Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiiniarvosta

Ainainenväsy
19.02.2021 |

Oletteko millaisilla arvolla aloittaneet Rauta kuurin?

Minulla siis ferfitiini 28 (mitattu syyskuussa) . Ollut pidemmän aikaa kauhea väsy päällä. Arvo kuitenkin viitearvoissa jotka 15-150. Joten ilmeisesti tämän takia lääkäri ei ottanut kantaa...
Ja nyt itse aloin tarkemmin katsoa syksyn labratuloksia ja netistä vasta nyt tajunnut, että ferfitiini tulisi naisilla olla korkeammalla... Joten mietin, että onko aiheellista hakea Rauta kuuri.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lääkärikirjan mukaan ferritiini alle 30 merkitsee raudanpuutosta. Viitearvo on matalampi, koska raudanpuute on suomessa niin yleinen. Se ei siis välttämättä kerro mitään hyvistä arvoista vaan missä olet suhteessa muihin suomalaisiin. Ohjeissa aina sanotaan että ensiksi pitää tutkia/hoitaa raudanpuutteen syy ennenkuin tilannetta korjataan. Kovin hankalaa vaan on tuo kun puolet lääkäreistä ei edes myönnä koko puutteen olemassaoloa.

Vierailija
2/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää väsymys vaa on hirveetä, oon vaa koittanut jaksaa. Olettanut että syy on kolmivuorotyön jota teen, energiajuomia menee päivittäin että jaksan pysyä hereillä :(.

Itsekkään en aiemmin tajunnut asiaa arvoista, koska tosiaankin arvo on viitteen sisällä. Ja nyt tuostakin labrasta jo kuukausia. Ja näinollen olisi varmaan jo helpottanut jos olisin tajunnut aloittaa Rauta kuurin aiemmin....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tapauksessa aloitettiin rautatabletit ferritiinin ollessa 23. Ekan puolen vuoden aikana ferritiini vähän nousi mutta sitten palasi lähtötilanteeseen. 3 kk tablettien kopettamisen jälkeen arvo oli alle 10 ja nyt käyn rautainfuusiossa kolmen kuukauden välein.

Vierailija
4/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö parin kuukauden kuuri.

Minulla taas arvo on 13, pahimmillaan ollut 6 ja olo on jatkuvasti karmea. Ei vain tämä väsymys, joka on niin voimakasta, että välillä ei jaksa kättä nostaa, kun se on liian raskasta, vaan myös hiustenlähtö, hengästyminen, palelu, rytmihäiriöt. Ei kannata päästää näin pahaksi, koska mitään apua et tähän saa. Rautakuuria olen vedellyt putkeen nyt kohta viisi vuotta. Todettu on, että johtuu runsaista kuukautisista. On laitettu kierukka ja arvo tosiaan kohosi tuosta kuudesta 13:een. Mutta olo ei parane.

Lääkärissä vain katsotaan ja vatvotaan vuodesta toiseen.

Vierailija
5/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 10 ja lääkärin mielestä oikein hyvä, viitearvossa on, mitään ei tarvi tehdä!

Tosin eipä mulla ole mitenkään huono olokaan. Mutta surkea arvo silti.

Vierailija
6/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 19 ja lääkäri kehoitti aloittamaan rautakuurin. Ajattelin, että syynä väsymykseen on vain raskaus mutta kuulemma väsymyksen pitäisi helpottaa jo. Onneksi laittoi lähetteen tuohon ferritiinikokeeseen myös, pelkkä hb oli ihan ok 117.

Onko lääkärissä suljettu muut syyt väsymykselle pois?

Vierailija
7/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini arvo oli niinkin alhainen kun 2,2. Mulla on rauta arvot varmaan aina olleet alhaiset, koska mä en ole ollenkaan väsynyt. Nyt olen syönyt monta kuukautta rautaa. Kohta vois mennä tsekkaa arvot uudestaan.

Vierailija
8/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Koska noitakaan labroja ei otettu väsymyksen takia. Ja väsymyksen takia en ole lääkärissä ees käynyt koska oletan että kaikki tämä väsymys on vuorotyöni aikaansaannosta.

Viime vuonna olen tehnyt yövuoroja enemmän kun koskaan aiemmin. Mutta kaikki päivät menee vaa siihen että koittaa saada pidettyä silmät auki, mikään ei kiinnosta...

Mietin että haenko Rauta purkin ja katon sen vaikutuksen, vai voiko toi ferritiini nousta itsestään. Jos se onkin normaali niin onko raudasta haittaa? Toki voihan se olla laskenut Min kuukausien aikana..

Vierailija
9/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo parin kuukauden kuurit mitään auta. Rautavarastojen täyttymiseen voi mennä vuosikin. 

Vierailija
10/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin raudan, kun ferritiini oli 7. Nyt on 17. Olen syönyt rautaa ehkä... vuoden?

Vierailija
11/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et nuku sitten päivällä jos kerran öitä teet. Oletko normaali painoinen? Kaikista suurin väsyttäjä on läskit.

Vierailija
12/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun päivisin kyllä, mutta vapaallakin kokoajan väsy päällä.

Vierailija
13/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina väsy kirjoitti:

Ei ole. Koska noitakaan labroja ei otettu väsymyksen takia. Ja väsymyksen takia en ole lääkärissä ees käynyt koska oletan että kaikki tämä väsymys on vuorotyöni aikaansaannosta.

Viime vuonna olen tehnyt yövuoroja enemmän kun koskaan aiemmin. Mutta kaikki päivät menee vaa siihen että koittaa saada pidettyä silmät auki, mikään ei kiinnosta...

Mietin että haenko Rauta purkin ja katon sen vaikutuksen, vai voiko toi ferritiini nousta itsestään. Jos se onkin normaali niin onko raudasta haittaa? Toki voihan se olla laskenut Min kuukausien aikana..

Menisin kyllä ensiksi lääkäriin  valittamaan tuosta väsymyksestä. Kolmivuorotyö voi olla osa syy mutta on hyvä sulkea pois myös muut syyt. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta on yleinen syy väsymykselle. Raudan imeytymisen häiriötkin on hyvä sulkea pois, jos sinulla ei ole esimerkiksi runsaita kuukautisia. 

Kannattaa myös katsoa ruokavalio kuntoon. Jos päädyt ottamaan rautalisää, niin muista karsia pois raudan imeytymistä haittaavat ruuat. Rautalisät aiheuttavat myös usein ummetusta ja muutenkin vatsavaivoja, joten siihenkin kannattaa varautua.

Vierailija
14/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkärikö noita rautakuureja määrää? Minulla on ferritiini alle 20, ja on kuulemma hyvä.

Vierailija
15/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan kiinnittäneet huomiota rautatablettien ottamiseen? Eli mielellään pari tuntia ennen ja jälkeen ilman teetä, kahvia ja maitotuotteita, jotta rauta imeytyy. Joillakin ferritiini on alkanut nousta vasta, kun he ovat alkaneet saada rautaa sen luonnollisessa muodossa eli ravinnosta.

Vierailija
16/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ensiksi ainakin kilppariarvot.

Jos ei muuta selitystä väsymykselle löydy, ota vaikka puolen vuoden kuuri rautalisää. Jos olo helpottaa, tiedät ainakin itse, että se johtuu raudoista. Älä anna pudota kovin alas, pohjalta on hurjan hankala saada nousemaan.

Vierailija
17/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt rautaa jo monta vuotta, välillä pidempinä kuureina ja välillä vain kuukautisten aikaan. 

Oireita on lukuisia; sydän hakkaa, rytmihäiriöitä, palelee, hiukset lähtee ja väsyttää. 

Jotenkin tottunut, että tämä on oma normaaliolo. 

Kilpirauhasta alettiin lääkitsemään, mutta rauta-arvot ei lääkäreitä juuri kiinnosta. 

Tällä viikolla mitattiin taas ferritiini, joka oli 8,8. Viimeksi mitattu muutama vuosi sitten, silloin oli 22. 

Vierailija
18/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on otettu siis kaikki mahdolliset labrat, myös kilpparikokeet muiden syiden vuoksi. Olen myös käynyt magneetissa ja ultrassa (muiden syiden vuoksi) ja kaikki on ok. Paitsi ferritiini.

Kieltämättä mulla on myös runsaat menkat, joudun käyttää super tamponeja. Mun normaali imukyky tulee alle 2h läpi...

Vierailija
19/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden lopussa oli tosi nuutunut olo ja mittaamatta ostin 3kk rautatabletti purkin. Pari viikkoa myöhemmin oli kuin olisin talviunesta herännyt. Olo ihan erilainen, joten omadiagnoosi taisi osua oikeaan.

Vierailija
20/53 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on otettu siis kaikki mahdolliset labrat, myös kilpparikokeet muiden syiden vuoksi. Olen myös käynyt magneetissa ja ultrassa (muiden syiden vuoksi) ja kaikki on ok. Paitsi ferritiini.

Kieltämättä mulla on myös runsaat menkat, joudun käyttää super tamponeja. Mun normaali imukyky tulee alle 2h läpi...

Onko niille runsaille kuukautisille yritetty tehdä jotain? Itsellä niihin lääkitys, joka auttaa jonkin verran.