Ferritiiniarvosta
Oletteko millaisilla arvolla aloittaneet Rauta kuurin?
Minulla siis ferfitiini 28 (mitattu syyskuussa) . Ollut pidemmän aikaa kauhea väsy päällä. Arvo kuitenkin viitearvoissa jotka 15-150. Joten ilmeisesti tämän takia lääkäri ei ottanut kantaa...
Ja nyt itse aloin tarkemmin katsoa syksyn labratuloksia ja netistä vasta nyt tajunnut, että ferfitiini tulisi naisilla olla korkeammalla... Joten mietin, että onko aiheellista hakea Rauta kuuri.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin raudan, kun ferritiini oli 7. Nyt on 17. Olen syönyt rautaa ehkä... vuoden?
Ei toi arvo ole noussut käytännössä yhtään. Ferritiini pitäisi nousta 5-10 yksikköä kuukaudessa jos rauta imeytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin raudan, kun ferritiini oli 7. Nyt on 17. Olen syönyt rautaa ehkä... vuoden?
Vaihda rautavalmistetta. Jos nykyinen on rauta 2 niin kokeile rauta 3
Lisärautaa kannattaa syödä 100-200mg päivässä, muuten arvot tuskin nousee, tai hyvin hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Lisärautaa kannattaa syödä 100-200mg päivässä, muuten arvot tuskin nousee, tai hyvin hitaasti.
50 riittää. Se ei auta yleisvointia,jos maha menee sekaisin. Sitä paitsi jos rauta on alhaalla, ei se imeydy vaikka miten mättäisi.
Rautalisistä maha ihan sekasin, viikko tolkulla. Lopetin. Ei pysty istuun koko ajan kaiken päivää vessassa. Lääkäriin en jaksa, sanovat vaan et katellaan. Kyllästyttää.
Hemoglobiini tuli kuntoon rautatiputuksella. Ferritiini edelleen vain 28, ennen tiputusta oli pari vuotta vain 5, Hb 95. Kuin tapettu mato.
Vierailija kirjoitti:
Rautalisistä maha ihan sekasin, viikko tolkulla. Lopetin. Ei pysty istuun koko ajan kaiken päivää vessassa. Lääkäriin en jaksa, sanovat vaan et katellaan. Kyllästyttää.
Kokeile tätä. Laita tabletti puoliksi.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/MALTOFER-100-mg-rautalaeaeke-10…
Jos rauta aiheuttaa mahaongelmia, kantsii kokeilla suihkemuotoista lisää. Mulla se on ollut parhaiten siedetty valmiste ja ferritiini on noussut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini 10 ja lääkärin mielestä oikein hyvä, viitearvossa on, mitään ei tarvi tehdä!
Tosin eipä mulla ole mitenkään huono olokaan. Mutta surkea arvo silti.
Nyt ei ole lääkäri ajantasalla!
Aina väsy kirjoitti:
Ei ole. Koska noitakaan labroja ei otettu väsymyksen takia. Ja väsymyksen takia en ole lääkärissä ees käynyt koska oletan että kaikki tämä väsymys on vuorotyöni aikaansaannosta.
Viime vuonna olen tehnyt yövuoroja enemmän kun koskaan aiemmin. Mutta kaikki päivät menee vaa siihen että koittaa saada pidettyä silmät auki, mikään ei kiinnosta...
Mietin että haenko Rauta purkin ja katon sen vaikutuksen, vai voiko toi ferritiini nousta itsestään. Jos se onkin normaali niin onko raudasta haittaa? Toki voihan se olla laskenut Min kuukausien aikana..
Ei se ferritiini ole noussut, jos et ole alkanut syödä huomattavia määriä rautapitoisia ruokia tai jos sun kuukautiset ei ole loppuneet. Todennäköisemmin ferritiini on jatkanut laskuaan. Hae purkki rautaa ja katso, miten vaikuttaa. Älä kuitenkaan syö rautaa kuukausikaupalla omin päin. Lääkärin valvonnassa voi joutua syömään useamman vuoden, jos ferritiini noinkin matala kuin sulla.
Ehkä sen Rauta kuurin syöminen ja ferfitiiniarvon nousu auttaisi oikeinkirjoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tapauksessa aloitettiin rautatabletit ferritiinin ollessa 23. Ekan puolen vuoden aikana ferritiini vähän nousi mutta sitten palasi lähtötilanteeseen. 3 kk tablettien kopettamisen jälkeen arvo oli alle 10 ja nyt käyn rautainfuusiossa kolmen kuukauden välein.
Mikä syy alhaiseen arvoon, että tarvitset tiputusta?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sen Rauta kuurin syöminen ja ferfitiiniarvon nousu auttaisi oikeinkirjoitukseen.
AUTTAAKO SILMÄTULEHDUKSEEN?
Mulla ferritiini oli alimmillaan mitattuna 9. Viimeksi oli noussut 45:een, lääkäri käski silti jatkaa rautakuuria.
Vierailija kirjoitti:
Aina väsy kirjoitti:
Ei ole. Koska noitakaan labroja ei otettu väsymyksen takia. Ja väsymyksen takia en ole lääkärissä ees käynyt koska oletan että kaikki tämä väsymys on vuorotyöni aikaansaannosta.
Viime vuonna olen tehnyt yövuoroja enemmän kun koskaan aiemmin. Mutta kaikki päivät menee vaa siihen että koittaa saada pidettyä silmät auki, mikään ei kiinnosta...
Mietin että haenko Rauta purkin ja katon sen vaikutuksen, vai voiko toi ferritiini nousta itsestään. Jos se onkin normaali niin onko raudasta haittaa? Toki voihan se olla laskenut Min kuukausien aikana..
Ei se ferritiini ole noussut, jos et ole alkanut syödä huomattavia määriä rautapitoisia ruokia tai jos sun kuukautiset ei ole loppuneet. Todennäköisemmin ferritiini on jatkanut laskuaan. Hae purkki rautaa ja katso, miten vaikuttaa. Älä kuitenkaan syö rautaa kuukausikaupalla omin päin. Lääkärin valvonnassa voi joutua syömään useamman vuoden, jos ferritiini noinkin matala kuin sulla.
Plääh. Vatsan kauttako hyvin imeytyy, jos vaikka suolistossa on tulehdus?
Syö rautaa ja paskantaa kettinkiä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini oli alimmillaan mitattuna 9. Viimeksi oli noussut 45:een, lääkäri käski silti jatkaa rautakuuria.
Olen pahoillani.
(Hanki asiantuntevampi lääkäri)
Minulla oli ferritiini 24, väsymystä, huimausta, rytmihäiriöitä, heikotusta. Vuoden rautakuurin jälkeen ferritiini 97 ja tulin raskaaksi. Vuosia yritetty, melkein jo luovuttu ajatuksesta. Nyt raskaana seuraan ferritiiniarvoa säännöllisesti.
Mulla arvo oli tammikuussa 17, hb 119. Työterveyslääkäri määräsi vähintään 6kk rautakuurin. Lisäksi kehotti tarkkaan noudattamaan raudan ottamisohjeita: mielellään tyhjään mahaan heti heräämisen jälkeen appelsiinin tai mandariinin kera, sitten 2 h odotus ennenkuin teetä saa juoda. Kaksi tablettia joka toinen päivä, muistaakseni suojasi vähän mahaa kun ei oteta joka päivä.
Mulla ei ole vielä hellittänyt yhtään väsymys, palelu tai hiusten lähtö.
Runsaat kuukautiset on todennäköisesti sitten syynä, sillä ne aiheuttavat raudanpuutetta. Runsaiden kuukautisten syytä voi selvittää ja miettiä olisiko tarpeen hoitaa niitä. Rautakuuri taitaa olla tapauksessasi paikallaan, jos kerran on syykin huonoille arvoille.
Huomioi, että rautatablettien kanssa samaan aikaan ei tulisi nauttia kofeiinia eikä kalsiumia sisältäviä tuotteita paria tuntia ennen eikä jälkeen. Monissa tableteissa lukee, että ruuan kanssa erikseen mutta C-vitamiini auttaa imeytymisessä. Tabletit ovat pahanmakuisia ja niistä voi tulla vatsavaivoja (ummetusta, mustaa ulostetta). Kannattaa ostaa valmiiksi kotiin luumuja, jos ei meinaa vatsa toimia.