ei vaan ollut paikkoja vapaana missään paremmin sopivassa. Turhat muutoksetkin kun ovat rankkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä usein, että nämä ihmiset joilta lapset viedään heidän itsensä mukaan ilman syytä tai pelkkien pahantahtoisten valheiden varassa, ovat niin tyhmiä etteivät vain pysty näkemään omaa tilannettaan toisen ihmisen näkökulmasta. Heille itselleen on loogista selittää, että joku pahantahtoinen ilkeä ihminen yrittää tehdä kiusaa heille vain koska sattuvat olemaan ilkeitä.
Olen kyllä tavannut myös ihan hölmöjä ja oikeasti toksisia sossuja. Pääsääntöisesti nämä ihmiset jotka väittävät muiden keksivän heistä valheita lämpimikseen tai kostaakseen ovat niin tolloja etteivät ymmärrä mitä tekevät niin väärin, että lapsen kehitys vaarantuu.
Sijaisperheenä olen tavannut ehkä pari-kolmekymmentä sossua. Yksi oli oikeasti toksinen ja ilkeä ihminen. Ei niin että olisi tehnyt välttämättä väärin perustein huostaanottoa, mutta jyräsi asiakasperheen, ei kertonut heille ymmärrettävästi huostaanoton etenemistä tai syytä. Ja samoin jyräsi myös meidät (potentiaalisen sijaisperheen). En kerro yksityiskohtia mutta epäeettistä, kyseenalaista toimintaa.
Emme suostuneet sijaisperheeksi tämän sossun järjestelyiden vuoksi, se oli niin outoa toimintaa. Selän takana järjestelyä ja tyhmänä pitämistä (sekä meidän että asiakasperheen), manipulointia, ylikävelyä, asioiden pimittämistä.
Mutta loput on olleet enemmän tai vähemmän hyviä. Paljon on sellaisia, jotka tekevät ihan kuten bio-vanhemmat toivovat (lisää tapaamisia, pidempiä tapaamisia) ja vähemmistö sellaisia, jotka kysyvät ensin lapselta, sitten vasta biovanhemmilta. Ehdottomasti suurin osa pyrkii kyllä hyvään.
Vain yhden kohdalla olen tosiaan toivonut, etten enää koskaan törmäisi siihen sossuun. Missään. Edes kaupan käytävällä.
Sijaishuollon tavoite ei muuten ole tehdä kuten vanhemmat toivovat. Usein se lapsi on sijaishuollossa koska vanhemmuudessa on ollut ongelmia. Ja tästä syystä esimerkiksi tapaamisten määrää ja tiheyttä täytyy harkita tarkkaan ja edetä lapsen voinnin mukaan. Minun asiakkaani on lapsi ja työni on lapsen etu. Minun työni ei ole miellyttää vanhempia. Toki on mukavaa silloin kun perheessä alkaa olla asiat niin hyvin että tapaamisten lisääminen on lapsen edun mukaista ja kaikkien toive. Tämä korjauksena muuten hyvään kirjoitukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vaan tuli ne sossut ja vei lapsen sijoituksee kiireellisesti. Olin vauvan kanssa tukiasunnossa mutt ei niille kelvannut miten hoidin vauvaa . Kohta lapsi on neljä ja se on vieläkin sijoitusperheessä. Onko mitään toivoa saada sitä enää kotiin? Saan nähdä lasta kaksi kertaa kuukaudessa valvottuna. Kerran sijoitusperheessä ja kerran sossulla. Enkä saa edes mennä lapsen kanssa kahdestaan leikkipuistoon! Tantat tulee mukaan. Mua syytetään että olin epäsiisti enkä osaa siivota.
lapselle olisi parempi, että et enää roikkuisi mukana ja vaatisi tapaamisia
Mistä tietää että lapsi ei välitä biologisesta äidistä? Lapsi kutsuu sijoitusperheen naista äidiksi. Minua etunimeltä. Mutta siellä on paljon lapsia ja kaikki sanoo äiti. En minä luovuta lastani vain haluan sen takaisin kotiin! Onko mitään toivoa enää kun lapsi on kohta 4 vuotta ollut sijoitusperheessä? Se joutui sinne siis ihan pikku vauvana.
Ei ole huostaanotettu, mutta on sijoitettu kolme kertaa. Ekalla kerralla jouduin sairaalaan ja sossut vei siitä lapsen sijaisperheeseen. Tokalla kerralla kaksi poliisia tuli kotoa hakemaan (tämä oli ulkomailla) ja kolmannella kerralla menimme molemmat lapsen kanssa sijaisperheeseen ( kyseessä oli sukulaisperhe).
Poliisien haku oli tosi traumatisoivaa.
Kerronpa omakohtaisen kokemuksen lastensuojelusta ja saatte sitten päätellä, että onko tässä tapauksessa sosiaalitoimi toiminut oikein vai väärin. Tämä siis tapahtui 2017-2020. Taustaa: Lapset 2 ja 5 vuotiaat.
Lapset vuoroviikoin isällä ja äidillä. Äidin vuoroviikoilla lapset usein ovat äidillään vuorokauden tai maksimissaan kaksi, kun äiti vie lapset isälleen (muina päivinä äiti humalassa lapsien kanssa kotona), kun alkaa tanssijalkaa vipattamaan ja lähtee baariin. Monesti niinä kertoina, kun isän viikko loppumassa niin äiti hakee lapset ympäripäissään taksilla luokseen tai jos isä on vienyt lapset äidin luokse niin äiti on sammuneena kotona ja lapset lähtee isälle takaisin. Muutaman kerran on äiti tullut aamuyöstä isän luokse ikkunasta sisään huutamaan ja pari kertaa ajannu autonkin humalapäissään ojan pohjalle. Äiti 3 tai 4 kertaa lähtenyt yöllä baariin ja jättänyt tässä vaiheessa 3 ja 6 vuotiaat lapset yksin kotiin. Tämä 3 vuotias oli yöllä mennyt etsimään äitiään ja naapuri otti siksi aikaa kotiinsa yöksi, kun äiti tuli kotia aamulla 6 aikoihin. Näistä kaikista tapahtumista teki useat eri henkilöt lastensuojelu ilmoituksen (naapuri, minä, isä, päiväkoti jne) mutta niihin ei ole reagoitu ennen seuraavaa tapahtumaa, koska äiti sai aina puhuttua kaiken isän syyksi jne. Äidillä lapset taas vastuussa (isä oli työmatkalla ulkomailla) ja hän päätti lähteä viroon (koronasta huolimatta). Jääkaappi tyhjänä ja oli huikannu ovelta 4 ja 7 vuotiaille lapsille, että soittakaa kummitädille ja pyytäkää hänet yöksi ja käymää kaupassa ja oli lähtenyt aamuyöstä ystävien kanssa Helsinkiin ja siitä laivalla Viroon. Tämä äiti ei soittanut minulle ollenkaan (olen nuoremman lapsen kummitäti) tilanteesta eikä sopinut mitään ja olin itse silloin 500km päässä sieltä missä nämä lapset asuu. Lähdin ajamaan aamuyöstä paikalle ja soitin hätäkeskukseen ja pyysin tekemään sosiaalipäivystyksestä lastensuojelu ilmoituksen. Lapset olivat viikon ajan jossain kunnan laitoksessa ja palautuivat kotia. Sen jälkeen äiti tiesi, että minä tein ilmoituksen hänestä ja yhteydenpito jäi siihen. Olen lapsien isältä ja muilta ystäviltä, kuullut että tämä äiti edelleen ryyppää päivittäin ja ottaa miehiltä baarin kulmalta suihin, että saa viinaa tai kyydin kotiansa. Jättää lapset edelleen yksin kotia, kun lähtee baariin. Nyt lapset ovat 8 vuotiaat ja 10 Ja lapset ovat edelleen hänellä ja lastensuojelu ei ole tehnyt mitään asian eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huostaanotettu, mutta on sijoitettu kolme kertaa. Ekalla kerralla jouduin sairaalaan ja sossut vei siitä lapsen sijaisperheeseen. Tokalla kerralla kaksi poliisia tuli kotoa hakemaan (tämä oli ulkomailla) ja kolmannella kerralla menimme molemmat lapsen kanssa sijaisperheeseen ( kyseessä oli sukulaisperhe).
Poliisien haku oli tosi traumatisoivaa.
No poliisit voidaan. Käskyttää pois paikalta ja tehdä heistä rikosilmoituksen .
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa omakohtaisen kokemuksen lastensuojelusta ja saatte sitten päätellä, että onko tässä tapauksessa sosiaalitoimi toiminut oikein vai väärin. Tämä siis tapahtui 2017-2020. Taustaa: Lapset 2 ja 5 vuotiaat.
Lapset vuoroviikoin isällä ja äidillä. Äidin vuoroviikoilla lapset usein ovat äidillään vuorokauden tai maksimissaan kaksi, kun äiti vie lapset isälleen (muina päivinä äiti humalassa lapsien kanssa kotona), kun alkaa tanssijalkaa vipattamaan ja lähtee baariin. Monesti niinä kertoina, kun isän viikko loppumassa niin äiti hakee lapset ympäripäissään taksilla luokseen tai jos isä on vienyt lapset äidin luokse niin äiti on sammuneena kotona ja lapset lähtee isälle takaisin. Muutaman kerran on äiti tullut aamuyöstä isän luokse ikkunasta sisään huutamaan ja pari kertaa ajannu autonkin humalapäissään ojan pohjalle. Äiti 3 tai 4 kertaa lähtenyt yöllä baariin ja jättänyt tässä vaiheessa 3 ja 6 vuotiaat lapset yksin kotiin. Tämä 3 vuotias oli yöllä mennyt etsimään äitiään ja naapuri otti siksi aikaa kotiinsa yöksi, kun äiti tuli kotia aamulla 6 aikoihin. Näistä kaikista tapahtumista teki useat eri henkilöt lastensuojelu ilmoituksen (naapuri, minä, isä, päiväkoti jne) mutta niihin ei ole reagoitu ennen seuraavaa tapahtumaa, koska äiti sai aina puhuttua kaiken isän syyksi jne. Äidillä lapset taas vastuussa (isä oli työmatkalla ulkomailla) ja hän päätti lähteä viroon (koronasta huolimatta). Jääkaappi tyhjänä ja oli huikannu ovelta 4 ja 7 vuotiaille lapsille, että soittakaa kummitädille ja pyytäkää hänet yöksi ja käymää kaupassa ja oli lähtenyt aamuyöstä ystävien kanssa Helsinkiin ja siitä laivalla Viroon. Tämä äiti ei soittanut minulle ollenkaan (olen nuoremman lapsen kummitäti) tilanteesta eikä sopinut mitään ja olin itse silloin 500km päässä sieltä missä nämä lapset asuu. Lähdin ajamaan aamuyöstä paikalle ja soitin hätäkeskukseen ja pyysin tekemään sosiaalipäivystyksestä lastensuojelu ilmoituksen. Lapset olivat viikon ajan jossain kunnan laitoksessa ja palautuivat kotia. Sen jälkeen äiti tiesi, että minä tein ilmoituksen hänestä ja yhteydenpito jäi siihen. Olen lapsien isältä ja muilta ystäviltä, kuullut että tämä äiti edelleen ryyppää päivittäin ja ottaa miehiltä baarin kulmalta suihin, että saa viinaa tai kyydin kotiansa. Jättää lapset edelleen yksin kotia, kun lähtee baariin. Nyt lapset ovat 8 vuotiaat ja 10 Ja lapset ovat edelleen hänellä ja lastensuojelu ei ole tehnyt mitään asian eteen.
Tämä vanhempi lapsi (7 vuotias) soitti siis minulle ja pyysi tulemaan luokse, että äitinsä oli käskenyt soittaa. Asun siis samalla paikkakunnalla mutta olimme kesälomareissulla silloin 500km päässä. Hieman vit**ti. Oli pakko lähtee ajamaan, kun en voinut jättää lapsia yksin. Kyseistä äitiä en saanut kiinni 3 vuorokauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiireellinen sijoitus tehtiin niin että sosiaalityöntekijä tuli kahden poliisin kanssa oven taakse, tuli sisään, laittoi vauvan turvakaukaloon ja kantoi huutavan vauvan pois. Sijoituksen perään vuorossa oli sitten huostaanotto, jossa ei draamaa sen enempää kun lapsi jo oli sijoituspaikassa valmiiksi.
Olivatko ilmoittaneet ajan vai tulevatko yllättäen?
Ei selvästikään kannata avata ovea kenelle tahansa, varsinkaan jos on syytä epäillä tällaisia suunnitelmia sossulta (ja pystyy itse lapsensa hyvin hoitamaan)Siksi poliisilta voi pyytää virka-apua ja se ovi avataan, vaikka et avaisikaan
No ei todellakaan ne nyt tollasta varten ovea murra, jos eivät ole edes ilmoittaneet tulostaan eikä asukas osaa odottaa heitä. Ja jos kerrostalosta kysymys, niin eivät todellakaan hajota ovea mikä tulisi heille itselleen maksamaan, kai se poliisikin osaa yleisavaimen ennemmin hakea. Vaikka sitä varten nyt ei kyllä poliisia tarvita.
Väitinkö, että poliisi murtaa oven? Poliisi tilaa sen yleisavaimen. Sitä varten tarvitaan se poliisi. Sosiaalitoimi ei tilaa sitä yleisavainta.
No mikäli huoltomies avaa oven rikosilmoituksen myös hänen nimensä . Kannatta käskyttää kova äännisesti poliiseja jotta tajuavat, että ei ole perusteita olla paikalla .
Muistakaa lastensuojelun vainoamisen uhriksi ilman pätevää syytä joutuneet se, että lastensuojelusta pääsee helposti eroon muuttamalla ulkomaille. Kannattaa siis harkita tätä vaihtoehtoa, jos tilanne on kuumottava. Koska muualla päin Eurooppaa (siis Pohjoismaiden ulkopuolella) lapsia ei todellakaan huostaanoteta samankaltaisista mutu-syistä, kuin Suomessa. Suomessa esim. nepsylapsia otetaan huostaan jo lähes systemaattisesti, kun kunnat eivät halua tai ei ole tarjota palveluita, joita lapset oikeasti taritsevat. Suomen lastensuojelulaitoksissa asuvista lapsista 70% on nepsylapsia!
Itse muutimme pois lastensuojelun vainon ja huostaanoton uhan takia. Ja uudessa kotimaassa nepsylapsi sai tarvitsemansa avun, tuen ja palvelut saman tien, eikä kukaan ole koskaan maininnut mitään lastensuojelua meille sanallakaan täällä. Täällä lastensuojelun hampaisiin joutuvat perheet, joissa on alkoholi- tai huumeongelmaa, joissa lapsilla ei ole ruokaa tai vaatteita, lapsia kaltoinkohdellaan, on väkivaltaa jne. Ei normaalit perheet muissa maissa joudu mitään lastensuojelua edes ajattelemaan.
Kyllä minäkin uskon näitä tarinoita.
Itselläni sosiaalitoimiston työntekijä uhkaili minua. Olin nuori yh-äiti vailla tukiverkkoa. Kotihoidon tuella sain myös toimeentulotukea. Hän varasi minulle ajan ja alkoi uhkailemaan minua huostaanotolla. Ja oikein hymyili kun näki kuinka säikähdin, nuori ja heikossa asemassa kun olin. Hän pakotti minut pyytämään perhetyöntekijän luokseni tarkkailemaan minun ja lapseni vuorovaikutusta, jouduin siis allekirjoittamaan lapun jossa luki että omasta tahdostani pyydän perhetyöntekijää tarkkailemaan minua ja lastani. Jos en olisi allekirjoittanut, toimeentulotukeani olisi vähennetty 40 %, jolloin sosiaalitoimiston olisi hänen sanojensa mukaan pakko huolehtia lapseni toimeentulosta ja sijoittaa lapseni kiireellisesti.
Ihmeen kaupalla kuitenkin sain seuraavalla viikolla puhelinsoiton jossa tarjottiin töitä joita olin etsinyt. Peruutin perhetyöntekijän enkä enää ole nähnyt tuota kammottavaa naista. Muistan vieläkin sen hymyn, kun hän uhkaili ja huomasi kuinka peloissani olin.
Mulla taas on hyviä kokemuksia Suomen lastensuojelusta, mutta huonoja ulkomailta. Ulkomailla lapsi sijoitettiin ihan mitättömästä syystä enkä olisi saanut sitä takaisin. Muutimme Suomeen ja sain lapsen takaisin kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiireellinen sijoitus tehtiin niin että sosiaalityöntekijä tuli kahden poliisin kanssa oven taakse, tuli sisään, laittoi vauvan turvakaukaloon ja kantoi huutavan vauvan pois. Sijoituksen perään vuorossa oli sitten huostaanotto, jossa ei draamaa sen enempää kun lapsi jo oli sijoituspaikassa valmiiksi.
Kiireellinen sijoitus tehdään silloin, kun lapsi on vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiireellistä sijoitustakaan ei ikinä tehdä varoittamatta. Kyllä sinne vanhemmille on yritetty soitella ja sopia tapaamista ja kotikäyntiä, jos tilanne on vaikka se, että pikkuvauva on huumekämpässä. Viime kädessä poliisin virka-avulla tullaan. Poliisi nostaa oven saranoiltaan tarvittaessa.
Miten olisi yleisavain? Uhoa vaan menemään, tulee kivan fallinen olo! 😂
Kiireellisen sijoituksen peruste on aina lapsen hengenvaara, ei siinä ole aikaa alkaa metsästämään jotain huoltomiestä.
Sinähän sen tiedät ihan varmasti! 😂 Jos niin vaarallinen koti olisi, ei lasta saisi edes synnytyslaitokselta kotiin!
Vähänpä ymmärrät asiasta. Todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on hyviä kokemuksia Suomen lastensuojelusta, mutta huonoja ulkomailta. Ulkomailla lapsi sijoitettiin ihan mitättömästä syystä enkä olisi saanut sitä takaisin. Muutimme Suomeen ja sain lapsen takaisin kuukaudessa.
Mistä maasta kyse? Mistä syystä sijoitettiin? Miten niin "et olisi saanut takaisin", kuitenkin sait kun kerran muutitte takaisin Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tai kun sossu luulee tai väittää tai valehtelee näin olevan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tai kun sossu luulee tai väittää tai valehtelee näin olevan. :)
Tai äiti valehtelee itselleen eikä nää kuinka huonosti lapsi voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vaan tuli ne sossut ja vei lapsen sijoituksee kiireellisesti. Olin vauvan kanssa tukiasunnossa mutt ei niille kelvannut miten hoidin vauvaa . Kohta lapsi on neljä ja se on vieläkin sijoitusperheessä. Onko mitään toivoa saada sitä enää kotiin? Saan nähdä lasta kaksi kertaa kuukaudessa valvottuna. Kerran sijoitusperheessä ja kerran sossulla. Enkä saa edes mennä lapsen kanssa kahdestaan leikkipuistoon! Tantat tulee mukaan. Mua syytetään että olin epäsiisti enkä osaa siivota.
lapselle olisi parempi, että et enää roikkuisi mukana ja vaatisi tapaamisia
Mistä tietää että lapsi ei välitä biologisesta äidistä? Lapsi kutsuu sijoitusperheen naista äidiksi. Minua etunimeltä. Mutta siellä on paljon lapsia ja kaikki sanoo äiti. En minä luovuta lastani vain haluan sen takaisin kotiin! Onko mitään toivoa enää kun lapsi on kohta 4 vuotta ollut sijoitusperheessä? Se joutui sinne siis ihan pikku vauvana.
Toivottavasti ei joudu pois kotoaan, jossa on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Yleä myöten löytyy uutisia perusteettomista huostaanotoista, että sikäli Vauva-foorumin kiusaajat tekevät itsensä vaan naurettavaksi väittämällä yleistiedon vastaisesti, että niitä ei ole. Ja maailma on pannukakku.
Näissä on aina kuultu vain vanhempien mielipide, koska sossut eivät voi yksittäisiä tapauksia kommentoida.
Eihän kukaan tietenkään myönnä olevansa huono vanhempi. Jos myöntäisi, sitä lasta ei olisi koskaan tarvinnutkaan ottaa huostaan, kun vanhempi yrittäisi muuttua paremmaksi.
Resurssit on niin vähäiset, että ei varmasti yhtään lasta oteta huostaan turhan päiten.
en ole koskaan tavannut sellaista naista, joka ei olisi täydellinen tai ainakin keskivertoa parempi. siis omasta mielestään.
jokainen alhaisinkin pitsalaatikoiden, siideritölkkien ja kissanpaskan keskellä elävä tatuoitu ja lävistetty pubiruusu legginseissä kuvittelee olevansa hyvä äiti ja siisti ihminen