Oikeastiko kotihoidontuki vain reilu 300?! Miten teillä on vara hoitaa lapsi kotona?
Lapsi täyttää syyskuun lopussa vuoden. Olin ajatellut hoitaa häntä jouluun asti kotona. Oikeastikin pakko mennä elokuussa töihin, kun vanhempainraha loppuu. Kotihoidontuki kuntalisineen vain neljäsosa vanhempainrahasta.
Kommentit (290)
Muuten te, jotka kerrotte selvinneenne kotihoidontuella eläen säästöliekillä ja ostaen lastenne vaatteet kirppikseltä jne, onko kotihoidontuen määrä teidän mielestä riittävä?
On se enemmän kuin mitä näin opiskelijana saa (250e) ja se tuskin kestää yhtä kauaa!
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontuki on kyllä pelkkä vitsi. Verot vielä pois, niin hyvä kun parisataa euroa jää käteen. Lapsi täyttää pian vuoden ja on pakko palata töihin ja laittaa lapsi hoitoon, kun ei talous muuten kestä. Periaatteessa palaan kyllä jo mielelläni töihin, mutta toisaalta myös surettaa laittaa lapsi näin pienenä hoitoon. No sen siitä saa, kun ei nai miestä rahasta vaan rakkaudesta.
Jaa kyllä minä olin ihan tyytyväinen, että sain sen kolmisen sataa kuussa kotihoidontukea, oli iso raha meidän taloudessa. Veroprosentti oli pieni, kun tein Kelalle muutosverokortin etuutta varten. Enemmänkin olisi kelvannut, mutta ymmärrän hyvin perustelut miksi ei ole isompi. Toisaalta jonkinlainen porrastus voisi olla hyvä, 2-vuotiaaksi asti saisi isompaa tukea ja siitä eteenpäin vähän pienempää. Ja nyt vanhempainvapaauudistus toteutuessaan on huippu juttu, saa pitää lapset kotona kauemmin ansiosidonnaisella tuella, ei tarvi enää alle vuoden ikäistä laittaa rahan takia hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun Afrikan sarvesta kotoisin olevien ei tarvitse miettiä näitä lainkaan. On se "kiva" katsoa kun näillä on suur perheitä, on pelit ja vehkeet ja puhelimet kaikilla. Itsellä varaa just ja just siihen yhteen joka joutui vuoden vanhana päiväkotiin. Ja kyllä, oli säästöjä. Mutta valitsin näin koska halusin pitää säästöt oikeasti pahan päivän varalle enkä arkeen. Tämä maa on epäreilu. Anteeks, meni vähän ohi aiheen, mutta tämä nyt tuli mielen päälle.
Ne ei saa yhtään enempää tukia, mutta osaavat olla vähempään tyytyväisiä ja tulevat vähemmällä toimeen.
Tervetuloa Suomen ilmastoon. Voisi ollut toissayökin olla melko kylmä pikkuvauvan kanssa ulkosalla kun pakkasta oli - 28 C. Kyllä mun mielestä olisi reilua, että vanhempi saisi pikkulapsen hoidosta edes sen saman pienimmän summan, mitä työtön saa. Vanhemmalla kuitenkin kädet täynnä työtä ja lapsi elätettävänä. Pienin työttömyysraha taitaa olla lähes kolminkertainen kotihoidontukeen verrattuna.
Ps. Mulla on lapset tehty, mutta silti näen nykyjärjestelmän tosi typeränä. Siinä ei ajatella yhtään lasten hyvinvointia ja etua.
Ajatushan onkin, että vanhemmat elättävät itsensä ja lapsensa. Ei toiset töissä käyvät ihmiset verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontuki on kyllä pelkkä vitsi. Verot vielä pois, niin hyvä kun parisataa euroa jää käteen. Lapsi täyttää pian vuoden ja on pakko palata töihin ja laittaa lapsi hoitoon, kun ei talous muuten kestä. Periaatteessa palaan kyllä jo mielelläni töihin, mutta toisaalta myös surettaa laittaa lapsi näin pienenä hoitoon. No sen siitä saa, kun ei nai miestä rahasta vaan rakkaudesta.
Samaa mieltä kanssasi kotihoidontuesta, mutta ärsytti viimeinen lause. Eiköhän suurin osa naisista ota sen miehen rakkaudesta. Me tavattiin lähes 18 vuotta sitten. Molemmat oltiin silloin köyhiä opiskelijoita. Itseasiassa mulla oli silloin enemmän säästöjä ja maksoin pois miehen puhelin- ja visalaskuja. Nyt olemme molemmat akateemisia ja hyväpalkkaisissa hommissa. Mulla on hyvätuloinen mies, mutta kyllä se on otettu rakkaudesta. Ärsyttää, että aina hyvätuloisten miesten vaimot leimataan siipeilijöiksi ja rahan perässä juoksijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Muuten te, jotka kerrotte selvinneenne kotihoidontuella eläen säästöliekillä ja ostaen lastenne vaatteet kirppikseltä jne, onko kotihoidontuen määrä teidän mielestä riittävä?
Kyllä on. Se on lisä perheen elatukseen. Muissa maissa äidit on kotona hoitamassa lapsiaan ihan omalla kustannuksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun Afrikan sarvesta kotoisin olevien ei tarvitse miettiä näitä lainkaan. On se "kiva" katsoa kun näillä on suur perheitä, on pelit ja vehkeet ja puhelimet kaikilla. Itsellä varaa just ja just siihen yhteen joka joutui vuoden vanhana päiväkotiin. Ja kyllä, oli säästöjä. Mutta valitsin näin koska halusin pitää säästöt oikeasti pahan päivän varalle enkä arkeen. Tämä maa on epäreilu. Anteeks, meni vähän ohi aiheen, mutta tämä nyt tuli mielen päälle.
Ne ei saa yhtään enempää tukia, mutta osaavat olla vähempään tyytyväisiä ja tulevat vähemmällä toimeen.
Tervetuloa Suomen ilmastoon. Voisi ollut toissayökin olla melko kylmä pikkuvauvan kanssa ulkosalla kun pakkasta oli - 28 C. Kyllä mun mielestä olisi reilua, että vanhempi saisi pikkulapsen hoidosta edes sen saman pienimmän summan, mitä työtön saa. Vanhemmalla kuitenkin kädet täynnä työtä ja lapsi elätettävänä. Pienin työttömyysraha taitaa olla lähes kolminkertainen kotihoidontukeen verrattuna.
Ps. Mulla on lapset tehty, mutta silti näen nykyjärjestelmän tosi typeränä. Siinä ei ajatella yhtään lasten hyvinvointia ja etua.
Ei Suomessa kukaan vauvan kanssa taivasalle joudu, oli rahaa tai ei, ellei sotke asioitaan jotenkin ihan totaalisesti ja jätä tukia hakematta. Silloinkin sossut hakee kyllä vauvan turvaan. En oikein ymmärrä miten ilmasto tähän asiaan muutenkaan liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen 6+6+6 mallin kannattaja, kaikilla lapsilla pitäisi olla mahdollisuus olla kotona n. 1,5 vuotiaaksi asti. Siinä iässä suurin osa lapsista osaa kävellä, puhua vähintään muutamia sanoja, syödä itse, kiinnostuu leluista ja muista lapsista.
Toivoisin myös, että varsinkin alle 4-vuotiaiden päiväkotipäivät voitaisiin järjestää kohtuullisen pituisiksi. 2-vuotias pärjää hyvin päiväkodissa, mutta 7 tunnin ja 10 tunnin päivillä on hurja ero lapsen jaksamiseen ja kehittymiseen.
Kukaan lähipiiristäni ei hoitanut yli 2-vuotiasta kotona (pk-seutu, korkeakoulutettuja, uraorientoituneita vanhempia). Erilaisilla työajan lyhennyksillä ja järjestelyillä, isovanhempien tuella tai palkatulla hoitajalla lasten hoitoajat on pääasiassa saatu järjestymään kohtuullisiksi. Esim. tein ensimmäisen puoli vuotta 4 päiväistä viikkoa, maanantait pidin vapaata, torstaina palkattu hoitaja haki lapset aikaisemmin päiväkodista ja perjantaisin yritimme saada päivän järjesteltyä lyhyemmäksi.
Eli laitatte OMAT säästönne menemään??? Mites mies, pääsee taas kuin koira veräjästä?
On paljon naisia, jotka tykkäävät olla kotona vain hoitamassa lapsia ja elellä miehen ja yhteiskunnan varoilla. Itse yritin elättää perheeni pienillä tuloillani, mutta jossain vaiheessa huomasin että tämä on pidemmän päälle todella raskasta, mitään ei itselle saanut ostettua vaikka välillä teki 16 tuntisia päiviä ja työpäivän päätteeksi oli aina todella väsynyt. Rupesin ehdottelemaan varovasti vaimolle töihin menoa, erohan siitä tuli lähes heti.
Nyt joudun maksamaan elatusmaksuja niin paljon että rahaa jää saman verran kuin toimeentulotukea saisi. Ex elatuskyvytön ja ei töihin mene, kun kannattavampaa elellä minun elatusmaksuilla ja uuden miehen rahoilla. Joudun maksamaan myös exän osuuden elatuksesta, mutta en voi vaatia häneltä mitään elämäni pilaamisesta. Jos menisi töihin, pienentyisi minun maksut ja minulla olisi vihdoinkin varaa johonkin esim. käydä treffeillä ja aloittaa uusi elämä . Se on vaan köyhänä miehenä vaikea löytää naista.
Miten yleensäkään kukaan haluaa lapsia tälläiseen läpimätään maailmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kanssasi kotihoidontuesta, mutta ärsytti viimeinen lause. Eiköhän suurin osa naisista ota sen miehen rakkaudesta. Me tavattiin lähes 18 vuotta sitten. Molemmat oltiin silloin köyhiä opiskelijoita. Itseasiassa mulla oli silloin enemmän säästöjä ja maksoin pois miehen puhelin- ja visalaskuja. Nyt olemme molemmat akateemisia ja hyväpalkkaisissa hommissa. Mulla on hyvätuloinen mies, mutta kyllä se on otettu rakkaudesta. Ärsyttää, että aina hyvätuloisten miesten vaimot leimataan siipeilijöiksi ja rahan perässä juoksijoiksi.
Minun mies ei edes ole erityisen hyvätuloinen, palkka on aika tarkkaan suomalaista keskitasoa. Silläkin rahalla + kht + lapsilisät nelihenkinen perhe pärjäsi ihan hyvin sen puoli vuotta, sitten lapset meni hoitoon. Ja juu, en kyllä valinnut miestä silloin aikanaan rahan takia, ihan yhtä köyhiä opiskelijoita oltiin :D
Kun on ollut työtön ennen lapsen saamista niin se äitiys/vanhempainraha on saman verran kuin kelan työttömyysetuus, joten ei siinä juuri eroa ole jos kotihoidontukeen saa kuntalisän ja korotuksen. Sama se toisaalta olisi vaikka olisi työttömänä, mutta kotihoidontuella on helpompi olla kun ei tarvi asioida työkkärin kanssa ja joka kuukausi täytellä lappuja.
Jos on ollut töissä ennen lapsen tekemistä, niin kaipa sellaisella on säästöjä tai sitten menoja on karsittava että pärjää kotihoidon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se tuppaa olemaan, että monesti myös naisella itsellä on hyvä työpaikka ja tulot vaikka ollaan pennittöminä menty yhteen samoista opiskelijapiireistä löydetyn kumppanin kanssa. Näin myös meillä. Sama tutkinto samantasoinen palkka ja koska perhetaustakin on samanlainen pikkuhiljaa on alkanut tippumaan kummallekin perintöä suunnilleen yhtä paljon. Tiesikö tätä kumppania valitessa. No ei tiennyt vaan valinta tapahtui puolin ja toisin ihastumisesta ja rakastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Mulla on lapset tehty, mutta silti näen nykyjärjestelmän tosi typeränä. Siinä ei ajatella yhtään lasten hyvinvointia ja etua.Ajatushan onkin, että vanhemmat elättävät itsensä ja lapsensa. Ei toiset töissä käyvät ihmiset verorahoilla.
Mutta kun se lasten päivähoito on paljon kalliinpaa yhteiskunnalle. Se maksaa alueesta riipuen 1200-1500 e/kk/lapsi. Jos keskituloinen äiti menee töihin, ei se maksa sitä summaa yhteiskunnalle takaisin. Eikä varsinkaan jos lapsia on useampia. Ja pienen lapsen etu olisi se kotihoito, mutta kun tätä ei ymmärretä, niin ei ymmärretä. Eli lapset ja perheet voisivat paremmin ja hoidettaisiin HALVEMMALLA, kun rahat suunnattaisiin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Eli laitatte OMAT säästönne menemään??? Mites mies, pääsee taas kuin koira veräjästä?
Meillä ainakin käytettiin ihan yhteisiä säästöjä, omia säästöjä käytin vain johonkin omiin huvituksiin vähän. Olen samaa mieltä siitä, ettei äidin kuulu omista säästöistään maksaa lapsen kotihoitoa jos lapsella on isäkin.
Kummasti sitä vaan pärjää kun elää säästeliäästi ja ei osta mitään turhaa. Toki meillä oli "vain kolmio" ja vanha auto ja ei matkustettu etelän lomille kun lapset oli pieniä. Mies oli keskituloinen ja hänelle sopi mainiosti että halusin olla lasten kanssa kotona. Saatiin jopa asuntolainan lisäksi maksettua molempien opintolainatkin pois. Myöhemmin muutimme isompaan asuntoon, ostettiin se uusi auto ja päästiin etelän lomillekin. Kaikkea vaan ei saanut heti. Pikkulapsiaika olikin ihan parasta aikaa elämässä. Arki vaan soljui eteenpäin ja elämä oli kiireetöntä ja mukavaa. En jaksa murehtia eläkettä koska tiedän että pärjään vähemmälläkin ja onhan tässä vuosien varrella omaisuuttakin kertynyt joten tuskin sillan alle joudun kuitenkaan.
Ihan turhaan pelotellaan tuolla 1-vuotiaan hoitoon laittamisella esikkojen vanhempia. Pääosa tuonikäisistä lapsista tottuu hoitoon parissa viikossa ja jää sen jälkeen sinne oikein mielellään.
En kritisoi kotiäitiyttä. Jos kuitenkin on kokemusta vain vanhempien lapsien hoidonaloituksesta, sitä ei oikein voi verrata 1-vuotiaisiin. Se sopeutuminen voi olla 2-3-vuotiaalla itseasiassa paljon haastavampaa kuin 1-vuotiaalla.
Jos päiväkodissa on osaavaa henkilökuntaa, kaikki menee varmasti hyvin. En sitten tiedä, onko tässäkin asiassa eroja pääkaupunkiseudun ja maakuntien välillä maakuntien eduksi. Itselläni on positiivista kokemusta nimenomaan jälkimmäisestä.
Lapsella on yleensä myös toinen vanhempi eli isä, jolla myös elatusvelvollisuus.
Hyvin pärjäsin, kun lapsi oli yhteinen projekti ja lapsen kulut laitettiin puoliksi.
Mies maksoi puolet ansioni menetyksestä jo äitiysloman ajalta, joka laskettiin palkka, lomat ja eläketurva ja sama jatkui perhevapaalla, kun olin kotona, kunnes lapsi täytti 2,5v.
Toinen vaihtoehto olisi ollut yhteiset rahat ja kulut.
Et kait ajattele, vastuu lapsen kotihoidosta ja sinun ansion menetyksestä jää vain sinun maksettavaksi ja lapsen isä voi jatkaa elämäänsä kuin lasta ei olisikaan. Kyllä se lapsen hoito maksaa myöhemminkin, kun menet töihin.
Kotihoidontuki kehitettiin keskustan toimesta, jotta kotiin jääville emännille saatiin tuloa.
Itse olen mininoinut lainat ja kulutuksen vastaamaan tuloja, asuntolaina maltillinen, autot aina tonnin kiesejä, joita pystyy itse korjaamaan.
Lähes kaikki ostetaan käytettynä ja harkiten. Harrastukset lähes ilmaisia. Lomilla hyödynnetty sukulaisia jne. Ei oo reissattu kuin kotimaassa teltan kanssa tai Virossa, Ruotsissa. Ihan kivaa elämää. Voi myös elää arvojensa mukaisesti pienten lasten kanssa kotona, luontoa kunnioittaen.