Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää. Täysin puhkipalanut ja lopussa kuolinoesän asioiden hoitoon. Kuolem on näköjään Suomessa ihmiselämän vaativin suoritus, jälkeen jääville.

Vierailija
15.02.2021 |

Puh ki.

Kommentit (685)

Vierailija
641/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo mene nykyään niin että soitat siihen väestörekistseriin jossa henkilö on viimeksi ollut kirjoilla ja/tai siihen seurakuntaan jossa  henkilö on viimeksi ollut kirjoilla. Jos on vaihtanut uskontoa joudut soittamaan parille eri seurakunnalle, mutta esimerkiksi kun soitin äitini viimeiseen seurakuntaan niin sieltä tuli koko rimpsu nykyisestä kasteseurakuntaan asti. 

Homma menee tässä järjestyksessä: 

-tilaat ne paperit. Niissä ei enää nykyään kestä kuukausia eikä viikkoja. 

-katsot ettei edesmennyt ole jättänyt mitään viestiä siitä miten hän haluaa tulla haudatuksi, ja sen jälkeen tilaat hautaustoimiston

-tilaat seurakunnalta hautauksen. 

-soitat pankista saldotodistuksen. 

Nämä on soitettu puolessa tunnissa. 

Sitten annat itsellesi vähän aikaa surra. 

Se mikä ottaa aikansa on edesmenneen irtaimisto, paljon hyvää lähtee roskiks

Minnekään noista ei tarvitse enää soittaa: saldotodistukset tulee automaattisesti, koska kuolema päivittyy nopeasti väestörekisteriin. Sukuselvitykset voi tilata netistä suoraan (seurakunta + mahdollisesti DVV). Asioita helpottaa myös jos kuolinpesän jollain osakkaalla on tili samassa pankissa kuin vainajalla. 

Vierailija
642/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkääkä pliiiiis menkö ja kuolko ulkomailla!

Se on oma sotkunsa se.

Ja uudet parisuhteet pitäisi lailla kieltää eläkeikäisiltä! No en oikeasti ole tuota mieltä, mutta sitten sun perintöasunnossasi asuu joku ventovieras, eikä pesällä ole muuta varallisuutta, maksapa siinä sitten verot.

Perinnöstä voi kieltäytyä. Ja jättää selvitykset jollekin lakitoimistolle. Varmaan iloisina rahastavat pesää, jos kieltäytyvät, niin ei varmaan varakas pesäkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oma sotkunsa se.

Ja uudet parisuhteet pitäisi lailla kieltää eläkeikäisiltä! No en oikeasti ole tuota mieltä, mutta sitten sun perintöasunnossasi asuu joku ventovieras, eikä pesällä ole muuta varallisuutta, maksapa siinä sitten verot.

Samaa mieltä tosta uusavioliitosta. En itse enää ikinä mene uudelleen naimisiin ihan lasten takia ja heidän perintöä ajatellen.

Aina voi tehdä avioehdon ja testamentin.

Vierailija
644/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei voi palaa puhki ja jäädä eloon.

Vierailija
645/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Toivoisin myös, että jokainen hoitaisi omat asiansa niin, ettei kuolinpesällä olisi tällaista taakkaa. Etukäteen voi esim. sulkea ylimääräiset pankkitilit, kirjata ylös koko elämänsä asuinpaikat, omaisuuden ja sen arvot ja hankkiutua kaikesta ylimääräisestä eroon.

Mistä sen tietää koska ne valmistelut pitää aloittaa..?

Ne pitäisi olla kunnossa kaikilta yli 50-vuotiailta tai sairailta tai riskillistä elämää elävillä jo nuoremmilta. Paskajuttu nämä kuolinpesän asioiden hoito Suomessa. Nämä vie ihmisiä burn outiin.

Jees. Kun täytät 50, heti synttärien jälkeisenä päivänä on syytä lopettaa pankkitilit ja tyhjentää kämppä yhtä tuolia lukuunottamatta. Siihen sitten istut loppuiäksesi ja katselet seiniä kuolemaa odotellen. Ettei jää mitään vaivaa perikunnalle.

Vierailija
646/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.Olen kaksi viikkoa hoitanut täyspäiväsesti ja loppua ei näy.Lippua,lappua,laskua sitä ja tätä.Oli pakko ottaa juristi,en selviä yksin.Oon ihan loppu!

Vierailija
647/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mummuni kuoli, niin juoppo-isäni hoiti ihan surkeasti hänen kuolinpesäänsä! Aina kun hänelle tulee syystä tai toisesta vähänkin stressiä, niin pitää alkaa juopottelemaan! Hemmetin ärsyttävää touhua! Jouduin auttamaan hirveästi. Koko homman olisi toki voinut hoitaa täysin lakimiehen kautta, mutta ilmeisesti halusi siinäkin pihistellä. Kiva juttu hoitaa semmosen l...erin hommia, joka ei tosiaan edes perusasioita elämässään näköjään pysty hoitamaan ilman että alkaa kiukuttelu ja stressaus! Kaikenlaisia dokkareita sun muita jouduin pyörittelemään ja tekemään. Aika stressaavaa touhua. Olen siis työelämässä samallam, eikä kukaan koskaan auta minua missään! Ja minun pitäisi auttaa eläkkeellä olevaa henkilöä, jolla on koko hemmetin loppuelämä aikaa hoitaa hommiaan, mutta ei saa mitään aikaiseksi koskaan!

Vierailija
648/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oma sotkunsa se.

Samaa mieltä tosta uusavioliitosta. En itse enää ikinä mene uudelleen naimisiin ihan lasten takia ja heidän perintöä ajatellen.

Kummallakaan ei voi vaikuttaa lesken asumisoikeuteen (paitsi testamenttaamalla leskelle toisen asunnon).

Vierailija
649/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten kaikki kirjoillaolot näkyvät väestörekisteristä. Ne voi itse tarkistaa, siis omat tietonsa, ja tietty vainajankin, jos pääsee tunnistautumaan edesmenneen pankkitunnareilla.

Mulla on yksi 8kk katkos, kun olin Usassa aupairina. Mitähän siinä tapahtuu jos kuolen. Väestörekisterissä ei siinä lue mitään. Tyhjää vain se välijakso.

No siis tottahan sulla on siellä USAssa pirtillinen mukuloita joilta olet silkkaa ilkeyttäsi panttaamassa heidän perintöään. (/sark)

Vierailija
650/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos on sijoituksissa rahaa niin kuolinpesän tiliä ei voi lopettaa eikä sijoituksia saa heti kuoleman jälkeen muutettua rahaksi. Äitini kuoli 24 ja vielä joudun odottamaan 27 saakka sijoituksista tulevaa rahaa.

Tuo ei pidä normaalisti paikkaansa. Kyllä esim. vainajan omistamat osakkeet ja rahasto-osuudet saa myydä heti, kun perunkirjoitus on tehty ja pankki on tarkastanut paperit.  Ilmeisesti äitisi on itse tehnyt jonkin sijoitussopimuksen, johon rahat on sidottu vuoteen 27 asti. Tällainen sopimus voi sitoa myös perijöitä.

Viime vuosina on esimerkiksi kohuttu asuntosijoitusrahastosta, kun rahasto esti yhtäkkiä ihmisiä nostamasta rahojaan pois. Tilanne jatkui sellaisena ainakin vuoden vai jatkuuko vieläkin? Jos joku on perinyt tuollaisia, ja joutui maksamaan perintöveroa tyhjästä, niin onhan se kauheaa.

Vierailija
651/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Toivoisin myös, että jokainen hoitaisi omat asiansa niin, ettei kuolinpesällä olisi tällaista taakkaa. Etukäteen voi esim. sulkea ylimääräiset pankkitilit, kirjata ylös koko elämänsä asuinpaikat, omaisuuden ja sen arvot ja hankkiutua kaikesta ylimääräisestä eroon.

Mistä sen tietää koska ne valmistelut pitää aloittaa..?

Ne pitäisi olla kunnossa kaikilta yli 50-vuotiailta tai sairailta tai riskillistä elämää elävillä jo nuoremmilta. Paskajuttu nämä kuolinpesän asioiden hoito Suomessa. Nämä vie ihmisiä burn outiin.

Perintöasiat vievät varattomia perijöitä myös maksuvaikeuksiin ja ulosottoon, ikävä kyllä. Aiheesta on ollut uutisia.

Vierailija
652/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oma sotkunsa se.

Kummallakaan ei voi vaikuttaa lesken asumisoikeuteen (paitsi testamenttaamalla leskelle toisen asunnon).

Yleensä ovat asuneet aiemminkin jossakin ja voi pitää omat asuntonsa, saattaa tosin tulla kalliimmaksi; mutta jos luopuu omasta asunnosta solmimatta avioliittoa, niin ei se itselle kovin hyvä tilanne sitten ehkä ole. 

Vierailija
653/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en aio hoitaa noita ollenkaan. En ole mun vanhempien huoltaja niin ei kuulu mulle. 

Vierailija
654/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme tiliä S-pankissa. Olen monta vuotta laittanut pankissa sen " sulje tili " ja laittanut viestiä perään, että sulkekaa se tili. Eivät vastaa eivätkä sulje. Mulla on henkkarit menneet vanhaksi ja joudun elämään toimeentulotuella niin joka kuukausi laitan hakemukseen niiden kolmen tilin tiliotteet enkä saa asiaa hoidetuksi. Onnea vain mun lapsille sitten kun kualen. 

Vierailija
655/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos on sijoituksissa rahaa niin kuolinpesän tiliä ei voi lopettaa eikä sijoituksia saa heti kuoleman jälkeen muutettua rahaksi. Äitini kuoli 24 ja vielä joudun odottamaan 27 saakka sijoituksista tulevaa rahaa.

Tuo ei pidä normaalisti paikkaansa. Kyllä esim. vainajan omistamat osakkeet ja rahasto-osuudet saa myydä heti, kun perunkirjoitus on tehty ja pankki on tarkastanut paperit.  Ilmeisesti äitisi on itse tehnyt jonkin sijoitussopimuksen, johon rahat on sidottu vuoteen 27 asti. Tällainen sopimus voi sitoa myös perijöitä.

Viime vuosina on esimerkiksi kohuttu asuntosijoitusrahastosta, kun rahasto esti yhtäkkiä ihmisiä nostamasta rahojaan pois. Tilanne jatkui sellaisena ainakin vuoden vai jatkuuko vieläkin? Jos joku on perinyt tuollaisia, ja joutui maksamaan perintöveroa tyhjästä, niin onhan se [kauheaa]

Sangen kurja tilanne, enkä ihmettelisi vaikka verottaja verottaisi korkean sijoitusarvon perusteella vaikka arvosta olisi puolet pudonnut. - Hitaita ovat herrojen kiireet että saataisiin käytänteitä edes vähän siihen suuntaan kuin Ruotsissa. 

Vierailija
656/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oma sotkunsa se.

Se ei poista lesken asumisoikeutta vainajan perilliselle kuuluvass aasunnossa.  Avioehto ei sitten pidäkään, kun joku valittaa siitä jne.

Vierailija
657/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käy jos kuollut on ottanut avioeron vaikka 1970 ja mennyt sen jälkeen uusiin naimisiin. Ositusta ensimmäisestä avioliitosta ei ole tehty. Miten se tehdään vuosien jälkeen ja tehdäänkö ositus siitä vuoden 1970 omaisuudesta vai nykyomaisuudesta?

...

Näin vähän itsekkin veikkasin mutta mistäpä tuota tietää. Jos omaisuutena on ollut vaikka 5000mk ja se nyt katsotaankin että on kasvanut korkoa sen sen verran ja sillä on ostetttu niitä ja näitä osakkeita joiden arvo on nyt ties mitä.

Jos olet väleissä kummankin vanhempasi kanssa eikä ositusta ole aikoinaan tehty, kannattaa ehdottomasti pyytää vanhempiasi tekemään ositussopimus nyt. Tässä on malli:

----------------------------

Minä en ollut lainkaan väleissä ex-puolisoni kanssa, enkä nuorina erotessamme minulle tullut pieneen mieleenikään että kahden aivan persaukisen opiskelijan olisi keskenään pitänyt ositus toimittaa jonkun halvan vuokrakämpän Ikea-mukeista ja Cittarin lakanoista.

Kun tähän havahduin yli 10 vuotta avioeroni jälkeen, sain kuin sainkin osituksen toimitettua ilman että olisi pitänyt olla itse eksään suoraan yhteydessä, erinomaisen juristini välityksellä.

Yllättävän jouheasti sujui lopulta, kun juristini lakonisesti tähdensi eksälleni että avio-oikeuden perusteella olisin hyvinkin saattanut olla oikeutettu osuuteen hänen vanhempiensa arvoasunnosta (siis sitten kun ex-appivanhemmistani olisi aika jättänyt).

Noin muuten olen sitä mieltä että ositus on sellainen asia että se pitää joko määrätä pakolliseksi kaikille (avioeroa ei vahvisteta ennen kuin ositus on tehty) tai niin, että jos avioerosta on kulunut vaikkapa se 10 vuotta niin ositus katsotaan tapahtuneeksi automaattisesti, so. jos haluaa eksältään vielä jotain yrittää kyniä niin avioeron jälkeen on se 10 vuotta aikaa, sen jälkeen ei ole oikeutettu enää mihinkään.

Vierailija
658/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut naimisissa ja eronnut 3 kertaa. Ositukset on sovittu suullisesti erotessa, mitään papereita ei ole. Kaksi exää asuu ulkomailla, ulkomaan kansalaisia.

Onneksi on tulossa laki, että exä menettää oikeutensa vaatia pesästä tietyn ajan jälkeen.

Nykyäänkin pankit/juristit sumplivat asioista "selvityksen", niin ettei tilanne niin paha ole, vaikka osituksista ei ole dokuja.

Miksi on ylivoimaista kirjoittaa paperi, jossa lukee: "Olemme jakaneet omaisuutemme avioeron yhteydessä eikä kummallakaan ole enää vaatimuksia toisen omaisuuteen"? Alle sitten päiväys sekä molempien ja kahden todistajan allekirjoitukset. Ymmärrän, että jos pakenee väkivaltaista puolisoa, niin allekirjoituksen saaminen ei välttämättä onnistu, mutta muissa tilanteissa on silkkaa laiskuutta jättää noin yksinkertainen paperi tekemättä.

Omassa tapauksessani kumppani lähti äkillisesti, eikä hänestä sen jälkeen kuulunut.

Toisen poliisi vei saattueessa, eikä hänestäkään ole onneksi sen koommin kuulunut.

Todennäköisesti kumpikaan ei olisi edes suostunut allekirjoittamaan mitään paperia, jos kuvittelevat, että näin on heille edullisempaa(?)

Vierailija
659/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuossa osituksessa mitään aikarajaa? Siis jos on eronnut jotain 30 vuotta sitten, niin vieläkin pitää osittaa? Ei voi olla totta? Jos on jättänyt toiselle juuri vaikka asunto-osakkeen, niin jaetaanko se nykyisen arvon mukaan. Meillä juurikin erottiin aikoinaan niin, että mies lähti ilman mitään. Jäin asuntoomme, maksoin sen velkavaapaaksi ja asun siinä edelleen. Alkoi pelottamaan.

Ei, osituksessa ei ole aikarajaa.

Kyllä, olitpa eronnut 10, 30 tai 50 vuotta sitten, ositus pitää toimittaa.

Jos teillä ei ollut avioehtoa, niin kuvaamassasi tilanteessa eksäsi on oikeutettu puolikkaaseen asunto-osakkeesi tämänhetkisestä arvosta: Kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden arvot arvioidaan osituksen tekohetken mukaan, ei sen mukaan, mikä niiden arvo oli ositusperusteen syntyhetkellä. Tämä arvostushetken eroaminen ositusperusteen synnystä on merkittävä seikka varsinkin silloin, kun osituksen tekemisessä menee kauan tai ositus unohdetaan kokonaan tehdä.

Lähde: https://lakitoimistops.fi/ositus/omaisuuden-arvostaminen-osituksessa/

Vierailija
660/685 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KapteeniSika kirjoitti:

Joo, ihan perseestähän nuo on setviä, mutta jonkun se on tehtävä. Vapaaehtoisia ei monasti hirveästi löydy käymään papereita, sijoituksia ja tilejä läpi, myymään vanhaa autoa ja venettä, laatimaan perunkirjaa ja ositusta.

Sitten, kun joku suostuu setvimään, niin homma alkaa muitakin kiinnostaa. Suunnilleen kansakoulupohjalta tullaan neuvomaan, miten sijoitusten kanssa pitäisi menetellä.

Jep. Ilmiö on aivan sama, jos kaikessa rauhassa alat joko pelata pasianssia tai ratkoa ristisanoja: "Eiku paa toi tonne." "Ei se noin mee." "Miks sä laitoit tohon noin."

argh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi