Jutellaanpa savoa.
Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii
Kommentit (1267)
Kauppinen lausutaan savossa Kuappinen
Heh! Eikös olekin ihme vääntämistä
Mittee työ tiällä tuas vouhotatte?
Kuuntelen ratiota ja pohin toimittaako ennää tähä aikaa männä kauppareissulle. Hyvvää iltoo immeisille.
Vierailija kirjoitti:
Kauppinen lausutaan savossa Kuappinen
Heh! Eikös olekin ihme vääntämistä
Eiku Kauppinen on Kaappinen ja Kaappinen on Kuappinen... selevähä se, humalassaha se.
Vierailija kirjoitti:
Mittee työ tiällä tuas vouhotatte?
Emmää vaan tierä, tu ny följyyn siittä huolimati.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen ratiota ja pohin toimittaako ennää tähä aikaa männä kauppareissulle. Hyvvää iltoo immeisille.
Ehtoota. Minä en tohtisj männä, loekkaan vällyjen väliij hetkohta kun piäsen ja veän lonkkaa puolille päevin. Leokoja repii mahottomasti.
Ootteko työ? Joojoo sama duuni edelleen..
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää sanoa, että olis kiva kun osaisi kunnolla savvoo. Vaan en osaa enkä opi. Yks tuttu on Savosta kotoisin, Kuopiosta, puhuu ns normaalia suomea, kun on täällä muualla ollut jo toistakymmentä vuotta, mutta oli ihan pakko kysyä kun tuli suusta "tiällä" sana, että ootko Savosta ja tämä siihen että mistä arvasit, sanoin että tiällä sana paljasti totuuden. No joskus olen pyytänyt savoa puhumaan, niin kyllä lauseen jälkeen minun suusta tulee vain "tä". Mukavan kuulosta murretta, mutta pieni pyyntö puhukaa savoa, mutta meille muille vähän hitaammin kun ei pysy ihan kärryillä, että mistä on kysymys vai onko mistään..
Mukava kuulla jotta Savonkielj kääp vieläkii salakielestä, sitä ee ymmärrä ku toenen savolaenen :D
...eiiiisaaatanaja..ja.
ei TODELLAKAAN. s a n a a ..kaan. kiitos?
En ole koskaan ymmärtänyt mitä hauskaa on savon murteessa. Rumaa ja vastenmielisen kuuloista.
ap: keksi jotain fiksumpaa, tuskin pystyt. Kaikki aloituksesi olleet ontuvia.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt mitä hauskaa on savon murteessa. Rumaa ja vastenmielisen kuuloista.
ap: keksi jotain fiksumpaa, tuskin pystyt. Kaikki aloituksesi olleet ontuvia.
Ymmärrätkö tästä rumasta murteesta, jos kirjotan: ou iäneti!
Kumma juttu, että oman kotimaan murre on vastenmielistä kuunneltavvoo. Ja sitä eniten ihmettelen, että tällanen ketju pit kuitennii avata.
Onpa vuan joku tussiutunut savolaesuuvesta, misteekähän syystä? Ei myö sen huonompija olla kun muutkaan suomalaeset. Meijän murre on rikas. Elekee huutakee!
Aito ja oikea savolainen on muuten rasittava ihmistyyppi. "Kun savolainen puhuu, vastuu on kuulijalla" on täysin totta. Mitään ei vahingossakaan sanota suoraan, vaan aina viäntelyn ja kiäntelyn kautta. Enkä nyt tarkoita pelkästään murretta, vaan itse asiaa.
Pieni esimerkki elävästä elämästä: savolaisisäntä käveleskeli marketissä lihatiskin edessä tarjontaa silmäillen. Myyjä kysyy: "Mitä saisi olla?" Isäntä vastaa: "Vuan minun kanssa et kuule kaapoille piäse." Tämä on siis suomeksi, että "Kiitos, en ota nyt mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää sanoa, että olis kiva kun osaisi kunnolla savvoo. Vaan en osaa enkä opi. Yks tuttu on Savosta kotoisin, Kuopiosta, puhuu ns normaalia suomea, kun on täällä muualla ollut jo toistakymmentä vuotta, mutta oli ihan pakko kysyä kun tuli suusta "tiällä" sana, että ootko Savosta ja tämä siihen että mistä arvasit, sanoin että tiällä sana paljasti totuuden. No joskus olen pyytänyt savoa puhumaan, niin kyllä lauseen jälkeen minun suusta tulee vain "tä". Mukavan kuulosta murretta, mutta pieni pyyntö puhukaa savoa, mutta meille muille vähän hitaammin kun ei pysy ihan kärryillä, että mistä on kysymys vai onko mistään..
Mukava kuulla jotta Savonkielj kääp vieläkii salakielestä, sitä ee ymmärrä ku toenen savolaenen :D
Joku sano jotta savonliel o aenut kiel mualimassa jossa yks voep keksiä uuven sanan ja toenen vielä ymmärtääkii mittee se oekeen tarkottaapi.
Elekee immeiset riijelkö. Suapha sitä jokkaine puhuva niinku puhhuu. Sehä o vuan rikkautta.
Ka lottuutettaanpa savvoo, ee kait tuo liene keneltäkkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Elä ruppee, jätkä! Et ou savolaenen oekeesti, yrität pilikata.
Kliffaa.Kandee stikkaaSkraittahanurii etteituu stögetsulla ineeFönäristä? jätkäseSeKundikiO,tiäks?
Tässä sitä vuan istuva möllöttää vaekka pitäs ruveta siivoomaa ja tiskoomaa. Kaapassakkii pitäs käyvä ens viiko ruuvat ostamassa. Eipä mittää, ulukovuatteet piälle ja kaappaan vaekka ensteks. Mukavoo sunnuntaita kaekille.
Mittee pöläjät?