Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilta huostaan otettu lapsi vastoin tahtoanne: miten ne teki sen?

Vierailija
20.02.2021 |

Miten ottivat lapset? Sovitteko ajan ja paikan, vai vietiinkö lapsi salaa tai poliisin voimalla?

Kommentit (293)

Vierailija
161/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä huostaanotettiin kiireellisesti, kun olin vienyt lapseni lastenneurologisiin tutkimuksiin synnynnäisen kallon saumojen juuttumisen vuoksi. Olimme asuneet Suomessa noin 4 kk. Lastenneurologi teki lastensuojeluilmoituksen, jossa luki: “Koti vähävirkkeinen ja perhe elää omassa kuplassaan. “Olimme USA:sta muuton vuoksi joutuneet luopumaan lasten leluista ja emme osanneet suomea. Olin asunut yli 20 v. ulkomailla. Lisäksi syy huostaanottoon oli hallinto-oikeudessa esitetty huoltajuuskiistana. USA:ssa osavaltiossa oli ehdoton yhteishuoltajuus eli huoltajuus isällä ja äidillä ( silti meni läpi hallinto-oikeudessa huoltajuuskiistana!). Huostaanotto Hallinto-oikeudessa tapahtuu siten, että kaksi sijais- ja jälkihuollon virkailijaa tekee päätökset huostaanotoista. Erikoisasiantuntijaksi valitsivat lastenpsykiatrin, joka oli ennakkoon päättänyt huostaanotosta ja kirjoittanut perheestäni julman ja järkyttävän lastenpsykiatrian lausunnon. Valitin lausunnosta ja kunnianloukkauksesta aluehallintovirastoon, mutta ylilääkäri ei suostunut sitä korjaamaan. Suomessa lasten ja vanhempien oikeudet eivät toteudu. Näin perhetukikeskuksessa, kun kaksi kantasuomalaista perhettä sai lapsensa takaisin. Mam* -perheistä kaikilta vietiin lapset sijoitettaviksi kodin ulkopuolelle. Almuja ja tukitoimia emme halunneet, eikä niitä tarjottu.

Milloin tämä tapahtui?

Vierailija
162/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitteko kännissä? Edelleen on hyvä, että sellaisilta haetaan lapset pois.

Edellisestä ketjusta jo huomattiin, että sossun puolustajat puhuu paskaa niin paljon kuin ehtivät.

Nyt pitää muistaa tässä kaksi eri asiaa: kiireellinen sijoitus ja huostaanotto. Molemmista löytyy tietoa Finlexistä lastensuojelulaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ikonen pitää lukuja liian isoina. Hän uskoo, että huostaanotettujen määrä putoaisi murto-osaan, jos lastensuojelu toimisi lakeja noudattaen. Hänen mukaansa kriisitilanteissa perheet jäävät usein heitteille eivätkä ne saa ajoissa tukea."

Näin lastensuojeluun erikoistunut lakimies ja varatuomari Leeni Ikonen. Hän tietenkään ei tiedä yhtä hyvin kuin vauvafoorumilaiset.

Ei se että on lakimies kerro että on kaikki palikat kohdillaan.

Vierailija
164/293 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta yritettiin huostaanottaa lapsi. Eivät onnistuneet.

Ensin tekivät kiireellisen sijoituksen valheilla perustellen. Kävimme neuvotteluissa sossulassa, mutta nuoret kokemattomat sossut eivät uskoneet sanaakaan, kun olivat niin rikollisten ilmoittajien valheiden pauloissa. Kävimme myös sossulan perheneuvonnassa psykiatrilla, mutta sille psykiatrille oli syötetty myös jotain valheellisia tietoja (ehkä siitä ls-ilmosta?) ja oli miljoona kertaa hullumpi kuin me asiakkaat. Valheiden kumoamiseen meni niin monta kuukautta poliisissa, että sossut ehtivät tehdä sijoituksen. Jouduin vasten tahtoani viemään lapseni laitokseen ihan itse, kun uhkana oli tosiaan, että viranomaiset olisivat sen tehneet vaikka väkivalloin muuteoi. Sitä ennen meistä oli tehty lyhyellä aikavälillä 2 aiheetonta ls-ilmoitusta. Tekijät olivat tuttuja keskenään, tehneet ennenkin rikoksia yhdessä. Eka ilmoitus todettiin sossulassakin aiheettomaksi. Oli laadittu huonosti. Toisen kumoamiseen tarvittiinkin sitten jo poliisin apua, ja yksi ikävä välikohtaus, jossa ls-ilmon tekijä oli lapseni pahoinpitelyyn osallisena. Pahoinpitely käsiteltiin oikeudessa.

Eli huostaanottoyritys oli täysin tekaistu kostojuttu rikollisryhmältä.

Selvittämiseen meni paljon aikaa, ja onnistuin saamaan lapseni pois sijoituksesta vasta kun aikaa oli kulunut noin 2 kuukautta. Seuraava askel olisi ollut sossuilta, että sijoitusta olisi vetkutettu pidemmäksi ja lapsi olisi huostaanotettu automaattisesti. Kuten joku jo täällä kertoikin.

Eli huostaanotto ja sijoitus tapahtuvat tietyllä samalla sabluunalla aina. Ja tämä on hyvin rikollistenkin tiedossa. Käytät vaan oikeaita termejä kertoillessasi valheitasi ja täytät oikeat lomakkeet, niin saat epätoivotun ihmisen tieltäsi pois.

Lapsi ei ole ennen tätä eikä tämän jälkeen tehnyt mitään sijoitukseen tai huostaanottoon oikeuttavaa. Enkä minä. Kaikki oli rikollisten sepittämää, mutta upposi tiettyihin viranomaisiin kuin häkä. Vaikka osa rikollisista oli ihan linnassa istuneita paatuneita taparikollisia, heidän sanaansa uskottiin sossulassa enemmän kuin meidän normaaleiden ihmisten.

(En uskoisi tätä itsekään, ellei olisi tapahtunut minulle.)

Onko sinulla todistusaineistoa (asiakaskirjauksia sossulta ja lakimieheltä) tästä ja haluaisitko antaa tästä haastattelun lehtijuttuun tai miksi ei vaikka A-studioon? :)

Jos lastensuojeluprosessi on laitettu alulle perättömin/ valheellisin perustein ja on edetty huostaanottoon asti, jota ei suostuta yleensä purkamaan, on todistusaineisto viranomaisissa yleensä " katoavaa" sorttia. Keskusteluita, huhupuheita jne ei kirjata minnekkään tai sitten lähdettä,mistä mikäkin tieto on lastensuojeluun saatu, ei kerrota tai sitten yksinkertaisesti kieltäydytään luovuttamasta tietoja, selvityspyyntöihin ei vastata, asionti lastensuojelussa tehdään hyvin vaikeaksi. Kohtelustaan valittavat ihmiset pyritään säännönmukaisesti mustamaalaamaan ja uuvuttamaan niin perusteellisesti, että useimmiten vanhemmat joutuvat vain luovuttamaan. Mitään oikeutta tai anteeksipyyntöjä on turhaa odottaa, vaikka epävirallisesti myönnettäisiin, että on toimittu väärin. T.samaa kokenut ja lapsensa työkykynsä ohella menettänyt äiti

Kuulostaapas erikoiselta. Luulisi, että jos niitä tietoja ei mistään löydy, ei ole myös perusteita huostaanotollekaan. 

Lastensuojelu keksii aina ' syyn' miksi huostaanottoa ei tule purkaa eikä lasta tule palauttaa kotiinsa. Se katsos on niin, että ne 'kadonneet' tiedot ja faktat jotka puoltavat sosiaalityöntekijän päätösten kumoamista tai jopa osoittaisivat suoraan lainvastasen toiminnan, tuppaavat olemaan juuri ne tiedot, jotka ' katoavat' tai joita ei luovuteta. Melko vaikea käydä oikeutta näitä tahoja vastaan ja se on teilläkin, sossuset, oikein hyvin tiedossa, eikö vain.

Mitkä kadonneet tiedot? Sinulla on aina oikeus pyytää itsellesi asiakirjat, käydä ne läpi ja pyytää korjauksia/lisäyksiä. Mitkä asiakirjat on jäänyt luovuttamatta? Miksi?

Vierailija
165/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi vaikea uskoa että lapsia vietäisiin huostaan ilman mitään syytä. Mistä ne sossut ees keksis Taina taviksen luo lähteä lapsia hakemaan?

Oon kertonut neuvolassa että oli tosi rankkaa koliikkivauvan ja esikoisen kanssa, koko ajan riittämätön olo, tuskin ja huusin lapsille ja riideltiin miehen kanssa. Samat asiat kerroin myös maria-akatemian työntekijälle ja psyk sh:lle ja psykologille. Kukaan ei ole puhunut mitään laskusta, lähinnä on kerrottu että kotipalvelusta voisi saada lisäapua lastenhoitoon jne.

Olin lukenut näitä "turhasta" huostaanotettuja tarinoita ja vähän pelotti kertoa etten todellakaan ole täydellinen äiti ja osaa olla aina rauhallinen ja hyvä kasvattaja. Asia stressasi tosi paljon. No nuo mahdollisuudet jutella ulkopuolisille oli olleet tosi hyviä, olen tajunnut että meillä onkin kaikki ihan ok. Kovasti olen tietysti tehnyt töitä etten olisi niin kireä koko ajan ja nyt kun lapset on isompia niin on helpottanut kovasti. Että ei nyt ainakaan ihan minkään pienien juttujen takia taideta hakea kiireelliseen huostaan.

Sitten se toinen asia. Jotenkin on vissiin niin kaukana omasta elämästä että on vaikea kuvitella että mikä on se tilanne että vauva tai lapsi vaan tullaan hakemaan pois. Siis millä tolalla ne asiat on? Ja oikeastiko ne vanhemmat ei huomaa omassa käytöksessään mitään syytä? En sitten tiedä onko mulla ylikorostunut itsekriittisyys kun pelkäsin että huutamisen takia tehtäisiin lasu..

Vierailija
166/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietiin koulusta suoraan vastaanottokotiin.

Vierailija
167/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä huostaanotettiin kiireellisesti, kun olin vienyt lapseni lastenneurologisiin tutkimuksiin synnynnäisen kallon saumojen juuttumisen vuoksi. Olimme asuneet Suomessa noin 4 kk. Lastenneurologi teki lastensuojeluilmoituksen, jossa luki: Koti vähävirkkeinen ja perhe elää omassa kuplassaan. Olimme USA:sta muuton vuoksi joutuneet luopumaan lasten leluista ja emme osanneet suomea. Olin asunut yli 20 v. ulkomailla. Lisäksi syy huostaanottoon oli hallinto-oikeudessa esitetty huoltajuuskiistana. USA:ssa osavaltiossa oli ehdoton yhteishuoltajuus eli huoltajuus isällä ja äidillä ( silti meni läpi hallinto-oikeudessa huoltajuuskiistana!). Huostaanotto Hallinto-oikeudessa tapahtuu siten, että kaksi sijais- ja jälkihuollon virkailijaa tekee päätökset huostaanotoista. Erikoisasiantuntijaksi valitsivat lastenpsykiatrin, joka oli ennakkoon päättänyt huostaanotosta ja kirjoittanut perheestäni julman ja järkyttävän lastenpsykiatrian lausunnon. Valitin lausunnosta ja kunnianloukkauksesta aluehallintovirastoon, mutta ylilääkäri ei suostunut sitä korjaamaan. Suomessa lasten ja vanhempien oikeudet eivät toteudu. Näin perhetukikeskuksessa, kun kaksi kantasuomalaista perhettä sai lapsensa takaisin. Mam* -perheistä kaikilta vietiin lapset sijoitettaviksi kodin ulkopuolelle. Almuja ja tukitoimia emme halunneet, eikä niitä tarjottu.

Et neljän kuukauden aikana ehtinyt hankkia lapselle leluja? Unohdit äidinkielesi kokonaan, mutta nyt taas pystyt kirjoittamaan sitä tosi hyvin?

Vierailija
168/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokemusta kyllä siitä, että sossu ei todellakaan ota lapsia pois, ellei ole todellinen hätä. Aika paljon vqnhempi saa huonosti kohdella lapsiaan, ennenkuin asialle mitään tehdään...

Vierailija
169/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni toimi aiemmin huostaanotettujen lasten kanssa työssään. Kyllä ne kaikki "yllättävät" huostoonotot oli luokkaa rattijuopolta autosta takapenkiltä tenava tai pitkään päihdekierteessä olleelta äidiltä.

Vierailija
170/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä siis kaikki vanhemmat syyttömiä ja puhtaita pulmusia? Vankilatkin täynnä syytömiä, piruttaan sinne laitettuja.

Vierailija
171/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tutunkuuloisia tarinoita.

Itselläni on lähipiirissä ollut päihdeperheitä ja kukaan joka ei ole oikeasti päihderiippuvaisten kanssa joutunut olemaan pitkään ja säännöllisesti tekemisissä, ei pysty edes kuvittelemaan sitä heidän ajatusmaailmaansa. He selittävät mustan valkoiseksi uskoen siihen itsekin eikä ajatuksenjuoksu kulje samaa rataa mitä ns. Normaalin ihmisen.

Eräs äiti oli myös vainon ja lastensuojeluhirviöiden viaton uhri. Oli hoitanut lastaan toistuvasti amfetamiinipäissään. Viranomaisille tietenkin kielsi kaiken raivokkaasti, huumeseulat olivat väärennettyjä, häntä vainotaan, joku haluaa hänelle kostaa jne. Meille muille joille huumeettomuus ei mennyt läpi (eihän se tietty mennyt viranomaisillekaan) hän paasasi kuinka pirin käyttäminen on itseasiassa hyvä juttu ja tekee hänestä vain paremman äidin lapselleen koska diagnosoimaton ADHD ja niin edelleen.

Eräs toinen oli täysin alkoholisoitunut mutta oli sitä mieltä, että jos hän itse ei KOE olevansa humalassa, niin silloin se on sama kuin ei olisi mitään juonut. Ja taas vainotaan ja kiusataan normaalia kansalaista joka huolehtii lapsistaan hyvin. Joku sossu oli jossain tapaamisessa pyytänyt vaihtamaan lapselle puhtaan paidan ja tämä rouva sitten käytti tätä aina "syynä". Eli hänen mielestään lapsi vietiin koska ei ollut putipuhdasta, kallista merkkivaatetta päällä eikä siksi että mamma lillitti kaljaa aamupalaksi.

Vierailija
172/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäni nähnyt näitä "vanhempia", jotka eivät ymmärrä etteivät sovi vanhemmiksi ja lapsen pelastaakseen yhteiskunta huostaanottaa lapsen. On järkyttävää nähdä, miten jotkut eivät ymmärrä ollenkaan lapsen olevan vaarassa.

Suomessa ei ole turhia huostaanottoja. Huostaanotto on viimeinen keino pelastaa lapsi. Jos siihen päädytään, on tilanne jo todella vakava ja oikeudelliset perusteet löytyy. "Vanhempien" oikeuksilla ei ole väliä, jos kyseessä on lapsen elämä. Ottakaa ihmiset huomioon, että myös hulluilla on pääsy nettiin ja tänne haukkumaan viranomaisia, jotka yrittävät noita lapsia pelastaa.

Vierailija
173/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu pakenee pakkohoitoa olemalla virka-ajat aina sukumökillä tai muuten poissa kotoa.

Ohis

Vierailija
174/293 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän paljon päihde- ja mielenterveysongelmaisia näissä huosta piireissä.

Työntekijöinä ja asiakkaina.

Ei se että on ammatti, kerro mistään pätevyydestä...

Stalkkaavat ja provosoivat minkä ehtivät, omiin houreisiinsa pohjautuen.

T. Lokaa Kuussa

Vierailija
175/293 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, mielenkiintoinen ketju.

Vierailija
176/293 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tuo joka on päättänyt että lapset huostattiin ilman syytä, ja pätevä peruste tähän on että poliisi katsoi kenkiään. Aikamoinen ajatustenlukija :D

Vierailija
177/293 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi vaikea uskoa että lapsia vietäisiin huostaan ilman mitään syytä. Mistä ne sossut ees keksis Taina taviksen luo lähteä lapsia hakemaan?

Oon kertonut neuvolassa että oli tosi rankkaa koliikkivauvan ja esikoisen kanssa, koko ajan riittämätön olo, tuskin ja huusin lapsille ja riideltiin miehen kanssa. Samat asiat kerroin myös maria-akatemian työntekijälle ja psyk sh:lle ja psykologille. Kukaan ei ole puhunut mitään laskusta, lähinnä on kerrottu että kotipalvelusta voisi saada lisäapua lastenhoitoon jne.

Olin lukenut näitä "turhasta" huostaanotettuja tarinoita ja vähän pelotti kertoa etten todellakaan ole täydellinen äiti ja osaa olla aina rauhallinen ja hyvä kasvattaja. Asia stressasi tosi paljon. No nuo mahdollisuudet jutella ulkopuolisille oli olleet tosi hyviä, olen tajunnut että meillä onkin kaikki ihan ok. Kovasti olen tietysti tehnyt töitä etten olisi niin kireä koko ajan ja nyt kun lapset on isompia niin on helpottanut kovasti. Että ei nyt ainakaan ihan minkään pienien juttujen takia taideta hakea kiireelliseen huostaan.

Sitten se toinen asia. Jotenkin on vissiin niin kaukana omasta elämästä että on vaikea kuvitella että mikä on se tilanne että vauva tai lapsi vaan tullaan hakemaan pois. Siis millä tolalla ne asiat on? Ja oikeastiko ne vanhemmat ei huomaa omassa käytöksessään mitään syytä? En sitten tiedä onko mulla ylikorostunut itsekriittisyys kun pelkäsin että huutamisen takia tehtäisiin lasu..

Yleensä "normaalit" vanhemmat ovat itse huolissaan omasta väsymyksestään ja siitä etteivät pysty toimimaan niin hyvin kuin lapsi tarvitsisi. Tämä osoittaa itsekritiikkiä ja jonkinlaista tajua siitä minkälaista psyykkis-fyysis -sosiaalista hoivaa lapsi tarvitsee. Monet vanhemmat ovat itse kasvaneet mielenterveys- ja alkoholiongelmien keskellä, etteivät edes tunnista mitä normaaliin vanhemmuuteen kuuluu. Heidän mielestään asiat ovat ihan kunnossa, koska elävät samanlaista elämää mihin itse ovat omassa lapsuudessa tottuneet. .. Vanhempi joka ei löydä itsestään mitään vikaa, nostaa kyllä itsellä niskavillat pystyyn. 

Vierailija
178/293 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multa ole otettu. Sen sijaan ei otettu yhteyttä vaikka olisi pitänyt yhdestä ilmosta. Mitä ne pelkää? Miksi mun kanssa ei haluta jutella nyyh?

Vierailija
179/293 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiireellistä sijoitustakaan ei ikinä tehdä varoittamatta. Kyllä sinne vanhemmille on yritetty soitella ja sopia tapaamista ja kotikäyntiä, jos tilanne on vaikka se, että pikkuvauva on huumekämpässä. Viime kädessä poliisin virka-avulla tullaan. Poliisi nostaa oven saranoiltaan tarvittaessa.

Miten olisi yleisavain? Uhoa vaan menemään, tulee kivan fallinen olo! 😂

Aina ei yleisavainta ole käytössä. tai ei ole aikaa jäädä sitä odottelemaan jostain huoltoyhtiöstä 

Vierailija
180/293 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheessä on huume- tai alkoholiongelma, niin miksi lasta ei tällöin saisi ottaa huostaan turvaan? Lapsen parhaaksi se on.