Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa että muutamme Ouluun. Minä en. Neuvoja?

Vierailija
12.02.2021 |

Mies on syntyjään kotoisin Oulusta, mutta muuttanut sieltä pois alakouluikäisenä eikä siellä asu hänen sukulaisiaankaan edes. Mutta miehellä on jotenkin vahva päähänpinttymä siitä, että se on (hänelle) paras paikka asua. Asumme nyt Helsingissä ja itse olen täältä kotoisin ja meillä molemmilla on työt täällä. Mies saisi siirron Ouluun ja haluaa ehdottomasti, että muutamme. Asia on edennyt ihan riidaksi asti, koska minä en halua muuttaa. Miehen mielestä Helsinki on kamala paikka ja Oulussa olisi kaikki hyvin, myös molemmille lapsillemme. Lapset on sen verran pieniä, että eivät vielä ole koulussa, isompi menee ekalle syksyllä ja siksi mies painostaa, että nyt o se hetki kun kannattaa muuttaa.

Mitä ihmettä teen? Täällä Helsingissä asuu lähisukulaiseni, ystäväni, täällä on työni, harrastukseni jne. Oulussa olen käynyt kerran enkä oikein edes pitänyt paikasta, tosin myönnän että en tiedä siitä paljoa. Neuvokaa joku mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa.

Kommentit (381)

Vierailija
21/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ilman tukiverkkoa muuttaa

Vierailija
22/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt Ouluun muuttaisi ja kylmään, kauhea ajatus. Helsinki voi olla myös ikävä paikka joillekin. Pysy Helsingissä ja mies muuttaa Ouluun, eli ero. Tai sitten mies ottaa asunnon lähempää, mutta eri paikasta kuin Helsinki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko tuo miehen päähänpinttymä muutosta oikeasti täysin tyhjästä? Siinä tapauksessa outoa, jos siellä ei kerran asu yhtään miehen sukuakaan. Omalla kohdalla sanoisin miehelleni että moikka ja hyvää loppuelämää siellä Oulussa, jos tämä alkaisi jankata täysin tyhjästä muuttoa toiselle puolelle Suomea ihan riitelyyn asti.

Vierailija
24/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu ok. Oululaisia kiusaa muut ja muualta tulleet. Näin olen uutisista kuullut ja somesta seurannut.

Vierailija
25/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se mies ehdottaa että sinä teet työsi suhteen? etsit uuden? Miten miehen kaverit?

Mies ehdottaa, että etsin töitä Oulusta, on vakuuttunut että saan. Itse en ole. Miehellä ei ole erityisen läheisiä ystäviä ja hänen lähisuku taas asuu ihan muualla kuin Helsingissä tai Oulussa, joten muutto ei niin vaikuta niihin asioihin hänen osalta. Ap

Vierailija
26/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi. Ensinnäkin, Oulu on ruma, kylmä ja pimeä kaupunki. Toiseksi, jos on työpaikat ja koti Helsingissä, olisi typerää luopua niistä jos ei oikeasti edes halua.

Oulussa ei ole valoja, kun väität, että on pimeä kaupunki?

Vierailija
27/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko teidän molempien vanhemmat Helsingissä? Vai vain sinun sukulaiset ja ystävät? Ovatko he tähän mennessä ottaneet osaa teidän lasten hoitoon ja elämään ylipäätään? Kuinka usein näette ystäviänne? Kaupunkia toiseen kaupunkiin vaihtamalla ei vaihdu kuin maantieteellinen sijainti. Oulussa on ihan samat ongelmat kuin Helsingissäkin, joten sen takia ei sinne kannata muuttaa. Ehkä miehelläsi on nyt kaipuu takaisin nuoruuden iloisiin aikoihin, jolloin kaverit olivat kivoja ja kaikki hyvin. Aika kultaa ne muistot ja aiheuttaa monissa ihmisissä hyvinkin voimakkaita tunteita juuri sitä synnyinkaupunki kohtaan, erityisesti, jos siellä on viettänyt nuoruutensa parhaat vuodet. Sanoisin, että anna miehesi muuttaa yksin Ouluun ja jää sinä lasten kanssa Helsinkiin. Sitten reissaatte muutaman viikon välein vuoronperään toisianne tapaamaan. Vuoden sisällä kaikille on varmasti selvää, missä oikeasti haluatte olla. Ja yhdessä vai erikseen.

Vierailija
28/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tuo miehen päähänpinttymä muutosta oikeasti täysin tyhjästä? Siinä tapauksessa outoa, jos siellä ei kerran asu yhtään miehen sukuakaan. Omalla kohdalla sanoisin miehelleni että moikka ja hyvää loppuelämää siellä Oulussa, jos tämä alkaisi jankata täysin tyhjästä muuttoa toiselle puolelle Suomea ihan riitelyyn asti.

Ei kai tyhjästä. On hän aina puhunut siitä miten tykkää Oulusta ja että miten siellä tulee olo kuin olisi kotona jne. Mutta ei hän ole ennen puhunut suoraan että haluaisi muuttaa sinne. Kuulemma on silti kokoajan ajatellut niin. Ap

Vierailija
29/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas pelottaa, koska lapseni haluaa muuttaa lukion jälkeen Ouluun. Välimatkaa 700km. Mitä hittoa teen jos jotain sattuu? En pääse paikalle tunnissa.

No, lasten kuuluukin muuttaa kotoa. En ymmärrä vanhempia, joiden mukaan lapsen pitäisi asua tunnin päästä mammaata.

Vierailija
30/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiverkot on kyllä lapsiperheellä todella tärkeitä ja jo pelkästään se saattaisi itsellä kääntää vaakakupin muuttoa vastaan. Voisit kuitenkin ehkä miettiä olisiko muutossa mitään hyviä puolia ennen kuin tyrmäät toisen mielipiteen täysin. Luulisin esimerkiksi että Oulusta saisi ison omakotitalon samalla hinnalla kuin Helsingistä pienen asunnon, olisiko kasvuympäristö lapsille turvallisempi, olisiko sinulle tarjolla töitä jne. Ota edes ensin selvää näistä asioista. Miehelle jää varmasti kovin epäreilu fiilis jos vaan mututuntumalla perustelet ettet saisi Oulusta töitä. Kyseessä on nyt kuitenkin Helsingin, Vantaan, Espoon ja Tampereen jälkeen Suomen viidenneksi suurin kaupunki eli työpaikkoja siellä kyllä on laajasti eri aloilta. Jos oikean selvitystyön jälkeen olet vielä varma siitä, että haluat jäädä Helsinkiin niin ainakin voit sanoa oikeasti harkinneesi asiaa.

Vierailija
31/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu on ihan kiva paikka asua, kun täällä on kaikki. Siis todellakin kaikki, suku, työt, harrastukset, mutta en todellakaan muuttaisi tänne, jos ei olisi ihan viho viimeinen pakko ja kaikki tukiverkot ja elämä jäisi, työtä lukuunottamatta, muualle. Ei tämä niiiin kiva kaupunki kuitenkaan ole.

Vierailija
32/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää kokeilemassa. Kyllähän sieltä poiskin pääsee, jos tarve tulee.

Saatko sinä töitä koska tahansa, mistäpäin Suomea tahansa? Vaihdat lasten koulut ja harrastukset huvin vuoksi jos siltä tuntuu?

Melko varmasti kyllä saisin.

Ja ap:han sanoi, ettei lapset ole vielä koulussa, joten nyt olisi oikeastikin hyvä hetki muuttaa. Harrastuksiakin löytyy varmasti myös Oulusta.

Olen itse muuttanut, vanhempieni mukana tietysti, alaluokilla ollessani, ja ihan hyvin selvisin siitä koetuksesta. Ei ihminen muutosta rikki mene. Tai jos menee, niin sitten olisi varmasti mennyt jostain muusta, jos ei olisi muuttoa tapahtunut.

Ja ap, voisit miettiä, miten toivoisit miehen suhtautuvan asiaan, jos teillä olisi osat toisin päin. Selvästikin jokin ratkaisu pitäisi tilanteeseen löytää, mikä se voisi olla? Oletko ehdottanut miehelle jotain kompromissiratkaisua?

Vierailija
33/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuuko teidän molempien vanhemmat Helsingissä? Vai vain sinun sukulaiset ja ystävät? Ovatko he tähän mennessä ottaneet osaa teidän lasten hoitoon ja elämään ylipäätään? Kuinka usein näette ystäviänne? Kaupunkia toiseen kaupunkiin vaihtamalla ei vaihdu kuin maantieteellinen sijainti. Oulussa on ihan samat ongelmat kuin Helsingissäkin, joten sen takia ei sinne kannata muuttaa. Ehkä miehelläsi on nyt kaipuu takaisin nuoruuden iloisiin aikoihin, jolloin kaverit olivat kivoja ja kaikki hyvin. Aika kultaa ne muistot ja aiheuttaa monissa ihmisissä hyvinkin voimakkaita tunteita juuri sitä synnyinkaupunki kohtaan, erityisesti, jos siellä on viettänyt nuoruutensa parhaat vuodet. Sanoisin, että anna miehesi muuttaa yksin Ouluun ja jää sinä lasten kanssa Helsinkiin. Sitten reissaatte muutaman viikon välein vuoronperään toisianne tapaamaan. Vuoden sisällä kaikille on varmasti selvää, missä oikeasti haluatte olla. Ja yhdessä vai erikseen.

Vain minun sukulaiset asuu täällä Helsingissä. Miehen ihan muualla Suomessa, ei lähellä Oulua kuitenkaan. Minun lähisuku ja ystävät on minulle hyvin tärkeitä ja läheistä ja ennen koronaa tapasin heitä hyvin usein, korona-aikana vähän vähemmän koska kaikki yritämme välttää kontakteja ja joukossa on riskiryhmäläisiä. Miehellä ei ole oikein läheisiä ystäviä, hän on vähän yksinäinen, mutta toisaalta ei ole koskaan valittanut asiasta vaan sanoo että on vain sellainen ihminen että ei niin kaipaa kavereita. 

Ap

Vierailija
34/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas pelottaa, koska lapseni haluaa muuttaa lukion jälkeen Ouluun. Välimatkaa 700km. Mitä hittoa teen jos jotain sattuu? En pääse paikalle tunnissa.

No, lasten kuuluukin muuttaa kotoa. En ymmärrä vanhempia, joiden mukaan lapsen pitäisi asua tunnin päästä mammaata.

Haluaa opiskelemaan tiettyä alaa. Ei mitään sidettä kaupunkiin, ei turvaverkkoja. Kyllä äitinä pelottaa, että mitäs nyt. Toki voin Finnairilla lennähtää paikalle hätätapauksessa, mutta mitä järkeä? Aikuinen toki tekee päätöksensä itse.

Vierailija
35/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotoisin Helsingistä ja asuin vähän aikaa Oulussa ja ymmärrän täysin miestäsi. Helsinki on hirveä.

Vierailija
36/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion jälkeen jos muuttaa niin on jo aikuinen eikä tarvi äitiä joka risauksesta paikalle. Jos jotain sattuu niin hän soitaa esim. ambulanssin tai kiireettömässä asiassa on itse yhteydessä tahoihin joista saa tarvittavaa apua. 

Vierailija
37/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi itsekäs mamma. Erohan se olisikin pienille lapsille parasta... Ei todellakaan.

Vierailija
38/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi, itsekin haluaisin kyllä ehdottomasti muuttaa Ouluun jos en täällä jo asuisi. 

Vierailija
39/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää kokeilemassa. Kyllähän sieltä poiskin pääsee, jos tarve tulee.

Saatko sinä töitä koska tahansa, mistäpäin Suomea tahansa? Vaihdat lasten koulut ja harrastukset huvin vuoksi jos siltä tuntuu?

Melko varmasti kyllä saisin.

Ja ap:han sanoi, ettei lapset ole vielä koulussa, joten nyt olisi oikeastikin hyvä hetki muuttaa. Harrastuksiakin löytyy varmasti myös Oulusta.

Olen itse muuttanut, vanhempieni mukana tietysti, alaluokilla ollessani, ja ihan hyvin selvisin siitä koetuksesta. Ei ihminen muutosta rikki mene. Tai jos menee, niin sitten olisi varmasti mennyt jostain muusta, jos ei olisi muuttoa tapahtunut.

Ja ap, voisit miettiä, miten toivoisit miehen suhtautuvan asiaan, jos teillä olisi osat toisin päin. Selvästikin jokin ratkaisu pitäisi tilanteeseen löytää, mikä se voisi olla? Oletko ehdottanut miehelle jotain kompromissiratkaisua?

Olen ehdottanut, että hän muuttaisi sinne kokeeksi vuoden ajaksi yksin ja tapaisimme viikonloppuisin. Hän ei suostu sellaiseen. Ap

Vierailija
40/381 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 päivää kestävä lumikausi on jo ehdoton syy olla muuttamatta minnekään noin pohjoiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi