30v nainen ja olen alkoholisti, mikä sinun mielestäsi ajaa ihmisen tähän?
Olen tosiaan havahtunut siihen että minä, oikeasti ihan kaunis ja fyysisestikin hyvässä kunnossa oleva 30v nuori nainen olen alkoholisti.
Mikä sinun mielestäsi ajaa ihmisen jo tässä iässä tähän? Käyn töissä ja kulissit ovat toistaiseksi vielä jokseenkin kunnossa. Ennen sitä kuuluisaa pohjaa kun kaikki on mennyt haluaisin kuitenkin korjata tilanteen. Kaipaisin neuvoja, järkipuhetta tai ihan mitä vaan joka nostaisi minut tästä pakonomaisesta alkoholinkäytöstä jota en enää koe edes loppupeleissä mukavaksi.
Olen yrittänyt päättää että nyt loppuu. ”Ottaa itseäni niskasta kiinni” jotta loppuisi. Olen käynyt katkaisuhoidossa pariin kertaan jotta homma loppuisi. Viimeisimpänä olen miesystäväni kanssa asettanut haasteen olla juomatta muutaman kuukauden ja sillä ns voittanut ja saanutkin palkinnon mitä ollaan sovittu, kun tosiaan olin selvinpäin. Mutta silti aina palannut pikkuhiljaa samaan vanhaan ja ongelma on nyt pahempi kuin koskaan. Jos edes kaksi iltaa viikossa menee selvinpäin niin hyvä. Minimi määrä on 8 siideriä oli töitä tai ei. Jos on viikonloppu niin menee vähintään tuplasti.
Apua, neuvoja, vertaistukea, myös sitä syyllistämistä, mutta myös jokseenkin ymmärrystä asian kokeneilta. Sääliä enkä päähän silittelyä kaipaa. Vaan faktoja. Lauseita, jotka saisivat minut heräämään lopullisesti ja parantumaan. Kiitos.
Kerro mistä sinun mielestäsi johtuu nuoren ihmisen alkoholismi?
Kommentit (124)
Itse olen samanikäinen, mutta raitistunut alkoholisti. Omalla kohdalla kaikki tekijät alkoholismiin sairastumiseen ovat olleet kohdillaan. Perinnöllinen alttius, huono itsetunto, ei terveitä tapoja käsitellä tunteita. Lisäksi mielenterveysongelmia ja traumoja. Kävin läpi ihan laitoskuntoutuksen, minkä avulla raitistuin. Lisäksi on pitänyt hankkia tukiverkosto, joka muodostuu ammattilaisista ja vertaistuesta. Olen hankkinut paljon tietoa addiktiosta, minkä johdosta on helpompaa ymmärtää, mitä sairastaa ja miten sitä hoidetaan. Olen opetellut terveitä tapoja käsitellä tunteita. Puhuminen ja kirjoittaminen auttaa. Pelkkä katkaisuhoito ei riitä, vaan sen jälkeen hoidon pitää jatkua. Vertaistuella, laitoksessa, terapian tai muun ammattiavun kautta. Hakeudu paikallisen päihdehoidon piiriin niin saat tukea ja hoito lähtee etenemään. Palveluissa tosin on isoja eroja riippuen missä asuu. Jotkut palvelut ovat yhtä tyhjän kanssa.
Alkoholi on salakavala huume. Se aiheuttaa suureen osaan aktiivikäyttäjistään lopulta heroiiniriippuvuuteen verrattavan sairauden, josta harva pääsee eroon ennen kuolemaansa. Alkoholi on parhaita orjuutushuumeita, se on halpaa valmistaa ja voimakas riippuvuus takaa "asiakassuhteen" jatkumisen. Alkoholi tuhoaa noin viidenneksen kokeilijoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskoontulo. Täyty pyhällä hengellä, älä alkoholilla. Jeesus rakastaa Sinua.
www.tuleuskoon.fi
Joo kannatan myös APlle uskoon tuloa mutta ei mielellään hellareihin eikä muihinkaan hihhulilahkoihin liittymistä. Siellä vain ahdistuu kun mitä tekopyhimmät lahkolaiset leveilevät milloin omilla täyttymisillään ja kielillälörpöttelyillään. AP tarvitsee rauhaa ja selkeyttä elämäänsä eikä näyttävää kaatuilua hurmoksellisen seurakunnan edessä.
Alkoholisti ja heroinisti on riippuvuutensa suhteen ihan samassa tilanteessa. Toisen käyttämä tappava ja kova huume vain on laitonta, ja maksaa moninkertaisesti mitä laillinen ja sitä myy vain rikolliset.
Käytettyä ainetta pitää kuitenkin saada ihan joka päivä, mutta koska alkoholi on laillista sen hankkimiseen ei yleensä tarvitse tehdä rikoksia, vaan suuren osat juomisesta rahoittaa veronmaksajat erilaisten tukien muodossa.
Mutta jos rahaa alkoholiin ei ole riittävästi, myös alkoholistit tekevät rikoksia. Hankkivat lapsille alkoholia ja tupakkaa ja vastaavaa toimintaa. Rikollisille velkaantunutta alkoholistia voidaan myös hyväksikäyttää monella eri tavalla, ja siksi alkoholisteille myydään alkoholia velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloittaja. 30 v kaunis nainen ei ole yhteistyöhaluinen. Ei vastaa mihinkään.
Hän käsittelee vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti ja heroinisti on riippuvuutensa suhteen ihan samassa tilanteessa. Toisen käyttämä tappava ja kova huume vain on laitonta, ja maksaa moninkertaisesti mitä laillinen ja sitä myy vain rikolliset.
Käytettyä ainetta pitää kuitenkin saada ihan joka päivä, mutta koska alkoholi on laillista sen hankkimiseen ei yleensä tarvitse tehdä rikoksia, vaan suuren osat juomisesta rahoittaa veronmaksajat erilaisten tukien muodossa.
Mutta jos rahaa alkoholiin ei ole riittävästi, myös alkoholistit tekevät rikoksia. Hankkivat lapsille alkoholia ja tupakkaa ja vastaavaa toimintaa. Rikollisille velkaantunutta alkoholistia voidaan myös hyväksikäyttää monella eri tavalla, ja siksi alkoholisteille myydään alkoholia velaksi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-maailman-viisi-addiktoivi…
"Nämä ovat maailman viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa."
Hei. Olin ikäisenäsi samassa tilanteessa. Tuli katkolla käyntejä, sairaalareissujakin. Join palkkani saman tien ja makasin ties minkälaisten miesten kanssa. Elämäni oli jatkuvaa krapulaa ja kammottavia mokia, joita en vieläkään pysty muistelemaan ilman kauhun tunnetta.
Tapasin nuoren miehen, jota rakastin. Ryyppäsimme yhdessä ja erikseen. Hän oli pahemmassa jamassa kuin minä, ja sitten hän kuoli 37-vuotiaana. Se oli alkoholismin aiheuttamassa mielenhäiriössä tehty itsemurha.
Minä jouduin oikeasti valitsemaan, elänkö vai kuolen.
Joku isompi voima taisi haluta, että eläisin. Nyt olen ollut jo vuosikausia syvästi kiitollinen terveistä, krapulattomista aamuista, kun muistan kaiken eilisestä, enkä ole jossain vieraassa kämpässä jonkun röllipeikon vieressä.
En tiedä, mikä sinua auttaisi. Juomisen syy on juominen. Se, että ostat viinaa kotiin, juot ja uskottelet osaavasi tällä kertaa juoda vain sopivasti.
Edellä on jo ihan hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Sinä itse voit tehdä asialle jotain, kukaan muu ei voi auttaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloittaja. 30 v kaunis nainen ei ole yhteistyöhaluinen. Ei vastaa mihinkään.
Päihdeongelmaisen ei kannata hajoittaa itseään yleisellä nettipalstalla.
AA- ja AlAnon- vertaisryhmissä on vaitiolovelvollisuus.
Kauniit ja Rohkeat tv-sarjan Steffy jäi kipulääkekoukkuun.
Sarja kuvaa hyvin miten kuka tahansa voi joutua riippuvuussuhteeseen aineisiin.
Minulla ainut pahe on suklaa. Kauppojen suklaahyllyistä päätellen suomalaiset kuluttavat paljon suklaata.
Kirjoitin aikoinaan paljon exäni alkoholismista Annan palstoilla.
Hän pääsi pitkän ja vuosia kestäneen taistelun jälkeen irti viinasta.
Kävin vuosia Al-Anon ryhmissä ja tiedän olevani läheisriippuvainen.
Siitä "sairaudesta" en edes halua koskaan parantua. Monelle jutulle vain naureskelen.
Huumori auttaa. Viina on myrkkyä ja moni tienaa sen avulla elantonsa.
Olen käynyt ranskalaisella viinitilalla. Tykkään viinirypäleistä tuoreina.
Kyllä ap. pääsee viinasta eroon. Päivä kerrallaan me kaikki elämme.
Mitä se "päivä kerrallaan elämme" auttaa alkoholistia.
Miksi/ mihin Steffi alkoi syödä kipulääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiva geeniperimä ja usein toistunut käyttö. Jos kuulut samaan ihmisryhmään kuin minä, niin alkoholi vapauttaa mielihyvähormoneja enemmän kuin muilla. On mitattu että se vaihtelee jopa 5-200%. Voi miettiä kumpi alkoholiin mieltyy enemmän se jolla nousee 5% vai se jolla 200%. Jälkimmäinen on lähes taivaskokemus. Sitten sitä haluaa toistaa ja toistaa. Sitten pikkuhiljaa aivot adaptoituu jne. Mutta alkusyy on tuo , että tulee hyvä olo.
Ja nyt olen ollut 2 vuotta raittiina.
Tunnistan. Ja onnea raittiudesta. Mistä sä olet löytänyt apua?
Oma tilanteeni oli aika monisyinen, en jaksa kirjoittaa koko tarinaa, mutta vertaistuki oli tärkeässä osassa. Oon ollut kymmenen vuotta raittiina. Se on siis mahdollista.
N46
Vähän aiheen ohi, mutta mitä merkitystä sille on, oletko "oikeasti ihan kaunis" vai et?
Tsemppiä sinulle, muista että olet Jeesukselle arvokas, kaunis tai ruma, terve tai sairas <3
Ainoa syy alkoholismiin on puhdas itsekkyys!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen maksa ei ole tasa-arvoinen, se kestää alholia vähemmän kuin miehen maksa. Maksa ei kauheasti varoittele etukäteen, sitten oletkin keltainen ja *poks maksa*.
Läheiset kärsivät juomisestasi.Terveyssyihin vetoaminen ei yleensä auta. Monon alkoholistin kroppa kestää hyvin jopa 40 vuotta melko rankkaakin juomista.
Ei naisen.
Alkoholistin mielestä syy juomiseen on aina jossain muualla kuin hänessä itsessään. Tekosyitä juomiseen löytyy loputtomiin.
Löytyisikö syy olla selvinpäin? Alkoholistin läheiset kärsivät.
Alkoholistit ovat äärimmäisen itsekkäitä, alkoholi menee kaiken edelle.
Minun käsitykseni mukaan alkoholismi on perinnöllisesti vahva taipumus, jonka ratkaisee syntymässä koettu trauma. Turruttamalla itsesi haluaisit "takaisin kohtuun", josta sinut revittiin, tai josta poistumisen jälkeisinä minuutteina/tunteina sinua ei kohdeltu hyvin.
"Parantuminen" tapahtuu vaihtamalla addiktiota: sinun on löydettävä elämästä uusi nautinnon lähde, jolloin alkoholi menettää merkityksensä. Ei haittaa, ellei se tapahdu kuin sormia napsauttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen ohi, mutta mitä merkitystä sille on, oletko "oikeasti ihan kaunis" vai et?
Tsemppiä sinulle, muista että olet Jeesukselle arvokas, kaunis tai ruma, terve tai sairas <3
Mistä tiedät Jeesuksen naismaun?
8 siideriä 😂
Normi arkipäivänä menee 8-10 kaljaa ennen kuin työpäivä on edes ohi ja ryyppääminen alkaa vasta sen jälkeen.
Voiko olla hoitamaton adhd?
Tunnen yllättävän monia alkoholin kanssa kamppailevia nuoria aikuisia, joilla on lapsena diagnosoitu adhd ja asia käytännössä jätetty siihen eikä mitenkään hoidettu ikinä.
Eli, jos olet yksi heistä, nyt ensin soitto lääkäriin että adhd hoito on aloitettava.
T. Entinen alkoholin suurkuluttaja adhd , hoito ja lääkitys muutti alkoholin käytön käytännössä yhdessä yössä .
Ollut ilmeisesti sammumaton jano?