Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksen mä laihdu?!?

Vierailija
15.02.2021 |

BMI on 35 eli ylipainoa on rutkasti. Aloitin sellasen "korjataan ruokavalio" -koulutuksen, missä on vähemmän hiilareita, enemmän proteiinia, hyviä rasvoja ja paljon kasviksia. Ruokamäärät on laskettu niin, että pitäis laihtua terveellisesti. Syön ohjeiden mukaan, mutten ole laihtunut YHTÄÄN! Jotkut osallistujat laihtuu useamman kilon viikossa. En sentään ole lihonutkaan, mutta olen nyt syönyt näin monta viikkoa ja mitään ei tapahdu! Turhauttaa! Apua! 😫

Älkää jooko ehdotelko mitään ihmedieettejä tai jonkin aineen jättämistä kokonaan. Haluan syödä terveellisesti enkä rupea mihinkään ketoiluun.

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis paljonko ap on päivän kalorit?

Vai eikö tuossa koulutuksessa olla vielä niin pitkällä? Jos on tarkoitus edetä askel kerrallaan, niin kyse voi olla nyt vasta tottumusten muuttamisesta ja silloin ei välttämättä laihtumista vielä tapahdukaan.

Tätä on täällä jo aiemmin kysytty. Tosiaan on niin, että jos kalorimäärä ei ole tiedossa, niin koko keskustelu on vähän turha. Ei kukaan voi tiedää missä vika on. Laihdutuksen onnistumiseen voi vaikuttaa moni tekijä, ruoan laatu, unen puute, liikunnan liian vähäinen tai liiallinen rasittavuus jne. Mutta nuo kaikki ovat vaan hienosäätöä kalorimäärän rinnalla, ja väärällä kalorimäärällä voi helposti tehdä tyhjäksi noiden kaikkien muiden tekijöiden yhteisvaikutuksen.

Vierailija
42/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tahon tai kenen/keiden järjestämästä koulutuksesta on kyse, ap? Ja mikä on tuon koulutuksen perusidea? Onko ajatuksena nyt alkuun opetella vain jotakuinkin ne terveelliset ruoka-aineet ja sitten siirtyä seuraavaan vaiheeseen, jossa katsotaan myös ruokarytmi ja ruokamäärät kohdilleen? Nykyään erilaisia ruokavalioja ja kursseja myyvät niin monet tahot, joista osa on todella päteviä ja osa sitten ihan kaikkea muuta kuin, joten tavallisen tallaajan voi olla todella vaikea tietää, onko se itsensä valitsema kurssi oikeasti asiantunteva vai ei.

Mutta jos kyseessä on oikeasti osaavan/osaavien tahojen järjestämä koulutus, luulisi että heiltä saisit myös ihan henkilökohtaisesti ohjausta tilanteeseesi ja he osaisivat kertoa, mistä tilanne johtuu ja mitä ehkä tarvittaessa kannattaisi muuttaa. Vauvapalstalla kun emme nyt tiedä kuin tuo epämääräisen selostuksesi kurssin ruokavaliosta, eikä meistä kovin monella taida olla ravitsemustieteen koulutustakaan, vaan kommenteista päätellen täällä huutelevat ihan tolkullisten neuvojien lomassa myös ties mihin hurahtaneet ruokavaliouskovaiset, niin olisi oikeasti parempi, että kysyt kurssin järjestäjiltä kuin että luotat näihin meidän täysin ilman pohjatietoja (ja koulutusta sekä asiantuntemusta) heittämiin mutuiluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun helppo pysyä tuossa ruokavaliossa? Onko se oikeasti terveellinen ja monipuolinen ja saat riittävästi energiaa? Oletko pystynyt pitämään herkuttelun kohtuullisena (esim. kerran viikossa karkkipäivä). Siinä tapauksessa unohda paino ja keskity siihen, että sulla on fiksu ruokavalio, harrasta mieleistä liikuntaa ja opettele kohtaamaan kehosi arvokkaana ja hyvänä sellaisena kuin se on.

Paino on huono mittari. Jos muut asiat on kohdallaan, se paino asettuu kyllä ajan kanssa fiksumpiin lukemiin. JOS siis ihan oikeasti ei tule merkittäviä ylilyöntejä sipsien/suklaan/pitsan/hampurilaisten/jäätelönyms. kanssa.

Tärkeintä on terveyttä tulevat elämäntavat ja se, että niistä tulee pysyviä.

Kiitos fiksusta kommentista! Osa näistä neuvoista on ihan täyttä tuubaa.

Joo, ruokavalio on nyt hyvä ja alkukangertelun jälkeen se on tuntunut helpolta ylläpitää. Syön paljon monipuolisemmin ja terveellisemmin ja saan tarpeeksi energiaa, pieni vaje on kuitenkin koko ajan, että laihtuisi. Herkuttelua olen vähentänyt, mutten ota siitä paineita, jos kauppareissulla lähtee suklaapatukka mukaan. Käytännössä olen nyt syönyt herkkuja kerran viikossa tai harvemmin, ja huomattavasti aiempaa vähemmän. Muutos aiempaan on aika iso, koska olin aikamoinen sokerihiiri. Vähentäminen ei ole ollut edes vaikeaa, kun muu ruokailu on nyt kunnossa!

Ehkä pitää tosiaan antaa ajan kulua ja lisätä arkiliikuntaa. Eihän tässä ole vielä hirveän kauan mennyt. Kiitos tsempistä! ☺

ap

Haluaa laihtua, mutta "ei ota paineita" suklaapatukasta kauppareissulla.

Jos kaupassa käy kerran viikossa niin ok, jos käy päivittäin, niin paljon tulee suklaasta tyhjää energiaa.

Ymmärrän ajatuksen, ettei kannata stressata liikaa, eikä alkaa ehdottomalle kieltolinjalle. Mutta jos ylipainoa on noin paljon, bmi 35 on paljon, ja haluaa itsekin laihtua terveemmäksi niin jotain muutoksia täytyy tehdä.

Ne muutokset tulee normaaliksi kun niihin tottuu. Ja esim. makeanhimo vähenee ja jopa poistuu kun makuaisti, aivot ja koko keho tottuu olemaan ilman kaikkein makeimman makuisia syömisiä.

Kasviksetkin alkaa maistumaan paremmalta kun makuaistia kouluttaa pois ns. "herkuista" ja tilalle tulee uudet herkut. Puhtaat terveelliset herkut joista tulee hyvä olo itsellekin!!

Jotain oikein uskoisin olevan neuvoissanikin, kun bmi aina ollut alle 20 ja geenit tietysti vaikuttaa.

Mutta ei pelkät geenit niin paljon vaikuta, että niistä riippuisi vaikkapa toisen henkilön bmi 30 ja toisen bmi 20.

Itse en siis laihduta enkä ole edes erityisen urheilullinen, mutta arkipäivissä on liikkumista ja ruoka on se mikä vaikuttaa, kunhan liikkuminen on jokseenkin normaalilla terveellisellä tasolla.

Tiedän myös mitä on väsymys ja uupumus ja ettei niistä ole välttämättä helppoa pääsyä pois. Siis haluan auttaa.

Tulit siis ihan vain vittuilemaan tähän ketjuun. Jos olisit lukenut edes tuon lainaamasi viestin kokonaan, olisit huomannut, että syön herkkuja enintään kerran viikossa. En siis edes joka viikko. Eli joo, jos kerran kahdessa viikossa syön suklaapatukan, en todellakaan ota siitä paineita! Sanoin myös, että makeanhimo on melkein kokonaan poissa.

Kaloreita tulee noin 1600 päivässä.

ap

Vierailija
44/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun helppo pysyä tuossa ruokavaliossa? Onko se oikeasti terveellinen ja monipuolinen ja saat riittävästi energiaa? Oletko pystynyt pitämään herkuttelun kohtuullisena (esim. kerran viikossa karkkipäivä). Siinä tapauksessa unohda paino ja keskity siihen, että sulla on fiksu ruokavalio, harrasta mieleistä liikuntaa ja opettele kohtaamaan kehosi arvokkaana ja hyvänä sellaisena kuin se on.

Paino on huono mittari. Jos muut asiat on kohdallaan, se paino asettuu kyllä ajan kanssa fiksumpiin lukemiin. JOS siis ihan oikeasti ei tule merkittäviä ylilyöntejä sipsien/suklaan/pitsan/hampurilaisten/jäätelönyms. kanssa.

Joo, ruokavalio on nyt hyvä ja alkukangertelun jälkeen se on tuntunut helpolta ylläpitää. Syön paljon monipuolisemmin ja terveellisemmin ja saan tarpeeksi energiaa, pieni vaje on kuitenkin koko ajan, että laihtuisi. Herkuttelua olen vähentänyt, mutten ota siitä paineita, jos kauppareissulla lähtee suklaapatukka mukaan. Käytännössä olen nyt syönyt herkkuja kerran viikossa tai harvemmin, ja huomattavasti aiempaa vähemmän. Muutos aiempaan on aika iso, koska olin aikamoinen sokerihiiri. Vähentäminen ei ole ollut edes vaikeaa, kun muu ruokailu on nyt kunnossa!

Ehkä pitää tosiaan antaa ajan kulua ja lisätä arkiliikuntaa. Eihän tässä ole vielä hirveän kauan mennyt. Kiitos tsempistä! ☺

ap

En ole tuo jolle vastasit, mutta hyvältä kuulostaa. Mahtavaa, että olet löytänyt terveellisen ruokavalion (kommenteistasi päättelen, että kyseessä on virallista ravitsemussuositusta vastaava ruokavalio), jonka noudattaminen ei tunnu liian vaikealta. 

Jäin miettimään kirjoittamaasi, että ruokavaliossa on pieni vaje, jotta laihtuisit. Pelkän painon, iän ja pituuden perusteella on mahdotonta laskea, kuluttaako ihminen pari sataa kaloria enemmän tai vähemmän. Mitä enemmän ylipainoa on, sitä vaikeampaa arviointia on tehdä. Jos elät melko passiivista elämää, ylimääräinen paino ei juurikaan lisää kulutusta. 

Liikunnan lisääminen on ehdottoman suositeltavaa ja toivottavasti auttaisi myös unen laatuun ja sitä kautta virkeyteen. Pitäisin jatkuvaa väsymystä akuuteimpana haasteenasi, liikunnan lisääminen on terveellisempi tapa tarttua ongelmaan, kun sylmisen vähentäminen nykyisestä. 

Vierailija
45/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lihavat tarvi erityisesti enemmän proteiinia.

Ja ruokavalio on helpoo korjata, JOS sen vaan itse tekee. Ei tarvi mitään hiilari-laskureita.

Yksinkertaisesti esim. :

-kovat rasvat pois, tilalle mm. oliiviöljyä, rypsiöljyä.

-Juomana aina vesi. Kahvi ja tee ilman maitoa tai pienellä tilkalla.

-Kasvisruokia niin paljon kuin vatsaan mahtuu. Kasvisruokiin on hyviä reseptejä.

-karkit pois, leivokset pois

-sipsit, pizzat, kebabit, chickenwingsit, suuret pasta-annokset yms. pois

-lisätty sokeri pois

-marjoja (esim. smoothieita) ja hedelmiä paljon enemmän

-ruokiin kermakastikkeen sijaan tomaattikastiketta

-LIMUT ja energiajuomat pois!!

Järkyttävät ohjeet!

:) Hyvin voin. Syön suurinpiirtein noin. Joskus kyllä pizzaa ja niitä chickenwingsejänin, mutta yleensä harvemmin kuin kerran kuussa, joskus ehkä kaksi kertaa. Jotain vastaavaa siis. Ne oli esimerkkejä.

Margariinia käytän ja juustoa ja ruisleipää. Noin neljä palaa päivässä. Smoothiet on ihania ja valmiiksi voi leikata hedelmäsiivuja. Kermaakin käytän joskus. Karkkia ei tee edes mieli. Pari karkkia niin tuntuu kovin makealta, siihen tottuu kun ei niitä tarvitse.

Mistään en ole jäänyt paitsi! :)

Jos on ollut todella vaikea laihtua, nii kyllä noissa esimerkeissä voi olla jotain mikä voi auttaa vähän enemmän.

Ei mielestäni mitään järkkyä.

Ja sushi esim. on hyvää ja terveellistä!

Vierailija
46/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Haluaa laihtua, mutta "ei ota paineita" suklaapatukasta kauppareissulla.

Jos kaupassa käy kerran viikossa niin ok, jos käy päivittäin, niin paljon tulee suklaasta tyhjää energiaa.

Ymmärrän ajatuksen, ettei kannata stressata liikaa, eikä alkaa ehdottomalle kieltolinjalle. Mutta jos ylipainoa on noin paljon, bmi 35 on paljon, ja haluaa itsekin laihtua terveemmäksi niin jotain muutoksia täytyy tehdä.

Ne muutokset tulee normaaliksi kun niihin tottuu. Ja esim. makeanhimo vähenee ja jopa poistuu kun makuaisti, aivot ja koko keho tottuu olemaan ilman kaikkein makeimman makuisia syömisiä.

Kasviksetkin alkaa maistumaan paremmalta kun makuaistia kouluttaa pois ns. "herkuista" ja tilalle tulee uudet herkut. Puhtaat terveelliset herkut joista tulee hyvä olo itsellekin!!

Jotain oikein uskoisin olevan neuvoissanikin, kun bmi aina ollut alle 20 ja geenit tietysti vaikuttaa.

Mutta ei pelkät geenit niin paljon vaikuta, että niistä riippuisi vaikkapa toisen henkilön bmi 30 ja toisen bmi 20.

Itse en siis laihduta enkä ole edes erityisen urheilullinen, mutta arkipäivissä on liikkumista ja ruoka on se mikä vaikuttaa, kunhan liikkuminen on jokseenkin normaalilla terveellisellä tasolla.

Tiedän myös mitä on väsymys ja uupumus ja ettei niistä ole välttämättä helppoa pääsyä pois. Siis haluan auttaa.

Tulit siis ihan vain vittuilemaan tähän ketjuun. Jos olisit lukenut edes tuon lainaamasi viestin kokonaan, olisit huomannut, että syön herkkuja enintään kerran viikossa. En siis edes joka viikko. Eli joo, jos kerran kahdessa viikossa syön suklaapatukan, en todellakaan ota siitä paineita! Sanoin myös, että makeanhimo on melkein kokonaan poissa.

Kaloreita tulee noin 1600 päivässä.

ap

Luin kyllä. Enkä tullut haukkumaan tai pätemään. Ihan ajattelin laittaa vinkkiä tai jotain sellaista mitä ei ehkä ole ottanut huomioon, vaikka oletkin jo tehnyt paljon.

Olen myös lukenut ravitsemuksesta.

Olen sitä mieltä, että syömisestä ei kannata tehdä kalorin tai hiilarin laskentaa vaan yleisemmin ottaa hyvä ruoka tavaksi. Siihen laitoin esimerkkejä, mitkä ei mielestäni ole liian vaikeitakaan.

Se aamulenkki on yksi tosi hyvä keholle ja mielelle, siihen uupumukseen myös.

Vierailija
47/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asiahan on nyt vaan niin että 1600kcal näyttää olevan sinulle se määrä kaloreita joilla pysyt nykypainossasi etkä liho. Et myöskään laihdu. Eli mitä pitäisi tehdä jotta laihtuisit -> pienentää kaloreita tai kasvattaa kulutusta.

Olet tehnyt hienon työn saamalla selville tuon kalorimäärän jolla pysytään nykypainossa. Koska kyselet neuvoja täältä etkä saa henkilökohtaista ohjausta muulta taholta niin oletan että kyseessä on jonkinlainen nettivalmennus ryhmämuotoisesti. Ne voivat olla hyviä ja tämä varmaan onkin, en epäile sitä, mutta nettiryhmävalmennuksessa on mahdoton selvittää ja laskea jokaiselle osallistujalle juuri oikea kalorimäärä. Niissä mennään keskiarvoilla ja keskiarvokaloreilla. Sinulle tuo arvo on kuitenkin liian suuri.

Jos haluat laihtua ehdotan että lisäät kulutusta esim. 100kcal päivässä. Se ei vaadi paljoa. 30min kävelyä. Taas noin keskimäärin toki. Sitten tiputat 200kcal tuosta nykyruokailustasi pois (kalorimäärä 1400kcal) jolloin vajeeksesi tulee 300kcal/päivä. Et silläkään vielä kovin nopeaa vauhtia laihdu mutta suunta on hitaasti alaspäin.

Vierailija
48/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aika minkä olet ollut kys ruokavaliolla? Punnitsetko ruoka-aineet vai menetkö mutulla? Minkä verran menee suuhun ruokas napsimalla? vähän sieltä ja täältä? Kuinka liikut? Minkä verran nukut?

Vierailija
49/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä nyt vaan syöt liikaa. Jos liikut säännöllisesti ja syöt kohtuullisesti, niin laihdut. Liikkua pitää töiden jälkeen esim. tunti: hiihtoa, uintia, kävelyä, pyöräilyä. Juo vettä riittävästi, mutta älä liikaa.

Ja jos et syö liikaa suhteessa liikkumiseesi, niin mene lääkäriin.

Vierailija
50/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole vielä käynyt ilmi päivittäisen liikunnan määrä, minkä verran päivään kertyy hyötyliikuntaa, minkä verran työhön kuuluu fyysistä rasitusta tai onko näiden lisäksi ihan erikseen harrastettua liikuntaa.

Tietysti syömisillä voi painoaan hallita mutta liikunta on täysin välttämätöntä jos halutaan vaikuttaa siihen missä suhteessa mitäkin kehoon kertyy. Lihas kuluttaa enemmän ja siksi ihan kevytkin lihastreeni on tyhjää parempi, tulokset tietysti ovat hitaammat kuin näännytysdieeteillä mutta lopputuloksen kannalta erittäin suositeltavaa. Hanki jumppamatto ja vaikka kahvakuula ja lisäät vartin kuntopiirin ohjelmaan, katselet sit vaikka telkkaria samalla. Olen ymmärtänyt että lihaskunnolla on iso merkitys kun pyritään välttämään jojoilukierrettä, jos joku tietää minut vääräksi todistaa niin saa tietysti korjata.

Vierailija
51/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jojolaihdutushistoriaa? Jos on, kulutus voi olla tosi pieni keskivertoonn verrattuna.

Itse olen valitettavasti jojoillut painoni kanssa 10 vuotta, +/-30 kg monta kertaa ja nyt vielä alkaa vaihdevuodet pukata päälle. Lopputulos: olen 100-kiloinen joka kuluttaa normaalina istumatyöpäivänä 1600 kcal / päivä. Eli sen verran syöden paino pysyy 100 kilossa. Ja jos laihduttaa haluaisi, pitäisi vähentää 1100-1200 kcal:iin, mutta sehän on jo todellinen nälkäkuuri, ja siitä seuraisi vain uusi takaisinlihominen, jojokierros.  Joten en enää edes jaksa pyrkiä muuhun kuin etten lihoisi sentään lisää.

Sori, jos mä kysyn tyhmiä, mutta jos sun kulutus nyt on sen 1600 kcal/päivä, niin miksi sun pitäisi pudottaa kaloreita noin runsaasti? Tai kyllähän sitä laihtuisi hitaalla tahdilla, jos sä söisit 1400 kcal/päivä ja se on ihan kohtuullinen määrä kaloreita ja ruokaa, jos sen ruoan koostaa oikein.

Tai jotenkin ihmiset uskoo siihen puoli kiloa viikossa pudotustahtiin kuin johonkin jumalaan, vaikka se tahti voi olla hitaampikin.

Tuossa tulee se ongelma vastaan, että ainakin mulla pienetkin miinuskalorit kulutukseen nähden tekee muutamassa viikossa nälän ja erilaisia epämiellyttäviä oireita. Niitä taas ei oikein jaksa, jos "palkkiona" on ylipainon määrään nähden olematon parin sadan gramman viikkopainonpudotus. 

Vierailija
52/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun täytyy laihtua n. 40 kg , rasittaa kun viikkotolkulla paino on tippunut KILON! Kaikki herkut jätetty pois , ainoa "herkku" energiajuoma jossa desissä muutama kalori , nyt aloitan 1200 kalorin päivävauhdilla ja nutraan. Tyyliin 4 pussia Nutrilettiä loput kasvisruokia , leipä pois puuro tilalle. Kokeile sinäkin Nutrilettiä jonkun aikaa. Olen aiemmin 30 kg pudottanut näin ja nyt mulla on pakkorako (doctors order). Onnistumista sullekin!!!!!!!

Sehän on hienoa jos paino tippuu 1kg viikossa! Se on 52kg vuodessa!!!

Se on tippunut KUUKAUDESSA kilon , tarkoitus on pudottaa 2 kg kuukaudessa kunnes 40 kg on pudotettu. Olen 65 vuotias nainen , liikkumista hyvin vähän. Ihmettelen noita alanuolia , olen aiemmin pudottanut 30 kg tällä tavalla , voisko joku kertoa mikä tässä dieetissä on väärin. (taitaa olla puuro) , olin aiemmin tunnesyöjä ja olin taas lipsahtanut tunnesyömiseen. No , ei muuta kuin itseä niskata kiinni ja menoks!

Vierailija
53/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600 kcal on tosiasiassa monelle istumatyöläiselle naiselle, jolla usein on vielä iso rasva%j a pieni lihas%, aivan liikaa että laihtuisi. Se on aika tyypillinen tasapainokulutus, jolla ei liho eikä laihdu. Eli sun ap pitäisi lisätä kulutusta ja/tai pienentää syömistä, että alat laihtua. Nykyinen on selvästi tasapainotila joka ei laihduta.

Vierailija
54/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tri Know Hengenvaarallisesti Lihava ohjelmasta sanoo : laihdutuksessa 90 % on ruokavaliota ja 10 % liikuntaa. Minä uskon häntä!

Vierailija
55/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottele rauhassa ja anna kropan tottua uuteen ruokavalioon.

Vierailija
56/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketko punnitsemalla kalorit? Mä olen järkyttynyt kuinka pieni on esim se puuron annoskoko :O sitä ajatteli että puurohan on terveellinen aamupala, pari kauhallista (300 kcal), pari ruokalusikallista hilloa (100 kcal ). Lisäksi ruisleipä, margariini, kinkku, juusto ( 150 kcal ) mutta päälle paprikaa ja kurkkua, useampi kuppi kahvia ja maitoa meni pari dl ( 80 kcal). eli tässä oli jo 680 kcal :O nyt laihtunut 20 kg, ihan sillä että sitä puuroa syödään 1dl hiutaleita, ei hilloja. Ja se on silloin koko aamiainen, ei voi ottaa terveellistä ruisleipää LISÄKSI.  Laihat kuvittelee varmaan että kaikki +100kg vetää just sipsejä, KFC tä ja muuta roskaa. Mä olen aina syönyt terveellisesti, kasviksiakin menee kilo päivässä, mutta annoskoot on ollut isoja.  

Vierailija
57/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin tietysti, että jos energiamäärä muuttuu kovin isosta tosi paljon pienemmäksi, niin keho alkaa säästämään, kun keho luulee ettei energiaa saa tarpeeksi. Vaikka sitä saa ja kehossa on mitä pudottaa pois.

Siksi esim. hyvät rasvat on tärkeitä, siis vaikka oliiviöljy, rypsiöljy. Keho käyttää niitä, mutta ne on paljon terveellisempää keholle kuin sama energia vaikka karkeista, sokerista siis.

Puhdasta sokeria keho ei tarvitse.

Ja jos on kaiken tehnyt niin kannattaa tarkistaa:

(Nämä on "pikkujuttuja", mutta vaikuttaa kokonaisuuteen)

- käyttääkö salaatinkastikkeita (turhaa energiaa, sokeria) (voi korvata lorauksella öljyä, viinietikkaa, sitruunaa, mustapippuria..)

-juoko mehua, maitoa (vettä tarpeeksi tilalle)

-syökö valmisruokia (lukekaa pakkausselosteet)

-välipalapatukat yms. turhia, sokerisia, turhaa energiaa

-makeutusaineita kannattaa välttää (ilman pärjää hyvin, niitä vältän itsekin, en osta sellaisia sisältävää, mieluummin vaikka sokeria jos pakko valita, mutta vähäsokerista)

-ei "kevyttuotteita" (turhaa taas nekin, elimistöä vain sekoittaa, mieluummin terveellisiä "oikeita" aineksia, keho tykkää ja ymmärtää "oikean" ravinnon paremmin)

-naposteluun esim. porkkanaa, mandariinia, pähkinöitä (pähkinöissä on hyvää rasvaa ja kuitua, eikä suolaa ja sokeria)

Toivottavasti vinkit ei ärsytä. Tosissaan yritän laittaa helposti toteutettavia ajatuksia avuksi, ettei ruokailusta tule kalorin laskemista vaan kokonaisvaltaista hyvää oloa. Keho tottuu monenlaiseen, lempeästi kehoa kuunnellen.

Vierailija
58/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sun uupumus helpottaa pikkuhiljaa ruokavalion muutoksellasi, pikkuhiljaa liikunnan lisääminenkin voi lisätä energiaa kun olet siihen valmis. Ja etsi silloin itsellesi mieluisin tapa liikkua, itse aloitin pikkuhiljaa kävelyllä, jatkoin sitä vuoden ja nyt olen alkanut tekemään kotitreeniä kun koin olevani valmis eikä se tunnu yhtään liian stressaavalta kuin mitä tuli aiemmin kokeiltua ja luovutettua, koen sen olevan jopa miellyttävää :) voihan sitä kroppa mennä shokkiin muutoksista. Itsellä ainakin on mennyt. Toiset kehot on herkempiä toisille asioille kuin toiset. Toiset kehot väsyy helpommin, toiset pitää kiinni rasvasta lujemmin ottein. Älä ota liikaa paineita, hyvä mittari matkallasi on se hyvä olo niinkuin joku jo sen sanoikin :) keho on luotu pitämään rasvasta kiinni mutta kyllä se vielä periksi antaa kun tajuas ettei ole tulossa nälkä kuolemaa :) ja ylipaino on monerdi ongelma, ruuan saanti on helpompaa kuin koskaan ennen. On ihan ymmärrettävää että toiset lihovat, ei siinä ole mitään hävettävää. Mutta ihanaa että olet nyt päättänyt pitää terveydestäsi kiinni, se on suurimpia rakkauden osoituksia mitä voit itsellesi antaa ❤ onnea matkaan

Vierailija
59/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et laihdu ikinä jos et ketoile, vain ketoilulla lähtee rasvaa. Kuolet todennäköisesti johonkin läskin aiheuttamaan sairauteen. Onnea matkaan.

Höpö höpö! Olen laihtunut 20 kg vuodessa enkä millään ketoilulla vaan juuri terveellisellä ruokavaliolla, jota liikunta tukee. 

Minkähän takia kaikki keto-uskovaiset ovat agressiivisia ankeuttajia? 

Vierailija
60/184 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lyhyt 149 cm ja keski-ikäinen 46v, istumatyöläinen. Lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria. Liikuntapäivänä voin syödä 1600-1700 kaloria.

Haluan laihtua 5-10 kg. Minun tapauksessa se tarkoittaa, että liikuntapäivänä saan syödä 1200 kaloria ja vapaapäivinä 900 kaloria.

Minun täytyy siis olla todella tarkka ruoan suhteen jotta laihdun, syön vain 2-4 dl ruokaa, ja kaikki täysjyvänä, rasvatonta lihaa (broileri, kananmuna, tonnikala, paistijauheliha) paljon kasviksia ja juureksia. Pähkinöitä kourallinen, marjoja kourallinen. Kalaa 2-4 krt viikossa, puolikas avocado päivittäin.

Juomana vesi ja suodatin kahvi. Rasvaton piimä. Syön paljon keittoja ja salastteja. En syö juustoja, maustettuja rahkoja, jugurttia, herkkuja, höttöhiilareita, mehuja, limsoja, näkyvää sokeria, eineksiä, prosessoituja ruokia.

Liikun 5 krt viikossa. 2-4 voimaa ja 2-3 krt aerobista (hölkkää, hiihtoa etc)