Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilta huostaan otettu lapsi vastoin tahtoanne: miten ne teki sen?

Vierailija
20.02.2021 |

Miten ottivat lapset? Sovitteko ajan ja paikan, vai vietiinkö lapsi salaa tai poliisin voimalla?

Kommentit (293)

Vierailija
201/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon hyvinkin näitten viranomaisten virheisiin myös lastensuojelun osalta, sillä olen itse joutunut viranomaisten kynsiin mielenterveys puolella ja siellä mielivallan kautta minut diagnosoitiin skitsofreenikoksi, vaikka olen terve ja mitään vikaa ei ole. Sielläkin lääkäri on jumalasta seuraava jota uskotaan kyseenalaistamatta ja ilman kritiikkiä, kuin hän tietäisi kaiken. No eipä tiennyt ja sen seurauksia tässä nyt on podettu jo useita vuosia.

Voin hyvin kuvitella, että lasussakin virkaa tekevien sanaan uskotaan ja niihin luotetaan, kun suomalaiset yleensä on tälläisiä auktoriteetti uskovaisia, niin niilläkin menee läpi ihan mitkä tahansa selitykset. Voin hyvin kuvitella, että liian monet ovat joutuneet kokemaan kaltoinkohtelua viranomaisilta, niin minäkin. Muunmuassa kerran poliisit hakivat "hoitoon" kotoa, kun en ollut mennyt hoitoneuvotteluihin. No laittoivat sitten väkivalloin rautoihin ja pitivät epämukavassa kuljetusasennossa yli 3 tuntia, kun kuljettivat sairaalaan. Meinasin traumatisoitua tästä.

Ja mitäköhän sinä teit ennen kuin sinut raudoitettiin? Tappelit psykoosissa kuin vesikauhuinen ahma?

En suostunut lähtemään poliisien matkaan. Mutta aika erikoista että tämmöinen toiminta nähdään hoitona ihmiselle. Eipä tuommoinen kohtelu mielenterveyttä lisää ainakaan.

Vierailija
202/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti suurin osa on aiheellisia, mutta kyllähän Vilja-Eerikan tapaus osoittaa että kaikki sossut eivät ole tehtäviensä tasalla. Tuossa tilanteessa tosin Eerika olisi pitänyt ottaa pois isältään ja lasuja oli tehty, mutta sossut eivät kuunnelleet. Ei mikään takaa ettei virhettä voisi tapahtua myös toisinpäin.

Minut huostaanotettiin syystä, mutta pistettiin ihan väärään paikkaan (laitos jossa hankalia esim. päihdenuoria, itse olin sellainen kiltti ja vähän arka) mikä kyllä vaikutti jonkin verran negatiivisesti. Veikkaan että tekivät kotitilanteen vuoksi nopean sijoituksen eivätkä sitten vaivautuneet etsimään sopivampaa paikkaa myöhemmin. Mutta joo pointtini on että virheitä tapahtuu myös lastensuojelussa, ei että tässä olisi joku salaliitto missä lapsia viedään roppakaupalla pois kunnollisilta vanhemmilta harva se päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2014 keskellä yötä oveeni hakattiin (ovikellokin on keksitty!). Oven takana oli kaksi poliisia ja joku siviili. Tulivat asuntoon, kävivät sen läpi. Kysyivät olenko juonut. Siviili kysyi missä tyttäreni on. En tiennyt että minulla on tytär, vastasin. Vähän aikaa siinä uunoilivat vihaisina. Sitten toinen poliisi katseli puhelintaaan ja muille jotain ja lähtivät pois. Mitään en kuullut asiasta tuon jälkeen. Outo tapaus.

Joku sinua vihaava naapuri oli soittanut kytät tehdäkseen kiusaa? Mulle kerrostalossa joskus hullu naapuri laittoi lappuja postiluukusta että soittaa poliisit jos en lopeta raskaiden tavaroiden siirtelyä öisin. :D En moista edes tehnyt ja olin muutenkin hiljainen. Onneksi isännöitsijälle ilmoitus sai mokomat lappuset loppumaan.

Vierailija
204/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illalla ilmestyivät ovelle poliisien kanssa ennalta mitään ilmoittamatta, ja veivät lapset vaikka nämä eivät itsekään olisi halunneet moisten ihmisjätösten matkaan lähteä.

Mitään laittomuutta saati hengenvaaraa eivät kyenneet osoittamaan, ja siksi sossu vetosikin vain promillemittarin lukemaan, mille ei ole laissa määrätty edes minkäänlaista raja-arvoa.

Se, että nimittelet poliiseja ihmisjätöksiksi, kertoo sinusta aivan riittävästi. Lisäksi sönkötät jotain, ettet ollut liikaa kännissä. Joojoo.

Vierailija
205/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte tietää millaisissa oloissa jotkut lapset elävät katsokaa pakkohuutokaupassa olevia taloja ja niiden "sisustuksia". Ne ovat lääviä, lapsilla ei välttämättä edes lakanaa sängyssä, kaikki on rikki, keittiössä ei ole senttiäkään tyhjää lattialla tai tasoilla, eläinten jätöksiä keskellä lattiaa jne. 

En yhtään ihmettele jos vastaavista oloista huostaanotetaan lapsi kun ensin on tarjottu apua ja se ei kelpaa tai ei auta tilanteessa.

Vierailija
206/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 2000- luvulla vaikea alkoholiongelma. Sen takia sossu kävi kylässä monta kertaa, haastatteli lapsia, tarkasti kodin jne jne. Koska minulla oli hyvä tukiverkko, ja koska he näkivät että tosissani hain apua, ei lapsiani viety pois, ei edes uhkailtu sillä.

Sossu oli ymmärtäväinen, avulias ja kaikin tavoin läsnä- hyvällä tavalla.

Olen ollut nyt 12 vuotta selvänä, enkö usko että ilman heitä olisin päässyt yli alkoholismista.

N46

Vierailija
207/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon hyvinkin näitten viranomaisten virheisiin myös lastensuojelun osalta, sillä olen itse joutunut viranomaisten kynsiin mielenterveys puolella ja siellä mielivallan kautta minut diagnosoitiin skitsofreenikoksi, vaikka olen terve ja mitään vikaa ei ole. Sielläkin lääkäri on jumalasta seuraava jota uskotaan kyseenalaistamatta ja ilman kritiikkiä, kuin hän tietäisi kaiken. No eipä tiennyt ja sen seurauksia tässä nyt on podettu jo useita vuosia.

Voin hyvin kuvitella, että lasussakin virkaa tekevien sanaan uskotaan ja niihin luotetaan, kun suomalaiset yleensä on tälläisiä auktoriteetti uskovaisia, niin niilläkin menee läpi ihan mitkä tahansa selitykset. Voin hyvin kuvitella, että liian monet ovat joutuneet kokemaan kaltoinkohtelua viranomaisilta, niin minäkin. Muunmuassa kerran poliisit hakivat "hoitoon" kotoa, kun en ollut mennyt hoitoneuvotteluihin. No laittoivat sitten väkivalloin rautoihin ja pitivät epämukavassa kuljetusasennossa yli 3 tuntia, kun kuljettivat sairaalaan. Meinasin traumatisoitua tästä.

Ja mitäköhän sinä teit ennen kuin sinut raudoitettiin? Tappelit psykoosissa kuin vesikauhuinen ahma?

En suostunut lähtemään poliisien matkaan. Mutta aika erikoista että tämmöinen toiminta nähdään hoitona ihmiselle. Eipä tuommoinen kohtelu mielenterveyttä lisää ainakaan.

Eli paitsi sairaudentunnoton, niin myös tyhmä. Terve ja fiksu olisi lähtenyt sovinnolla ja siten todistanut olevansa niin hyvässä kunnossa, ettei pakkotoimenpiteisiin ole tarvetta.

Tämä äiti joka julkisuudessakin puhuu siitä miten lapset vietiin väärin tehdyn makaronilaatikon takia, aina unohtaa mainita oman hoitoresistentin skitsofreniansa.

Vierailija
208/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paitsi sairaudentunnoton, niin myös tyhmä. Terve ja fiksu olisi lähtenyt sovinnolla ja siten todistanut olevansa niin hyvässä kunnossa, ettei pakkotoimenpiteisiin ole tarvetta.

Tämä äiti joka julkisuudessakin puhuu siitä miten lapset vietiin väärin tehdyn makaronilaatikon takia, aina unohtaa mainita oman hoitoresistentin skitsofreniansa.

Lampaana oleminen ei sovi kaikkien luonteelle, varsinkin jos itse kokee olevansa viaton. Mutta niinkuin aikaisemmin sanottu niin kyllähän normaali suomalainen poliisia tottelee ja on kasvatettu tähän auktoriteetti uskovaisuuteen. Mielestäni suomessakaan poliisi ei saa kohdella kansalaisia miten sattuu ja kaikissa tilanteissa ei vastoin tahtoa, varsinkin jos rikosta ei ole tapahtunut. Näitä poliisienkin väärinkäytöksiä silloin tällöin paljastuu suomessakin, että en menis sokeasti niihinkään luottamaan.

Vierailija
209/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Eerikaa ei huostaanotettu. Vai mitä trollit?

Miksi ratsastat kuolleella tytöllä? Anna hänen levätä rauhassa. Se oli poikkeuksellinen tapaus ja yksi syy siihen, ettei häntä autettu oli se, että hänen isänsä äiti oli lasussa johtavassa asemassa ja torppasi huostaanoton hänen pojaltaan ja uudelta naisystävältä, jonka raskaus oli kestänyt ties kuinka monta vuotta.

Se että hänet olisi kuulunut huostaanottaa ei tarkoita sitä, että muiden lapsia pitäisi huostaanottaa varmuuden vuoksi.

Vierailija
210/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tänä päivänä perheen kahdesta lapsesta nuorimmainen on edelleen sijoitettuna toiseen perheeseen ja toiseen kuntaan. Nyt huostaa perustellaan äidin munuaissairaudella.

- Olen sairastunut 9-vuotiaana munuaissairauteen. Käyn sen vuoksi kolmesti viikossa dialyysissä. Nyt lääkärit käyttävät tätä perusteena sille, että huostaanottoa ei pureta. Minulla on kuitenkin lääkärintodistus, joka osoittaa, että olen täysin kykeneväinen hoitamaan kehitysvammaista poikaani. Tästä huolimatta huostaanottoa ei suostuta purkamaan, kertoo pojan äiti.

- Lisäksi huostaa perustellaan sillä, että sijaisperheelle on muodostunut kiintymyssuhde poikaan. Haluan kuitenkin sanoa, että myös minulla on kiintymyssuhde poikaani, joka on saanut alkunsa vaikeiden lapsettomuushoitojen jälkeen, äiti jatkaa.

Kunnissa ei olla halukkaita kommentoimaan huostaanottoja yksityisyydensuojaan vedoten."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsia-huostaanotetaan-kyseenalaisi…

Eli toinen perheen lapsista saa asua kotona, mutta toinen ei. On se niin perkeleestä. Ja täällä puhutaan suut silmät täyteen paskaa, että vika on vanhemmissa. Jaa, no miksi toinen lapsi sitten saa asua kotona? Ja sama tilanne vaikka kuinka monella. Ei tässä auta muu kuin uskoa viimeiseen tuomioon, että sitten viimeistään saa kaikki ansionsa mukaan.

Toinen lapsi on terve ja hän pärjää vaikka äiti käykin dialyysihoidoissa. Kehitysvammainen poika ei pärjää, jos äiti on joka viikko 3 kertaa dialyylissä 4 tuntia kerrallaan ja matkat päälle. Tai istuu koneessa kiinni kotonaan dialyysissä.

Vierailija
211/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi kiitollinen että vanhimmalla pojallani ei ole lapsia.

Mt-ongelmat, päihteet, kirjaindiagnooseja.

Ei pysty itseään hoitamaan edes. Ei ota vastaan apua, rehab tai psykiatrista hoitoa.

Täällä ruotsissa hänen pitää olla vaaraksi muille ja tehdä heille jotain todella ikävää jotta saa pakollista apua.

Ei tälläset ihmiset mitää lapsia tartte ympärilleen kärsimään.

Vierailija
212/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheestä, jonka äiti on julkisesti puhunut laittomasta huostaanotosta ja että meidät vietiin ilman syytä. Totuus on, että äiti harjoitti voimakasta henkistä väkivaltaa meitä kohtaan, olimme kotona kuin koiria (2000-luvulla). Emme esimerkiksi saaneet tulla näkyville jos meillä kävi vieraita. Äiti sitoi kädet jos emme totelleet. Todistimme äidin ja isän välistä v*kivaltaa. Äidin miesystävä ja veli koskettelivat minua lapsena (olin pieni tyttö), äiti käytti mua jatkuvasti terapeuttinaan minkä haukkumiseltaan ehti.

Mun piti todistaa jopa oikeudessa, että äiti on hyvä äiti. Äiti oli varannut kirveen ovensuuhun, että pistää minut kylmäksi oikeudesta tulon jälkeen, jos sanoisin jotain muuta kuin mitä hän oli käskenyt.

Vierailija
213/293 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Eerikaa ei huostaanotettu. Vai mitä trollit?

Miksi ratsastat kuolleella tytöllä? Anna hänen levätä rauhassa. Se oli poikkeuksellinen tapaus ja yksi syy siihen, ettei häntä autettu oli se, että hänen isänsä äiti oli lasussa johtavassa asemassa ja torppasi huostaanoton hänen pojaltaan ja uudelta naisystävältä, jonka raskaus oli kestänyt ties kuinka monta vuotta.

Se että hänet olisi kuulunut huostaanottaa ei tarkoita sitä, että muiden lapsia pitäisi huostaanottaa varmuuden vuoksi.

Tämä näkemys suurella yleisöllä, omassa pehmeässä kuplassaan, tuntuu olevan. Ei, ei ollut poikkeuksellinen tapaus, vaan joka ikinen vuosi noin 10 lasta kuolee vanhempiensa käsissä. Ja noin 100 lasta vammautuu pysyvästi vanhempiensa käsissä. 

Suomessa. Joka hemmetin vuosi.

Suomessa syntyy vuosittain noin 600 FASD-lasta. Vain noin 50 lasta otetaan vuosittain huostaan vauvaiässä, eivätkä he kaikki suinkaan ole FASD-vauvoja.

Missähän oloissa ne 600 FASD-lasta kasvavat, kun äiti ei voinut olla juomatta edes raskausaikana? 

Väkivalta pysyi Eerikankin kohdalla piilossa, koska isä valehteli, ja koska Eerika ei kertonut. Nämä kaikki on dokumentoitu ja niiden pohjalta on tehty kirja. 

Aikuisissa on valtavan paljon niitä pehmeässä kuplassa eläviä, jotka eivät halua uskoa pahaa, vaikka jäljet ovat silmien edessä. Kuten Eerikan pahat, isot, toistuvat mustelmat olivat nähtävissä. Haluttiin uskoa isää. Suljettiin pois se mahdollisuus, että isä valehtelee, lapsi ei uskalla puhua. 

Ja sitten ei puututa. Mieli kieltää pahan. 

Vierailija
214/293 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaa siltä usein, että nämä ihmiset joilta lapset viedään heidän itsensä mukaan ilman syytä tai pelkkien pahantahtoisten valheiden varassa, ovat niin tyhmiä etteivät vain pysty näkemään omaa tilannettaan toisen ihmisen näkökulmasta. Heille itselleen on loogista selittää, että joku pahantahtoinen ilkeä ihminen yrittää tehdä kiusaa heille vain koska sattuvat olemaan ilkeitä. 

Olen kyllä tavannut myös ihan hölmöjä ja oikeasti toksisia sossuja. Pääsääntöisesti nämä ihmiset jotka väittävät muiden keksivän heistä valheita lämpimikseen tai kostaakseen ovat niin tolloja etteivät ymmärrä mitä tekevät niin väärin, että lapsen kehitys vaarantuu. 

Vierailija
215/293 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vaikuttaa siltä usein, että nämä ihmiset joilta lapset viedään heidän itsensä mukaan ilman syytä tai pelkkien pahantahtoisten valheiden varassa, ovat niin tyhmiä etteivät vain pysty näkemään omaa tilannettaan toisen ihmisen näkökulmasta. Heille itselleen on loogista selittää, että joku pahantahtoinen ilkeä ihminen yrittää tehdä kiusaa heille vain koska sattuvat olemaan ilkeitä. 

Olen kyllä tavannut myös ihan hölmöjä ja oikeasti toksisia sossuja. Pääsääntöisesti nämä ihmiset jotka väittävät muiden keksivän heistä valheita lämpimikseen tai kostaakseen ovat niin tolloja etteivät ymmärrä mitä tekevät niin väärin, että lapsen kehitys vaarantuu. 

Sijaisperheenä olen tavannut ehkä pari-kolmekymmentä sossua. Yksi oli oikeasti toksinen ja ilkeä ihminen. Ei niin että olisi tehnyt välttämättä väärin perustein huostaanottoa, mutta jyräsi asiakasperheen, ei kertonut heille ymmärrettävästi huostaanoton etenemistä tai syytä. Ja samoin jyräsi myös meidät (potentiaalisen sijaisperheen). En kerro yksityiskohtia mutta epäeettistä, kyseenalaista toimintaa. 

Emme suostuneet sijaisperheeksi tämän sossun järjestelyiden vuoksi, se oli niin outoa toimintaa. Selän takana järjestelyä ja tyhmänä pitämistä (sekä meidän että asiakasperheen), manipulointia, ylikävelyä, asioiden pimittämistä.

Mutta loput on olleet enemmän tai vähemmän hyviä. Paljon on sellaisia, jotka tekevät ihan kuten bio-vanhemmat toivovat (lisää tapaamisia, pidempiä tapaamisia) ja vähemmistö sellaisia, jotka kysyvät ensin lapselta, sitten vasta biovanhemmilta. Ehdottomasti suurin osa pyrkii kyllä hyvään.

Vain yhden kohdalla olen tosiaan toivonut, etten enää koskaan törmäisi siihen sossuun. Missään. Edes kaupan käytävällä. 

Vierailija
216/293 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illalla ilmestyivät ovelle poliisien kanssa ennalta mitään ilmoittamatta, ja veivät lapset vaikka nämä eivät itsekään olisi halunneet moisten ihmisjätösten matkaan lähteä.

Mitään laittomuutta saati hengenvaaraa eivät kyenneet osoittamaan, ja siksi sossu vetosikin vain promillemittarin lukemaan, mille ei ole laissa määrätty edes minkäänlaista raja-arvoa.

Tässäpä täydellinen kommenttiesimerkki henkilöstä, jonka ei pitäisi saada olla lastensa kanssa saman katon alla.

Vierailija
217/293 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
218/293 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaan tuli ne sossut ja vei lapsen sijoituksee kiireellisesti. Olin vauvan kanssa tukiasunnossa mutt ei niille kelvannut miten hoidin vauvaa . Kohta lapsi on neljä ja se on vieläkin sijoitusperheessä. Onko mitään toivoa saada sitä enää kotiin? Saan nähdä lasta kaksi kertaa kuukaudessa valvottuna. Kerran sijoitusperheessä ja kerran sossulla. Enkä saa edes mennä lapsen kanssa kahdestaan leikkipuistoon! Tantat tulee mukaan. Mua syytetään että olin epäsiisti enkä osaa siivota.

Vierailija
219/293 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiireellinen sijoitus tehtiin niin että sosiaalityöntekijä tuli kahden poliisin kanssa oven taakse, tuli sisään, laittoi vauvan turvakaukaloon ja kantoi huutavan vauvan pois. Sijoituksen perään vuorossa oli sitten huostaanotto, jossa ei draamaa sen enempää kun lapsi jo oli sijoituspaikassa valmiiksi.

Olivatko ilmoittaneet ajan vai tulevatko yllättäen?

Ei selvästikään kannata avata ovea kenelle tahansa, varsinkaan jos on syytä epäillä tällaisia suunnitelmia sossulta (ja pystyy itse lapsensa hyvin hoitamaan)

et sinä mitään pysty hoitamaan. ei se sossu tyhjän tähden tule lasta pelastamaan.

Vierailija
220/293 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vaan tuli ne sossut ja vei lapsen sijoituksee kiireellisesti. Olin vauvan kanssa tukiasunnossa mutt ei niille kelvannut miten hoidin vauvaa . Kohta lapsi on neljä ja se on vieläkin sijoitusperheessä. Onko mitään toivoa saada sitä enää kotiin? Saan nähdä lasta kaksi kertaa kuukaudessa valvottuna. Kerran sijoitusperheessä ja kerran sossulla. Enkä saa edes mennä lapsen kanssa kahdestaan leikkipuistoon! Tantat tulee mukaan. Mua syytetään että olin epäsiisti enkä osaa siivota.

lapselle olisi parempi, että et enää roikkuisi mukana ja vaatisi tapaamisia