Menee hermo koulun vaatimuksiin. (Ylivilkas adhd-teini ja läksyt)
Joo niinhän siinä kävi että pojan numerot murrosiän myllerryksessä laskenut nipin napin seiskasta kutoseen ja vitoseen. Opettajilla iso huoli koko teinistä ja pojan tulevasta opiskelusta kun tää vaihe iski nyt tässä ysillä. Koulussa päädyttiinkin siirtämään poika kaikissa lukuaineissa erkkaopetukseen, kun ei ymmärrä lukemaansa. Matikassa ja vieraissa kielissä on ollut aina erkassa. Mulle velvoitettiin läksyjen vahtiminen. Se on vaan nyt liian raskasta mullekin. Ensin poika häslää kaikkea muuta (pitää käydä kusella, on jano, jalkapohjaa kutittaa, mahassa kiertää, käyn vessassa jne, nälkä) sitten kun vihdoin suostuu aloittamaan jaksaa oikeasti minuutin ja turhautuu. Joskus alkaa äidin sydämen särkevä itku että en osaa näitä mitään, joskus lentää kynät ja kirjat, joskus karjutaan..
Ollaan koitettu syödä ensin ja poika saa relata sen aikaa kunnes tuun töistä. Ei auta, vaikka olis kaikki tarpeet tyydytetty niin silti se on ihan sairaan vaikeaa. Mulla itsellä menee hermo kun kaikki arki-illat menee tässä taistelussa. Nuo tehtävät on ihan liian vaikeita pojalle ja mun on pakko koittaa neuvoa ja auttaa kaikissa. Opelle oon koittanut sanoa mutta kuulema helpottaa ei enää voi. Poika turhautuu ja mä turhaudun. Pojan isoveli (lukiossa) on myös välillä koittanut jeesiä mutta ei tuntuu että poika pitää itseään niin huonona ettei edes halua yrittää. Kaikki diagnoosit on keskivaikesta lukihäiriöstä matemaattisiin vaikeuksiin. Ja toki se adhd. Oon ihan poikki. Nyt ollaan puolessa välissä läksyurakkaa. Poika lähti hetkeksi pelaamaan kiekkoa kaverin kanssa. Vielä enkku ja matikka eessä.. wish me luck
Kommentit (50)
Tavoitteet pitäisi asettaa sellaisiksi, että ne ovat saavutettavissa. Nyt tuossa läksymäärässä mennään nähtävästi ihan liian isoilla harppauksilla, mikä aiheuttaa takapakkia. Tuosta ei hyödy kukaan, vähiten poika.
Vierailija kirjoitti:
Poikasi diagnooseilla teillä mahdollisuus saada henkilökohtainen avustaja johon myönnetyt tunnit voitte käyttää läksyjen yhdessätekoon
Tämä riippuu täysin asuinkunnasta. Ei joka paikassa myönnetä henkilökohtaisia avustajia millään perusteilla, vaan koulun resursseilla on pärjättävä.
Eikö ap jo sanonu että nyt pitäisi vain saada peruskoulu suoritettua ei muuta. Kaikki vaan tyrkyttää luoveja ja kymppiluokkaa, kun eihän semmoisiin voi mennä jos ei ysiltä pois pääse..
Minun vinkki olisi että ihan pieni osa tehtävästä kerrallaan. Sanalliset ohjeet palastellaan niin että varmasti ymmärtää mitä pitää tehdä. Voisi myös selvittää jotain apua kotiin edes muutamana iltana viikossa läksyjen tekoon. Tsemppiä, kyllä se siitä vielä!
Koulu on tärkeä, mutta ei sen arvoinen että se ajaa lapsen itsetunnon nollaan ja mahdollisesti johtaa masennukseen. Muistakaa painottaa pieniäkin onnistumisia ja kaivaa kaikki taidot ja hyvät puolet esiin. Kyllä hänkin vielä paikkansa löytää. Kaikkia tarvitaan, eikä kaikkien todellakaan tarvitse olla mitään kympin tai edes seiskan oppilaita. Poika on jokatapauksessa teille ihana ja rakas, ja on tärkeää että häntä siitä muistutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppimishäiriöt? Tukitoimet? Mukautus? Vanhempien suostumus?
Jos teini vaan on oppimisvaikeuksinen, ei hänestä ehkä insinööriä välttämättä tule, edes äidin avustuksella.
Kuten sanoin jo niin adhd on, keskivaikea lukihäriö on (heijastuu kielten oppimiseen ja lukuaineisiin), myös matematiikka on hankalaa. Tosiaan kaikki lukuaineet käy erkkaopetuksessa + matikan ja kielet. Pojalle on tehty yksilölliset oppimissuunnitelmat ja tavoitteet. On myös helpotetut oppimateriaalit käytössä. Tällä hetkellä ihan se suurin tavoite olisi saada vedettyä nyt tää yläkoulu kunnialla läpi. Sen vuoksi nää tukitoimet on, ei edes tavoitella lukiopaikkaa tai sellaista. Ap
Nyt pitäisi olla huolissaan siitä, ettei lapsellasi ole ylipäätään niitä taitoja, joita elämässä tarvitaan. Oletko ajatellut hoitaa hänen asiansa koko aikuisuuden ajan?
Jos olisin sinä, pyytäisin siirtämään lapsen joustavaan perusopetukseen. Sitten tekisin 3 vuotta kestävän suunnitelman, jonka aikana peruskoulun asiat käydään läpi. Jos lähdette liiallisen helpotuksen tielle, on tuloksena nuori, jota kukaan ei voi koskaan ottaa töihin! Häneltä jäävät oppimatta opiskelutaidot. Ilman niitä hän ei koskaan selviä ammattiopinnoista.
Hojks viitonen tai kuutonen on muuten todella heikkoa osaamista. Siis sellaista, jollaisella voidaan juuri ja juuri selvitä erityisammattikoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Hojks viitonen tai kuutonen on muuten todella heikkoa osaamista. Siis sellaista, jollaisella voidaan juuri ja juuri selvitä erityisammattikoulussa.
Itse ymmärsin että arvosanat oli laskenut seiskasta vitoseen ja kutoseen niin koulussa oltiin poika siirretty erityisopetukseen. Eihän nykyisistä arvosanoista oo puhuttu mitään
Viitosen tai kuutosen saavalle oppilaalle ei tehdä yksilöllistämistä. Se tehdään vain, jos viitoseen ei ylletä mitenkään.
HOJKS:illa ei mitään eläkkeitä varmisteta. Se on pedagoginen asiakirja peruskoulun omaan käyttöön.