Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää. Täysin puhkipalanut ja lopussa kuolinoesän asioiden hoitoon. Kuolem on näköjään Suomessa ihmiselämän vaativin suoritus, jälkeen jääville.

Vierailija
15.02.2021 |

Puh ki.

Kommentit (608)

Vierailija
61/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tietää kaikki asuinpaikat/missä on ollut kirjoilla?

Vainajasta pitää tehdä katkeamaton sukuselvitys 15 vuoden iästä lähtien eli pitää selvittää ettei eri paikkakunnan kirjoissa ole mainintaa lapsista, jotka ovat perintöön oikeutettuja. Mielenkiintoiseksi asian tekee jos on asunut eri maissa.,

Eli jos olet reppureissannut kuukausia Aasiassa, tästäkin tehdään joku selvitys? Entä opiskelijavaihdot?

Hassu, ei reppureissaaja muuta kirjojaan kuukaudeksi Kambodzaan, viikoksi Vietnamiin. Kirjoillaolo eli virallinen, verottajalle ilmoitettu osoite ratkaisee, vaikka fyysisesti eläisit Etelänavalla.

Vierailija
62/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swoman kirjoitti:

Mitä jos vainajalla ei ole mitään muuta kuin velkaa eikä mitään realisoitavaa omaisuutta, täytyykö "perillisten" maksaa omasta pussistaan kaikki mahdolliset jutut, joihin varmaan menee useampi tonni?

Vai voiko todeta, että viranomaiset saa hoitaa kuten parhaaksi näkevät? Ei olla missään väleissä, jos joku ihmettelee miksei kauheasti ole motivaatiota eikä haluja.

Kyllä voi kieltäytyä koko perinnöstä. Jotenkin virallisesti tuo kieltäytyminenkin on hoidettava. Sairaalalle/poliisille voi ilmoittaa ettei kiinnosta, kun ilmoitus kuolemasta tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoitanut miehen kanssa miehen sedän kuolinpesän. Taisi olla 16 osakasta. Ruotsissa oli osakas joka muistamaton ja edunvalvonnassa. Oli osakkaita joiden nimistä ja yhteystiedoista ei ollut mitään tietoa. Yksi osakkaista oli salannut osoitteensa. Koska lapsia ei ollut perintö meni sisaruksille ja siskopuolille. Näistä suurin osa oli kuollut ja osalla kuolleista oli lapsia jotka hekin jo kuolleet mutta heidän lapsensa tulivat sijalle perimään. Eli paitsi vainajasta niin kaikista muistakin kuolleista sisaruksista joutui hommaamaan kirkonkirjat kaikilta paikkakunnilta joilla olivat asuneet...

Käytännössä velkaa oli enemmän kuin varoja. Autoja oli kolme ja vain yhteen oli paperit ja se oli tämän sedän nimillä. Muuta oli vielä edellisten omistajien nimillä. Pahin oli traktori joka edelleen hankkijan nimissä josta ostettu 20 vuotta sitten. Mitään kauppakirjoja ym ei löytynyt. Ja hankkija oli tehnyt konkurssin ajat sitten ettei sieltäkään saanut mitään papereita. Traktorille oli kuitenkin saatu otettua vakuutus jota ei saanut lopetettua ennenkuin traktorin saisi kuolinpesän nimille. Teetti oikeasti paljon töitä ennenkuin kaikki asiat kunnossa.

Mausteena vielä jo kuolleen siskon virkatodistuksia hankkiessa että siskon muutto paikkakunnalta A paikkakunnalle B oli kirjattu eri päiville näillä paikkakunnilla ja lisäksi nimi oli kirjattu väärin uudelle paikkakunnalle. Onneksi olin kuullut asiasta apeltani aikaisemmin sillä appi oli jo kuollut ja tuon asian selvittäminen ilman tietoa virheestä olisi ollut tuskaa.

Itse selvitin kaikki tarvittavat asiat ja tein alustavat paperit ja sitten mieheni ja yksi Vainajan siskoista käyttivät paperit oikeusaputoimistossa. Siellä oli heti sanottu että tarvitaan asianajaja koska pesä niin monimutkainen. Sitten olivat katselleet tekemäni mapin läpi kaikki sukuselvitykset jotka tarvittiin, velat, omaisuus jne. Sitten olivat sanoneet että puuttuu vielä tieto tilien koroista tältä vuodelta mutta muutenhan ne asiat ovatkin tässä mitä perunkirjaan tarvitaan. Eli ihan maalaisjärjellä noita saa tehtyä aika pitkälle jos vaan lukee netistä ohjeita ja on paljon aikaa. Itse olin työttömänä joten oli aikaa hoitaa asia miehen puolesta.

Vierailija
64/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Suomessa:

Kun elät:

Omista tai olet pelkkä nolla.

Kun olet kuollut:

Koska omistit, olet potentiaalisesti hämäräperäinen rikollinen. Ja vaikket olisikaan, täytyy perillisten, jotka sinusta vähät välittivät, saada pennilleen sama määrä, tai olet epäonnistunut kuolemasikin jälkeen.

Vierailija
65/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Swoman kirjoitti:

Mitä jos vainajalla ei ole mitään muuta kuin velkaa eikä mitään realisoitavaa omaisuutta, täytyykö "perillisten" maksaa omasta pussistaan kaikki mahdolliset jutut, joihin varmaan menee useampi tonni?

Vai voiko todeta, että viranomaiset saa hoitaa kuten parhaaksi näkevät? Ei olla missään väleissä, jos joku ihmettelee miksei kauheasti ole motivaatiota eikä haluja.

Kyllä voi kieltäytyä koko perinnöstä. Jotenkin virallisesti tuo kieltäytyminenkin on hoidettava. Sairaalalle/poliisille voi ilmoittaa ettei kiinnosta, kun ilmoitus kuolemasta tulee.

Jos sinulla on rintaperillisiä, ei kieltäytyminen järkevästi onnistu. Vastuut siirtyvät omille lapsillesi.

Vierailija
66/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pankin tallelokerossa tiedot tileistäni ym. Myös salasanat somepalveluihin (että saa poistetuksi).

Mutta kun sinne pankin tallelokeroon ei pääse niin vain! Se on viimeinen paikka minkään tärkeän asiapaperin säilyttämiseen.

Pankin tallelokero luetteloidaan kuoleman jälkeen, juuri testamenttien ym. tärkeiden papereiden takia (ei nyt mitkään somen salasanat, mutta vaikka osakekirja tms). Luetteloinnin pöytäkirja toimitetaan perunkirjoitukseen.

Vierailija
67/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Toivoisin myös, että jokainen hoitaisi omat asiansa niin, ettei kuolinpesällä olisi tällaista taakkaa. Etukäteen voi esim. sulkea ylimääräiset pankkitilit, kirjata ylös koko elämänsä asuinpaikat, omaisuuden ja sen arvot ja hankkiutua kaikesta ylimääräisestä eroon.

Mistä sen tietää koska ne valmistelut pitää aloittaa..?

Minun vanhempani ovat nyt seitsenkymppisiä ja ovat aloittaneet varastojen ja kämpän tyhjentämisen ja ylimääräisen omaisuuden myynnin. Ei tule sitten meille lapsille niin paljon hommaa, kun heistä aika jättää.

Vierailija
68/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten kaikki kirjoillaolot näkyvät väestörekisteristä. Ne voi itse tarkistaa, siis omat tietonsa, ja tietty vainajankin, jos pääsee tunnistautumaan edesmenneen pankkitunnareilla.

Pankkitilit ja -tunnukset sulkeutuvat, kun pankki saa tiedon kuolemasta. Ei vainajan tunnuksia voi enää käyttää.

Läheisten kannattaakin hoitaa tämmöiset asiat heti, ennen kuin pankille menee tieto kuolemasta.

Myöhemmin yksi tai useampi kp osakas kannattaa valtuuttaa hallitsemaan kp:n tilejä.

Vierailija
69/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesänselvittäjän palkkio vähennetään perunkirjoituksessa menoina joten ihan turhaan olette siitä 150000 maksaneet veroja.

Vierailija
70/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin myös, että jokainen hoitaisi omat asiansa niin, ettei kuolinpesällä olisi tällaista taakkaa. Etukäteen voi esim. sulkea ylimääräiset pankkitilit, kirjata ylös koko elämänsä asuinpaikat, omaisuuden ja sen arvot ja hankkiutua kaikesta ylimääräisestä eroon.

=============

Nytkö?

olen 32-vuotias, voin kuolla huomenna tai ensi yönä.

Vierailija
71/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Toivoisin myös, että jokainen hoitaisi omat asiansa niin, ettei kuolinpesällä olisi tällaista taakkaa. Etukäteen voi esim. sulkea ylimääräiset pankkitilit, kirjata ylös koko elämänsä asuinpaikat, omaisuuden ja sen arvot ja hankkiutua kaikesta ylimääräisestä eroon.

Minun vanhempani ovat nyt seitsenkymppisiä ja ovat aloittaneet varastojen ja kämpän tyhjentämisen ja ylimääräisen omaisuuden myynnin. Ei tule sitten meille lapsille niin paljon hommaa, kun heistä aika jättää.

Voikohan testamentissa määrätä, että kamani pitää viedä polttolaitokseen. Ja niistä saatavan energian saa valtio.

Vierailija
72/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain pahan verenmyrkytyksen viitisen vuotta sitten. Sairaalasta kotiuduttuani tein heti testamentit lapsilleni. Olen myös tallettanut osoitehistoriani tietokoneelle, jossa ei ole salasanaa. Tiedot on myös pilvipalvelussa, jonka tunnukset piirongin laatikossa.

Vierailija
73/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesänselvittäjän palkkio vähennetään perunkirjoituksessa menoina joten ihan turhaan olette siitä 150000 maksaneet veroja.

Ei päde.

Vierailija
74/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen joka toisessa paikassa, jossa omaisen kuoleman jälkeen pitää asioida ollaan hoo-moilasena. Ihan kuin kukaan ei olisi ennemin kuollut.

Esimerkiksi isännöitsijä eikä taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja eivät osanneet leskelle sanoa, mitä pitää tehdä, jotta as oy osakasluettelo saadaan ajantasalle siten, että leski omistaa puolet ja kuolinpesä puolet.

Meillä dna olisi halunnut kuolleen allekirjoituksen liittymän sulkemiseksi. Millään ei meinannut mennä perille, että allekirjoituksen saaminen on aika hankalaa kuolleelta. "Haluan lopettaa Ahti Ahtisen liittymän koska hän kuoli" "liittymän lopettamiseksi tarvitsemme kyllä Ahdin allekirjoituksen"

Meillä kyllä riitti, kun sanottiin että käyttäjä on kuollut.

Vierailija
75/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin juuri omani, ja sieltä löytyy jokaisesta asunnosta tieto (jopa väliaikaisista) ihan syntymääni saakka 1980-luvulle.

Vierailija
76/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin juuri omani, ja sieltä löytyy jokaisesta asunnosta tieto (jopa väliaikaisista) ihan syntymääni saakka 1980-luvulle.

Tämä siis vastaus sille, jonka mielestä VRK:n rekisteri ei näytä kaikkea.

Vierailija
77/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen joka toisessa paikassa, jossa omaisen kuoleman jälkeen pitää asioida ollaan hoo-moilasena. Ihan kuin kukaan ei olisi ennemin kuollut.

Esimerkiksi isännöitsijä eikä taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja eivät osanneet leskelle sanoa, mitä pitää tehdä, jotta as oy osakasluettelo saadaan ajantasalle siten, että leski omistaa puolet ja kuolinpesä puolet.

Meillä dna olisi halunnut kuolleen allekirjoituksen liittymän sulkemiseksi. Millään ei meinannut mennä perille, että allekirjoituksen saaminen on aika hankalaa kuolleelta. "Haluan lopettaa Ahti Ahtisen liittymän koska hän kuoli" "liittymän lopettamiseksi tarvitsemme kyllä Ahdin allekirjoituksen"

Meillä kyllä riitti, kun sanottiin että käyttäjä on kuollut.

Samoin meillä. Kerroin liittymän omistajan sotun ja puhelinnumeron ja sanoin, että henkilö on kuollut ja loppulaskun voi lähettää osoitteeseen x. Se siitä.

Vierailija
78/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päde.

👍 Ei pädekään. Pesänselvittäjän palkkiota EI voi vähentää kuluina, se luetaan edelleen vainajan varallisuudeksi.

Vierailija
79/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pankin tallelokerossa tiedot tileistäni ym. Myös salasanat somepalveluihin (että saa poistetuksi).

Tietääkö joku missä pankissa?

Vierailija
80/608 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitanut miehen kanssa miehen sedän kuolinpesän. Taisi olla 16 osakasta. Ruotsissa oli osakas joka muistamaton ja edunvalvonnassa. Oli osakkaita joiden nimistä ja yhteystiedoista ei ollut mitään tietoa. Yksi osakkaista oli salannut osoitteensa. Koska lapsia ei ollut perintö meni sisaruksille ja siskopuolille. Näistä suurin osa oli kuollut ja osalla kuolleista oli lapsia jotka hekin jo kuolleet mutta heidän lapsensa tulivat sijalle perimään. Eli paitsi vainajasta niin kaikista muistakin kuolleista sisaruksista joutui hommaamaan kirkonkirjat kaikilta paikkakunnilta joilla olivat asuneet...

Käytännössä velkaa oli enemmän kuin varoja. Autoja oli kolme ja vain yhteen oli paperit ja se oli tämän sedän nimillä. Muuta oli vielä edellisten omistajien nimillä. Pahin oli traktori joka edelleen hankkijan nimissä josta ostettu 20 vuotta sitten. Mitään kauppakirjoja ym ei löytynyt. Ja hankkija oli tehnyt konkurssin ajat sitten ettei sieltäkään saanut mitään papereita. Traktorille oli kuitenkin saatu otettua vakuutus jota ei saanut lopetettua ennenkuin traktorin saisi kuolinpesän nimille. Teetti oikeasti paljon töitä ennenkuin kaikki asiat kunnossa.

Mausteena vielä jo kuolleen siskon virkatodistuksia hankkiessa että siskon muutto paikkakunnalta A paikkakunnalle B oli kirjattu eri päiville näillä paikkakunnilla ja lisäksi nimi oli kirjattu väärin uudelle paikkakunnalle. Onneksi olin kuullut asiasta apeltani aikaisemmin sillä appi oli jo kuollut ja tuon asian selvittäminen ilman tietoa virheestä olisi ollut tuskaa.

Itse selvitin kaikki tarvittavat asiat ja tein alustavat paperit ja sitten mieheni ja yksi Vainajan siskoista käyttivät paperit oikeusaputoimistossa. Siellä oli heti sanottu että tarvitaan asianajaja koska pesä niin monimutkainen. Sitten olivat katselleet tekemäni mapin läpi kaikki sukuselvitykset jotka tarvittiin, velat, omaisuus jne. Sitten olivat sanoneet että puuttuu vielä tieto tilien koroista tältä vuodelta mutta muutenhan ne asiat ovatkin tässä mitä perunkirjaan tarvitaan. Eli ihan maalaisjärjellä noita saa tehtyä aika pitkälle jos vaan lukee netistä ohjeita ja on paljon aikaa. Itse olin työttömänä joten oli aikaa hoitaa asia miehen puolesta.

Höps! Kahessa päivässä menee nettiohjeilla!

Te ette vaan osaa!