Jutellaanpa savoa.
Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päevee Kesk-Suomesta. Kahtokeehan työ puhtaasta savommurteesta nillittäjät tuo kartta, mite loaja o savolaesmurteijjen alue: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/27/luulitko-etta-vain-mummo-puhuu…
Lisäks halluun sannoo että ite tiijjän kyllä että immeiset oattelee murteijjen olevan meleko tiukkoja aluvveen mukkaan. Ja nii itekkii. Tämä mitä minä nyt puhun on jottain Laakaan- Eänekoske-Soarjärvem murretta. Kyllä teällä het velehosti murretta puhutaa, vaekka meillä jo koolussa sanottii että Kesk-Suomessa puhuttais enite ylleiskielisesti. Se o iha kakkoo, aenaki kaekkien ukkoloijjen puhheessa murre o elossa.
Henkilökohtasesti minulla o ollu mummola Savommoan puolella niin ymmärrän kyllä savvooki. Semmuistan ku mummo käsk ottamaan kakkua ja pöyvvässä ol voan leipee. Kahvipöyvvässä otettii sitte kuakkua.
Murteet ja kielet eivät voi muuttua perusrakenteeltaan ja kieliopiltaan, koska silloinhan juuri ne piirteet, jotka tekevät sen erikoiseksi ja sitä kautta omakseen ja muista erottuvaksi, katoavat. Silloin ei ole ko. kieltä tai murretta, vaan aivan jotain muuta. Savon murre nimenomaan taipuu tiettyjen sääntöjen mukaan, jonka vuoksi se on savonmurretta
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/savolmur.html
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/liudennu.html
Alueellisia eroja Savon sisällä kyllä löytyy, mutta ne ilti kuuluvat savolaispiirteisiin kunkin reuna-alueen vaikutusten mukaan.
Tässä ketjussa ei ole varmaan niinkään nillitetty Savon murteen taipumisesta, vaan esim. siitä ettei Savon murteessa voi sanoa mie ja sie. Ja ihan varmasti eteläisemmillä alueilla niin sanotaan ja puhuja kokee puhuvansa savoa, ei karjalaa.
On nillitetty ihan kaikesta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päevee Kesk-Suomesta. Kahtokeehan työ puhtaasta savommurteesta nillittäjät tuo kartta, mite loaja o savolaesmurteijjen alue: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/27/luulitko-etta-vain-mummo-puhuu…
Lisäks halluun sannoo että ite tiijjän kyllä että immeiset oattelee murteijjen olevan meleko tiukkoja aluvveen mukkaan. Ja nii itekkii. Tämä mitä minä nyt puhun on jottain Laakaan- Eänekoske-Soarjärvem murretta. Kyllä teällä het velehosti murretta puhutaa, vaekka meillä jo koolussa sanottii että Kesk-Suomessa puhuttais enite ylleiskielisesti. Se o iha kakkoo, aenaki kaekkien ukkoloijjen puhheessa murre o elossa.
Henkilökohtasesti minulla o ollu mummola Savommoan puolella niin ymmärrän kyllä savvooki. Semmuistan ku mummo käsk ottamaan kakkua ja pöyvvässä ol voan leipee. Kahvipöyvvässä otettii sitte kuakkua.
Murteet ja kielet eivät voi muuttua perusrakenteeltaan ja kieliopiltaan, koska silloinhan juuri ne piirteet, jotka tekevät sen erikoiseksi ja sitä kautta omakseen ja muista erottuvaksi, katoavat. Silloin ei ole ko. kieltä tai murretta, vaan aivan jotain muuta. Savon murre nimenomaan taipuu tiettyjen sääntöjen mukaan, jonka vuoksi se on savonmurretta
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/savolmur.html
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/liudennu.html
Alueellisia eroja Savon sisällä kyllä löytyy, mutta ne ilti kuuluvat savolaispiirteisiin kunkin reuna-alueen vaikutusten mukaan.
Tässä ketjussa ei ole varmaan niinkään nillitetty Savon murteen taipumisesta, vaan esim. siitä ettei Savon murteessa voi sanoa mie ja sie. Ja ihan varmasti eteläisemmillä alueilla niin sanotaan ja puhuja kokee puhuvansa savoa, ei karjalaa.
On nillitetty ihan kaikesta :D
Vaekka paljo onnii nillitetty, nii kaekesta ee ou vielä nillitetty.
Mutta outellaan, ketju tulloo jatkumaan mualiman loppuu asti, jospa sitte oes ehitty nillittöö joka asijasta.
Huuhaattoo väljässä veessä , pilikumi käättöön.
Vierailija kirjoitti:
Savo on ihan kamalaa. Ja se tapa hoitaa asioita ihme länkytyksellä.
Vastauksena aina "eiköhän" tai siis toi on suorin vastaus mitä savolaiselta kollegalta saan, kun yritän varmistaa, onko joku iso projekti valmis deadlineen mennessä (jos ei ole, ollaan kaikki ilman duunia ja ihan vaiheessaa tuntuu olevan). Mitä toi edes tarkoittaa? No ei se tarkoita mitään. Vastauksena ei, joo tai jopa ehkä olis selkeemmät. Kun jos on ei tai ehkä, niin laitetaan lisäväkeä, järjestetään asia, niin yksi toteaa että eiköhän.
Sitten mitne missään on keksitty niin ruma sana naisen sukuelimelle kuin "römpsä"? Kertoo jonkinlaisesta tosi syvästä naisvihasta. Vi...u on kauniimpi termi.
No vähä sitä sinnäi ymmärrät, selevästihä tuo työkaver sannoo jotta "eeköhän", eli tarkottaa "meleko varmasti jos ee mittää ihmeitä tapahu", ossooko tuota sen selekeemmin sannoo ite erkkikää. Ja tuo römpsä eli römstömmi, sehä tarkotti enne muinoi käslaukkuva, ja siitä se tulloo tuo toinennii merkitys. Ohha se parempi sana ku v...
Se o kylläki huastellaan eikä jutellaan
Voe riähkä, kohta pittee männä makkoomaan, eekä ies ou saanassa käätynnä!
Mitteepä tiällä pitäs huastella?
Haestakkee pitkä issääne haitar
Vierailija kirjoitti:
Savvooko täss ny vientämmään.
"vientämmään" Mistä se e-kirjaen tul? Vääntää= viäntee. Ee missään murteessa sanota että viennetään,viennä.
Vierailija kirjoitti:
Yök. Olen savolainen ja osittain savoa väännän, mutta inhoan kunnon junttisavoa sekä puhuttuna että kirjoitettuna. Osa savolaisista tuntuu kuvittelevan, että savon vääntäminen on jotenkin hauskaa. Ei ole.
Mihinkä se koskoo? Ee myö savolaeset kuvitella tästä murteesta yhtää mitää. Näen myö on huasteltu aena ja tullaan huastelemaan. Kun minä mään kaappaan vaekka Tampereella, niin ihan tätä savvoo minä huastan, enkä aattele että oompas minä nyt vitsikäs kun huastan savvoo, toevottavasti kaekki huomoes.
Tae kun mään Iisalamessa johonnii virastoon, em minä pie ihteen jonnae haaskuttajana.
Murteeta on mualimassa vaekka kuinka paljo. Jotkut voep kuulostoo huvittavilta vuan eepä sille minkää taeja. Mitä on muuten "kunnon junttisavo"? Onko olemassa jottae hienostuneempoo savvoo, saesko esmerkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistoja kirjoitti:
Muisto v. 1991
Poikakaverin ja hänen kovisystäviensä kanssa ison bändin ulkokeikalla. Oli kaljut päät ja maiharit ja kokoa pojilla ja kova uho. Tunkivat eturiviin. Myöhemmin nauroivat katketakseen tilannetta, jossa näkivät tungoksessa takaansa eteenpäin tilaa raivaavia jääkaappipakastimen kokoisia rajuja kundeja. Tuntuivat tulevan vauhdilla heitä kohti ja jätkillä iski pelko pehvaan ja odottivat kylmä hiki otsalla mitä nuo toiset heistä halusivat kunnes joku heidän edeltään huikkasi tilanraivaajille about: "Siellähän työ uotte! Myö ollaan teitä ootanna jo pitkän aekkoo!" Lähti pelko sen siliän tien ja kaverit repesivät huojeentuneiseen nauruun (vielä monta kertaa tuon jälkeenkin).
Jotennii en nyt tajunna tätä juttua. Eekö ne savolaeset jiäkuappi-pakastin-miehet muka olis voena olla vaekka mitä koviksia ja väkvaltasia? Siis tietysti hyvä etteevät ollu, vuan ee se murre kenenkään väkivallattomuuvesta kerro. (Ja muutennii tuo mitä se savolaenen huikkas, ol viärin kirjotettu)
Ee voe olettoo, jotta "ulukolaene" ossoes niinnii monjmutkasta ku teetä ootettunna. Erj puolilla Savvoo viännettää erjlaella ja immeeset kirjottaa erjlaella. Sinnäe kirjotat viäri ;)
juttuva, ukot, oes voenna, mittee, koviksija, väkvaltasija, jotteeivät ollunna, väkvallattomuuvvesta, mittee, huekkasj, olj <3
Kirjotimpa muuten ihan oekeen. Meellä päen Savvoo Siilinjärven ja Kuopion välissä ee sanota tuota j:tä tae v:tä. Sanotaan koviksia ja juttua. Nurmekselaeset sannoo esmes tuon väkivallattomuuvvesta, siis kahella vv:llä- Savossa sanotaan mitä ja mittee. Esim tuossa minun käättämässä laaseessa on sana "mitä" parempi ku mittee. Tahallaan jätän käättämätä tuota loppu j:tä kun oekeestaan pitäs käättee liudemerkkiä.
Kaekhan ne halluis savolaesii olla ja viäntee, mut ku ee se vuan luonnistu, jos ee ou lupsakka luonnoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakuperräine ei kyl ossoos savvoo viäntää olleskaa. Ja tokakii, ei se oo Kuopio ku se on KUOPIJJO josta sie out kotossii. Suatana.
Etkä osaa sinäkään savoksi puhua. Savoa ei ensinnäkään jutella vaan puhutaan.
Eekä se oo kyllä kumpookaa, ku se on huastetaan. Tuo Kuopijon j-kirjaen on vähä tappaaskohtanen. Meellä Vuotjärvellä ee oo ikinä sanottu, että Kuopijo tae Kuopijjo, eekä myöskään että HELESINKI.
Vierailija kirjoitti:
Kaekhan ne halluis savolaesii olla ja viäntee, mut ku ee se vuan luonnistu, jos ee ou lupsakka luonnoltaa.
Ee myö savolaeset kyllä mitenkää lupsakoeta olla. Tae muita suomalaesia lupsakampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök. Olen savolainen ja osittain savoa väännän, mutta inhoan kunnon junttisavoa sekä puhuttuna että kirjoitettuna. Osa savolaisista tuntuu kuvittelevan, että savon vääntäminen on jotenkin hauskaa. Ei ole.
Mihinkä se koskoo? Ee myö savolaeset kuvitella tästä murteesta yhtää mitää. Näen myö on huasteltu aena ja tullaan huastelemaan. Kun minä mään kaappaan vaekka Tampereella, niin ihan tätä savvoo minä huastan, enkä aattele että oompas minä nyt vitsikäs kun huastan savvoo, toevottavasti kaekki huomoes.
Tae kun mään Iisalamessa johonnii virastoon, em minä pie ihteen jonnae haaskuttajana.
Murteeta on mualimassa vaekka kuinka paljo. Jotkut voep kuulostoo huvittavilta vuan eepä sille minkää taeja. Mitä on muuten "kunnon junttisavo"? Onko olemassa jottae hienostuneempoo savvoo, saesko esmerkin?
Perkele, kirjotin viärin: mittää. Ei "mitää".
Vierailija kirjoitti:
Päevää että pätkähti! Mikkeehän lintu tuo on? Kaakana on.
Elä kerro vitsiä savoks, jos et ossoo.
Päevee, että pätkähti! Mikähän lintu tuo on, sano ee-savolaenen metästäjä kaverilleen. -Elä ammu, se on kaakana, vastas kaveri, savolaenen.
Tämä ee-savolaenen metästäjä jäe sitten miettimään, jotta mikähän lintu se semmonen kaakana ol, kun sitä ee sua ampua.
Muuten tuo mikähän voejaan sannoo myös että mikkään. "Mikkään lintu se tuossa lenti"?
Sie ja mie ee oo aenakkaa savvoo.
Justiisa kahoin savon kielen sanakirjasta.
Ee löy kumpookaa.
Tässä savon murre-ketjussa on mukava kun (kirjotetusta) murteesta huomoo, että jotkut kommentoejat on Juankoskelta, Kuavilta, Nurmeksesta, siis Savon itä-osista. Ite oon koellis-Savosta ja meellä huastetaan pikkusen toesella laella ku vaekkapa Juankoskella, jonne on vuan 40 kilometriä. Vähä vaekee näen kirjottamalla selevittee, mutta se murteen intonaatiokii on toesellaenen.
Ja tämä ee siis ollunna mikkää moete.
Männää, männää!