Miten lopettaisit kiusaamisen, jos olisit yläkoulun opettaja? Kerro konkreettisia tekoja, joita tekisit?
Oppilaiden välisestä kiusaamisesta syyllistetään lähes poikkeuksetta opettajia, myös tällä palstalla. Kerro, mitä opettaja voi tehdä, jotta kiusaaminen loppuu.
Kommentit (635)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku opettaja vielä lukee tätä ketjua niin ehdotan, että ottaa tämän esille tunnilla ja pyytää oppilaita keksimään ratkaisuja ketjun aiheeseen.
Oppilaat voitaisiin ryhmätöinä laittamaan miettimään ratkaisuja. Opettaja arpoisi ryhmät, ja kukin ryhmä pohtisi yhtä osa-aluetta:
1. Mitä kiusaaja voisi tehdä, jotta ei haluaisi kiusata ?
2. Mitä kiusattu voisi tehdä, ettei joutuisi helposti kiusatuksi ?
3. Mitä muut voisivat tehdä, jos huomaavat kiusaamista ?
4. Mikä olisi sopiva seuraamus kiusaajalle kiusaamisesta ?
Useampi ryhmä pohtisi samaa asiaa ja tulokset kerättäisiin yhteen ja niitä pohdittaisiin yhdessä ja luotaisiin toimintamalli niiden perusteella. Ja tuo kohta 2. ei ole kiusatun syyllistämistä, vaan ihan oikeasti sen pohtimista, että onko jotain mitä kiusattu itse voisi tehdä asialle.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku opettaja vielä lukee tätä ketjua niin ehdotan, että ottaa tämän esille tunnilla ja pyytää oppilaita keksimään ratkaisuja ketjun aiheeseen.
Ihan tosissasi luulet että tämä on uusi idea eikä ole aikaisemmin kokeiltu ja otettu nuoria itse mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön?
27 sivua, eikä yhtään uutta ideaa. Mutta hirveä huuto, että miksi opettajat ei tee jotakin. Vaan mikä se jokin on?
Se jokin on todettu tuossa ylempänä. On kyse siitä, että tippaakaan ei anneta periksi vaan hoidetaan oma työ, aloitetaan alusta vaikka joka aamu. Asia on selkeässä yhteydessä koulukuriin ja siihen yleiseen henkeen, minkä opettajat ja reksti kouluun ovat luoneet. Kuvitteliko joku, että tällä palstalla keksitään jokin ihmeratkaisu, jonka myötä kiusaaminen saadaan juurittua kouluista laillisesti.
On opettajia, jotka osaavat homman ja joilla on erilainen yhteys oppilaisiin. He saavat oppilaat toimimaan järkevästi ja olemaan hölmöilemättä, myös koulussa. Heidän toiminnastaan pitää omaksua ne elementit, jotka lapsiin vaikuttava noin, ja ryhtyä hommiin niitä käyttäen.
Nuo kaikki vanhempien tapaamiset yms. puhuttelut ovat yhtä tyhjän kanssa sellaisen oppilaan kanssa, joka on jo täysin paatunut ja jonka vanhemmat ovat samaa tasoa. Mutta ihmeellisellä tavalla nämäkin oppilaat kuuntelevat ja tottelevat taitavaa opettajaa.
Olen todistanut tämän omin silmin H:n yläasteella Itä-Vantaalla.
Kiusaaminen saadaan kuriin, mutta se vaatii jatkuvaa, sinnikästä työtä, puuttumista ja opettamista kunnon ihmisen tavoille. Ja viimeisenä keinona se, että vaikka se yläaste kestää vaan sen kolme vuotta eikä siinä ehdi ihmeitä mitä tulee koko kehittyvän persoonallisuuden panemiseen kuntoon, niin viimeiseen asti voi pitää kiinni siitä, että täällä sinä et kiusaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin, että en hyväksy kiusaamista. Jos kiusaamista kuitenkin esiintyisi, ilmoittaisin asiasta esimiehelle. Jos esimies ei pystyisi lopettamaan kiusaamista, eskaloisin asiaa niin ylös, että se ratkeaisi. Päättäjien pöydälle vaan tarpeeksi suuri määrä tapauksia.
Tätä tehdään jo: koko ajan ilmoitetaan kiusaajalle, huoltajille ja esimiehelle. Esimiehen esimiehet eli opetuspäälliköt kyllä ovat perillä. Kansanedustajat ovat perillä. Ei toimi, vai haluatko tarkentaa miten itse etenisit toisin?
Kyllä, haluan tarkentaa. Eskalaatot yksilöidään niin että on aiva selvää minä vakavuusasteen asiasta on kyse. Jos vastausta ei tule, soitetaan perään ja vaaditaan ongelman ratkaisua. Kyllä, tähän menee aikaa ja vaivaa. Ap voi muotoilla kysymyksensä uudelleen jos haluaa ratkaista ongelmia tekemättä itse mitään.
Joku palkinto niille, jotka narauttaa kiusaajan. Kiusatulle palkinto kun kertoo kiusaamisesta opettajalle. Palkinto sille, joka menee kiusaajan ja kiusatun väliin puolustamaan kiusattua.
Vierailija kirjoitti:
Joku palkinto niille, jotka narauttaa kiusaajan. Kiusatulle palkinto kun kertoo kiusaamisesta opettajalle. Palkinto sille, joka menee kiusaajan ja kiusatun väliin puolustamaan kiusattua.
Joo, vaikka parempi numero. Sitten vaan kaikki ilmiantamaan ristiin kaikki muut, kyllä varmasti yhteishenki kasvaa!
Vierailija kirjoitti:
27 sivua, eikä yhtään uutta ideaa. Mutta hirveä huuto, että miksi opettajat ei tee jotakin. Vaan mikä se jokin on?
27 sivua opettajien (?) alapeukuttamia kommentteja. Jotkut väkivaltaan kannustavia ja siksi asiattomia mutta harvinaisen paljon järkevää asiaa.
Olen yritysmaailmassa töissä. Minä en voisi omassa työssäni, omalla vastuualueellani sanoa että en pysty enkä voi eikä mistään tule mitään vaikka kaikkeni (muka) yritän. Saisin potkut. Ja se olisi ihan oikein. Tässä ketjussa ollaan ylpeitä siitä, että ei saada ongelmia ratkaistua. En tajua.
Operaattorien yhteinen päätös evätä kännykkä/tietokoneyhteys määräajaksi kiusaajilta . Tämä rangaistuskäytäntö tietysti valtiovallan päätettävä perustuslakivaliokunnan siunauksella. Yhteys saisi puhelimella olla vain vanhempiin ja hätänumeroon. Tietysti pitää olla varma kuka kiusaa ja ketä. Luokissa voisi olla vaikka kerran kuussa "mittarina" ainekirjoitus, jotta porukan ulkopuollelle jättämiset yms piilokiusaamiset tulisivat myös tietoon. Jokainen joutuisi jättämään paperinsa, ettei kukaan ilmiantajana erottuisi ja olisi pelkoa kiusaamisen yltymisestä, jos kiusattu itse koittaisi kertoa kohtelustaan. Aresti kiusaajille voisi toimia paremmin poliisin tiloissa. Mikäli ei tule paikalle, voisi aluksi mainittu rangaistus saada lainvoiman kunnes istunnot on suoritettu. Järeitä toimia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ehdotettu vaikka mitä, mutta kaikkea ehdotettua on kuulemma kokeiltu, tai sitten joku pykälä estää kokeilemasta. Mikä sitten on se asia, joka tarvitaan kiusaamisen loppumiseen? Vai onko kova fakta se että on hyväksyttävä kiusaamisen olemassa olo ikävänä lieveilmiönä, jota torjutaan parhailla mahdollisilla keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
27 sivua opettajien (?) alapeukuttamia kommentteja. Jotkut väkivaltaan kannustavia ja siksi asiattomia mutta harvinaisen paljon järkevää asiaa.
Olen yritysmaailmassa töissä. Minä en voisi omassa työssäni, omalla vastuualueellani sanoa että en pysty enkä voi eikä mistään tule mitään vaikka kaikkeni (muka) yritän. Saisin potkut. Ja se olisi ihan oikein. Tässä ketjussa ollaan ylpeitä siitä, että ei saada ongelmia ratkaistua. En tajua.
Miten voi lukea noin pieleen? Tämän ketjun jokainen opettajaksi oletettu on kertonut, miten tekee kaikkensa ja tekisi vielä enemmän, jos tietäisi mitä, mutta sekään ei riitä arvostelijoille. Tuloksia tulee koko ajan, mutta se ei kiinnosta ketään. Pitää saada syyttää. Paljon saadaan aikaan jatkuvalla työllä mutta täydellistä valitettavasti ei. Sitä kuitenkin vaaditaan.
Et voi verrata yritysmaailmaa ja alaa, jolla työskennellään ihmisten kanssa. Oppilailla on oma tahto. Et sinäkään pysty tekemään työnantajayrityksestäsi maailman markkinajohtajaa välittömästi sillä, että minä tai joku muu esitämme sellaisen vaatimuksen. Eikä
lääkäri pysty parantamaan jokaista syöpää, vaikka kuinka haukkuisimme lääkäriä ja vaatisimme henkilökohtaisesti vastuuseen.
Kylmä totuus on se, että kiusaaminen jatkuu niin kauan, kuin joku haluaa kiusata. Kylmä totuus on se, että koulukiusaaminen loppuu sinä päivänä, kun vanhemmat lakkaavat lähettämästä kiusaavat lapsensa kouluun.
Ap
Opettajan valvomaa välituntitoimintaa ainakin ala-asteella. Kaikki otetaan mukaan esim peleihin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan valvomaa välituntitoimintaa ainakin ala-asteella. Kaikki otetaan mukaan esim peleihin.
Ketju koskee yläkoulua ja välitunneilla opettajilla on useita satoja oppilaita valvottavanaan. Aika iso peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito 5/5.
Vierailija kirjoitti:
Se jokin on todettu tuossa ylempänä. On kyse siitä, että tippaakaan ei anneta periksi vaan hoidetaan oma työ, aloitetaan alusta vaikka joka aamu. Asia on selkeässä yhteydessä koulukuriin ja siihen yleiseen henkeen, minkä opettajat ja reksti kouluun ovat luoneet. Kuvitteliko joku, että tällä palstalla keksitään jokin ihmeratkaisu, jonka myötä kiusaaminen saadaan juurittua kouluista laillisesti.
On opettajia, jotka osaavat homman ja joilla on erilainen yhteys oppilaisiin. He saavat oppilaat toimimaan järkevästi ja olemaan hölmöilemättä, myös koulussa. Heidän toiminnastaan pitää omaksua ne elementit, jotka lapsiin vaikuttava noin, ja ryhtyä hommiin niitä käyttäen.
Nuo kaikki vanhempien tapaamiset yms. puhuttelut ovat yhtä tyhjän kanssa sellaisen oppilaan kanssa, joka on jo täysin paatunut ja jonka vanhemmat ovat samaa tasoa. Mutta ihmeellisellä tavalla nämäkin oppilaat kuuntelevat ja tottelevat taitavaa opettajaa.
Olen todistanut tämän omin silmin H:n yläasteella Itä-Vantaalla.
Kiusaaminen saadaan kuriin, mutta se vaatii jatkuvaa, sinnikästä työtä, puuttumista ja opettamista kunnon ihmisen tavoille. Ja viimeisenä keinona se, että vaikka se yläaste kestää vaan sen kolme vuotta eikä siinä ehdi ihmeitä mitä tulee koko kehittyvän persoonallisuuden panemiseen kuntoon, niin viimeiseen asti voi pitää kiinni siitä, että täällä sinä et kiusaa ketään.
Ihan oikeasti, ei tuollaisia ihme opettajia oikeasti ole, jotka tekevät kaikista herranenkeleitä. Osa on toki parempia kuin toiset, mutta silti.
Ja vaikka olisikin, ei voi olettaa, että tällaisia poikkeuksellisen karismaattisia ihmisiä olisi niin paljon, että heitä riittää joka open virkaan. Yleensä poikkeuksellisen lahjakkaat ihmiset haluavat edetä urallaan, saada arvostusta ja rahaa. Siihen on paremmat mahdollisuudet ihan muissa kuin open hommissa.
Eli et voi esittää ratkaisuksi sitä, että kaikki opet muuttuvat käärmeenlumoojan tasoisiksi ihmismielen johdattelijoiksi. Se ei ole realismia.
Hirveän paljon opettajia tällä palstalla! Ettekä muuten anna hyvää kuvaa ammattitaidostanne puhumattakaan normaalista empatiakyvystä.
Lasu ja tarvittaessa sijaiskoti. Ehkä vanhemmat sitten jaksaa panostaa lapsen mielenterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän paljon opettajia tällä palstalla! Ettekä muuten anna hyvää kuvaa ammattitaidostanne puhumattakaan normaalista empatiakyvystä.
Entä sinä kasvattajantaidoistasi ja empatiakyvystä?
Vierailija kirjoitti:
Lasu ja tarvittaessa sijaiskoti. Ehkä vanhemmat sitten jaksaa panostaa lapsen mielenterveyteen.
Siis opettajako vie jonain iltapäivänä oppilaan kotiinsa asumaan?
Karttakepillä näpeille ja karsseriin miettimään tekemisiään olisi toimivaa nykyisinkin. Ja oi niitä aikoja kun jälkikasvu sai ensin näpeilleen koulussa ja sitten nahkavyöstä kotona koska oli mennyt nolaamaan vanhempansa opettajan edessä.