Onko boheemi koti enemmän paremman väen merkki kuin tyhjäksi konmaritettu?
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000007806463.html
"Kun analysoi englantilaista sisustusta, täytyy muistaa, että koirankarvat, kolhiintuneet eripariset huonekalut, koinsyömät pielukset ja yleinen epäjärjestys kertovat yläluokkaisesta elämäntyylistä. Yläluokan ei tarvitse ajatella, mitä muut ajattelevat. Huonekalut (ja joskus vaatteetkin) ovat perittyjä ja siirtyvät perintönä jälkipolville, Sipilä kirjoittaa ja jatkaa:
– Tietoinen sisustaminen sen sijaan kuuluu alemmille yhteiskuntaluokille."
"Vallitsevat sisustustrendit ovat meilläkin olleet vähemmän yläluokkien juttu. Boheemit kodit ovat perinteisesti kuuluneet ”paremmalle väelle”.
Kommentit (245)
Hyvälaatuisia perintöhuonekaluja ja hiukan "boheemiutta" yleensä sivistyskodeissa. Eläminen saa näkyä ja "virikkeitä", kuten kirjoja ja lehtiä saa olla näkyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Yläluokan kodit on kerroksellisia.
Alaluokka sisustaa täydellisen bohokodin tai täydellisen mustavalkokodin tms.
Näkisin asian myös niin, että sivistyneen ja tietyllä tapaa viisaan ihmisen koti on kerroksellinen. Mielestäni nämä ei ole vain "luokkajuttuja" tai kiinni varallisuudesta, vaan enemmänkin ihmisten persoonasta ja sivistystasosta kiinni. Monella pienituloisella voi olla boheemi koti, sekä yläluokkaisella se mustavalkoinen kivilinna boholla kuorrutettuna. Mutta kyllähän se usein niin menee, että monilla pienempituloisella / keskiluokalla on se mustavalkoharmaa sisustus tai sitten valkoinen, seinillä ehkä jotain luksusliikkeiden logo-tekstijulisteita kehyksissä jne eli sitä samaa mitä on nähneet muillakin. Toistensa kopioita on suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli aika hauska uutinen :D
Itse olen mustavalko-harmaa-sisustaja, olen kokeillut konmaritusta ja pidän itseäni jonkin sortin minimalistina. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä tavaraa tai muistoesineitä. Okei - kun mummo kuoli, sain häneltä muutamia ihan tarpeellisia astioita, mm. ison Kastehelmi-lasitarjottimen ja Aalto-maljakon. Ne on mulla nyt olohuoneessa esillä.
Suoraan sanottuna koin Ahaa-elämyksen, koska tajusin, että sisustustyylini oikeasti on "alaluokkaisen harkittua" ja tuollainen yläluokkainen kerroksellisuus puuttuu kokonaan! Mistä päästä alkuun? Täyspuisten huonekalujen hankkiminen tulisi liian kalliiksi, onko edullisempia keinoja? Ripustella vanhoja valokuvia, hamstrata kirpparilta kirjoja, levitellä postit ympäriinsä? :D
Levitä noi postit ekana ympäriinsä. Tuleehan sulle tarpeeksi tyylikkäitä lehtiä mitä jättää esille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli aika hauska uutinen :D
Itse olen mustavalko-harmaa-sisustaja, olen kokeillut konmaritusta ja pidän itseäni jonkin sortin minimalistina. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä tavaraa tai muistoesineitä. Okei - kun mummo kuoli, sain häneltä muutamia ihan tarpeellisia astioita, mm. ison Kastehelmi-lasitarjottimen ja Aalto-maljakon. Ne on mulla nyt olohuoneessa esillä.
Suoraan sanottuna koin Ahaa-elämyksen, koska tajusin, että sisustustyylini oikeasti on "alaluokkaisen harkittua" ja tuollainen yläluokkainen kerroksellisuus puuttuu kokonaan! Mistä päästä alkuun? Täyspuisten huonekalujen hankkiminen tulisi liian kalliiksi, onko edullisempia keinoja? Ripustella vanhoja valokuvia, hamstrata kirpparilta kirjoja, levitellä postit ympäriinsä? :D
Kerroksellisuuden koko idea on siinä, että se syntyy ajan kanssa eläen, ei ostamalla tai varta vasten sitä tavoittelemalla.
Tää on varmaan ennen muinoin pitänyt paikkansa, nykyään ei ehkä voi niin suoraan päätellä.
Monenlaista tallaajaa löytyy erilaisilla taustoilla.
Minä olen kyllä aina ajatellut, että kaikilla tavallisilla ihmisillä se kertoksellisuus syntyy itsestään, ja vain wannabe-sisustajilla on kerralla kaupasta ostettu koti.
Aikoinaan ensimmäiseen ekaan omaan kotiimme tuli isovanhempieni kalusteita, ja mieheni suvun kalusteita. Ei meillä opiskelijoina ollut halua ostaa uutta, kuin jotain yksittäisiä juttuja. Näistä vanhoista kalusteista osa on edelleen, vuosikymmenien päästä mikä missäkin. Lapsuusmuistoja on lipasto isän äidiltä, ja mummoltani vanha ompelukone. Kun vanhoja sukulaisia on vuosien varrella kuollut, yksittäisiä vanhoja kalusteita ja esineitä on tullut pikkuhiljaa lisää. Esimerkiksi tauluja. Samoin toisaalta on tullut niitä itse hankittuja myös, eri vuosikymmeniltä. Välillä jostain kalusteista on luovuttu, välillä ne ovat lähteneet vaikka mökille.
Itse pidän kalustuksen kerralla ostamista myös hyvin epäekologisena.
En osaa sanoa, mutta kyllähän ne valkoiset satunnaisilla kynttilöillä ja sisustustauluilla tuunatut hyvin siistit kodit ovat aika persoonattomia. Ehkä ihminen kaipaa rauhaa työpäivän jälkeen tai ei vain osaa sisustaa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee olen yläluokkaa! Voi herranpieksut 😂
Paitsi sitten ei ole jos on yhtään Ikeaa! Edes kukkaruukkua tai voiveistä ei saa olla sieltä.
Eikös Victorialla ja Danielillakin ole jotain Ikeasta? Ja oliko Williamilla ja Catherinellakin.
Minulla on huonekaluja kaikilta neljältä viime vuosikymmeneltä eivätkä sovi yhteen ja on niitä vähän liikaakin. Mutta en ala kuljetuttamaan niitä kaatopaikalle enkä varsinkaan ostamaan uusia tilalle. Lopputulos ei varmaan olisi sen tyylikkäämpi ja luonnonvaroja vain tuhlaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä aina ajatellut, että kaikilla tavallisilla ihmisillä se kertoksellisuus syntyy itsestään, ja vain wannabe-sisustajilla on kerralla kaupasta ostettu koti.
Aikoinaan ensimmäiseen ekaan omaan kotiimme tuli isovanhempieni kalusteita, ja mieheni suvun kalusteita. Ei meillä opiskelijoina ollut halua ostaa uutta, kuin jotain yksittäisiä juttuja. Näistä vanhoista kalusteista osa on edelleen, vuosikymmenien päästä mikä missäkin. Lapsuusmuistoja on lipasto isän äidiltä, ja mummoltani vanha ompelukone. Kun vanhoja sukulaisia on vuosien varrella kuollut, yksittäisiä vanhoja kalusteita ja esineitä on tullut pikkuhiljaa lisää. Esimerkiksi tauluja. Samoin toisaalta on tullut niitä itse hankittuja myös, eri vuosikymmeniltä. Välillä jostain kalusteista on luovuttu, välillä ne ovat lähteneet vaikka mökille.
Itse pidän kalustuksen kerralla ostamista myös hyvin epäekologisena.
Riippu mihin elämä kuljettaa. Ei tarvi mennä kuin maalaistalosta kaupunkiasuntoon ja huonekalut eivät välttämättä mahdu sisälle. Saati, jos muuttaa ulkomaille tai vieläpä useampaan maahan.
Ei ole päässyt kerroksellisuutta syntymään, koska on muutettu niin paljon. Pääkodissa on päässyt jonkinlaista kerroksellisuutta syntymään, ja kakkoskodissa on kaikki uutta kaupasta ostettua ja omalla maulla valittua. Perintöhuonekaluja ei ole.
Konmaritus on todella hyvä trendi, sen vuoksi kierrätyskeskuksissa ja kirppareilla on ihan kelvollista tavaraa ei-konmarittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti, jossa ei ole yhtään kirjahyllyä saati kirjaa, ei ole paremman väen koti.
Ei nykyään tarvita fyysisiä kirjoja.
Kyllä tarvitaan. Me olemme taviksia, mutta kirjoja on 1000+ ja lisää ostetaan ja luetaan. Tänään viimeisin kirjaostos.
Paremman väen sisustus on sellainen, että se on heidän näköisensä. Ei siis kopioitu muualta tai tehty ainoastaan trendien mukaan. Olkoot se konmari tai hallittu kaaos.
Mun koti on tyhjä ainoastaan sen takia että olen köyhä. Aika boheemi kyllä niiltä tavaroilta osin mitä siellä on.
Hallittu kaaos kuulostaa oudolta. Millainen se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee olen yläluokkaa! Voi herranpieksut 😂
Paitsi sitten ei ole jos on yhtään Ikeaa! Edes kukkaruukkua tai voiveistä ei saa olla sieltä.
Eikös Victorialla ja Danielillakin ole jotain Ikeasta? Ja oliko Williamilla ja Catherinellakin.
Monet Ikean huonekalut ovat käytännöllisyydessään ihan parhaita. Itse en ole jättämässä kenellekään perinnöksi huonekaluja, joten Ikeakin kelpaa ja ovat kehutuimpia ratkaisuja mitä vieraat ovat meillä nähneet. Vasta kävi kaapeliasentaja, ja tuijotti ihastuneena yhtä Ikean huonekaluratkaisua ja sanoi, että mikä tuo oikein on? Siitä syntyi ihan mielenkiintoinen keskustelu.
Paremmalla väellä on paljon kirjoja.
Olen työni puolesta matkustanut paljon. Etenkin silloin, kun ikä alkoi kakkosella, jäin usein kohteeseen viikonlopuksi, omalla ajalla ja rahalla.
Toin usein matkamuistoja, eli ihan käyttöesineitä ja ne näkyy edelleen.
Olen 90 luvulta tuonut Amerikasta Halloween koristeita ja samoin joulukoristeita jne