Mies haluaa että muutamme Ouluun. Minä en. Neuvoja?
Mies on syntyjään kotoisin Oulusta, mutta muuttanut sieltä pois alakouluikäisenä eikä siellä asu hänen sukulaisiaankaan edes. Mutta miehellä on jotenkin vahva päähänpinttymä siitä, että se on (hänelle) paras paikka asua. Asumme nyt Helsingissä ja itse olen täältä kotoisin ja meillä molemmilla on työt täällä. Mies saisi siirron Ouluun ja haluaa ehdottomasti, että muutamme. Asia on edennyt ihan riidaksi asti, koska minä en halua muuttaa. Miehen mielestä Helsinki on kamala paikka ja Oulussa olisi kaikki hyvin, myös molemmille lapsillemme. Lapset on sen verran pieniä, että eivät vielä ole koulussa, isompi menee ekalle syksyllä ja siksi mies painostaa, että nyt o se hetki kun kannattaa muuttaa.
Mitä ihmettä teen? Täällä Helsingissä asuu lähisukulaiseni, ystäväni, täällä on työni, harrastukseni jne. Oulussa olen käynyt kerran enkä oikein edes pitänyt paikasta, tosin myönnän että en tiedä siitä paljoa. Neuvokaa joku mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (381)
Oulu on yliopisto/opiskelija kaupunki ja siellä on kyllä totuttu eri murteisiin, ei siellä kenenkään murteille naureta. Itse olen asunut usealla eri murrealueella ympäri Suomea, eikä minun murteelle/puhetavalle (ei enää kyllä mitään murretta ) ole koskaan naurettu.
Oululaiset olivat kovasti ylpeitä Nokia-puhelimistaan vielä muutamia vuosia sitten.
"Oululaiset olivat kovasti ylpeitä Nokia-puhelimistaan vielä muutamia vuosia sitten."
Sitten se ylpistyi ja sille kävi kylmät. Apple vei voiton ja on nyt maailman suurimpia ja rikkaimpia yrityksiä. Kapitalismi on kova "leikki".
Kannattaa puida perinpohjin ne syyt miksei miehesi pidä Helsingistä ja mitä hän asuinpaikaltaan haluaisi.
Saattaa hyvinkin käydä niin että pääkaupunkiseudulta löytyy molemmille mieluinen vaihtoehto.
Länsi-metron ansiosta työmatkaliikenne Espoosta Helsinkiin on paljon helpompaa kuin aiemmin.
Espoosta löytyy luonnonkauniita paikkoja jotka ovat kuitenkin sivilisaation piirissä.
Kauniainen on myös varteenotettava vaihtoehto.
Toki asunnosta tulee maksaneeksi pääkaupunkiseudulla enemmän kuin Oulussa mutta siinä hinnassa maksetaan muustakin kuin pelkästä kiinteistöstä. Pääkaupunki on kuitenkin pääkaupunki kaikkine rientoineen.
Olemme itse muuttaneet pikkulapsivaiheessa pääkaupunkiseudulta pienemmälle paikkakunnalle Etelä-Suomeen ja vaikka ympäristö oli sopiva ja talo mukava me aikuiset emme kuitenkaan koskaan kunnolla juurtuneet sinne. Elämä oli töissä käyntiä, lapsiperheen arkea ja moikkatuttuja.
Todelliset ystävyyssuhteet olivat kaikki pääkaupunkiseudulla.
Helsinki on Suomen pääkaupunki, jossa kaikki tapahtuu. Itse olen nähnyt Helsingissä mm. Jasper Pääkkösen, KristaKosone ja muitakin.
Rauhallisempaa meno on täällä kuin Helsingissä. Asunnot on halvempia ja on harrastusmahdollisuuksia. Lapsien kannalta varmaan hyvä paikka asua mutta ei täällä aikuisille ole mitään. Keskusta pieni ja hikinen, vaatekauppoja vähän. Voisitko ottaa työstäsi virkavapaata ja muuttaisitte kokeeksi Ouluun. Voihan olla että viihtyisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa on paljon mukavia asuinalueita: Toppila, Kaukovainio, Rajakylä, ...
Hohhoi, niin uskomattomalta kuin se kuulostaa, niin näilläkin alueilla asuu kunnollisia, opiskelevia/työssäkäyviä, tavallisia ihmisiä. Alkaa kyllästyttää näiden alueiden mollaaminen. Asun itse ja tolkun ihminen olen. Kuten moni muukin.
En kyllä ap:nä muuttaisi Ouluun. Ihmeellistä murretta puhuvat. Kylmä merenrantakaupunki. Liian pohjoisessa. Jotenkin ihmiset vaikuttavat tai esittävät jotenkin olevansa parempia ihmisiä kuin etelän asujat. Mahtipontista porukkaa pohjanmaalta. En ikinä muuttaisi, jos ei pakotettaisi.
Minua ärsyttää jo se Oulussa toimiva laulava lestapollari Petrus niin paljon, että en ikinä haluaisi törmätä siihen jäykkäniskaiseen aborttien vastustajaan.
Moni muuttaa kaupungista pienemmälle ja rauhallisemmalle paikkakunnalle, omakotitaloon tms. siinä vaiheessa kun lapset ovat menossa kouluun. En minäkään haluaisi asua lasten kanssa Helsingissä, tuossa Suomen persereiässä jossa autoilu on kielletty ja asuminen aivan s***nan kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelelin vuoden Oulun tienoilla. Pohjoissuomalaiset ovat todella ikäviä eteläsuomalaisia kohtaan. Pelkkä puhetapasi herättää karsastusta jopa irvailua. muuttaisit suoraan yksinöäisyyteen etkä ikinä kokisi olevasi täysin tervetullut ja kotonasi. oulu on myös todella pieni verrattuna helsinkiin.
Älä muuta. Epäreilua mieheltä painostaa tuollaiseen. Etenkään kun ei siellä odota teitä yhtään mikään.
No anteeks jos tulee ihan uutena asiana, mutta se helsinkiläisten murre on tosi naurettava.
Oulun ookko nää -mongerrus se vasta naurettavaa onkin.
Se on kyllä totta että mikä tahansa mahdollisuus muuttaa pois Stadista on käytettävä.
Ookkonä Oolusta? Juokkonä piimöö? Syökkönä Leijonoo?
Ja en ikäpäivänä sopeutuisi tollaista puhuvien ihmisten joukkoon, kuten edellä mainitsin muutaman esmerkin.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko muuttaa Helsingin lähelle pienempään kuntaan, jos kerran miehesi ei viihdy Helsingissä.
Ouluun muutossa on vielä se, että saatko sinä töitä.
Mitä muutto auttaisi.
Jos mies on muuttamassa Ouluun ja aloittaja ei.
Lähikuntaan muuttamalla aloittajalla olisi pidempi työmatka Hki ja miehen välimatka Ouluun ei juuri lyhensi (jos on viikot Oulussa ja vkonloput etelä-suomessa).
Vaihtoehtojakin on toki ero, jääminen Helsinkiin tai muutto Ouluun.
En kyllä kestäisi lestadiolaisuskovia, joita kuulema Oulussa paljon.
Välttelen muutoinkin ääriliikkeitä. Normielämää rajoittavia höynöttäjiä.
Muutin Helsingistä 24 vuotta sitten Oulun lähikuntaan, mieheni kotipitäjään. Olihan se aluks aika synkkää aikaa, kun koko suku ja ystävät jäi etelään. Täällä ollaan edelleen. Ja etelän suhteet on mennyttä. Sieltä on liian pitkä matka tänne ja minä en enää halua käydä etelässä. Vapaa-aika kuluu Lapin mökillä. Ihan tyytyväinen olen elämääni.
Menkää viettämään kesälomaa Ouluun. Vaikea olisi muuttaa kokonaan, kun sinulla on vakityö Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä vingut kun sukulaisesi ovet Helsingissä, miehen sukulaiset ovat Oulussa ja mies on vinkumatta tämän hyväksynyt. Jospa nyt olisi vuoro kuunnella miestäsi?
Asumiskustannukset ovat murto-osan Helsingistä, kannattaa kokeilla.
Luitko aloitusta ollenkaan ennen kuin aloit päteä? Miehellä ei ole Oulussa yhtään sukulaista. Jospa yrittäisit nyt ihan ajatuksella lukea aloituksen ja tulisit sitten vaikka uudestaan kommentoimaan.
Silloin kun helsinkiläinen joutuisi muuttamaan muualle on aina iso haloo.
On aina niin vaikeaa , hankalaa ja ties mitä.
Porukat täällä vouhkaa tukiverkostoista. Ettekö te osaa tai pysty pärjäämään omillanne?
Jos porukkaa tulee maakunnista niin ei ne ole märisemässä ensimmäisenä tukiverkostojen puuttumisesta tms. siellä on totuttu että pitää olla valmius muuttamaan elinympäristöä ja elämään tilaisuuksien ja mahdollisuuksien mukaan.
Menevät avoimin mielin kohti uusia seikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko muuttaa Helsingin lähelle pienempään kuntaan, jos kerran miehesi ei viihdy Helsingissä.
Ouluun muutossa on vielä se, että saatko sinä töitä.
Olipa aivoton neuvo.
Kuinka niin. Ap sanoi, että miehen mielestä Helsinki on kamala paikka. Kaipaa siis sieltä pois.
Kompromissi on asua Helsingin lähellä. Turvaverkot saavutettavissa, muttei joudu asumaan Helsingissä.
Mikä kompromissi se on jos lähtökohta on että ukko on lähdössä Ouluun ja akka jäämässä Helsinkiin. Niin muuttaa siis paikkaan mihin kumpikaan ei halua, eli Helsingin lähelle. Jos haluaisivat niin olisivat varmaan jo muuttaneet sinne lähelle, ilman sun viestiäsikin.
Sunko mielestä on siis parempi muuttaa molemmille epämiellyttävään paikkaan Helsingin lähelle?
Olisiko jo parempi että muuttavat joko Ouluun tai jäävät Helsinkiin niin edes toinen olisi mieleisessä paikassa. Lähikunnassa ei ole kumpikaan!