Jutellaanpa savoa.
Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Elekee immeiset riijelkö. Suapha sitä jokkaine puhuva niinku puhhuu. Sehä o vuan rikkautta.
no nooo...eiiiisaaatanaja..ja.
ei TODELLAKAAN. s a n a a ..kaan. kiitos? suasuatananSURU..LOPPU..KOOOT!!
Vierailija kirjoitti:
Onpa vuan joku tussiutunut savolaesuuvesta, misteekähän syystä? Ei myö sen huonompija olla kun muutkaan suomalaeset. Meijän murre on rikas. Elekee huutakee!
.eiiiisaaatanaja..ja.
ei TODELLAKAAN. s a n a a ..kaan. kiitos? (Ladontaakkeha..jaNahpiaaothaavaa..) niiLOPPUUSi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanata ku tännäi o pitkästä aikoo aarinko paistana. Ainakii tiällä päi Suomee. Vielä ku jaksas kolomen kuukauven verran pimmeetä ni kevät jo kolokuttellee.
heiSiistii ja Kliffaa.Kandee stikkaaSkraittahanurii etteituu stögetsulla ineeFönäristä? SkriinaaseSuuliski jätkäl kuJätkäl OotsitböndelkuBöndel..tiäks?
Vierailija kirjoitti:
Aito ja oikea savolainen on muuten rasittava ihmistyyppi. "Kun savolainen puhuu, vastuu on kuulijalla" on täysin totta. Mitään ei vahingossakaan sanota suoraan, vaan aina viäntelyn ja kiäntelyn kautta. Enkä nyt tarkoita pelkästään murretta, vaan itse asiaa.
Pieni esimerkki elävästä elämästä: savolaisisäntä käveleskeli marketissä lihatiskin edessä tarjontaa silmäillen. Myyjä kysyy: "Mitä saisi olla?" Isäntä vastaa: "Vuan minun kanssa et kuule kaapoille piäse." Tämä on siis suomeksi, että "Kiitos, en ota nyt mitään".
No mikä ongelma? Selvästihän tuo sanoi, että ei ota mitään, kauppoja ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito ja oikea savolainen on muuten rasittava ihmistyyppi. "Kun savolainen puhuu, vastuu on kuulijalla" on täysin totta. Mitään ei vahingossakaan sanota suoraan, vaan aina viäntelyn ja kiäntelyn kautta. Enkä nyt tarkoita pelkästään murretta, vaan itse asiaa.
Pieni esimerkki elävästä elämästä: savolaisisäntä käveleskeli marketissä lihatiskin edessä tarjontaa silmäillen. Myyjä kysyy: "Mitä saisi olla?" Isäntä vastaa: "Vuan minun kanssa et kuule kaapoille piäse." Tämä on siis suomeksi, että "Kiitos, en ota nyt mitään".
No mikä ongelma? Selvästihän tuo sanoi, että ei ota mitään, kauppoja ei synny.
..ai, onkelma? Mikä on ongelma: ei mikään.. (tietenkään ole. kun) Kaikki VAIN ja ON:
"savolaiset. (ja savon" k i e l i " ..) on ihmiskunnan I K U I N E N Paise ". . ei muuta. 'on kel maa.. todellakaan'.
Vierailija kirjoitti:
Päevvee! Mittees kuulluu?
Kiitos hyvvee, joulua outellessa. Täätyy välillä käyvä tiällä naareskelemassa, miten tää savonmurre jottai tolovanoo ärsyttää.
Päevöö, päevöö
Tiänne Kuopijjoo ee kuuluna mittee kummempöö
Onneksi en asu Savossa jos siellä oikeesti noin typerästi puhutaan.
Pua ne kualjkiäryleet jiäkuapin piälle
Ei ou tolokkua kun pittää viäntee ruokoo päevät piäskytyste
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvvee, joulua outellessa. Täätyy välillä käyvä tiällä naareskelemassa, miten tää savonmurre jottai tolovanoo ärsyttää.
jooluva
Piällikko kirjoitti:
Pua ne kualjkiäryleet jiäkuapin piälle
Ei niitä puanna. Savon murteessa ei viännetä tuplana, vaan jätetään ensimmäiseen.
Kaali = kualj
Pane = Paa
Aurinko= Aarinko
Paatti= puatti
Näitä väännöksiä ei enää lähdetä vääntämään. Lakanoita ei puanna uarinkoon kuivamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jooluva
Kielvirhe tul tuas. Oon puolsavolainen ja käyny savossa syntymässä, mutta yritän ylläpittee tätä kieltaitoo.
Meijän serkkupoeka pikitien piästä oes kesähömmoo vaella. Oesko jollae vaenua moesesta?