Onko sinulla ja puolisollasi eri elintaso?
Luin Me naisista jutun, jossa naiset kertoivat elävänsä köyhemmin kuin puolisonsa, vaikka elävät perheenä. Onko tämä oikeasti tavallista?
Jos teillä on raha-asiat noin, miten kauan olette eläneet yhdessä, oletteko naimisissa ja onko teillä lapsia?
Itse olen elänyt puolisoni kanssa 20 vuotta, hän on koko ajan tienannut 2-3 kertaa minun kuukausituloni. Meillä on aina laskettu tulot yhteen ja eletty yhteisten tulojen mukaista elintasoa. 2 lasta.
Kommentit (1158)
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä täällä on kaikilla miehet jotka tienaa moninkertaisesti vaimoonsa nähden? Täällä av:llä täytyy käydä tosi hyvin toimeentulevia ihmisiä/perheitä joiden yhteenlasketut tulot kuukaudessa on varmaan 8-10 tuhatta euroa /kk, jos ajatellaan, että nainen tienaa noin 2000e/kk niin silloin mies niillä moninkertaisilla kuukausitienesteillä sen 6-8 tuhatta euroa.
Tavallinen työssäkäyvä mies ei kuitenkaan tienaa kuin sen 2000-2500e/kk , mutta käykö av-palstalla pelkästään paremmin tienaavia? Eikö kenenkään mies käy tavallisissa töissä? Kaupan/teollisuuden ym "tavallisissa töissä".
Mediaanitulo taitaa olla reilu 3000 e. Jos nainen tienaa 2000, niin mies tienaa kaksinkertaisena 4000. Hyvin tavallinen kuvio varmaan monessa perheessä.
Vaihtelua kirjoitti:
Meillä avoliitto. Molemmilla omat rahat, tienaan noin kaksi kertaa puolisoa enemmän, nettona. Menot puoliksi. Hänellä on lapsi edellisestä liitosta ja meillä yksi yhteinen. Hänen lapsensa juuri muuttanut pois kotoaan ja rahat eivät kuulemma riitä. No äiti tietysti lainaa, siis antaa, lisää. Avokkini ex mies ei ole maksanut kuin minimi elatusmaksut, osin nekin vuosien varrella kunnan kautta. Asunto minun maksamani ja minun nimissäni. Nyt alkaa nyppiä. Yhteinen tyttäremme kärsii ja kovassa mietinnässä itselläni josko lähtisin eri suuntaan. Yhteinen tyttäremme on juuri 12v joten saa päättää missä asuu. Tämä talo tökkii, mutta kun olen remppaillut niin hyvässä kunnossa, hyvällä sijainnilla, niin menee kun välittäjältä kyselin, hyvin kaupaksi. Mulla on lisäksi peritty mökki ja halliosake joissa saan puuhata ja toteuttaa itseäni rauhassa. Näin omakotielämä alkaa olla eletty. Tuossa juuri kiinteitövälittäjä esitteli suht uudehkoa kerrostaloasuntoa jossa kaksi vessaa. Näin tytär saisi makkarin josta kulku suoraa omaan vessaan. Mulle riittää asunnon pienempi makkari. Pitäsköhän repäistä ja vaihtaa asuntoa. Talon ja asunnon arvo suurin piirtein sama, joten taloudellisesti onnistuu ja vakuudet riittävät hetkelliseen kahden asunnon loukkuun. No odotellaan mitä raati täällä sanoo.
Menot puoliksi? Mitkä menot, jos asunto on sinun? Kun maksoit asuntolainaa pois, maksoiko avovaimo muun elämisen, vai miten silloin meni maksut puoliksi? Sinun osuushan "yhteisistä" menoistahan tuli täyteen jo lainan maksamisella.
Mies myös yleensä syö huomattavasti enemmän kuin nainen, joten ruokamenoissa tuo pitäisi huomioida, jos kovin tarkkoja ollaan, niin kuin teillä tunnutaan olevan.
Vaimollesi varmaan on onni, kun pääsee sinusta eroon, joten miksipä ei ero olisi hyvä ratkaisu.
En itsekään haluasi puolisoa joka vihaa lastani edellisestä suhteesta ja kiristelee hampaitaan, kun huolehdin palsestani ja hänen hyvinvoinnistaan.
Moni juuri omilleen muuttanut nuori tarvitsee vielä tukea/apua vanhemmiltaan. Avovaimosi tapauksessa nuoren isä ei jälikasvustaan piittaa, joten kaikki vastuu jää Avovaimon harteille. Hyvä että hän huolehtii.
Hyvä puoli tässä teidän tapauksessa on se, että sinä huolehdit tyttärestäsi eronkin jälkeen, eikä avopuolisosi uuden tulevan puolison tarvitse harmitella sitä, että hänen vaimonsa joutuu huolehtimaan lapsesta yksin, kun isä ei osallistu . Eipä tule sitten heille kismaa tuosta asiasta, niin kuin sinulle nyt on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nettona n. 5000-6000e/kk. Mies n. 4000-5000e. Molemmilla omat tilit ja rahat ja säästöt. Toki yhteiset esim. Asumiskulut puoliksi. Tietyt laskuta puoliksi. Lasten menot puoliksi. Tasa arvoa ja molemmat maksaa yhtäpalljon tuloista riippumatta. Muuten omat rahat ja säästöt. Minusta on törkeää jos kaikki rahat yhteisiä. Koska itse teen työtä palkkani eteen, niin se ei kuulu perheelle vaan minulle. Jokainen pystyy halutessaan tienaamaan ja säästämään oman omaisuutensa. Näin myös lapsille opetamme.
Ymmärrät varmaan maksaa ruuasta isomman osan, koska luultavasti miehenä kuitenkin syöt enemmän?
teillä tuntuu tuo raha olevan elämän tärkein asia, niin täytyy olla tuossakin tarkkana. Muutenhan vaimosi joutuu maksamaan enemmän ruuasta, kuin mitä kuluttaa ja se on väärin !
Panostaako vaimosi enemmän kodinhoitoon/lastenhoitoon? tekeekö vaimosi osapäivää, kun tienaa noin huonosti? Jos vaimosi tekee vajaata päivää, niin silloin hän luultavasti panostaa enmmän perheeseen ja sekin on huomioitava noissa maksuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ongelmaa niin kauan kun mies maksaa ja nainen loisii. toisinpäin ei onnistuisi
Tilasto vääristyy osin sen vuoksi, että yleensä naiset tienaavat vähemmän.
Mutta toisaalta, miehet voivat olla keskimääräistä anteliaampia. Minä olin mieheni tavatessani tosi yllättynyt, kun kaveripiiri auttoi toisiaan rahallisesti. Tai ravintolassa joku tarjosi kaikille koko illallisen. Tai joku maksoi luottotiedottoman kaverin kännyliittymän.
Minun naispiirissäni kukaan ei koskaan maksa toisen puolesta.
Tuollaista voi tehdä kun on irtonaista rahaa. Jos kuukauden budjetin joutuu laskemaan kympilleen, on juuri ja juuri varaa siihen omaan salaattiin tai lasilliseen, ettei mene talous kuralle.
Tienataan bruttona 3000 (minä) ja 4500 (hän). Ruokalaskut ja sähköt yms yhteiset jaetaan prosentuaalisesti tulojen mukaan. Yhteisten lemmikkien kustannukset 50:50. Mies kustantaa välillä ravintoloita ja reissuista esim hotellit yms. Ei yhteisiä lapsia.
Molemmilla omaisuutta ja sijoituksia, jotka ovat omia. Miehellä enemmän. Ikäeroakin on n. 8 v, mies vanhempi. Koulutustaso sama, ala eri. Olen urani alkuvaiheessa, mies jo pidemmällä. Molemmat suhteellisen kunnianhimoisia työn ja koulutuksen suhteen.
Kohtuus mielestäni kaikessa.
Meillä on yhteinen tili, jonne on ohjattu molempien palkat. Sieltä maksetaan asuntolaina, auton kulut, lapsen ja lemmikin kulut ja muut arjen menot. Molemmilla on myös omat tilinsä, jonne voi halutessaan siirtää käyttörahaa, mutta ovat jääneet käyttämättä, kun näppärämpää käyttää yhteisen tilin korttia.
Olen äiti ja nettotuloni ovat n. 2600e, miehellä nettotulot n. 2200e. Lapsi, lemmikki ja kotityöt hoidetaan puoleksi. Ensin maksetaan laskut, sitten lapsen ja lemmikin kulut, loput voidaan käyttää itseemme tai sijoittaa.
Ei ongelmia ja kaikilla sama elintaso. Ollaan perhe ja puhalletaan yhteen hiileen.
Kyllä on!hän töissä vuosia,minä naisena kokenut äippälomat.Sairaudet.Työttömyydet,todella on..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli näin. Miehen tulot moninkertaiset omiini nähden. Kaksi yhteistä lasta. Hän ei ollut “kiinnostunut antamaan minulle rahojaan”. Mitä enemmän hän tienasi, sitä itsekkäämmäksi hän tuli. Nyt olemme eronneet.
Miksi miehen olisi pitänyt antaa rahansa sinulle, jos oli katto pään päällä ja ruokaa?
Hänen käsityksensä oli, että on minun ja lasten rahat ja hänen rahansa. Odotin hänen osallistuvan yhteisiin ja lasten menoihin suhteessa enemmän, koska tulot olivat niin paljon paremmat. Tämän hän koki rahojen antamiseksi minulle. Ikinä en itselleni mutään pyytänyt.
No, perhekäsityksemme oli kovin erilainen. Nyt hän saa tulla yksin onnelliseksi rahoineen.
Vastaavassa tilanteessa mun veli ryhtyi tekemään osa-aikaista työtä, tulot putosi samoiksi kuin mitä vaimollaan oli, mutta vapaata oli paljon enemmän. Hänelläkin vaimo oli olettanut, että mies maksaa ison osan perheen menoista, mutta niin ei käynyt eikä veli suostunut siihen, että hän käyttää vapaa-aikansa kotitöihin vain siksi, että sitä aikaa oli enemmän kuin vaimolla. Erohan siitä tuli ja mies palasi tekemään täyttä työpäivää ilman, että joku yritti hyötyä siitä työstä.
Ero oli tässä tapauksessa oikea ratkaisu.
Veljesi kannattaa pitäytyä vain kevyt suhteissa joissa ei ole tarkoituskaan jakaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ongelmaa niin kauan kun mies maksaa ja nainen loisii. toisinpäin ei onnistuisi
Miksi olet noin katkera?
Onko tosiasian toteaminen katkeruutta? Sitä sopii miettiä.
Olisi tosiaan mukava tietää, että kuinka moni tähän vastanneista naisista suostuisi elättämään miestänsä, jos tienaisi tätä enemmän. Lisäksi miehenä minusta on kiva tietää, että nainen on minun kanssani jostain muusta syystä kuin rahasta. Siksi meidän taloudessa eletään suht. vaatimattomasti vaikka minulla olisi varaa enempäänkin, mutta avovaimolla ei.
Sinä haluat tietää että nainen on kanssasi muusta syystä kuin raha.
Sinun täytyy olla todella rikas että tuollainen tulee mieleen.
Toisaalta minua mietityttää se että et ole valmis parempaan elintasoon sen takia ettei vain nainen pääse mitenkään hyötymään sinusta
Mitähän tuollainen asenne kertoo sinusta?
Olkaa omista rahoistanne tiukasti kiinni pitävät miehet kiitollisia että satuitte syntymään Suomeen. Kovin montaa muuta maata en keksi jossa naiset suostuisivat moiseen ja verotuskin suuressa osassa maita perustuu siihen että perheellä on yhteinen talous.
Meillä on yhteinen taloustili ja omat käyttötilit. Molemmilla lisäksi sijoitustilejä ja osakkeita. Minä elän työttömyyskorvauksella, mies on menestyvässä vientiyrityksessä ja saa hyvää palkkaa. Asunto on yhteinen. Molemmilla auto ja miehellä osuus suvun kesähuvilasta. Matkustellaan ja harrastetaan paljon yhdessä. Kyllä meillä sama elintaso on.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa omista rahoistanne tiukasti kiinni pitävät miehet kiitollisia että satuitte syntymään Suomeen. Kovin montaa muuta maata en keksi jossa naiset suostuisivat moiseen ja verotuskin suuressa osassa maita perustuu siihen että perheellä on yhteinen talous.
Joka puolella maailmaa on henkilöverotus.
Terveisin, jokapuolella maailmaa asunut.
Miten te jotka ette halua että puoliso ja lapset pääsee hyötymään rahoistanne olette järkänneet testamenttinne? Pakataanko koko omaisuus hautaan mukaan vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole perheverotuksesta koskaan kuullut?
Mm Saksassa, Ranskassa, USA:ssa, Hollannissa…
Tämä ketju on hämmentävä. Olen itse asunut koko aikuisikäni ulkomailla ja minulla on ulkomaalainen puoliso. Meille on yhteenmuutosta asti ollut selvää että kummallakin on sama elintaso joka on määritelty yhteenlaskettujen tulojen mukaan, niin että kummallakin on myös omat tilit ja omaa rahaa..
Esim kun jompikumpi saa bonuksen niin se on yleensä jaettu kolmeen osaan, 1/3 perheen yhteiseen hyvään tai hauskanpitoon, 1/3 säästöihin/sijoituksiin tai esim asuntolainan lyhennykseen ja viimeisellä kolmanneksella bonuksen saanut tekee mitä lystää.
Itse olin lasten kanssa kotona aika pitkään ilman tuloja, hoitokustannukset olivat silloisessa asuinmaassa niin jäätävät että oltaisiin jääty miinukselle jos oltaisiin kumpikin tehty täyttä työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta, miehet voivat olla keskimääräistä anteliaampia. Minä olin mieheni tavatessani tosi yllättynyt, kun kaveripiiri auttoi toisiaan rahallisesti. Tai ravintolassa joku tarjosi kaikille koko illallisen. Tai joku maksoi luottotiedottoman kaverin kännyliittymän.
Näinpä. Miehet ovat huomattavasti anteliaampia, eivätkä takerru pennosiin varsinkaan kun kyse on läheisistä ihmisistä. Naiset eivät ikimaailmassa suostuisi elättämään 2000e tienaavaa miestä, jos omat tulot ovat 5000e.
Meillä on erilliset rahat. Tuloerot olivat hetkellisesti suuret, mutta koti-isäksi jäänyt mieheni teki ison palveluksen koko perheelle kun pääsin takaisin työelämään juuri oikealla hetkellä. Tuli niin ainutlaatuinen mahdollisuus, ja nykyään tulomme ovat melko tasoissa.
Tienaan 500€/kk, käteen, ja mies 3000. Miehellä on auto, moottoripyörä, skootteri, kalliit harrastusvehkeet. Mulla ei ole mitään näistä. Taloon ja ruokaan menee kaikki rahani, enkä voi ostella esim. tarvitsemiani vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Miehet ovat huomattavasti anteliaampia, eivätkä takerru pennosiin varsinkaan kun kyse on läheisistä ihmisistä. Naiset eivät ikimaailmassa suostuisi elättämään 2000e tienaavaa miestä, jos omat tulot ovat 5000e.
Meillä on erilliset rahat. Tuloerot olivat hetkellisesti suuret, mutta koti-isäksi jäänyt mieheni teki ison palveluksen koko perheelle kun pääsin takaisin työelämään juuri oikealla hetkellä. Tuli niin ainutlaatuinen mahdollisuus, ja nykyään tulomme ovat melko tasoissa.
No olethan sinäkin elättänyt miestäsi, joka jäi koti-isäksi.
ja minä olen elättänyt miestäni, kun hän oli koti-isänä ja jossain vaiheessa miehellä oli myös työttömyys aikoja.
Kyllä tiedän paljon perheitä, joissa mies on esim työtön ja vaimo käy töissä. Vaimo elättää perheen.
Ja oletko ajatellut miten paljon Supmessa on yksinhuoltajia/totaaliyksinhuoltajia nimen omaan naisissa. Naiset anteliaasti elättävät lapset (vaikka aina lapset ovat myös jonkun miehen) ja unohtavat omat tarpeensa.
Yllättävää onkin se, että miehet kyllä ovat näköjään lojaaleja ja anteliaampia kavereitaan kohtaan, kuin omia lapsiaan kohtaa, kun ajatellaan, miten moni uhohtaa maksaa elatusmaksut kokonaan tai ainakin niistä naamapunaisena vauvapalstalla parutaan. Ja iso osa miehistä on sitä mieltä, ettei heidän kuulu maksaa lapselleen yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan perheverotus oli yleisempää mutta ahneet valtiot tajusivat että progressio tuottaa paljon paremmin verotuloja tilanteessa jossa vain toisella aikuisella perheessä on merkittäviä tuloja.
Miten ihmeessä täällä on kaikilla miehet jotka tienaa moninkertaisesti vaimoonsa nähden? Täällä av:llä täytyy käydä tosi hyvin toimeentulevia ihmisiä/perheitä joiden yhteenlasketut tulot kuukaudessa on varmaan 8-10 tuhatta euroa /kk, jos ajatellaan, että nainen tienaa noin 2000e/kk niin silloin mies niillä moninkertaisilla kuukausitienesteillä sen 6-8 tuhatta euroa.
Tavallinen työssäkäyvä mies ei kuitenkaan tienaa kuin sen 2000-2500e/kk , mutta käykö av-palstalla pelkästään paremmin tienaavia? Eikö kenenkään mies käy tavallisissa töissä? Kaupan/teollisuuden ym "tavallisissa töissä".