Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksen mä laihdu?!?

Vierailija
15.02.2021 |

BMI on 35 eli ylipainoa on rutkasti. Aloitin sellasen "korjataan ruokavalio" -koulutuksen, missä on vähemmän hiilareita, enemmän proteiinia, hyviä rasvoja ja paljon kasviksia. Ruokamäärät on laskettu niin, että pitäis laihtua terveellisesti. Syön ohjeiden mukaan, mutten ole laihtunut YHTÄÄN! Jotkut osallistujat laihtuu useamman kilon viikossa. En sentään ole lihonutkaan, mutta olen nyt syönyt näin monta viikkoa ja mitään ei tapahdu! Turhauttaa! Apua! 😫

Älkää jooko ehdotelko mitään ihmedieettejä tai jonkin aineen jättämistä kokonaan. Haluan syödä terveellisesti enkä rupea mihinkään ketoiluun.

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisitko ap, että oletko punninut syömäsi ruoat? Eli tiedätkö oikeasti, että olet syönyt sen 1600 kcal?

Itse olen ollut tavoitepainossa 3 vuotta, enkä enää punnitse ruokia aktiivisesti. Laihdutusaikana tein sitä vuosia yhtä mittaa. Siltikään en osaa arvioida kaloreita uusista ruoista, vaan kalorimäärät pääsevät aina yllättämään negatiivisesti. Niiden ruokien kalorimäärät olen tietenkin oppinut, joita normaalisti syön, mutta uudet ruoat edelleen ongelma. Siksi sanoisin, että jos ruokia ei ainakin alussa punnitse, niin metsään meneminen on äärimmäisen todennäköistä ellei varmaa.

On varmasti niin, että joku voi onnistua ilman punnitsemista. Jos ei onnistu, pitää punnitsemista kuitenkin harkita. Ja nyt näyttää siltä, että ap:lla on jokin pielessä, joten asia kannattaisi tarkistaa.

Vierailija
82/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelen ferritiinin mittausta. Olen lukenut, että monella paino nousee matalan ferritiinin takia. Se voi aiheuttaa myös huonon unen ja väsymyksen. Esim. Synlabissa voi mittauttaa ilman lähetettä, ei tarvitse lääkärien kanssa taistella. Kannattaa ainakin poissulkea se mahdollisuus. Itsekään en enää saanut painoa putoamaan millään, ferritiini oli 32. Nyt syön rautaa ja kokeilen jossain vaiheessa uudelleen.

Muuten sun homma kuulostaa järkevältä. Jatka ihmeessä pidempään, joskus keho tarvitsee aikaa. Myös arkiliikunnan lisääminen kannattaa. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketko punnitsemalla kalorit? Mä olen järkyttynyt kuinka pieni on esim se puuron annoskoko :O sitä ajatteli että puurohan on terveellinen aamupala, pari kauhallista (300 kcal), pari ruokalusikallista hilloa (100 kcal ). Lisäksi ruisleipä, margariini, kinkku, juusto ( 150 kcal ) mutta päälle paprikaa ja kurkkua, useampi kuppi kahvia ja maitoa meni pari dl ( 80 kcal). eli tässä oli jo 680 kcal :O nyt laihtunut 20 kg, ihan sillä että sitä puuroa syödään 1dl hiutaleita, ei hilloja. Ja se on silloin koko aamiainen, ei voi ottaa terveellistä ruisleipää LISÄKSI.  Laihat kuvittelee varmaan että kaikki +100kg vetää just sipsejä, KFC tä ja muuta roskaa. Mä olen aina syönyt terveellisesti, kasviksiakin menee kilo päivässä, mutta annoskoot on ollut isoja.  

Älkää jumittuko laskemaan niitä kaloreita.

Kaurapuuroa syömällä ET LIHO. Varmasti et!

Vaikka söisit 1000kcal kaurapuuroa päivässä.

Ei kalorit, vaan koko keho, ravintoaineet ja niiden suhteet keskenään ja kehon pitäminen käynnissä. Makuaistin tottuminen siihen, ettei lisättyä sokeria tarvitse ja että puhtaammat maut on parempia kuin runsas suola ja keinotekoiset makeutusaineet ym. lisäaineet.

Nälkäkään ei tarvitse olla, mutta ruoka ei myöskään toimi "sielun tyhjän tilan" täyttäjänä.

Kyllä ihminen vaan lihoo jos syö enemmän kuin kuluttaa, vaikka kaikki syöty olisi terveellistä ruokaa. Tämä on nykyään tosi yleistäkin, kun monen työ on niin kevyttä ettei työpäivän aikana kuluta juuri mitään. Ja iän myötä kun aineenvaihdunta hidastuu, varsinkin pienikokoisen naisen kulutus voi oikeasti olla jotain 1500-1600 kcal päivässä luokkaa. 

Kaurapuuro sisältää monia keholle suotuisia aineita.

Kauralima tekee erittäin hyvää suolistolle ja bakteeritasapainolle.

Kaurapuurossa on vain hyviä rasvoja.

Kuitu auttaa suolistoa toimimaan.

Kaurapuuroa paljon syömällä tulee niin täyteen, että ei voi hetkeen laittaa suuhunsa lisää muuta epäterveellisempää ravintoaineiltaan huonompaa ruokaa.

Väitän siis, että kaurapuuroa syömällä ei liho. (Olen myös perehtynyt jonkin verran näihin asioihin.)

Tuossa tulikin yksi tärkeä: suolisto. Suoliston hyvinvointi, bakteeritasapaino, aineenvaihdunta. Se onkin yksi kaikkein tärkeimpiä.

Ja puutostilat voi myös lähteä suolistosta.

Antibioottikuurit puolestaan voi sekoittaa suoliston toiminnan jopa vuosiksi.

Suolisto ei mieti kaloreja vaan koostumusta.

Onneksi suolistoaan voi auttaa ja parantaakin.

Siihen hyviä on esim. se kauralima, kasvikset, hapankaali (hyviä bakteereja).

Huonoja suolistolle on antibiootit, jotkut muut lääkeaineet, sokeri, höttöruoka. Suolistoa tarvitsee RUOKKIA ja se syö aivan eri ruokaa mielellään, kuin se mieli, joka haluaa nopeaa palkintoa ja täyttymystä herkullisista rasva-sokeri-höttö-mauista.

Rakasta suolistoasi! :)

Vierailija
84/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketko punnitsemalla kalorit? Mä olen järkyttynyt kuinka pieni on esim se puuron annoskoko :O sitä ajatteli että puurohan on terveellinen aamupala, pari kauhallista (300 kcal), pari ruokalusikallista hilloa (100 kcal ). Lisäksi ruisleipä, margariini, kinkku, juusto ( 150 kcal ) mutta päälle paprikaa ja kurkkua, useampi kuppi kahvia ja maitoa meni pari dl ( 80 kcal). eli tässä oli jo 680 kcal :O nyt laihtunut 20 kg, ihan sillä että sitä puuroa syödään 1dl hiutaleita, ei hilloja. Ja se on silloin koko aamiainen, ei voi ottaa terveellistä ruisleipää LISÄKSI.  Laihat kuvittelee varmaan että kaikki +100kg vetää just sipsejä, KFC tä ja muuta roskaa. Mä olen aina syönyt terveellisesti, kasviksiakin menee kilo päivässä, mutta annoskoot on ollut isoja.  

Älkää jumittuko laskemaan niitä kaloreita.

Kaurapuuroa syömällä ET LIHO. Varmasti et!

Vaikka söisit 1000kcal kaurapuuroa päivässä.

Ei kalorit, vaan koko keho, ravintoaineet ja niiden suhteet keskenään ja kehon pitäminen käynnissä. Makuaistin tottuminen siihen, ettei lisättyä sokeria tarvitse ja että puhtaammat maut on parempia kuin runsas suola ja keinotekoiset makeutusaineet ym. lisäaineet.

Nälkäkään ei tarvitse olla, mutta ruoka ei myöskään toimi "sielun tyhjän tilan" täyttäjänä.

Muuten neuvosi ovat ihan hyviä, mutta jos haluaa normaalipainoon ja on kevyttä työtä tekevä nainen, niin ruoan terveellisyys ei ikävä kyllä vaan riitä, vaan myös kalorit on pakko katsoa. Tuo 1000 kcal puuroa ei ole kovin hyvä esimerkki, sillä kukaan ei syö pelkästään puuroa (tai ovat ainakin hyvin harvassa). Monissa muissa ihan tavallisissa ja terveellisissä ruoka-aineissa energiatiheys on semmoinen, että aika helposti kalorirajat ylittyy.

Vierailija
85/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuta suosiolla, sinut on vaan tuomittu olemaan lihava, niin kuin minutkin. Olen 5v yrittänyt laihduttaa.

Kun tottunut siihen oloon, että syömisen jälkeen on hyvä ja onnellinen olo, niin EI kykene laihduttamaan.

Oletko ap minkä ikäinen? Meidän vanhempien naisesten ei tarvitse olla teini hoikkia :)

N35 ja 100kg

Puhut muutenkin ihan paskaa, mutta siis "meidän vanhempien naisten", ja olet 35-vuotias?!

Mikä sua vaivaa?

Anteeksi mitä?? Keski-ikäsiä tässä ollaan, ihan sama mitä te muut haluatte itsellenne valehdella. Ei mitään 20v nuoria naisia. Henkiseen Kasvuun kuuluu olla rehellinen itselleen, eikä yrittää esittää Nuorekasta.

Kuulostaa siltä, että olet löytänyt itsellesi mahtavan tekosyyn olla tekemättä mitään painollesi. Itse olen sinua vanhempi ja bmi:n normaalipainon alarajoilla. Sen lisäksi, että on ihana näyttää ihan hyvältä, nautin myös terveydestä. Tuo ei ole vielä ikä eikä mikään, että oikeuttaisi hanskat naulaan -elämän. Mutta elämä on valintoja meillä kaikilla.

Ai tekemättä mitään? Olen 5 vuotta laihduttanut, heikoin tuloksin. Syksyllä aloitin Lenkkeilyn, lopputulos +5 kiloa neljässä kuukaudessa.

Nyt päätin hyväksyä sen että olen iäkkäämpi, kuin joku 20v,eikä minun tarvitse olla laiha :)

Kaikkea hyvää sulle, vielä vanhempi nainen :)

N35 ja 100kg

Vierailija
86/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa.

Vierailija
87/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuta suosiolla, sinut on vaan tuomittu olemaan lihava, niin kuin minutkin. Olen 5v yrittänyt laihduttaa.

Kun tottunut siihen oloon, että syömisen jälkeen on hyvä ja onnellinen olo, niin EI kykene laihduttamaan.

Oletko ap minkä ikäinen? Meidän vanhempien naisesten ei tarvitse olla teini hoikkia :)

N35 ja 100kg

Puhut muutenkin ihan paskaa, mutta siis "meidän vanhempien naisten", ja olet 35-vuotias?!

Mikä sua vaivaa?

Anteeksi mitä?? Keski-ikäsiä tässä ollaan, ihan sama mitä te muut haluatte itsellenne valehdella. Ei mitään 20v nuoria naisia. Henkiseen Kasvuun kuuluu olla rehellinen itselleen, eikä yrittää esittää Nuorekasta.

Kuulostaa siltä, että olet löytänyt itsellesi mahtavan tekosyyn olla tekemättä mitään painollesi. Itse olen sinua vanhempi ja bmi:n normaalipainon alarajoilla. Sen lisäksi, että on ihana näyttää ihan hyvältä, nautin myös terveydestä. Tuo ei ole vielä ikä eikä mikään, että oikeuttaisi hanskat naulaan -elämän. Mutta elämä on valintoja meillä kaikilla.

Ai tekemättä mitään? Olen 5 vuotta laihduttanut, heikoin tuloksin. Syksyllä aloitin Lenkkeilyn, lopputulos +5 kiloa neljässä kuukaudessa.

Nyt päätin hyväksyä sen että olen iäkkäämpi, kuin joku 20v,eikä minun tarvitse olla laiha :)

N35 ja 100kg

Tuosta laihduttamisestasi pitäisi kuulla lisää, että voisi ottaa kantaa. Lenkkeily nyt ei ainakaan ole laihduttamista, joten en tiedä, miksi toit sen keskusteluun.

Ymmärrän tietenkin, että 100 kg voi tuntua sellaiselta määrältä, ettei "kannata" tehdä mitään, kun on jo niin "vanhakin". Mutta jos saisit vaikka 10 kg vuodessa pois, niin olisit normaalipainossa pituudestasi riippuen 3-4 vuoden päästä. Se on aika lyhyt aika, jos se vaikuttaa loppuelämän terveyteen merkitsevästi. Sehän on käytännössä varmaa, että vaikuttaisi.

Jos kuitenkin valitset pysyä tuossa tilanteessasi, niin sinulla on siihen oikeus. Mutta olisi kiva, jos et yrittäisi samalla lannistaa muitakin höpöttämällä vanhoista 35-v. naisista. Ap:llä sentään on vielä yritys päällä.

Vierailija
88/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on mitä on mutta on oma valinta kuinka sitä elämäänsä elää. Itse havahduin juurikin 35v ylipainoon. Katsoin itseäni kriittisin silmin ja kysyin haluanko sitten keski-ikäisenä (mitä kolmekymppinen ei ole) olla lihava ja sairas vai normaalipainoinen ja terve. Valinta oli lopulta helppo.

Nyt olen 38 ja elämäni parhaassa kunnossa. Olen hoikempi, juu, mutta ennen kaikkea vahvempi, energisempi, terveempi. Lisäksi paremman näköinen ja ulkonäöltäni nuorenin heittämällä kun laiton kropan, hiukset ja vaatteet kuntoon.

Jos näin ei halua tehdä ja yksinkertaisesti luovuttaa, se on oma valinta. Mutta sitten on turha itkeä että miksi en laihdu.

Vierailija
89/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihana auringonpaiste!!

Ainakin Etelä- ja Länsi-Suomessa. :)

Ulos kävelylle. Varttikin on parempi, kuin, että ei mene.

Kävellessä voi käsitellä asioita ja sisäistää uutta.

Vierailija
90/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä on mitä on mutta on oma valinta kuinka sitä elämäänsä elää. Itse havahduin juurikin 35v ylipainoon. Katsoin itseäni kriittisin silmin ja kysyin haluanko sitten keski-ikäisenä (mitä kolmekymppinen ei ole) olla lihava ja sairas vai normaalipainoinen ja terve. Valinta oli lopulta helppo.

Nyt olen 38 ja elämäni parhaassa kunnossa. Olen hoikempi, juu, mutta ennen kaikkea vahvempi, energisempi, terveempi. Lisäksi paremman näköinen ja ulkonäöltäni nuorenin heittämällä kun laiton kropan, hiukset ja vaatteet kuntoon.

Jos näin ei halua tehdä ja yksinkertaisesti luovuttaa, se on oma valinta. Mutta sitten on turha itkeä että miksi en laihdu.

Aamen!

Itse olen ollut koko nuoruusajan lyllerö ja nyt 36-vuotiaana minäkin elämäni parhaassa kunnossa. Näytän sata kertaa paremmalta kuin nuorena, mutta tässä iässä alkaa jo terveyden arvostaminen ohittaa ulkonäön arvostamisen.

Vierailija
91/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et laihdu ikinä jos et ketoile, vain ketoilulla lähtee rasvaa. Kuolet todennäköisesti johonkin läskin aiheuttamaan sairauteen. Onnea matkaan.

Kas kun olen laihtunut kymmeniä kiloja ilman ketoilua.

Sun keho on ollut ketoosissa tietämättäs.

Runsailla viljoilla, niin varmaan.

Vierailija
92/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädilläni kesti kaksi vuotta, ennen kuin paino alkoi putoamaan. Keho piti kiinni rasvoista kaikin keinoin. Eli syöt oikein loppuikäsi ja ehkä parin vuoden päästä alkaa näkymään. Älä kiirehdi laihtumista ja mokaa sitä. Joka tapauksessa uusi ruokavalio on elämänmittainen sitoumus, joten ihan sama jos rasva alkaa palamaan vasta myöhemmin.

Vierailija
93/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädilläni kesti kaksi vuotta, ennen kuin paino alkoi putoamaan. Keho piti kiinni rasvoista kaikin keinoin. Eli syöt oikein loppuikäsi ja ehkä parin vuoden päästä alkaa näkymään. Älä kiirehdi laihtumista ja mokaa sitä. Joka tapauksessa uusi ruokavalio on elämänmittainen sitoumus, joten ihan sama jos rasva alkaa palamaan vasta myöhemmin.

Periaatteessa aivan oikea neuvo, mutta käytännössä monella ei riitä motivaatio tuohon.

Vierailija
94/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35 ja 100kg

Mikä sua vaivaa?

N35 ja 100kg

Tuosta laihduttamisestasi pitäisi kuulla lisää, että voisi ottaa kantaa. Lenkkeily nyt ei ainakaan ole laihduttamista, joten en tiedä, miksi toit sen keskusteluun.

Ymmärrän tietenkin, että 100 kg voi tuntua sellaiselta määrältä, ettei "kannata" tehdä mitään, kun on jo niin "vanhakin". Mutta jos saisit vaikka 10 kg vuodessa pois, niin olisit normaalipainossa pituudestasi riippuen 3-4 vuoden päästä. Se on aika lyhyt aika, jos se vaikuttaa loppuelämän terveyteen merkitsevästi. Sehän on käytännössä varmaa, että vaikuttaisi.

Jos kuitenkin valitset pysyä tuossa tilanteessasi, niin sinulla on siihen oikeus. Mutta olisi kiva, jos et yrittäisi samalla lannistaa muitakin höpöttämällä vanhoista 35-v. naisista. Ap:llä sentään on vielä yritys päällä.

No kun 35v ei ole nuori! Vaan keski-ikänen. Olen yrittänyt laihduttaa 1200-1800 kcal dieetillä, ei onnistu, ja varmasti iällä vaikutus, kun ei tarvetta näyttää hyvältä enää tässä iässä.

Vierailija
95/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35 ja 100kg

Mikä sua vaivaa?

N35 ja 100kg

No kun 35v ei ole nuori! Vaan keski-ikänen. Olen yrittänyt laihduttaa 1200-1800 kcal dieetillä, ei onnistu, ja varmasti iällä vaikutus, kun ei tarvetta näyttää hyvältä enää tässä iässä.

Lihava 35v onkin jo keski-ikäinen, sillä kuolee nuorempana.

Me normaalipainoiset emme vielä ole.

Ps. Onko sinun mielestäsi todella nuoresta seuraava kategoria keski-ikäinen? Ei mitään muuta ole siinä välissä?

Vierailija
96/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35 ja 100kg

Mikä sua vaivaa?

N35 ja 100kg

Ulkonäkö on pienin pulma kun terveys romahtaa.

Vierailija
97/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä havahduin kun olin 30v, ja siltikin vieläkin painan 100kg. Koska ei riitä itsekuri.

joten pakko hyväksyä, että ei tässä iässä ole tarvettakaan olla laiha

. Eri asia, jos olisi 20v ja 100kg, ehlä silloin onnistuisin, koska silloin on elämä edessä ja voi saada vaikka rikkaan miehen jne. Mutta keski-ikäisellä naisella ei ole enää toivoakaan.

N35 ja 100kg

Vierailija
98/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta lääkityksellä hoidossa ja olen iäkäs, 64v. Syön rautalisää jatkuvasti, koska ferritiini oli 8, nyt jo parempi. Syön vain klo 10 - 17 ja paastoan 17 tuntia illan ja yön ajan. Olen laihtunut 11 kiloa neljässä kuukaudessa vuosi sitten, normaalipainon ylärajalta alarajalle. (68:sta 57:ään) . mutta edelleen jatkan tuota, että en syö koskaan illalla. En halua palata pulleaksi. Nivelsäryt ja refluksi ovat parantuneet, nukun paremmin, eikä minulla ole nälkä kuin aamulla, mutta silloin saan jo syödä. En juo muuta kuin paljon vettä ja kahvia, muuten syön normaalia kotiruokaa ja suklaatakin joskus. En koskaan ole punninnut ruokia tai laskenut kaloreita. Syön aina hitaasti ja lopetan heti, kun ei ole enää kova nälkä, ähkyyn en koskaan syö itseäni, enkä ota lisää ruokaa.

Se harhaluulo, että dieetin jälkeen voi palata syömään kuten ennen, on harhaa. Loppuelämän syön näin.

Vierailija
99/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35 ja 100kg

Mikä sua vaivaa?

N35 ja 100kg

Lihava 35v onkin jo keski-ikäinen, sillä kuolee nuorempana.

Me normaalipainoiset emme vielä ole.

Ps. Onko sinun mielestäsi todella nuoresta seuraava kategoria keski-ikäinen? Ei mitään muuta ole siinä välissä?

No toisaalta, mitä väliä, kun Suomessa naisella ei ole mitään arvoa, kun on yli 35v? Oli hoikka tai lihava

Vierailija
100/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen!

Itse olen ollut koko nuoruusajan lyllerö ja nyt 36-vuotiaana minäkin elämäni parhaassa kunnossa. Näytän sata kertaa paremmalta kuin nuorena, mutta tässä iässä alkaa jo terveyden arvostaminen ohittaa ulkonäön arvostamisen.

Tuon ikäisellä naisella ei tee oikein mitään. Miehenä olisit parhaassa iässä.