Ulkomaalaiset Suomifanit tuntevat nykyään paremmin meidän mytologiaa ja jumalat kuin suomalaiset itse
Hävettää oikein ettei suomalaiset enää tiedä omia jumaliaan edes, niitä on lukematon määrä, joka asialle omansa jne. Miksei suomalaista mytölogiaa opeteta peruskouluissa, jotain jeesusta ja lähi-itä puppua vain, tai muiden maiden historiaa, joka on aina sotahistoriaa ja niitä hemmetin vuosilukuja. Ainoa mitä Suomesta myös puhutaan on sodat, historian tunnilla. Miksei voida puhua oikeasti kiinnostavista aiheista, eli juuri muinaisista ajoista ja meidän omasta mytölogiasta, joka kiinnostaisi kyllä monipuolisuudellaan ja jännyydellään useimpia lapsia.
Tube on täynnä näitä videoita, joissa ulkomaalaiset kertovat Suomalaisesta mytologiasta ja juuristamme, ja ovat niin haltioituneita että osa ihan muuttaa tähän ainutlaatuisen maahan, josta Tolkienkin ammensi kirjoihinsa.
Ja mitä tekee suomalaiset nuoret, twerkkaa ja vtävät lippiksen päähän väärinpäin ja unelmoivat usasta. Surullista, niin hemmetin surullista.
Onneksi sentään ulkomaalaiset Suomifanit tietävät ja jakavat tubessa mytologiatietonsa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Keksittyjä juttuja, niinkuin kaikki muukin uuspakanuus. Ei moderni ihminen pysty ymmärtämään luonnonuskontoja, ja vanhasta suomalaisesta uskonnosta ei muutenkaan tiedetä käytännössä mitään. Sitten siitä tulee tubessa tuollaista amerikkalaista viihteellistettyä supersankariroskaa.
Minä taas sanon sinulle, että suomalaisten maailmankuva on yllättävän shamanistinen kun hieman raaputtaa pintaa.
Käsitelläänhän noita koulussa ja puhuttiin jo 80-luvulla. Kovin syvällistä läpikäyntiä noista ei toki saa, kun koulussa käsiteltävää piisaa. Ei juuri mitään asiaa kovin syvällisesti koulun historiassa ruodita. Nyt netissä paljon puhdasta sepitystä suomalaisista jonain historian superkansana, joka rakentanut stonehengen, löytänyt amerikat ja luonut pohjan kaikelle sivistykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta itseäni joskus vähän ärsyttää, kun ulkomaisilla YouTube-kanavilla tai jossain tv-jutuissa esitellään suomen kielen erikoisuuksia. Aina mainitaan pitkät sanat kuten "lentokonealiupseerikoneistajamikävittulieonkaanaliupseerioppisoppimustyöntekijäoppilas" tai se tekemällä tehty "epäjärjestelmällisyydelläänkäänkään" vai mikä lie onkaan. Tuota viimeistä sanaahan kukaan ei ole käyttänyt koskaan missään. Samoin mainitaan naurettava "hyppytyynytyydytys" (arrgh) sekä tietysti "kalsarikännit", joka on kyllä ihan hauska.
Ohis, mutta ärsyttää. En tiedä miksi.
Voi voi sua ressukkaa. Globaali pandemia menossa ja sua ärsyttää jotkut pikkujutut. Syötkö tarpeeksi D-vitamiinia?
Ai vitsi. Olisihan minun pitänyt tietää, että ulkomaalaisia Suomi-faneja koskevassa ketjussa saa keskustella ainostaan globaalista pandemiasta!
Ei kukaan niin sanonut. Sun ärsytyksesi aihe vaan kuulostaa niin typerältä. Sitä tuossa sanottiin. Mutta näyttää siltä että olet vaan trollaamassa aiheesta, josta et tajua mitään, joten...
Jaa. No minua vain hieman ihmetyttää, että suomen kieltä esittelevissä jutuissa esitellään keinotekoisia pitkiä sanoja, joita kukaan ei koskaan käytä. Kiitos toki sinulle laadukkaasta kontribuutiosta keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksittyjä juttuja, niinkuin kaikki muukin uuspakanuus. Ei moderni ihminen pysty ymmärtämään luonnonuskontoja, ja vanhasta suomalaisesta uskonnosta ei muutenkaan tiedetä käytännössä mitään. Sitten siitä tulee tubessa tuollaista amerikkalaista viihteellistettyä supersankariroskaa.
Minä taas sanon sinulle, että suomalaisten maailmankuva on yllättävän shamanistinen kun hieman raaputtaa pintaa.
Niinpä. Eikös joku aika sitten ollut joku tutkimus uskonnollisista käsityksistä, ja siinä kristiyt papitkin tunnustivat uskovansa sielunvaellukseen tai semmoisiin.
Siis tollanenhan on ihan n a t s i s m i a joillekkin, ei uskalleta kiinnostua omasta historiasta ja kansasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis tollanenhan on ihan n a t s i s m i a joillekkin, ei uskalleta kiinnostua omasta historiasta ja kansasta.
Puhutaanko nyt todellisesta historiasta vai tietyissä piireissä kovin suositusta keksitystä historiasta, jossa Suomi tuntuu vertautuvan antiikin Kreikan ja Rooman kaltaiseksi peluriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ”maailmankuva” on samaa kuluta kuluta kuluta roskaa kuin kaikilla muillakin modernin maailman läskimahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta itseäni joskus vähän ärsyttää, kun ulkomaisilla YouTube-kanavilla tai jossain tv-jutuissa esitellään suomen kielen erikoisuuksia. Aina mainitaan pitkät sanat kuten "lentokonealiupseerikoneistajamikävittulieonkaanaliupseerioppisoppimustyöntekijäoppilas" tai se tekemällä tehty "epäjärjestelmällisyydelläänkäänkään" vai mikä lie onkaan. Tuota viimeistä sanaahan kukaan ei ole käyttänyt koskaan missään. Samoin mainitaan naurettava "hyppytyynytyydytys" (arrgh) sekä tietysti "kalsarikännit", joka on kyllä ihan hauska.
Ohis, mutta ärsyttää. En tiedä miksi.
Voi voi sua ressukkaa. Globaali pandemia menossa ja sua ärsyttää jotkut pikkujutut. Syötkö tarpeeksi D-vitamiinia?
Ai vitsi. Olisihan minun pitänyt tietää, että ulkomaalaisia Suomi-faneja koskevassa ketjussa saa keskustella ainostaan globaalista pandemiasta!
Ei kukaan niin sanonut. Sun ärsytyksesi aihe vaan kuulostaa niin typerältä. Sitä tuossa sanottiin. Mutta näyttää siltä että olet vaan trollaamassa aiheesta, josta et tajua mitään, joten...
Jaa. No minua vain hieman ihmetyttää, että suomen kieltä esittelevissä jutuissa esitellään keinotekoisia pitkiä sanoja, joita kukaan ei koskaan käytä. Kiitos toki sinulle laadukkaasta kontribuutiosta keskusteluun.
Ei vaan kiitokset sinulle, todella laadukas kontribuutio on tuo sinun ihmettelysi siitä, että Suomessakin usein kompana esitettyjä pitkiä sanoja ihmetellään netissä. Huoh. Ihan peruskauraahan tuo on.
Et sitten tiennyt että paaaaaaljon pidempiäkin on, esim.
vastatykistömaalinosoitustutkakalustojärjestelmäinsinöörierikoisupseeri
Tämä on ihan tutkimusala ja monet ovat tästä kiinnostuneita esim. Wikipediassa on oma sivunsa näile:
https://en.wikipedia.org/wiki/Longest_words
Siinäpä luet ja vedät itkupotkuraivarit 😂
Juu en minäkään suomenkielisten mytölogiaa tunne, ruotsinkielisten kyllä.
Olisi esim kiva tietää hiidenkiukaista. Kotipaikkakunnallani on monta hiidenkiuasta.
Millaisia oli ne muinaiset ihmiset joita niihin haudattu ja mitä hautoihin laitettiin mukaan.
En edes muista miltä aikakaudelta hiidenkiukaat on, vaikka ovst mulle tuttu näky. Täytyypä kohta googletella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ”maailmankuva” on samaa kuluta kuluta kuluta roskaa kuin kaikilla muillakin modernin maailman läskimahoilla.
Älä heijasta omia käsityksiäsi muihin ihmisiin. Puhu vain omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äärioikeistolaiseen ideologiaan kuuluu keksiä erilaisia historioita, joita käytetään rasisistiin tarkoituksiin. Sellaista ei tietenkään pidä hyväksyä.
H itlerin arjalaiskultuurihan oli täysin keinotekoisesti kokoonpantu ideologia.
Te jotka yhdistätte muinaiset eri kansojen mytologiat äärioikeistoon, voitte mennä heiluttelemaan natsiklrttejanne muualle, tämä ketju ei liity äärioikeistoon millään tavalla vaan suomalaiseen muinaisistoriaan ja mytologiaan, joka ei ole mikään kensitty asia, vaan ihan on kuulkaa näilläkin pohjolan perukoilla olleet omat uskomukset ja kulttuuri.
Pidetään ketju asiassa, politiikkahöpinät ei kuulu tänne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota silmä käteen ja katso miten täällä eletään
Vierailija kirjoitti:
Olisi esim kiva tietää hiidenkiukaista. Kotipaikkakunnallani on monta hiidenkiuasta.
Millaisia oli ne muinaiset ihmiset joita niihin haudattu ja mitä hautoihin laitettiin mukaan.En edes muista miltä aikakaudelta hiidenkiukaat on, vaikka ovst mulle tuttu näky. Täytyypä kohta googletella.
Muistaakseni hiidenkiukaat ovat pitkälti pronssikautinen ilmiö. Niistä on ilmestynyt kiva nuortenkirja, joka on melko uusi
https://atena.fi/kirjat/jatulintarhoja-ja-hiidenkiukaita
Tietääkseni hiidenkiukaita ei haluta avata (eli purkaa), koska sehän tuhoaisi ne. Mutta kai arkeologit koittavat käyttää non-destruktiivisia tutkimusmetodeja ja jotain saavat selville. Mutta varmaan sisältö on samanlaista kuin pronssikautinen aineisto muutenkin.
Tässä paljon tietoa siitä
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/02/15/pronssi-ja-rautakauden-hautalo…
Minä olin lapsena näistä asioista kiinnostunut mutta koin että niitä ei oikein sallittu ja tuputettiin vaan sitä ”oikeaa suomalaista”, Amerikasta ja Ruotsista kopioitua elämäntapaa.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava aloitus! Ihana huomata, että on jotain täysjärkisiäkin tämän kaiken globalismihössötyksen keskellä.
On meitä paljon. Ihmisillä on kaipuu omiin juuriin ja inhottaa tämä globaali nykyaika missä koko maailman pitäisi larpata amerikkaa.
Kyllä ne juuret on veressä, se suomalainen shamanismi, ei sitä saa meistä pois. Sauna, järvetja metsä, niissä on meidän jumalat ja maahiset. ❤️🧙♂️🧞♂️🧟♀️🧝♀️🐺🦊🌲🌲🌳🐾
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oli ne muinaiset ihmiset joita niihin haudattu ja mitä hautoihin laitettiin mukaan.En edes muista miltä aikakaudelta hiidenkiukaat on, vaikka ovst mulle tuttu näky. Täytyypä kohta googletella.
Muistaakseni hiidenkiukaat ovat pitkälti pronssikautinen ilmiö. Niistä on ilmestynyt kiva nuortenkirja, joka on melko uusi
https://atena.fi/kirjat/jatulintarhoja-ja-hiidenkiukaita
Tietääkseni hiidenkiukaita ei haluta avata (eli purkaa), koska sehän tuhoaisi ne. Mutta kai arkeologit koittavat käyttää non-destruktiivisia tutkimusmetodeja ja jotain saavat selville. Mutta varmaan sisältö on samanlaista kuin pronssikautinen aineisto muutenkin.
Tässä paljon tietoa siitä
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/02/15/pronssi-ja-rautakauden-hautalo…
Kiitos, käyn lukemassa.
Kerran istuin hiidenkiukaan reunalla sateisena myrskyisenä syyspäivänä, hiidenkiuas oli mäen nyppylällä puiden suojissa, satakuntalaisen peltomaiseman keskellä, siitä näki joka suuntaan kauas. Saatoin jotenkin tuntea että ne muinaiset ihmiset olivst snä, tai itse jotenkin siirryin kauas ajassa taaksepäin. Ois hienoa ollut jäädä sinne vaikka yöksi, mutta en tietenkään jäänyt kun sade ja myrsky vihmoi märäksi nopeasti.
Mystinen paikka jossa tunsi paiksn pyhyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota silmä käteen ja katso miten täällä eletään
Sun tuttusi ja hoodisi eivät edusta koko Suomea. Ota aivo käteen ja ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin lapsena näistä asioista kiinnostunut mutta koin että niitä ei oikein sallittu ja tuputettiin vaan sitä ”oikeaa suomalaista”, Amerikasta ja Ruotsista kopioitua elämäntapaa.
Kuka tai ketkä eivät sallineet?
Minun ukkini suvussa oli tietäjiä.