ulosotosta....kukaan joka tietää????
miten ulosotto kohdallani lasketaan? tuloni ylittävät määrätyn tulorajan 1020, olen elatusvelvollinen kolmelle tytölle, elatusmaksut 375 yhteensä, ulosotossa omia velkojani aika paljon. Nyt kun aloitin vakituiset työt, alan myös itse maksamaan elkkareita ja velkoja, mitä laskentatapaa kohdallani käyteään? MITä tarkoittaa se suojaosuus? otetaanko se huomioon että olen elatusvelvollinen, elikkä lasketaanko se niin että jos vaikka tuloni olisi 1200 netto, niin siitä otetaan yks kolmasosa, 400 ja sehän menee kokonaan melkeen elkkareihin, vai otetaanko 1200-elkkarit, ja sitten vielä siitä vähäisestä yks kolmasosa??? IHANAA jos joku tietää, olen ihan pyörällä päästä, kun puhelimessa ulosottovirkailijalta en saa selvää suomenkieltä, vaan pykäliä....
Kommentit (24)
ja eihän siellä kyllä missään lue esim. tapausta kun olet elatusvelvollinenkin vielä, kaikkia muita esimerkkejä kyllä oli. Mutta kyllä minä sen sieltä niin ymmärsin, että koska tulosi ylittävät yksinäiselle ihmiselle määrätyn suojaosuuden,567, sekä tulorajan 1020, sinuun käytetään tuota nettopalkasta yhden kolmasosan ulosmittaamista, ja uskoisin sen menevän niin, että siitä reilusta 400 e, joka on se osa, laitetaan elatusmaksuihin, ja sinun oma velkasi " jäätyy" eli pysyy niin sanottuna passiivitilana.
niin silloin ei todellakaan kauheita elareita maksella vaan saa vapautuksen ja niitä ei peritä takaisin vaikka monella se luulo onkin. Meilläkin ex maksoi vain 30e työttömänä elaria ja minä sain sen 88e kunnalta ja sitä ei peritä mieheltä koskaan takaisin koska oli kerran maksukyvytön, kun pääsi töihin summa tarkistettiin ja homma jatkuu.
Muistelisin että joku kolmannes tuloista voi mennä ulosottoon enimmillään... Elämiseen pitää jäädä kuitenkin mahdollisuus
ja nyt sitten taas työssä.