Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla ja puolisollasi eri elintaso?

Vierailija
14.02.2021 |

Luin Me naisista jutun, jossa naiset kertoivat elävänsä köyhemmin kuin puolisonsa, vaikka elävät perheenä. Onko tämä oikeasti tavallista?

Jos teillä on raha-asiat noin, miten kauan olette eläneet yhdessä, oletteko naimisissa ja onko teillä lapsia?

Itse olen elänyt puolisoni kanssa 20 vuotta, hän on koko ajan tienannut 2-3 kertaa minun kuukausituloni. Meillä on aina laskettu tulot yhteen ja eletty yhteisten tulojen mukaista elintasoa. 2 lasta.

Kommentit (1158)

Vierailija
1141/1158 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä tässä vain ihmettelen, että miksi se varakkaampi sitten valitsee itselleen reilusti köyhemmän ja vähemmän ansaitsevan puolison/kumppanin. Meinaan jos on niin suuri kammo sitä kohtaan, että muut ihmiset (oma perhe mukaanlukien) hyötyvät minun rahoistani, niin luulisi sitä sitten kumppanin valinnan kohdistuvan niihin yhtä paljon ansaitseviin.

Vai onko sittenkin kyse vain siitä, että tällainen ihminen haluaa päästä nöyryyttäämään köyhempää ja vähemmän ansaitsevaa kumppaniaan pröystäilemällä rahoillaan ja osoittamalla, että et olet minua vähempiarvoisempi, koska ansaitset vähemmän.

Paras olisikin, kun tuloiltaan samantasoiset ihmiset pariutuisivat keskenään: persaukiset persaukisten kanssa, keskituloiset keskituloisten kanssa ja hyvätuloiset hyvätuloisten kanssa.

Niinhän ne tekevät ja hankkivat lapsia, sitten ehkä eroavat. Tän takia noita tuilla eläjiä on niin paljon. Kädettömiä perheitä, jossa kaksi tyhmää vanhempaa ja lapset ja kädettömiä perheitä, joissa on yh-mutsi ja ja jonkun toisen kädettömän kanssa hankittu lapsilauma.  Jota ei ole suunniteltu vaan paksuksi pamahdetaan aivan heti. Tyhmiä ihmisiä on liikaa. 

Vierailija
1142/1158 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin keskustelussa käy ilmi, että nainen tienaa yleensä aina vähemmän kuin mies. Eikö naisilla ole pokkaa pyytää rahaa työnantajalta? Vai miksi naiset valitsevat ne helpoimmat työt, josta ei makseta?

Ne työt joista ei makseta onkin aina niitä helpoimpia 😂 Not.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1158 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
1144/1158 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat rahat. Mutta minun rahoillani on kustannettu iso asunto 00140-alueelta, kaksi autoa, lastenhoitopalvelut, siivous, remontit ja vaikka mitä. Eiköhän puolisolle jää ihan riittävästi aikaa ja voimavaroja tämän päälle kerätä oma varallisuutensa.

Sinä olet kuluttanut omaa varallisuuttasi, ja puolisosi on voinut kerätä itselleen omaansa? Reilu meininki, sanoisin. Siis sen puolison kannalta.

En olisi koskaan suostunut erilaiseen elintasoon.

Vaikea käsittää naisen logiikkaa siinä tilanteessa, kun kotiäitinä edelleen yhteistä lasta hoitaessaan kokee olevansa velvollinen maksamaan pienistä tuloistaan puolet kuluista, ja tietenkin myös omat. Eikö tosiaan siinä tilanteessa ymmärretä perheen elatuksen olevan eri asia kuin yksilön toimeentulo?

Vierailija
1145/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla palkka noin 2000€ käteen kuussa ja miehelläni noin 5000€. Meillä maksaa se kenellä on rahaa eli mies, ei koskaan ainuttakaan riitaa rahasta, yhdessä 19 vuotta.

Tyhmä mies tai todella maukasta piparia

Vierailija
1146/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla palkka noin 2000€ käteen kuussa ja miehelläni noin 5000€. Meillä maksaa se kenellä on rahaa eli mies, ei koskaan ainuttakaan riitaa rahasta, yhdessä 19 vuotta.

Minun autoni alkaa olla romutuskunnossa, ei katsasteta enää. Aikuinen 'poikapuoleni' oli ehdottanut isälleen syksyllä auton hankkimista joululahjaksi. Kaikilla raha ei ole ainoa kriteeri elämässä.

Vierailija
1147/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan eletään eri elintasoa. Yhteiset ja pakolliset menot (ruoka, asunto, sähkö, vakuutukset, autot ym.) maksetaan puoliksi, ja mennään sen vähemmän tienaavan budjetilla. Tai jos toinen haluaa parempaa, pitää varautua siihen että maksaa sen budjetin ylimenevän osan itse.

Loput rahat mitä tämän jälkeen jää, saa käyttää itse. Pienempituloisella omaan käyttöön jää noin puolet siitä mitä suurempituloisella.

Ei meillä kyllä ole enää tapeltu rahasta sen jälkeen kun tähän systeemiin siirryttiin, jonkin aikaa oltiin yhteisillä rahoilla ja se ei toiminut yhtään, kun suurempituloisen mielestä pienempituloinen ei olisi koskaan saanut ostaa mitään itselleen niillä yhteisillä rahoilla. Eletään sellaista elintasoa että se on molemmille riittävän hyvää ja kumpikaan ei ole ps yhteisten kulujen jälkeen.

Vierailija
1148/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet yhdessä 35 vuotta. Yhteiseen talouteen mentiin varattomina opiskelijoina. Tämän jälkeen mies hyvin palkattuun työhön ja minä pätkään. Lapsia saimme neljä ja molemmat kotona hoitovapaalla, vaikka ei todellakaan olisi mieheni kannattanut jäädä isompituloisena.

Kohta kaikki lapset koulutettu ja omillaan. Tällä hetkellä minä tienaan nettona sen mitä mieheni bruttona.

Aina ollut yhteiset rahat, yhdessä vaiheessa jopa vain yksi tili, mihin molemmilla kortti. Omakotitalo maksettu ja paljon on matkusteltu.

Tällä hetkellä mun nimissä auto ja asuntovaunu, koska tuloni sitä luokaa että vaivatonta saada lainaa.

Rahasta ei olla kiistety. Silloin kun lapset teinejä, kaikki kului.Nyt jää säästöön koska mitään isompia haaveita ei ole. Eika tarvetta ostella kulutustavaraa.

Vierailija
1149/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on mies, joka on ihan mielellään kompensoinut mun pienempiä tuloja maksamalla enemmän esim. laskuja, autojuttuja yms. Ja kun perheenä lähdetään ulos syömään, niin mies maksaa. En tiedä mikä tässä sitten on jonkun mielestä ongelma? Jos on jotain reissuja tiedossa, niin mä maksan oman osuuteni ja puolet lasten osuudesta ja mies sitten oman matkansa ja loput lasten osuudesta. 

Miehellä on enemmän rahaa, ja on saanut kartutettua omaisuutta ja säästettyä ihan eri tavalla kuin minä. Olishan se hullua, jos hän eläis jetset-elämää ja mä köyhäilisin kotona. 

Vierailija
1150/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat rahat kohta 25 vuotta eikä koskaan tarvetta riidellä rahasta! Minusta on äärettömän epätasa-arvoista olettaa, että puolison tulot ovat minun käyttörahaani. Elän omien tulojeni mukaisesti,en ole rahankäytöstäni vastuussa muille kuin itselleni eikä minulle tapahdu taloudellisesti yhtään mitään, jos tulisi ero. Toisin on monella tutulla, jotka kokevat joutuvansa eron jälkeen köyhyyteen, koska miehen tulot eivät enää ole käytössä ja pitää keksiä, miten elää omien tulojensa varassa.

Olen opettanut lapsille saman eli jokainen elättää itse itsensä, toista voi auttaa taloudellisesti, mutta parisuhde ei koskaan saa olla hyötysuhde, jossa toinen ostetaan rahalla. Jos ei ilman maksumiehen roolia kelpaa, ei pidä suhteeseen edes ryhtyä.

Meillä on yhteiset rahat, elän saman tulotason mukaan kuin ennen avioliittoa eikä elintasoni heilahtaisi suuntaan eikä toiseen jos eroaisimme. Miksi oletat että nainen on aina pienituloinen? 

Vierailija
1151/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi erosin köyhästä vaimosta.

Erittäin harvoin nainen tienaa enemmän.

Vierailija
1152/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ja joo. Minä elän köyhästi ja mies nuukasti, joten käytännössä molemmilla sama elintaso :D

Eli miehellä paremmat tulot ja varallisuutta mutta pistää säästöön suurimman osan? Sinulla taas ei ole hyviä tuloja.  Ei teillä mikään sama elintaso ole todellakaan. Olet vähän tyhmä. Jos eroatte miehelläsi säästössä rahaa vaikka kuinka ja sinulla ei mitään.

Miehesi on siis käyttänyt sinua hyväkseen kun saa säästettyä paljon enemmän kun maksatte molemmat puolet asuinmenoista ja ruoatkin varmaan molemmat maksaa omansa.

Jos miehesi olisi asunut yksin ja maksanut asuntonsa kulut myös yksin säästöön jäisi paljon paljon vähemmän kuin tuossa teidän yhteiselosysteemissä.

Kyllä kyllä se on todellakin niin ettemme ihmettele miksi itsekkyys on miesten tauti. Toiseen suhtautuminen on äärimmäisen itsekästä jossa pitää vain itse jotenkin hyötyä muista viis.  Miksi naiset suostuu olemaan tuollaisten miesten kanssa. Kimpsut vaan eri kasaan ja erilleen muutto. Voitte sitten tapailla jos siltä tuntuu mutta maksakoon mies oman asuntonsa menot itse ja jkaikki muutkin menonsa. Huomaa sitten ettei säästöön enää jääkään oikein mitään.

Vierailija
1153/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin keskustelussa käy ilmi, että nainen tienaa yleensä aina vähemmän kuin mies. Eikö naisilla ole pokkaa pyytää rahaa työnantajalta? Vai miksi naiset valitsevat ne helpoimmat työt, josta ei makseta?

Ne työt joista ei makseta onkin aina niitä helpoimpia 😂 Not.

Niin mikähän siinä onkin kun just ne naisvaltaiset alat on alipalkattuja. Miehet päättämässä heidän palkoista?? Just just näinhän se menee. Miesten mielestä naisilla ei niin väliä miten pärjäävät. Kyllä se on niin että sinkkuna olo ilman miestä on niin ruhtinaallista ei tarvii katella itsekkyydessään ryperää ukkoa. 

Vierailija
1154/1158 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä se tyhmä olet  ja tekstisi perusteella vielä joku 15 v. Ville joka ei tajua elämästä tai parisuhteestakasn yhtään mitään. Yritä olla sinkku koko elämäsi niin pääset helpommalla ja naiset kiittää myös kun et heidän elämäänsä tuppaudu.

Vierailija
1155/1158 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, pitääkin lähteä tässä sairaanhoitajan helpossa työssä kyselemään työnanatajalta palkankorotusta. En tiennytkään, että se on noin iisi homma.

Tässä on toinen sairaanhoitaja. Naimisissa lääkärin kanssa.

Vierailija
1156/1158 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1157/1158 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset rahat. Yhteen mentiin köyhinä opiskelijoina. Mä jäin kotiin hoitamaan lapsia koska tienasin vähemmän. Nykyäänkin tienaan puolet vähemmän.

Vierailija
1158/1158 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat rahat. Mutta minun rahoillani on kustannettu iso asunto 00140-alueelta, kaksi autoa, lastenhoitopalvelut, siivous, remontit ja vaikka mitä. Eiköhän puolisolle jää ihan riittävästi aikaa ja voimavaroja tämän päälle kerätä oma varallisuutensa.

Sinä olet kuluttanut omaa varallisuuttasi, ja puolisosi on voinut kerätä itselleen omaansa? Reilu meininki, sanoisin. Siis sen puolison kannalta.

En olisi koskaan suostunut erilaiseen elintasoon.

Vaikea käsittää naisen logiikkaa siinä tilanteessa, kun kotiäitinä edelleen yhteistä lasta hoitaessaan kokee olevansa velvollinen maksamaan pienistä tuloistaan puolet kuluista, ja tietenkin myös omat. Eikö tosiaan siinä tilanteessa ymmärretä perheen elatuksen olevan eri asia kuin yksilön toimeentulo?

Toinen loisii huvikseen kotona ja olettaa toisen maksavan kaiken? Se on eri asia olla tahtomattaan työtön, kuin tahallaan.