Olen syönyt 5 viikon ajan 250 mikrogrammaa d-vitamiinia - mieliala kohonnut ja energiaa riittää
Enää ei tarvitse maata sängyllä kaikkia iltoja, vaan töiden jälkeen jaksaa lähteä lenkille, ja kauppaan, kokata ja siivota yms.
Kommentit (14)
Jaa, mä en oo syöny ollenkaan ja ihan samalla tavalla oon reagoinu 🤔
Sitä tuo valon lisääntyminen teettää.
D-vitamiinin liikasaanti voi aiheuttaa pahimmillaan D-vitamiinimyrkytyksen ja veren kalsiumpitoisuuden liiallisen nousun. D-vitamiinimyrkytys on kuitenkin harvinainen, eikä sille ole riskiä, kun vitamiinilisiä käytetään ohjeistuksen mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan 100 mikrogrammaa D-vitamiinia on aikuisen turvallisen päiväannoksen yläraja, jota ei tulisi ylittää.
Joo, ja kohta koskee maksaan ja munuaisiin.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinin liikasaanti voi aiheuttaa pahimmillaan D-vitamiinimyrkytyksen ja veren kalsiumpitoisuuden liiallisen nousun. D-vitamiinimyrkytys on kuitenkin harvinainen, eikä sille ole riskiä, kun vitamiinilisiä käytetään ohjeistuksen mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan 100 mikrogrammaa D-vitamiinia on aikuisen turvallisen päiväannoksen yläraja, jota ei tulisi ylittää.
Arvoni olivat hälyttävän matalat, joten lääkäri ohjeisti syömään 250ug kuuden viikon ajan, tämän jälkeen 125ug joka toinen päivä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoni olivat hälyttävän matalat, joten lääkäri ohjeisti syömään 250ug kuuden viikon ajan, tämän jälkeen 125ug joka toinen päivä.
Ap
En usko
Vierailija kirjoitti:
Aivan höpö juttua.
D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta. Jo puoli tuntia auringossa vastaa 200 mikrogrammaa purkista otettua d-vitamiinia. Lisäksi ihmisen elimistö kontrolloi d-vitamiinin saantia, kun sitä on tarpeeksi niin se lopettaa vastaanottamisen.
Itse syön d-vitamiinia ympäri vuoden noin 100 mg päivässä. Olin aikaisemmin hyvin herkkä palamaan auringossa, nykyisin kestän hyvin auringonvaloa.
On aivan turha pelotella d-vitamiinin liikasaannin vaaroista kun sitä vaaraa ei käytännössä ole, mutta d-vitamiinin puutosta on suurella osalla suomalaisista.
Tohtori Veijo Esso määräsi koronakauden alussa Lapinkultaa annoksina 24 x 0,33L / vuorokausi epidemian loppuun saakka ja on todellakin auttanu mielialaani kun akka keräs kimpsunsa ja lähti. Mutta hoitoa on jatkettava ettei tulisi ...takas
Isompia määriä d-vitamiinia syödessä tulisi ottaa ravintolisinä myös k2-vitamiinia ja magnesiumia. Näin haittoja ei pääse syntymään. Näin sanotaan pitkin internettiä.
Olen itse huomannut ihan saman kuin ap. Energiaa riittää kun olen syönyt 200 mikrogrammaa D-vitamiinia. Verikokeilla seuraan arvoja ja vihdoin D-vitamiinin taso loistava, samoin muut arvot.
Käykää hyvät ihmiset verikokeissa, niin näette saman.
Tyhmästä päästä kärsii koko keho.
Vierailija kirjoitti:
Kohta joudutkin lähtemään sairaalaan myrkytys tilan vuoksi.
Sulla on tosi vanhanaikainen käsitys. Käypä itse verikokeissa ja testaa asia. On haitallisempaa elää jakuvassa D-vitamiinivajeessa, kuin syödä sitä suosituksiin nähden liikaa. Myrkytykset ovat johtuneet suonensisäisesti annetuista valtavista annostuksista, annosteluvirheistä sairaalassa.
Kohta joudutkin lähtemään sairaalaan myrkytys tilan vuoksi.