Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiiniarvosta

Ainainenväsy
19.02.2021 |

Oletteko millaisilla arvolla aloittaneet Rauta kuurin?

Minulla siis ferfitiini 28 (mitattu syyskuussa) . Ollut pidemmän aikaa kauhea väsy päällä. Arvo kuitenkin viitearvoissa jotka 15-150. Joten ilmeisesti tämän takia lääkäri ei ottanut kantaa...
Ja nyt itse aloin tarkemmin katsoa syksyn labratuloksia ja netistä vasta nyt tajunnut, että ferfitiini tulisi naisilla olla korkeammalla... Joten mietin, että onko aiheellista hakea Rauta kuuri.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Eli käväsen hakemassa kuurin jos toisen rautaa ja katon miten vaikuttaa...

Ja sulle kuka oli huolissaan mun oikeinkirjoituksesta, niin ei huolta, kirjoitan puhelimella ja en jaksa tapella joka sanan kanssa, kun puhelin kääntää kirjoitukset välillä miten sattuu:DD. Eli osaan kyllä kirjoittaa.

Vierailija
42/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina väsy kirjoitti:

Ei ole. Koska noitakaan labroja ei otettu väsymyksen takia. Ja väsymyksen takia en ole lääkärissä ees käynyt koska oletan että kaikki tämä väsymys on vuorotyöni aikaansaannosta.

Viime vuonna olen tehnyt yövuoroja enemmän kun koskaan aiemmin. Mutta kaikki päivät menee vaa siihen että koittaa saada pidettyä silmät auki, mikään ei kiinnosta...

Mietin että haenko Rauta purkin ja katon sen vaikutuksen, vai voiko toi ferritiini nousta itsestään. Jos se onkin normaali niin onko raudasta haittaa? Toki voihan se olla laskenut Min kuukausien aikana..

Ei se ferritiiniarvo kyllä itsestään nouse, varsinkaan jos sulla on runsaat menkat. Mulla oli kyös kauhea väsymys, paleli koko ajan, rytmihäiriöitä jne, ja ferritiini oli 29. Lääkäri suositteli puolen vuoden rautakuuria jonka jälkeen taas verikoe, katsotaan onko tilanne parantunut.

Sinuna kyllä ottaisin rautalisää muutaman kuukauden, voithan itse tarkkailla paraneeko olosi sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on otettu siis kaikki mahdolliset labrat, myös kilpparikokeet muiden syiden vuoksi. Olen myös käynyt magneetissa ja ultrassa (muiden syiden vuoksi) ja kaikki on ok. Paitsi ferritiini.

Kieltämättä mulla on myös runsaat menkat, joudun käyttää super tamponeja. Mun normaali imukyky tulee alle 2h läpi...

Onko niille runsaille kuukautisille yritetty tehdä jotain? Itsellä niihin lääkitys, joka auttaa jonkin verran.

Omalla kohdalla runsaisiin kuukautisiin auttoi juurikin tämä rautakuuri. Eli ei oikeastaan muuta syytä näihin runsaisiin kuukautisiin ollut muuta kuin rautavaje, kun asia näin ollen korjaantui. Mutta nyt puhunkin vain itsestäni.

Vierailija
44/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Eli käväsen hakemassa kuurin jos toisen rautaa ja katon miten vaikuttaa...

Ja sulle kuka oli huolissaan mun oikeinkirjoituksesta, niin ei huolta, kirjoitan puhelimella ja en jaksa tapella joka sanan kanssa, kun puhelin kääntää kirjoitukset välillä miten sattuu:DD. Eli osaan kyllä kirjoittaa.

Kokeile Sideral Forte kapseleita! Niiden käyttö nostaa ferritiinia nopeammin verrattuna muihin valmisteisiin. Ja harvempi saa vatsaoireita.

Vierailija
45/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Sideral Forte kapseleita! Niiden käyttö nostaa ferritiinia nopeammin verrattuna muihin valmisteisiin. Ja harvempi saa vatsaoireita.[/quote]

Eikös tossa oo vähemmän rautaa? Mä suosittelen 100mg kapseleita..

Vierailija
46/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tekisitte kun ferritiini on yli 200?

Vierailija
47/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ferritiini 10 ja hemoglobiini 160. Ihan ok lääkärin mielestä. Oli raskasta nousta raput kotiin, muuten ei oireillut.

Infuusio on joillekin toimiva,itse en halua toisen verta ilman todella hyvää syytä..

Vierailija
48/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menette tarkistuttamaan ferritiinin, tarkistuttakaa myös d. Yleensä deetä ei edes katsota vaikka lähes jokainen suomalainen kärsii sen puutteesta, paitsi ne jotka tajuaa syödä jatkuvasti sitä purkista ympäri vuoden isoilla annoksilla. Deen pitäisi olla 150 että se olisi hyvä, 50 tai 75 on yleensä raja-arvo. alle 50 on vakava puutos. Dee on erittäin tärkeä varsinkin nyt korkona-aikana. Dee vaikuttaa myös kolesteroliin, eli jos kolesteroli on korkea, dee on luultavasti matala. Lihavuus ja tupakointi vaikuttaa siihen että deetä kuluu enemmän.

Eli sitten on ihan ok asiat jos sekä ferritiini että dee on vähintään 100, helppo muistaa.

Vierailija
49/53 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja täällä hei,

Kävin sitten kuitenkin ottaa itsemaksavana ferritiini kokeet. Tulos oli laskenut elokuun tuloksesta 28 - - >17.

Miten kannattaa edetä?

Varaanko ajan työterveyslääkärille. Joka määrää jatkot kontrolleineen, jos määrää.

Vai varaanko työterveyshoitajalle jonka kanssa juttelen, ja mahdollisesti määrää vielä hemoglobiinin (ja travittaessa varaa ajan mulle Lääkäriltä). Miten te toimisitte?

Toiveena ääni on että saan hemoglobiinin ja ne kontrollikokeet johonkin väliin, ja mahdollisesti rautalääkitykselle annostus ohjeen...

Vierailija
50/53 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ferritiini 10 ja hemoglobiini 160. Ihan ok lääkärin mielestä. Oli raskasta nousta raput kotiin, muuten ei oireillut.

Infuusio on joillekin toimiva,itse en halua toisen verta ilman todella hyvää syytä..

Sun ferritiiniarvo on tosi huono.

Rautainfuusio ei ole verensiirto. Infuusiossa ei anneta toisen verta, vaan se on rautavalmiste.

Vierailija
51/53 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile Sideral Forte kapseleita! Niiden käyttö nostaa ferritiinia nopeammin verrattuna muihin valmisteisiin. Ja harvempi saa vatsaoireita.

Eikös tossa oo vähemmän rautaa? Mä suosittelen 100mg kapseleita..

Olennaista on se, kuinka iso osuus nautitusta raudasta imeytyy.

Vierailija
52/53 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Infuusiossa tiputettava neste ei ole verta.

https://pharmacafennica.fi/spc/2255701

Vierailija
53/53 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja täällä hei,

Kävin sitten kuitenkin ottaa itsemaksavana ferritiini kokeet. Tulos oli laskenut elokuun tuloksesta 28 - - >17.

Miten kannattaa edetä?

Varaanko ajan työterveyslääkärille. Joka määrää jatkot kontrolleineen, jos määrää.

Vai varaanko työterveyshoitajalle jonka kanssa juttelen, ja mahdollisesti määrää vielä hemoglobiinin (ja travittaessa varaa ajan mulle Lääkäriltä). Miten te toimisitte?

Toiveena ääni on että saan hemoglobiinin ja ne kontrollikokeet johonkin väliin, ja mahdollisesti rautalääkitykselle annostus ohjeen...

Jos voit varata suoraan lääkärille, niin varaisin sille. Puhuisin samalla myös tuosta väsymyksestä ja runsaista kuukautisista, jolloin voitte yhdessä miettiä mitä on järkevää tehdä. Tarvitaanko rautakuurin lisäksi jotain muutakin. Lääkäri voi myös katsoa mitä aiemmin on tutkittu ja onko jotain jäänyt huomaamatta. Hemoglobiinia olisi myös hyvä seurata, sillä sekään ei saisi nousta liian korkealle, mikä voi olla riskinä, jos vain ferritiini on huono.