Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo koulun vaatimuksiin. (Ylivilkas adhd-teini ja läksyt)

Vierailija
16.02.2021 |

Joo niinhän siinä kävi että pojan numerot murrosiän myllerryksessä laskenut nipin napin seiskasta kutoseen ja vitoseen. Opettajilla iso huoli koko teinistä ja pojan tulevasta opiskelusta kun tää vaihe iski nyt tässä ysillä. Koulussa päädyttiinkin siirtämään poika kaikissa lukuaineissa erkkaopetukseen, kun ei ymmärrä lukemaansa. Matikassa ja vieraissa kielissä on ollut aina erkassa. Mulle velvoitettiin läksyjen vahtiminen. Se on vaan nyt liian raskasta mullekin. Ensin poika häslää kaikkea muuta (pitää käydä kusella, on jano, jalkapohjaa kutittaa, mahassa kiertää, käyn vessassa jne, nälkä) sitten kun vihdoin suostuu aloittamaan jaksaa oikeasti minuutin ja turhautuu. Joskus alkaa äidin sydämen särkevä itku että en osaa näitä mitään, joskus lentää kynät ja kirjat, joskus karjutaan..

Ollaan koitettu syödä ensin ja poika saa relata sen aikaa kunnes tuun töistä. Ei auta, vaikka olis kaikki tarpeet tyydytetty niin silti se on ihan sairaan vaikeaa. Mulla itsellä menee hermo kun kaikki arki-illat menee tässä taistelussa. Nuo tehtävät on ihan liian vaikeita pojalle ja mun on pakko koittaa neuvoa ja auttaa kaikissa. Opelle oon koittanut sanoa mutta kuulema helpottaa ei enää voi. Poika turhautuu ja mä turhaudun. Pojan isoveli (lukiossa) on myös välillä koittanut jeesiä mutta ei tuntuu että poika pitää itseään niin huonona ettei edes halua yrittää. Kaikki diagnoosit on keskivaikesta lukihäiriöstä matemaattisiin vaikeuksiin. Ja toki se adhd. Oon ihan poikki. Nyt ollaan puolessa välissä läksyurakkaa. Poika lähti hetkeksi pelaamaan kiekkoa kaverin kanssa. Vielä enkku ja matikka eessä.. wish me luck

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen tukikeinona on se, että läksyjä ei tule. Ei muuta kuin HOJKS uusiksi.

Vierailija
2/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkitys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika kokeilla adhd lääkitystä?

Vierailija
4/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi HOJKS ja sillä varmistetaan, että saa työkyvyttömyyseläkkeen, kun täyttää 18v.

Vierailija
5/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen tukikeinona on se, että läksyjä ei tule. Ei muuta kuin HOJKS uusiksi.

Täähän se ois meilläkin helpoin. Ongelma on vaan siinä että just tuon häsläämisen takia ei kuulema koulussakaan ehdi juuri mitään, joten jotta saisi opiskeltua edes murto-osan siitä mitä muutkin niin on päätetty että tekee kotona. Mutta onhan tää kohtuutonta että pojalla menee joka ilta kolmesta neljään tuntia läksyihin joita ei edes osaa tehdä. Ap

Vierailija
6/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkitys?

On lääkitys ja alkutalvesta se tarkistettiinkin. Ap

Vierailija
7/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimishäiriöt? Tukitoimet? Mukautus? Vanhempien suostumus?

Jos teini vaan on oppimisvaikeuksinen, ei hänestä ehkä insinööriä välttämättä tule, edes äidin avustuksella. 

Vierailija
8/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa tukiopettaja

Vierailija
9/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kukaan ulkopuolinen tulla jeesaamaan oppimista? Voisiko auttaa, että on joku tuntematon taitava auktoriteetti, joka valvoo että keskitytään nyt tähän. Vessaan pääsee puolen tunnin päästä ja kännykkä on toisessa huoneessa.

Vierailija
10/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se koulun vika ole että pojallasi on oppimisvaikeuksia. Se on saanut jo helpotuksia ja tukea, ei kai sitä voi päästää niin ettei mitään tarvitse tehdä! Hommaa sille pätevä opettaja tukiopetukseen.

Vierailija
11/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi HOJKS ja sillä varmistetaan, että saa työkyvyttömyyseläkkeen, kun täyttää 18v.

Miksi alapeukut? Jos ei saa edes peruskoulua käytyä ja äiti on avuton, niin ei tuolla pohjalla mitään ammattia ja työpaikkaa hankita.

Vierailija
12/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkitys?

Kertomasi perusteella lääkitys ei ole toimiva. Nyt yhteys hoitavaan tahoon ja lääkityksen tarkistus! Iltaan voi aloittaa myös jonkun lyhyt vaikutteiden jos on tarve

Lisäksi vaadit ehdottomasti lisää tukea esim. koulupsykologi/ perheneuvola/ psyk.pkl. Itsetuntoa pitää saada nostettua ja onnistumisen kokemuksia, ilman sitä koulunkäynti ei ala sujua.

Vierailija
13/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppimishäiriöt? Tukitoimet? Mukautus? Vanhempien suostumus?

Jos teini vaan on oppimisvaikeuksinen, ei hänestä ehkä insinööriä välttämättä tule, edes äidin avustuksella. 

Kuten sanoin jo niin adhd on, keskivaikea lukihäriö on (heijastuu kielten oppimiseen ja lukuaineisiin), myös matematiikka on hankalaa. Tosiaan kaikki lukuaineet käy erkkaopetuksessa + matikan ja kielet. Pojalle on tehty yksilölliset oppimissuunnitelmat ja tavoitteet. On myös helpotetut oppimateriaalit käytössä. Tällä hetkellä ihan se suurin tavoite olisi saada vedettyä nyt tää yläkoulu kunnialla läpi. Sen vuoksi nää tukitoimet on, ei edes tavoitella lukiopaikkaa tai sellaista. Ap

Vierailija
14/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niitä matikkaa ja kieliä tule ikinä tarvitsemaan. Ei mahista päästä sellaisiin töihin.

Toivottavasti pääsee amikseen. Jos ei, sitten Valman kautta. Kyllä se siitä vielä!

Ilman koulutusta ei tule jäädä, ilman sitä ei pääse töihin.

T. e-pojan äiti

Vierailija
15/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta mitään tule :D

Vierailija
16/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkitys?

Kertomasi perusteella lääkitys ei ole toimiva. Nyt yhteys hoitavaan tahoon ja lääkityksen tarkistus! Iltaan voi aloittaa myös jonkun lyhyt vaikutteiden jos on tarve

Lisäksi vaadit ehdottomasti lisää tukea esim. koulupsykologi/ perheneuvola/ psyk.pkl. Itsetuntoa pitää saada nostettua ja onnistumisen kokemuksia, ilman sitä koulunkäynti ei ala sujua.

Ei mitään kaikilla toimivia ihmelääkkeitä valitettavasti ole olemassakaan. Itse olen aikuinen ADHD joka en edes viitsi enää syödä koko lääkkeitä, koska mistään niistä ei ole ollut yhtään mitään apua.

Vierailija
17/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap täysi-ikäinen?

Vierailija
18/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkitys?

Ei mitään kaikilla toimivia ihmelääkkeitä valitettavasti ole olemassakaan. Itse olen aikuinen ADHD joka en edes viitsi enää syödä koko lääkkeitä, koska mistään niistä ei ole ollut yhtään mitään apua.

Tiedän ettei ihmelääkkeitä ole. AP: n pojan lääkitys ei kuitenkaan kuulosta toimivalta joten se on syytä tarkistaa ja mahdollisesti kokeilla eri valmisteita sekä iltaan lyhytvaikutteista. Jos mikään lääke ei toimi niin toki silloin sitä ei kannata käyttää.

Lääkityksen rinnalla erittäin tärkeää saada muuta tukea. Nyt kuulostaa sitä että tukitoimet eivät ole peruskouluaikana olleet riittävät jos tilanne on 9. luokalla em kaltainen. Hyvin tavallinen tarina, ikävä kyllä.

Vierailija
19/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi diagnooseilla teillä mahdollisuus saada henkilökohtainen avustaja johon myönnetyt tunnit voitte käyttää läksyjen yhdessätekoon

Vierailija
20/50 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perun puheeni oman teinipojan läksyhaasteista.. tsemppiä oikein kovasti ❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan