Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa että muutamme Ouluun. Minä en. Neuvoja?

Vierailija
12.02.2021 |

Mies on syntyjään kotoisin Oulusta, mutta muuttanut sieltä pois alakouluikäisenä eikä siellä asu hänen sukulaisiaankaan edes. Mutta miehellä on jotenkin vahva päähänpinttymä siitä, että se on (hänelle) paras paikka asua. Asumme nyt Helsingissä ja itse olen täältä kotoisin ja meillä molemmilla on työt täällä. Mies saisi siirron Ouluun ja haluaa ehdottomasti, että muutamme. Asia on edennyt ihan riidaksi asti, koska minä en halua muuttaa. Miehen mielestä Helsinki on kamala paikka ja Oulussa olisi kaikki hyvin, myös molemmille lapsillemme. Lapset on sen verran pieniä, että eivät vielä ole koulussa, isompi menee ekalle syksyllä ja siksi mies painostaa, että nyt o se hetki kun kannattaa muuttaa.

Mitä ihmettä teen? Täällä Helsingissä asuu lähisukulaiseni, ystäväni, täällä on työni, harrastukseni jne. Oulussa olen käynyt kerran enkä oikein edes pitänyt paikasta, tosin myönnän että en tiedä siitä paljoa. Neuvokaa joku mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa.

Kommentit (381)

Vierailija
341/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli täsmälleen sama tilanne. Päinvastoin vain, eli minä kaipasin takaisin Ouluun ja mies ei halunnut lähteä pääkaupunkiseudulta. Olimme naimisissa mutta lapsia ei ollut. Tältä osin helpompi tilanne. Lopulta erosimme ja palasin takaisin kotikulmille. Exmiehestäni en tiedä, mutta itselleni ratkaisu oli oikea. Olen onnellinen ja jatkuva tyytymättömyys ja levottomuus on poissa.

Vierailija
342/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa on luontoa meren rantaa lyhyt matka Lappiin paljon tilaa mm.taiteilijoille kuvata.Nytkin on upea jäätikkö ja suuret railot ihan taidetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetön vaatimus (yhtäkkiä ja yksipuolisesti) että pitäisi heittää koko elämä romukoppaan ja aloittaa alusta jossain toisella puolella Suomea missä ei toiselle ole mitään... Etenkin kun on lapsia. Eri asia kun/jos on kahdesta aikuisesta kyse, etäsuhdekin voi toimia.

Vierailija
344/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelelin vuoden Oulun tienoilla. Pohjoissuomalaiset ovat todella ikäviä eteläsuomalaisia kohtaan. Pelkkä puhetapasi herättää karsastusta jopa irvailua. muuttaisit suoraan yksinöäisyyteen etkä ikinä kokisi olevasi täysin tervetullut ja kotonasi. oulu on myös todella pieni verrattuna helsinkiin.

Älä muuta. Epäreilua mieheltä painostaa tuollaiseen. Etenkään kun ei siellä odota teitä yhtään mikään.

No anteeks jos tulee ihan uutena asiana, mutta se helsinkiläisten murre on tosi naurettava.

Ookko nää? Oulun murre se vasta käsittämätöntä on ja hemmetin rumaa.

Vierailija
345/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu on Suomen perse. Oululaisilla on huono itsetunto johtuen sijainnista, siellä ei ole mitään vrt Kemi jossa on raja, Lappi ja Rovaniemi... En viitsi edes verrata eteläisen Suomen kaupunkien kanssa. Puistattava paikka.

Vierailija
346/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa havaita, että Suomessa helsinkiläiset ovat konservatiivisimpia muuttamaan mihinkään Suomen sisällä - seuraavaksi konservatiivisimmat lienee turkulaiset?

Itse maaseudulta kotoisin olevana olen asunut neljässä eri maassa, puolessa noista lasten kanssa, ja muuttanut Suomen sisälläkin useita kertoja. Työpaikan menettäminen olisi iso este minulle muutossa, mutta me olemme aina kyenneet löytämään kummallekin urajohteisesti paikat uusista kaupungeista.  Kun lapset tulivat kouluikään muuttaminen laantui, ovat käyneet koulunsa 1 tai 2 kaupungissa. Tietenkin turvaverkot ovat olleet kepoiset muuttojen myötä, ja osa ystävyyksistä on jäänyt muutoissa - mutta ne parhaat ovat pysyneet, ja pysyvät varmaan elämän loppuun asti.

Elämä samoissa ympyröissä lapsuudesta vanhuuteen laittaa ihmisen väistämättä tietynlaisen kuplan sisälle: näkee samoja asioita, seurustelee samanlaisten ihmisten kanssa, ei tule edes tarvetta nähdä ja ymmärtää jotain muuta. Lomamatkojen aikana harvemmin oppii mitään syvempää toisenlaisesta kulttuurista. Mutta meneehän se noinkin, on tuttua ja turvallista, voi keskittyä valitsemaan seuraavaan kerrostaloasuntoon ne unelmien kaakelit ja valkoisen sävyistä sen juuri oikean seinävärin. Lapset oppivat saman, ei kovin älyllisesti uteliaan tavan elää?

Mihin tuo väitteesi Helsinkiläisten konservatiivisuudesta muuttamisen suhteen perustuu? Onko asiasta tehty jotain tutkimusta tms.?

Mutta hienoa kun kerroit kuinka hienosti olet itse elänyt ja teit samalla olettamuksia toisten kaakeleita ja kerrostaloasunnoista.

Oliko kommenttisi mielestäsi kovin älyllinen?

Olen eri mutta tällä palstalla kyllä useakin helsinkiläinen kammoaa ajatusta muutosta mihinkään Linnanmäkeä pohjoisemmaksi. Ja aina ilmoitetaan että muu Suomi on "korpea", että ainoa vaihtoehto on mätänevä korpimökki ilman katuvaloja ja kunnollista nettiä, että Kouvola, Lahti, Kuopio tai nyt Oulu on berseestä ja että lapsille ei ole sitä "eliittikoulua". Nämä ihmiset eivät selvästi tunne Suomea ja Suomen kauniita kaupunkeja. Mielestäni Helsinki on ihan hauska kaupunki, muttei yhtään sen mielenkiintoisempi kuin vaikka Kotka tai Turku.

Pitää paikkansa. Helsinki on vaan Suomen ainut kaupunki, missä julkinen liikenne toimii oikeasti kunnolla eikä perheellinenkään välttämättä tarvitse autoa. Minulla ei ole ajokorttia enkä voisi toteuttaa elämääni tästä syystä esimerkiksi Kotkassa. Sen lisäksi vanhempani, ystäväni ja harrastukset, siis ihan kaikki, ovat Helsingissä. Mitä tekisin siellä Kotkassa yksin hienossa kartanossani?

Täällä Kuopiossa asuu lukuisia autottomia, myös perheellisiä. Ja oikein hyvin pärjätään tuon joukkoliikenteen kanssa.:D

Meidän kodin edestä menee kolme eri bussia 10-15 min välein ja sitten vielä n.50 metrin päästä kaksi muuta bussia 20 min välein.

Jatko-yhteydet toimii myös. En ymmärrä mihin tarvitsisin minuutin välein kulkevia busseja?

Täällä on muuten paljon parempi ja toimivampi joukkoliikenne kuin Oulussa.

- Ex-oululainen, nykyinen kuopiolainen

Vierailija
347/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kompromissi ja muuttakaa Jyväskylään se on siinä välissä.

Vierailija
348/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää kokeilemassa. Kyllähän sieltä poiskin pääsee, jos tarve tulee.

Jos muutamme joudun irtisanoutumaan vakituisesta työstäni. Työstä josta pidän. En saa työtä takaisin, jos palaamme siksi että Oulussa ei ollut hyvä. Jos muutamme joudumme myymään asuntomme Helsingissä, koska ei ole rahaa muuhun ratkaisuun. Ap

Jos haluatte palata niin et sillä Oulun asunnolla saa kuin komeron Helsingistä joten pane talteen se ylimääräinen.

Jos olet ikäsi täällä asunut ja elänyt niin vaikeaa tullee olemaan, ihan yhtä vaikeaa kuin heillä , jotka tänne olleet pakotettuja muuttamaan.

Onko miehelläsi joku ruusuinen kuva lapsuuden idyllisestä Oulusta ?

Teillä on työt , ystävät, isovanhemmat eli koti täällä , Oulussa ei olisi kuin miehen työ. Kannattaako sen tähden muuttaa ?

Vierailija
349/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää kompromissi ja muuttakaa Jyväskylään se on siinä välissä.

Jyväskylässä on kylmä, verrattuna Tampereeseen. Ja pystymetsää. Ei kannata.

Vierailija
350/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenenkään pitäisi mennä tuonne kahisuttamaan tuulipukuaan? En ymmärrä, alkuunkaan. Ihmisten ilmat ovat ihan muualla. Tietysti jos on arvokonservatiivi tai uskis, sitten ymmärrän.

Vierailija
351/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustakaa, ootte aikuisia ettekä omien lapsien tasolla enää.

Aloituksestasi päätellen ajattelet vain itseäsi, etkä ajattele mitä positiivista maiseman vaihdossa voisi oikeasti olla.

Tottakai itse ottaisin paikan vastaan, jos tulis työpaikalla sellainen tilanne vastaan, että kerrankin sulla on mahdollisuus.

Varmaan se on ärsyttävää kun Oulu on todella kaukana Helsingistä, mutta siihen tottuu.

Olisi ainakin todella tärkeää se asiallinen keskustelu.

Sanot miehellesi, että hän voi vaikka hommata itse asunnon itselleen Oulusta, mutta mielellään et haluaisi omasta kaupungista lähteä koska sulla on siellä työpaikat ja kaikki. Toinen vaihtoehto vuokrata kesämökki Oulusta ja kesäisin käydä siellä.

Mutta joo, ensinnäkin, älä ajattele vain itseäsi ja omaa etuasi. Toiseksi, yritä joustaa ja puhua asiallisesti. Kolme, jos ei luonnista, ei luonnista ja anna vaan tulla kaikki kaunistelematta ulos. Jos mies ihmettelee mikä sulla on, niin kysy "minullako? Päättele itse.".

Yritä olla se aikuinen. Se on miehen oma murhe käyttäytyykö silti kuin 5v lapsi, ja se ei muuten ole sitten sun häpeä. Se on hänen.

Vierailija
352/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina alkaa tuo Ookkonää-ulina vaikka Oulussa noin puhuu jotkut raahelaiset ja ehkä vanhempi väki. Nuoremmat eivät siellä noin puhu.

Vierailija
353/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa vuodessa muutut juntiksi siellä. Ryhmäpaine, nääs. Se paineista mahtavin...

Vierailija
354/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin ja kasvoin Oulussa elämäni ekat 20 vuotta. Sitten muutin Helsinkiin jossa viihdyin 5 v ja nyt kymmenen vuotta olen asunut Kuopiossa. Ei ole ikävä Ouluun saati Helsinkiin. Kuopio on ihan paras ja täältä en kyllä pois muuta.

Vierailija
355/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan mies voi olla noin julma, että haluaa viedä rakastamansa naisen ja lapsensa Ouluun?

Vierailija
356/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti lapsiasi äläkä suurin surminkaan muuta Ouluun. Helsingissä on paremmat koulut ja enemmän harrastusmahdollisuuksia lapsille. Lapsesi kiittävät sinua myöhemmin.

Vierailija
357/381 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Sano miehellesikin että ei kannata. Sisäänpäinlämpeäviä kulmien alta kyräilijöitä, nistejä ja änkyröitä täynnä koko kylä. Missään ei ole ns. "hyvää" aluetta asua, kaikkialla on ripoteltu sekaisin varallisuusrajallisia vuokrakämppiä, osakkeita ja omakotitaloja lähes vieri viereen. Pyöriä tai mitään ei voi jättää ulos, jollei niitä ole pultattu kiinni. Ei oikeasti kannata.

Siis ihan noiden järkisyiden, turvaverkot yms. lisäksi.

Vierailija
358/381 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mieheltäsi reilua yhtäkkiä tyhjästä pudottaa tuollaista pommia. Ymmärrän ap sinua, en minäkään haluaisi muuttaa. Asia olisi eri, jos teillä ja etenkin miehelläsi olisi oikeita siteitä sinne Ouluun. Alakouluaikaiset muistot eivät pitkälle kanna.

Olen kokeillut elämäni aikana muuttamista uppo-outoon kaupunkiin ja muuttamista mieheni kotiseudulle.

Ensimmäisessä paikassa asuin 4v enkä kotiutunut. Kyseisessä kaupungissa minulla ei ollut tukiverkostoja, ei mitään siteitä kyseiseen paikkaan. Ystäviä sain, mutta tarvitsen jotain muutakin kotiutuakseni.

Nyt asumme mieheni kotiseudulla. Tänne on ollut helppo asettua, kun täällä on miehen perhettä ja ystäviä, paikka tuntuu minullekin kotoisalle, koska se tuntuu siltä myös miehelleni. Ennen muuttoa ehdin tutustua tähän seutuun, kun vierailimme täällä säännöllisesti.

Pointti on siis se, että jos sinulla ei ole halua muuttaa eikö mitään siteitä Ouluun edes miehesi kautta, n sinne kotiutumunen erittäin vaikeaa.

Vierailija
359/381 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta.

Meillä oli vajaa pari vuotta tilanne, että mies ilmoitti saaneensa töitä pk-seudulta, silloin jo itselle tuli tosi epämiellyttävä tunne koko asiasta. No, muutettiin itä-suomesta pk-seudulle ja kadun asiaa joka päivä tosi paljon. En voi suositella muuttoa jos sitä ei itse oikeasti halua.

Meillä menee tosi huonosti nyt ja mietin takaisin muuttoa joka päivä. Meillä on 3 pientä lasta joten heidän takiaan olen ajatellut että parempi pitää perhe kasassa, mutta kyllä parempi kaikille on se henkinen hyvinvointi.

Vierailija
360/381 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se korona. Itse myös pks-seudulle muuttaneena mietin päivittäin kotiseuduille palaamista koska onhan se nyt paskaa asua täällä koronatartuntojen suuralueella vrs. turvallinen kotiseutu. En suosittele kuitenkaan mitään isoja päätöksiä tänä aikana, tilanteet (myös korona) muuttuu varmasti parempaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan