Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko kotihoidontuki vain reilu 300?! Miten teillä on vara hoitaa lapsi kotona?

Vierailija
19.02.2021 |

Lapsi täyttää syyskuun lopussa vuoden. Olin ajatellut hoitaa häntä jouluun asti kotona. Oikeastikin pakko mennä elokuussa töihin, kun vanhempainraha loppuu. Kotihoidontuki kuntalisineen vain neljäsosa vanhempainrahasta.

Kommentit (290)

Vierailija
41/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäiti kolmelle. Tukia 1300€/kk. Kohta töihin paluu ja moninverroin takaisinmaksu kun palkka 4000€/kk

1300 kotihoidontukea?

Vierailija
42/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana ja suunnitelma on, että kumpikin pitää lomia vanhempainvapaan perään, joka tuo pari kk lisää kotiaikaa. Lapsi menee sitten pph.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit aina hakea toimeentulotukea. Kyllä sillä tulee toimeen . Eli asumiskulujen, hoitokulujen ja muiden pakollisten menojen jälkeen saatte toimeentulotukea, jos kummallakaan ei olisi lainkaan tuloja. N.1300-1400e. Eli tämmöinen summa pitäisi riittää ruokaan ja muihin menoihin.

Ei sitä kaikki saa. Minä olin kotihoidontuella ja mies tienasi 1000e, ei saatu asumistukea tai toimeentulotukea.

Vierailija
44/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun Afrikan sarvesta kotoisin olevien ei tarvitse miettiä näitä lainkaan. On se "kiva" katsoa kun näillä on suur perheitä, on pelit ja vehkeet ja puhelimet kaikilla. Itsellä varaa just ja just siihen yhteen joka joutui vuoden vanhana päiväkotiin. Ja kyllä, oli säästöjä. Mutta valitsin näin koska halusin pitää säästöt oikeasti pahan päivän varalle enkä arkeen. Tämä maa on epäreilu. Anteeks, meni vähän ohi aiheen, mutta tämä nyt tuli mielen päälle.

Ne ei saa yhtään enempää tukia, mutta osaavat olla vähempään tyytyväisiä ja tulevat vähemmällä toimeen.

Vierailija
45/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset meni hoitoon 1v 8kk ikäisenä. Niukkaa oli elintaso hoitovapaiden aikana, mutta pärjättiin miehen kausityön ansiosta (eli mies pystyi olemaan osin hoitovapaalla myös, jaettiin aikaa, itse menin molempien lasten jälkeen heti vanhempain vapaan jälkeen töihin ja mies jäi kotiin ja kun miehen työkausi alkoi jäin itse hoitovapaalle) ja itse kävin myös iltatöissä (oma ta tarjosi mahdollisuuden tähän)  oman hoitovapaan aikana n. 10 h viikossa.

Vierailija
46/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin keinoin kuin moni täällä: mies töissä, yksi asuntolainoista lyhennysvapaalle, kulut olivat matalammat kuin normaalisti (matkakortti, työlounaat, työvaatteet, suunnitelmallisempi kuluttaminen esim. ruokaan) ja säästöjäni käytin omiin kivoihin juttuihin.

Mies maksoi asumisen ja laskut, kotihoidontuki ja lapsilisä meni ruokaan ja lapsen menoihin ja omilla säästöilläni kävin kahvilassa, lounaalla ja maksoin omia vaatteita ja meikkejä. 

Säästin myös pientä summaa eläkevakuutukseen. 

Vierailija
47/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku työryhmä pohti ihan toisissaankotosissaan kotihoidontuen lopettamista, koska se estää naisia menemästä töihin. Mistään en löytänyt tutkimusta siitä, kuin moni oikeasti jää kotiin, koska saa kotihoidontuen?! Summa on niin "pieni", ettei sillä maksele vuokraa, lainaa yms. Luuleeko joku siis oikeasti että äidit jää kotiin, koska saa kotihoidontuen? Tuliko kellään mieleen, että äidit jää siksi kun harva hoitopaikka ottaa 9kk:n ikäistä vauvaa hoitoon, joku saattaa vielä imettää, lapsi ei osaa vielä puhua tai kävellä jne.

Summa ei tosissaan ole suuri ja veroja siitä menee aikalailla 25% .Yhteiskunta säästää kotihoidontukea maksamalla sen, ettei äiti vie lasta hoitoon ja rasita sitä järjestelmää. Yhden lapsen kustannus kunnallisessa hoidossa on noin noin 60 euroa vuorokaudessa. Eli kun lasta ei vie hoitoon esim. työpäivien määrällä laskettuna, olkoonkin 21, kustannus on kunnalle 1260 kuussa. Aika paljon enemmän kuin maksettu kotihoidontuki ja siitä maksetaan vielä veroa takaisinpäin.

Eli te, jotka nurisette kotihoidontuen oleva ihan turhaa rahan haaskausta, eikä sitä pidä maksaa, laskekaa uudestaan ihan vaikka laskimen kanssa kumpi tulee veronmaksajille kalliimmaksi.

Työllisiä tarvitaan enemmän, sillä varsinkin naisvaltaisilta aloilta puuttuu tekijöitä. On ollut jo pidempään ongelmia saada halpatyövoimaa varsinkin naisvaltaisille aloille ja myös paineita palkkojen nostoon näillä aloilla, työvoiman puutteen vuoksi.

Vierailija
48/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo summa ihan vitsi. Vain puolison riittävän hyvillä tuloilla voi pärjätä. Itselläni oli säästöjä, ja mies hyväpalkkaisissa hommissa niin olin kotona monta vuotta. Siitä olen todella kiitollinen, että pystyin olla. Lapset kasvaa niin nopeasti.

Vierailija
49/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä oli eläkkeellä ja mummo otti vuorottelu vapaata ja muuttivat meille hoitamaan lasta puolitoistavuotiaaksi, kun itse lähdin töihin.

Vierailija
50/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku työryhmä pohti ihan tosissaan kotihoidontuen lopettamista, koska se estää naisia menemästä töihin. Mistään en löytänyt tutkimusta siitä, kuin moni oikeasti jää kotiin, koska saa kotihoidontuen?! Summa on niin "pieni", ettei sillä maksele vuokraa, lainaa yms. Luuleeko joku siis oikeasti että äidit jää kotiin, koska saa kotihoidontuen? Tuliko kellään mieleen, että äidit jää siksi kun harva hoitopaikka ottaa 9kk:n ikäistä vauvaa hoitoon, joku saattaa vielä imettää, lapsi ei osaa vielä puhua tai kävellä jne.

Summa ei tosissaan ole suuri ja veroja siitä menee aikalailla 25% .Yhteiskunta säästää kotihoidontukea maksamalla sen, ettei äiti vie lasta hoitoon ja rasita sitä järjestelmää. Yhden lapsen kustannus kunnallisessa hoidossa on noin noin 60 euroa vuorokaudessa. Eli kun lasta ei vie hoitoon esim. työpäivien määrällä laskettuna, olkoonkin 21, kustannus on kunnalle 1260 kuussa. Aika paljon enemmän kuin maksettu kotihoidontuki ja siitä maksetaan vielä veroa takaisinpäin.

Eli te, jotka nurisette kotihoidontuen oleva ihan turhaa rahan haaskausta, eikä sitä pidä maksaa, laskekaa uudestaan ihan vaikka laskimen kanssa kumpi tulee veronmaksajille kalliimmaksi.

Päin prinkkalaa sinä olet laskenut kun et ole huomionut mm. äidin tuloja ja niistä kertyviä veroja. Minkä vuoksi et varmaan ole mihinkään mitään laskemaan päässytkään.

Vierailija
51/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hullunkurista, kun nyt työttömänä saan enemmän kuin aikoinaan lapsiani kotona hoitaessa ja kasvattaessa. Lasten kanssa ei kotona maata. Jos joku tällaista väittää ei ole ikinä lapsia hoitanut tai sitten on tehnyt sen ala-arvoisesti.

Vierailija
52/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä. Säästöjä, minimaalista elämää. Mun lapset käyttivät perusmarkettien vaatteita ja kirpparivatteita ensimmäiset vuodet. Syötiin kotona tehtyä ruokaa, ei mitään luksuselämää. Päiväkotiin menivät, kun nuorempi täytti 3. En kadu. Edelleen elän melko säästäväisesti, vaikka töissä käyn. Hyvin riittää rahat elämiseen. Lapset jo isoja koululaisia.

Minun poikien mielestä Citymarketin printtivaatteet on parhautta, joten niitä käytetään, vaikken itse niistä niin piittaisi.

T. lakimies

Vierailija
53/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku työryhmä pohti ihan tosissaan kotihoidontuen lopettamista, koska se estää naisia menemästä töihin. Mistään en löytänyt tutkimusta siitä, kuin moni oikeasti jää kotiin, koska saa kotihoidontuen?! Summa on niin "pieni", ettei sillä maksele vuokraa, lainaa yms. Luuleeko joku siis oikeasti että äidit jää kotiin, koska saa kotihoidontuen? Tuliko kellään mieleen, että äidit jää siksi kun harva hoitopaikka ottaa 9kk:n ikäistä vauvaa hoitoon, joku saattaa vielä imettää, lapsi ei osaa vielä puhua tai kävellä jne.

Päin prinkkalaa sinä olet laskenut kun et ole huomionut mm. äidin tuloja ja niistä kertyviä veroja. Minkä vuoksi et varmaan ole mihinkään mitään laskemaan päässytkään.

Täältä sivusta huutelen. Tämän äidin vero% on 2. Päivät lasken toisten rahoja. Eipä näillä meikäläisen maksamilla veroilla ainakaan kateta lasten varhaiskasvatusta, mistään muusta puhumattakaan.

Vierailija
54/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun Afrikan sarvesta kotoisin olevien ei tarvitse miettiä näitä lainkaan. On se "kiva" katsoa kun näillä on suur perheitä, on pelit ja vehkeet ja puhelimet kaikilla. Itsellä varaa just ja just siihen yhteen joka joutui vuoden vanhana päiväkotiin. Ja kyllä, oli säästöjä. Mutta valitsin näin koska halusin pitää säästöt oikeasti pahan päivän varalle enkä arkeen. Tämä maa on epäreilu. Anteeks, meni vähän ohi aiheen, mutta tämä nyt tuli mielen päälle.

Ne ei saa yhtään enempää tukia, mutta osaavat olla vähempään tyytyväisiä ja tulevat vähemmällä toimeen.

Tervetuloa Suomen ilmastoon. Voisi ollut toissayökin olla melko kylmä pikkuvauvan kanssa ulkosalla kun pakkasta oli - 28 C. Kyllä mun mielestä olisi reilua, että vanhempi saisi pikkulapsen hoidosta edes sen saman pienimmän summan, mitä työtön saa. Vanhemmalla kuitenkin kädet täynnä työtä ja lapsi elätettävänä. Pienin työttömyysraha taitaa olla lähes kolminkertainen kotihoidontukeen verrattuna.

Ps. Mulla on lapset tehty, mutta silti näen nykyjärjestelmän tosi typeränä. Siinä ei ajatella yhtään lasten hyvinvointia ja etua.

Vierailija
55/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli varaa aikoinaan, koska lasten isä oli hyväpalkkainen.

Kotona ollessa minulta ei ollut työmatkakuluja, kotona ollessa en ostanut uusia vaatteita, hiuksia leikkautin harvoin, meikkaaminen oli vähäistä, tein kaiken ruuan itse, suurimman osan lasten vaatteista tein itse.

Kun laskimme mitä lasten päivähoitomaksun, isoin mahdollinen ja kaiken lisääntyneen kulutuksen jälkeen olisi jäänyt enemmän käteen tulos oli pari sataa.

Tosin aika oli toinen ja rahayksikkö markka.

Jälkeenpäin ajatellen maksan tuosta ajasta koko loppu elämän rahallisesti, 90-luvulla tuhoutui ura ja eläke tulee olemaan pieni, vaikka lasten isä kuolisi mahdollisen lesken eläkkeen saa toinen nainen.

Toisaalta tuo aika oli parasta elämässäni, ihania rauhallisia aamuja, päiviä uimarannalla, retkiä metsään ja hiihtoladuille. Varsinkin viimeinen vuosi kun lapset olivat 4v-5v ja 2v-3v oli helppoa ja ihanaa. Kyllä niillä muistoilla voi elää pienemmällä eläkkeelläkin muutaman vuoden päästä.

Vierailija
56/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika vahvasti erimieltä näihin tukien määriin. Kyllä heille annetaan ainakin aluksi kaikki mahdollinen niin sanottuna kotouttimis tukena. Pesukoneet, huonekalut, toisinaan autot jne...Ihan kaikki. Ja nämä ei ole mitään halvinta, mitä kierrätyskeskuksista löytyy.

Vähän sama kuin huostaanotetut saa kaikkea. Tietysti heillä muuten ollut rankkaa niin tämä vähän kompensoi.

Toiset on vaan tasa-arvosimpia kuin toiset.

Vierailija
57/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö oikeasti aikaisemmin ottanut tuosta selvää? Me tietoisesti päätettiin asua pienemmässä ja halvemmassa asunnossa ja ajaa vanhemmalla halvemmalla autolla lasten ollessa pieniä, että pärjätään yhden palkalla. Lasten vaatteet kirpparilta, oikeastaan ostin jo vanhempainraha-aikaan jemmaan lasten vaatteita ettei tarvitse sitten kotihoidontuella ostella niin paljon. Omia hankintoja voi lykätä sen verran, kyllähän sitä hyvin puoli vuotta pärjää ostamatta itselleen mitään. Kotona ollessa kulutuskin on pientä. Säästöjäkin oli, mutta ei tarvinnut käyttää.

Vierailija
58/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullunkurista, kun nyt työttömänä saan enemmän kuin aikoinaan lapsiani kotona hoitaessa ja kasvattaessa. Lasten kanssa ei kotona maata. Jos joku tällaista väittää ei ole ikinä lapsia hoitanut tai sitten on tehnyt sen ala-arvoisesti.

Asun Englannissa, täällä saa olla kotona kunnes lapsi täyttää kolme, täydellä työttömyystuella. Tai siis Universal Credit. Sit täytyy mennä osa-aikatöihin, täysiaikaisiin vasta kun lapsi menee kouluun viisivuotiaana. Tykkään systeemistä, hirvittäisi laittaa hoitoon lapsi joka ei vielä osaa puhua...

Vierailija
59/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin järjestettyä työt niin, että pystyttiin hoitamaan 100% kotona, käydä molemmat töissä ja saatiin kotihoidontuki palkkojen päälle.

Vierailija
60/290 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki on kyllä pelkkä vitsi. Verot vielä pois, niin hyvä kun parisataa euroa jää käteen. Lapsi täyttää pian vuoden ja on pakko palata töihin ja laittaa lapsi hoitoon, kun ei talous muuten kestä. Periaatteessa palaan kyllä jo mielelläni töihin, mutta toisaalta myös surettaa laittaa lapsi näin pienenä hoitoon. No sen siitä saa, kun ei nai miestä rahasta vaan rakkaudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi