Miksi lähikaupan työntekijät vaihtuvat jatkuvasti?
Pari vuotta olen käynyt taas uusimmassa lähimarketissa ja jatkuvasti kassalla on uusi myyjä. Mikähän siinä työssä on, että sitä tehdään aina vaan hetki? Kuitenkaan näitä myyjiä ei näy koskaan muissakaan kaupoissa, niin ei voi puhua kaupankaan vaihdosta.
Onko se kaikille joku ”teen tätä nyt vaan hetken, kun ei muutakaan ole”, ja sitten jatkan heti eteenpäin kun jotain löytyy? Pääseekö työhön suunnilleen kuka vaan?
Kommentit (17)
Eivät ole kaupan omilla palkkalistoilla vaan vuokratyöntekijöitä henkilöstövuokrausfirman lähettäminä. Menevät kuka minnekin kauppaan sen mukaan miten vuoroja jaetaan.
Opiskelijoita tms. keikkatyössä. Pikkukaupoissa harvoin on kovin montaa vakityöntekijää. Esim. K-marketeissa työssä ollessani minulla oli vuoroja useissa eri K-kaupoissa, ei joka kerta samassa.
Henkilöstovuokrausfirman työntekijöitä. Nykyään tuntuu olevan muodissa ettei kauppias palkkaa vakkari porukkaa itselleen vaan ottaa mieluummin henkilöstovuokrausfirman kautta apua. Tulee ilmeisesti halvemmaksi.
Tuskinpa olet käynyt kaikissa kotipaikkakuntasi kaupoissa jokaisena viikonpäivänä sekä aamuvuoron että iltavuoron aikaan. Näin ollen et voi tietää, ovatko muissakin kaupoissa välillä. Olen 100% varma, että ovat siinä sinun lähikaupassasikin enemmän kuin yhden vuoron.
Vierailija kirjoitti:
Henkilöstovuokrausfirman työntekijöitä. Nykyään tuntuu olevan muodissa ettei kauppias palkkaa vakkari porukkaa itselleen vaan ottaa mieluummin henkilöstovuokrausfirman kautta apua. Tulee ilmeisesti halvemmaksi.
Todellakin tulee halvemmaksi ja säästää myös huomattavasti aikaa, kun vuokrafirma hoitaa rekrytoinnit, työsopimukset yms.
Lähikaupassa työskentely on monille vain välipaikka työelämässä.
Etenkin nuorille.
Heti kun parempi palkkainen ja kiinnostavampi työ löytyy, he lähtevät.
Tuossa työssä on myös vähäinen etenemisen mahdollisuus parempipalkkaisiin töihin kaupan alalla.
Prismassa on jo etenimisen mahdollisuus joillekin ja samoin City-markeiteissa, jos ala todella kiinnostaa.
Voi liittyä määräaikaisuuksiin ja/tai koeaikoihin. Näillä on hyvä kartuttaa työvoimapoliittista yritystukea ja ansaintaa sekä / ja välttää puuttumista epäkohtiin ja varsinaisiin työlainsäädännökkisin rikkomuuksiin. Opiskskelijoiden tietoon yleisesti erityisesti; mikäli työharjoittelupaikkoihin, työaikoihin ja jopa ylitsevuotaviin lupauksiin liittyen alkaa ns. haista paska nenään, olkaa tarkkoja, ettette tule huijatuksi. Oppilaitosten kautta päätyy hakuun kaikenlaisia rekryilmoituksia. Taustoittakaa. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.
Vuokratyöläisiä tai työkokeilijoita. Jos ilmapiiri ei ole huono, niin kyllä opiskelijatkin mielellään jatkaa samassa paikassa opiskelujen ohella kuin vaihtaa koko ajan. Paitsi jos sattuu saamaan oman alan työtä. Olen ollut töissä paikassa, jossa opiskelijoita ja samat tyypit oli kyllä useamman vuoden ja useampana kesänä peräkkäin.
Tuossa meidän k-lähikaupassa on ainakin kolme naista, jotka ovat olleet jo Siwan aikaan siinä kaupassa.
Mutta ne ovatkin rentoja tyyppejä, aina iloisia😊.
Hyvä fiilis siinä kaupassa, kiva asioida.
Käyt siellä lähikaupassa niin harvoin, että et huomaa niiden olevan siellä useamminkin. Hyvin harvat tekevät vain yhden vuoron ja lähtevät sitten kokonaan pois.
Olen huomannut saman. Juuri kun mieltyy johonkin kassaneitiin, niin se häviää maisemista. Harmillista.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilijoita, eivät maksa senkään vertaa kauppiaalle. Cittarissa olin ruokapalkalla (5,50 euron lounaskulu kauppiaalle) huonolla omallatunnolla, kun vein joltain palkkatyön.
Korona niittää.