Jutellaanpa savoa.
Mittee sinnäi tiät tännää päevänä onko kaekki hyvii
Kommentit (1267)
Muistoja kirjoitti:
Muisto v. 1991
Poikakaverin ja hänen kovisystäviensä kanssa ison bändin ulkokeikalla. Oli kaljut päät ja maiharit ja kokoa pojilla ja kova uho. Tunkivat eturiviin. Myöhemmin nauroivat katketakseen tilannetta, jossa näkivät tungoksessa takaansa eteenpäin tilaa raivaavia jääkaappipakastimen kokoisia rajuja kundeja. Tuntuivat tulevan vauhdilla heitä kohti ja jätkillä iski pelko pehvaan ja odottivat kylmä hiki otsalla mitä nuo toiset heistä halusivat kunnes joku heidän edeltään huikkasi tilanraivaajille about: "Siellähän työ uotte! Myö ollaan teitä ootanna jo pitkän aekkoo!" Lähti pelko sen siliän tien ja kaverit repesivät huojeentuneiseen nauruun (vielä monta kertaa tuon jälkeenkin).
Jotennii en nyt tajunna tätä juttua. Eekö ne savolaeset jiäkuappi-pakastin-miehet muka olis voena olla vaekka mitä koviksia ja väkvaltasia? Siis tietysti hyvä etteevät ollu, vuan ee se murre kenenkään väkivallattomuuvesta kerro. (Ja muutennii tuo mitä se savolaenen huikkas, ol viärin kirjotettu)
Vierailija kirjoitti:
Muistoja kirjoitti:
Muisto v. 1991
Poikakaverin ja hänen kovisystäviensä kanssa ison bändin ulkokeikalla. Oli kaljut päät ja maiharit ja kokoa pojilla ja kova uho. Tunkivat eturiviin. Myöhemmin nauroivat katketakseen tilannetta, jossa näkivät tungoksessa takaansa eteenpäin tilaa raivaavia jääkaappipakastimen kokoisia rajuja kundeja. Tuntuivat tulevan vauhdilla heitä kohti ja jätkillä iski pelko pehvaan ja odottivat kylmä hiki otsalla mitä nuo toiset heistä halusivat kunnes joku heidän edeltään huikkasi tilanraivaajille about: "Siellähän työ uotte! Myö ollaan teitä ootanna jo pitkän aekkoo!" Lähti pelko sen siliän tien ja kaverit repesivät huojeentuneiseen nauruun (vielä monta kertaa tuon jälkeenkin).
Jotennii en nyt tajunna tätä juttua. Eekö ne savolaeset jiäkuappi-pakastin-miehet muka olis voena olla vaekka mitä koviksia ja väkvaltasia? Siis tietysti hyvä etteevät ollu, vuan ee se murre kenenkään väkivallattomuuvesta kerro. (Ja muutennii tuo mitä se savolaenen huikkas, ol viärin kirjotettu)
Ee voe olettoo, jotta "ulukolaene" ossoes niinnii monjmutkasta ku teetä ootettunna. Erj puolilla Savvoo viännettää erjlaella ja immeeset kirjottaa erjlaella. Sinnäe kirjotat viäri ;)
juttuva, ukot, oes voenna, mittee, koviksija, väkvaltasija, jotteeivät ollunna, väkvallattomuuvvesta, mittee, huekkasj, olj <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Muistoja kirjoitti:
Muisto v. 1991
Ee voe olettoo, jotta "ulukolaene" ossoes niinnii monjmutkasta ku teetä ootettunna. Erj puolilla Savvoo viännettää erjlaella ja immeeset kirjottaa erjlaella. Sinnäe kirjotat viäri ;)
juttuva, ukot, oes voenna, mittee, koviksija, väkvaltasija, jotteeivät ollunna, väkvallattomuuvvesta, mittee, huekkasj, olj <3
Öööö.....miten mä nyt tämän kauniisti sanoisin.... Siinä lukee "about" siksi, että en osaa teidän savolaisten kieltä. Toisekseen, kyllä murteenne on meidän muualla asuvien korviin niin hupaisan kuuloista, että ei kerta kaikkiaan voi uskoa teidän tekevän pahaa kärpäsillekään, ihan hyvässä mielessä, ei pilkalla. Miksi ivaat minua? En tietenkään kirjoita oikein eikä kiinnostakaan osata. Kunhan kerroin muiston.
Muistoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Muistoja kirjoitti:
Muisto v. 1991
Öööö.....miten mä nyt tämän kauniisti sanoisin.... Siinä lukee "about" siksi, että en osaa teidän savolaisten kieltä. Toisekseen, kyllä murteenne on meidän muualla asuvien korviin niin hupaisan kuuloista, että ei kerta kaikkiaan voi uskoa teidän tekevän pahaa kärpäsillekään, ihan hyvässä mielessä, ei pilkalla. Miksi ivaat minua? En tietenkään kirjoita oikein eikä kiinnostakaan osata. Kunhan kerroin muiston.
Kohista ies etelliselle viestisj, minennoo ivanna vuan puolustin, hukkaa mänj sekkii.
Savonkielj on näköjään niin mukava kielj jotta sitä ulukopaekkakuntalaesettii yrittää viäntee vaekka ee ossoeskaan :D Minäkään en kyllä ossoes Turun murretta kirjottoo yhtään uskottavasti ies sinne päenkään, nii ee toenna ies kokkeella.
Ed.viesti siis tuolle ensimmäiselle mulle kommentoijalle. Ei tokikaan sinulle todelliselle asiasi ammattilaiselle, joka hänelle väänsit hienosti totuutta kuuppaan. Kiitos siitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Alakuperräine ei kyl ossoos savvoo viäntää olleskaa. Ja tokakii, ei se oo Kuopio ku se on KUOPIJJO josta sie out kotossii. Suatana.
Etkä osaa sinäkään savoksi puhua. Savoa ei ensinnäkään jutella vaan puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku savolainen täällä väitti että Juice Leskinen olis ollut savolainen.
Onko Juankoski Savoa? Luulin että Pohjois-Karjalaa.
Juice oli vain puoliksi savolainen. Äet oli Impilahelta.
Juice tek savon murteella aenakii yhen kappaleen.
Jos jokkii tietää, että näetä oes vielä lissee, nii laettakoot linkkijä tähän ketjuun.
Kyllä on ollu Juicella sana hallussa. Laetettaampa iha sanat näkyviin:
Sääneisen puolesta oon, Losomäestä.
En minä ennee peltoja äestä,
enkä puhu turnipsin korjuusäestä
kylillä.
Että mitenkä?
Vähhiin on käönynnä tukiaeset.
Kaapuntiin männeet kyliltä naeset.
Ee pyöri ennee ku helluntalaeset
pirtissä.
Että mitenkä?
Mualaisten puoluve perhettä nuoloo.
Akaton mies ottaa surruusa suoloo.
Juttuja kertoo - ja naoruun ne kuoloo
elävältä.
Että mitenkä?
Toeset ne palavoo Lassilan Jaskoo.
Torjunta-aenetta muahan ne laskoo.
Leipä on sitten valamista paskoo
syömättä.
Että mitenkä?
Kaekki mänj! kaekki mänj! Sen tok ymmärrän - tuolla matkoella mualimalla.
Kaekki mänj! kaekki mänj! Minä ymmärrän.
Vaan tiuku on aesan alla!
Oksilla linnut ruatoena killuu.
Ympäristöministeri Tv:ssä hilluu.
Meillä on kuulemma iliman pilluu
hirveetä...
Että mitenkä?
Mualaesen elämä siitä on sommoo:
siitä voep ottoo ommoo lommoo.
Setasta kysellä voep kesähommoo
keppeetä.
Että mitenkä?
Kaekki mänj! kaekki mänj! Sen tok ymmärrän - tuolla matkoella mualimalla.
Kaekki mänj! kaekki mänj! Minä ymmärrän.
Vaan tiuku on aesan alla!
Mitäköhän tästähi elämästä tulloo?
Vetelöö tiellä ja siellä tuas sulloo!
Kossuva aena on seihtemen pulloo
pöyvällä!
Että mitenkä?
Vuan en minä turhaan kossuva yystä!
Syystäpä hyvinnii! Hyvästä syystä!
Erroon kun piäsisin I-V-Y:stä
ehjänä.
Että mitenkä?
Päevee Kesk-Suomesta. Kahtokeehan työ puhtaasta savommurteesta nillittäjät tuo kartta, mite loaja o savolaesmurteijjen alue: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/27/luulitko-etta-vain-mummo-puhuu…
Lisäks halluun sannoo että ite tiijjän kyllä että immeiset oattelee murteijjen olevan meleko tiukkoja aluvveen mukkaan. Ja nii itekkii. Tämä mitä minä nyt puhun on jottain Laakaan- Eänekoske-Soarjärvem murretta. Kyllä teällä het velehosti murretta puhutaa, vaekka meillä jo koolussa sanottii että Kesk-Suomessa puhuttais enite ylleiskielisesti. Se o iha kakkoo, aenaki kaekkien ukkoloijjen puhheessa murre o elossa.
Henkilökohtasesti minulla o ollu mummola Savommoan puolella niin ymmärrän kyllä savvooki. Semmuistan ku mummo käsk ottamaan kakkua ja pöyvvässä ol voan leipee. Kahvipöyvvässä otettii sitte kuakkua.
Vierailija kirjoitti:
Päevee Kesk-Suomesta. Kahtokeehan työ puhtaasta savommurteesta nillittäjät tuo kartta, mite loaja o savolaesmurteijjen alue: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/27/luulitko-etta-vain-mummo-puhuu…
Lisäks halluun sannoo että ite tiijjän kyllä että immeiset oattelee murteijjen olevan meleko tiukkoja aluvveen mukkaan. Ja nii itekkii. Tämä mitä minä nyt puhun on jottain Laakaan- Eänekoske-Soarjärvem murretta. Kyllä teällä het velehosti murretta puhutaa, vaekka meillä jo koolussa sanottii että Kesk-Suomessa puhuttais enite ylleiskielisesti. Se o iha kakkoo, aenaki kaekkien ukkoloijjen puhheessa murre o elossa.
Henkilökohtasesti minulla o ollu mummola Savommoan puolella niin ymmärrän kyllä savvooki. Semmuistan ku mummo käsk ottamaan kakkua ja pöyvvässä ol voan leipee. Kahvipöyvvässä otettii sitte kuakkua.
Murteet ja kielet eivät voi muuttua perusrakenteeltaan ja kieliopiltaan, koska silloinhan juuri ne piirteet, jotka tekevät sen erikoiseksi ja sitä kautta omakseen ja muista erottuvaksi, katoavat. Silloin ei ole ko. kieltä tai murretta, vaan aivan jotain muuta. Savon murre nimenomaan taipuu tiettyjen sääntöjen mukaan, jonka vuoksi se on savonmurretta
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/savolmur.html
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/liudennu.html
Alueellisia eroja Savon sisällä kyllä löytyy, mutta ne ilti kuuluvat savolaispiirteisiin kunkin reuna-alueen vaikutusten mukaan.
Savolaisen terveysaseman opastus: "Odota tässä, kunnes hoitaja sinut hakkoo, sitten lääkäri sinut tappoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakuperräine ei kyl ossoos savvoo viäntää olleskaa. Ja tokakii, ei se oo Kuopio ku se on KUOPIJJO josta sie out kotossii. Suatana.
Eikä varsinkaan kirjoiteta.
Olin kerran Savossa visiitillä ja emäntä sanoi, ottakeepa kiäretorttua. Hän toi myöhemmin mökille rieskaa ja sanoi rieskoo tai riaskaa. Oli todella hyvää kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole murretta. Olen kotoisin Uudeltamaalta ja kotona puhuttiin yleiskieltä. En voi siis esitellä "omaa" murrettani. Sorry.
Jos ee immeisellä ou murretta, nii ee sillä ou sitte paljo muutakaa.
Stadi on snadi mutta puli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä varsinkaan kirjoiteta.
Mittees luulet, jotta on kirjotettunna aluveella, jossa murretta käätettään? Kaappalapussa lukkoo justiisa pottuva eekä perunoita. Ee kaet tuolta muute ossoo mittää tuuvva.
Päevää että pätkähti! Mikkeehän lintu tuo on? Kaakana on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murteet ja kielet eivät voi muuttua perusrakenteeltaan ja kieliopiltaan, koska silloinhan juuri ne piirteet, jotka tekevät sen erikoiseksi ja sitä kautta omakseen ja muista erottuvaksi, katoavat. Silloin ei ole ko. kieltä tai murretta, vaan aivan jotain muuta. Savon murre nimenomaan taipuu tiettyjen sääntöjen mukaan, jonka vuoksi se on savonmurretta
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/savolmur.html
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/liudennu.html
Alueellisia eroja Savon sisällä kyllä löytyy, mutta ne ilti kuuluvat savolaispiirteisiin kunkin reuna-alueen vaikutusten mukaan.
Tässä ketjussa ei ole varmaan niinkään nillitetty Savon murteen taipumisesta, vaan esim. siitä ettei Savon murteessa voi sanoa mie ja sie. Ja ihan varmasti eteläisemmillä alueilla niin sanotaan ja puhuja kokee puhuvansa savoa, ei karjalaa.
Elä turhaan häppee juurias. Ee se ihmisestä junttia tie, jos ommoo murrettaan puhhuu. Minä suatan nykyään viäntee yliopistolla meleko vappaatunneesti. Aena ee ihan kaekki ymmärrä, mut ee se haettoo. No rehellisyyven nimissä en ihan näen levveesti kuitenkaa, mut kyllä kaksoeskonsonantit tulloo ihan aatomaattisesti.