Oikeastiko kotihoidontuki vain reilu 300?! Miten teillä on vara hoitaa lapsi kotona?
Lapsi täyttää syyskuun lopussa vuoden. Olin ajatellut hoitaa häntä jouluun asti kotona. Oikeastikin pakko mennä elokuussa töihin, kun vanhempainraha loppuu. Kotihoidontuki kuntalisineen vain neljäsosa vanhempainrahasta.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eka lapsi joutui aikoinaan 11kk iässä päiväkotiin. Mies lähti niin ei ollut vaihtoehtoja.
Toinen lapsi on nyt yli 5v ja olen edelleen kotona.Ihan uteliaisuudesta, eikä tosiaan millään pahalla, mutta miksi olet edelleen kotona?
No koska olen kotiäiti.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia lapset kannattaa tehdä parisuhteessa. Hyvä mies elättää sillä aikaa kun lasta hoidetaan kotona. Itse laitoin lapsen hoitoon kolmivuotiaana. Mies elätti vanhempainrahan loputtua ja olihan mulla toki omia pääomatulojakin jonkin verran.
Mutta kuinka moni haluaa olla miehen elättinä? Minusta häpeällistä. Pimpsulla vaan maksat vuokrat ja ruoat. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia lapset kannattaa tehdä parisuhteessa. Hyvä mies elättää sillä aikaa kun lasta hoidetaan kotona. Itse laitoin lapsen hoitoon kolmivuotiaana. Mies elätti vanhempainrahan loputtua ja olihan mulla toki omia pääomatulojakin jonkin verran.
Mutta kuinka moni haluaa olla miehen elättinä? Minusta häpeällistä. Pimpsulla vaan maksat vuokrat ja ruoat. Yök.
Ei, vaan mies maksaa sinulle palkkaa siitä kun hoidat hänen lapsiaan.
Kun perheessä oli 3 päiväkoti-ikäistä, olisi töihinmeno tuonut aika ison päiväkotimaksun. Tämän pystyi tavallaan ajattelemaan perheen tuloksi kotihoidontuen lisäksi.
Miten aloittaja ei voi tuota tietää....? No, mieheni tuloilla me elimme melkein 10 vuotta kun olin kotona, ja 1 lapsesta. Ja hyvin pärjättiin, kerran vuodessa käytiin etelässäkin, kylpylöissä perhe vkloppu 2krt vuodessa joka vuosi jne. kun esim. ei niitä uusia vaatteita tai huonekaluja tarvitse todellakaan koko ajan ostaa..eikä mieheni ole mikään pankinjohtaja, ihan vaan palkka on se 3000 euroa kuussa brutto. Mutta silläkin hyvin pärjättiin.
Tuo ongelma tulee silloin, kun ei ole yhtään säästöjä, eikä myöskään mies tienaa kunnolla. Mutta jos nuori äiti menee takaisin esim. sinne hennesiin myyjäksi, ja tekee sen sopumuksen mukaisen 10-15 tuntia viikossa, ja kuukausipalkka on vain se noin 600 egee miinus verot, niin eipä tuokaan sitä perheen taloudellista tilannetta juurikaan miksikään muuta ( on todellinen esimerkki yhden tutun nykytilanteesta )
Vierailija kirjoitti:
Oi niitä aikoja. 1990-luvulla mulla ei ollut vielä vakituista työpaikkaa. Olin työttömänä ja yhtäaikaa sai kotihoidontukea, eivät vähentäneet toinen toisiaan. Sain enemmän käteen kun töitä tehdessä. Enää ei onnistu, muuttuikohan jo 1995 vai 1996.
"Sain enemmän käteen kuin töitä tehdessä" on se ongelma. Eihän kenenkään kannattaisi mennä töihin jos tukia saa enemmän, mutta kukas ne tuet sitten maksaa
Ainakin Vantaa maksaa jotain ylimääräistä jos mies on pienipalkkainen tai opiskelee. Siitä vanhemmsta alle kouluikäisestäsaa myös jotain tukirahaa. Vukratukeakin voi hakea , kun tulot pienenee. Vantaa lopetti silloin kaupunkilisän. Aikoinaan äidit ottivat hoitolapsia jos ausunto oli tilava. Siitä kunta maksoi äidille palkkaa ja ruokarahaa ja lasten vanhemmmat maksoivat kunnalle hoidosta. Kuka tahansa ei kelvannut kunnalliseksi päivähoitajaksi.Sitä aikaisemmin oli vain yksityisiä perhehoitopaikkoja. Niihin minä olin aivan tyytyväinen. Hoito oli juuri niin kodinomaista.
Mies jäi kotiin ja mun palkalla elettiin ihan mukavasti ja lyhennettiin asuntolaina sovitusti.
Ei se kotihoidontuen pienuus voi yllätylsenä tulla, yleensä nää talousasiat selvitellään viimeistään sen plussan jälkeen.
Mulla oli säästöjä n. 10 000e sitä varten että voi olla kotona. Sillä plus miehen palkalla pärjäsi oikein mukavasti siihen asti että lapsi oli vähän vajaa 2. Mistään ei tarvinnut tinkiä ja elämistä jatkettiin normaalisti. HUOM! Paljon vähemmälläkin siis pärjää, me ei tingitty yhtään mistään joten säästeliäämmin elämällä ei toki tarvitse tuonkaan vertaa säästöjä.
Kyllä aika moni haluaa olla kotiäiti juuri silloin kun lapset ovat pieniä. SE EI OLE HUORAAMISTA.Ei missään muualla maailmassa äitejä haukuta kotonaolosta paitsi Suomessa. Äidit ja isoäidit hoitvat lapsia ympäri maailman, myös Euroopassa se on yleensä ihanne. Töihin ehtii senkin jälkeen. Äitejä ne päiväkodin hoitajat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi niitä aikoja. 1990-luvulla mulla ei ollut vielä vakituista työpaikkaa. Olin työttömänä ja yhtäaikaa sai kotihoidontukea, eivät vähentäneet toinen toisiaan. Sain enemmän käteen kun töitä tehdessä. Enää ei onnistu, muuttuikohan jo 1995 vai 1996.
"Sain enemmän käteen kuin töitä tehdessä" on se ongelma. Eihän kenenkään kannattaisi mennä töihin jos tukia saa enemmän, mutta kukas ne tuet sitten maksaa
Niin no joo, Suomen sosiaalietuudet on niin pieniä että EU on antanut niistä huomautuksen.
Palkat on niin pieniä, että joutuu hakee lisäksi toimeentulotukea. Toi että on saanut yhtä aikaa sekä kotihoidontukea että työttömyyspäivärahaa on ollut joku virhe lainsäädännössä, ja tänä päivänäkin niistä yhteenlaskettu summa on noin 800 e. Ei kovin häävi palkka ole ollut, mihin verrataan. Ehkä jakoi mainoslehtiä.
Liiton päiväraha on eri juttu, sekään ei aplla varmaan kovin suuri ole ollut, jos pätkistä kertynyt.
Onko ihan uskottava että pinen vauvan äiti ei ole kuullut kotihoidon tuesta mitään vaikka osaa käyttää tietokonetta, eikä ota mitään selvää tuista. ainahan näistä kirjoitetaan.
Ketjun ilmapiiri tiivistää syyn siihen miksi lapsia ei kukaan halua enää tehdä.
Jos on pakko mennä töihin, oot paska äiti.
Jos päätät sinnitellä kotona, oot paska ihmisenä.
Lapset on vain menoerä, heuhin kuitenkin perustuu koko yhteiskunnan olemassaolo. Ei lapsia, ei hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no joo, Suomen sosiaalietuudet on niin pieniä että EU on antanut niistä huomautuksen.
Palkat on niin pieniä, että joutuu hakee lisäksi toimeentulotukea. Toi että on saanut yhtä aikaa sekä kotihoidontukea että työttömyyspäivärahaa on ollut joku virhe lainsäädännössä, ja tänä päivänäkin niistä yhteenlaskettu summa on noin 800 e. Ei kovin häävi palkka ole ollut, mihin verrataan. Ehkä jakoi mainoslehtiä.
Liiton päiväraha on eri juttu, sekään ei aplla varmaan kovin suuri ole ollut, jos pätkistä kertynyt.
Siinä missä Suomi sai huomautuksen ei oltu huomioitu kokonaisuutta, kaikkia tukia. Eli huomautus perustui virheellisen, harhaanjohtavaan(tarkoituksella?) tietoon. Jos olisit oikeasti asiaan perehtynyt, tietäisit tämänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun Afrikan sarvesta kotoisin olevien ei tarvitse miettiä näitä lainkaan. On se "kiva" katsoa kun näillä on suur perheitä, on pelit ja vehkeet ja puhelimet kaikilla. Itsellä varaa just ja just siihen yhteen joka joutui vuoden vanhana päiväkotiin. Ja kyllä, oli säästöjä. Mutta valitsin näin koska halusin pitää säästöt oikeasti pahan päivän varalle enkä arkeen. Tämä maa on epäreilu. Anteeks, meni vähän ohi aiheen, mutta tämä nyt tuli mielen päälle.
Laittaisitko vielä tilastoja, faktaa, mustaa valkoisella tästä aiheesta? Ärsyttää suunnattomasti lukea tällaista öyhötystä ja lietsontaa, jolle ei löydy mitään totuuspohjaa, vaan pelkkää mielikuvitusta ja mutuilua.
Jotkut vielä väittää, että tuo tuki kannustaa äitejä olemaan kotona..
Yhden palkka riittää peruselämiseen ihan hyvin, jopa minun reilu 2000 nettotuloilla, eikä tee edes tiukkaa, säästöjä käytetään matkoihin tms. Sattuneesta syystä ei tässä vuoteen olla missään reissussa edes käyty, joten halvalla pääsee kun ei ole edes mitään paikkoja auki, johon tuhlata niitä rahoja.
Kyllähän tämä on taas niin tätä. Lasketaan ja keksitään miten saisi eniten TUKIA. Pitäisi miettiä miten työllä tai muuten älykkäästi ( esim. yrittäjänä) voi hankkia tuloja ja tuottaa lisäarvoa.
Sosiaalipummeja.
Pitäisi olla niin, että suuria veroja maksava voisi päättää että rahoittaa vain niitä palveluja, joita käyttääkin.
Mutta tuo koskee työttömiä, siis ei työsuhteessa olevia? Palkallinen äitiysloma loppuu kun lapsi on n. 1-vuotias ja sitten on mentävä töihin tai irtisanouduttava? Tämä siis peruskäytäntö, voi varmaan joskus neuvotella lisäaikaa muutaman kuukauden?