Ulkomaalaiset Suomifanit tuntevat nykyään paremmin meidän mytologiaa ja jumalat kuin suomalaiset itse
Hävettää oikein ettei suomalaiset enää tiedä omia jumaliaan edes, niitä on lukematon määrä, joka asialle omansa jne. Miksei suomalaista mytölogiaa opeteta peruskouluissa, jotain jeesusta ja lähi-itä puppua vain, tai muiden maiden historiaa, joka on aina sotahistoriaa ja niitä hemmetin vuosilukuja. Ainoa mitä Suomesta myös puhutaan on sodat, historian tunnilla. Miksei voida puhua oikeasti kiinnostavista aiheista, eli juuri muinaisista ajoista ja meidän omasta mytölogiasta, joka kiinnostaisi kyllä monipuolisuudellaan ja jännyydellään useimpia lapsia.
Tube on täynnä näitä videoita, joissa ulkomaalaiset kertovat Suomalaisesta mytologiasta ja juuristamme, ja ovat niin haltioituneita että osa ihan muuttaa tähän ainutlaatuisen maahan, josta Tolkienkin ammensi kirjoihinsa.
Ja mitä tekee suomalaiset nuoret, twerkkaa ja vtävät lippiksen päähän väärinpäin ja unelmoivat usasta. Surullista, niin hemmetin surullista.
Onneksi sentään ulkomaalaiset Suomifanit tietävät ja jakavat tubessa mytologiatietonsa.
Kommentit (79)
Pitää kyllä paikkansa että peruskoulussa ainakaan 80-90 - luvuilla kansanperinteitä ei käsitelty oikeastaan yhtään.
Kalevala suunnilleen että sellainen on ja se siinä.
Kyllähän noista aiheita käsitellään äidinkielen ja uskonnon tunneilla. Tai ainakin vielä vähän aikaa sitten. Olen kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2019.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noista aiheita käsitellään äidinkielen ja uskonnon tunneilla. Tai ainakin vielä vähän aikaa sitten. Olen kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2019.
Olet tuore. Osaatko nimetä suomalaisten jumalat ja sijoittaa ne aikakausiin?
Ihminen, joka on kiinnostunut jostain asiasta enemmän tietää siitä enemmän kuin toinen, joka ei ole? Amazing.
Vierailija kirjoitti:
Joo amerikkalainen kaverini juuri selitti minulle Kalevalasta ja olin ihan nolona, kun en itse muista muita kuin pääkohdat.
Tuo on varmaan suhteellisen yleistä, että oman maan asioita ei niinkään tiedetä mutta yleisemmin tiedetään jonkun itseä kiinnostavan maan asioita.
Moni tietää todennäköisemmin USA:n ensimmäisen presidentin, kuin Suomen ensimmäisen presidentin.
Itselläni on noista Suomi-faneista vähän sellainen käsitys, että heillä on Suomesta ja suomalaisista hyvin romantisoitu kuva. He tuntuvat kuvittelevan, että suomalaiset viettävät kaiken aikansa revontulien loisteessa ja lumikengillä kävellen ja koiravaljakolla ajellen. Kaikki on niin taianomaista, ja taianomaisen arjen taustalla soi melodinen metalli tai kantelemusiikki.
On ihan kiva, että joku tykkää Suomesta. Shokki saattaa vain olla melkoinen, kun pitää mielessään yllä jotain romanttista kuvaa Suomesta ja tänne vaihtariksi tullessa vastassa onkin harmaa loska ja ankea opiskelija-asunto lähiössä.
Keksittyjä juttuja, niinkuin kaikki muukin uuspakanuus. Ei moderni ihminen pysty ymmärtämään luonnonuskontoja, ja vanhasta suomalaisesta uskonnosta ei muutenkaan tiedetä käytännössä mitään. Sitten siitä tulee tubessa tuollaista amerikkalaista viihteellistettyä supersankariroskaa.
Suomessa on tapana väheksyä ja jopa hävetä kaikkea suomalaisuutta. Lomallekin pitää päästä etelään.
Suomalainen peruskoulu. Suomessa pitää todella nähdä vaivaa jos haluaa oppia maansa historiasta ja kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tapana väheksyä ja jopa hävetä kaikkea suomalaisuutta. Lomallekin pitää päästä etelään.
Tämä ei liity asiaan mitenkään. Suomessa ei aurinko paista eikä vesi ole lämmintä. Ei suomalaisen ilmaston ajoittainen hylkääminen paremman takia liity millään tavalla siihen, onko kyseinen ihminen kiinnostunut suomalaisesta mytologiasta ja kansanperinteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä nyt ne perus Tapio, Ahti, Hiisi, Ilmarinen ja Ukko muistan. Ala-asteella näitä enemmän käsiteltiin, niin ei nyt aivan tuoreena ole mielessä. Aikakausista en osaa sanoa muuta kuin sen, että varmaan ennen Kristinuskon levittäytymistä ihmiset uskoivat noihin, eli tyyliin ennen 1100-1200-lukuja.
Kulttuurihistoria olisi tärkeä kouluaine, mutta ainakin minun kouluaikana kulttuuri (laajassa merkityksessä sekä taidemerkityksessä) ja kiviaudet, keskiaika yms. hypittiin yli, kun suosittiin poliittista historiaa autonomian ja itsenäisyyden.
Nythän on kuitenkin mielenkiintoista seurata kuinka juuri käsityöharrastukset, elokuvat, tv-sarjat ja tietokonepelit ovat kansainvälisestikin alkaneet nostaa kiinnostusta juuri vanhoihin aikoihin, keskiaikaan, sekä alkuperäiskansoihin ja alkuperäisiin kansanuskoihin, yms.
Nythän meillä on keskiaikamarkkinat, larppausharrastus, yms. ja netin kautta löytyy valtavasti eri piirejä, joissa harrastetaan eri aikakausia, kulttuureja ja perinteistä teknologiaa (vaatteet, aseet, työkalut, sun muut). Kyllä suomalaisiakin on näissä piireissä mukana. Suomessa on myös pyöritetty arkeologisia kaivauksia, jonne tavalliset ihmiset ovat päässeet mukaan.
Yrityksiäkin on pistetty pystyyn, joissa valmistetaan vanhoja rautakautisia koruja, aseita, yms. Suomessahan meillä on ollut jo varhain Kalevala Koru, jonka vanhat (eivät ne uudemmat) korut olivat lähes suoraan mallinnettu arkeologisten löytöjen mukaan.
Tutkimuskin tuottaa koko ajan lisää tietoa Suomen kulttuurihistoriasta sekä uudelta ajalta että vanhemilta ajoilta. Toivoisi että tämä tieto siirtyisi enemmän kouluihinkin, en tiedä näkyykö siellä?
Suomalaisten pitäisi myös herätä siihen, että kulttuurimme on tärkeää ja muistaa tämä kun äänestää -- nyt on vuosia toimittu toisin, varsinkin Sipilän ja sitä edeltävien kokoomushallitusten aikana leikattiin kansallisten kulttuurilaitosten budjettia, leikattiin tutkimuksesta, yliopisto-opetuksesta, museoilta, yms. Valitettavasti näyttää siltä, että etenkin keskustaoikeisto (lasken persut tähän mukaan) ei ole kiinnostunut tukemaan suomalaista kulttuuria ja kulttuurintutkimusta vaikka juhlapuheissa saattavat mainita nämä. Käytännössä kulttuurimme ei säily ellemme itse osallistu sekä rahallisesti että ideologisesti sen ylläpitämiseen.
Ellei ole itse alan tutkija-, museo- tai muu ammattilainen, eikä perinteisten kulttuurien harrastaja, tai kuulu vaikkapa muinauskoryhmiin, voi ainakin ottaa selville asioita itse, että tietää perusasiat. Kansalainen voi tukea kulttuurijärjestöjä liittymällä niiden jäseneksi ja osallistumalla niiden tilaisuuksiin tai toimintaan. Ihan kulttuurinähtävyyksillä käyminen tai vierailu museoissa on arvokas kulttuuriteko. Lasten ja nuorten mukaan ottaminen ja tiedon jakaminen heille on sekin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on noista Suomi-faneista vähän sellainen käsitys, että heillä on Suomesta ja suomalaisista hyvin romantisoitu kuva. He tuntuvat kuvittelevan, että suomalaiset viettävät kaiken aikansa revontulien loisteessa ja lumikengillä kävellen ja koiravaljakolla ajellen. Kaikki on niin taianomaista, ja taianomaisen arjen taustalla soi melodinen metalli tai kantelemusiikki.
Noin minä suunnilleen elänkin. Etkö sinä muka?
Vierailija kirjoitti:
Nuo "suomalaisten mytologiat" ovat ruotsalaisten kansallisromantikkojen väsäämiä. On hyvin tiedossa, ettei mitään suomalaisuutta keksitty kuin vasta joskus 1800-luvulla.
Syö pääsi. Kerro nimesi ja osoitteesi niin tulen irrottamaan sen sinulle valmiiksi.
Tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta itseäni joskus vähän ärsyttää, kun ulkomaisilla YouTube-kanavilla tai jossain tv-jutuissa esitellään suomen kielen erikoisuuksia. Aina mainitaan pitkät sanat kuten "lentokonealiupseerikoneistajamikävittulieonkaanaliupseerioppisoppimustyöntekijäoppilas" tai se tekemällä tehty "epäjärjestelmällisyydelläänkäänkään" vai mikä lie onkaan. Tuota viimeistä sanaahan kukaan ei ole käyttänyt koskaan missään. Samoin mainitaan naurettava "hyppytyynytyydytys" (arrgh) sekä tietysti "kalsarikännit", joka on kyllä ihan hauska.
Ohis, mutta ärsyttää. En tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
On ihan kiva, että joku tykkää Suomesta. Shokki saattaa vain olla melkoinen, kun pitää mielessään yllä jotain romanttista kuvaa Suomesta ja tänne vaihtariksi tullessa vastassa onkin harmaa loska ja ankea opiskelija-asunto lähiössä.
Mulla on useampi ulkomaalainen ystävä ja he kaikki kertoivat järkyttyneensä kun muuttivat tänne, nimenomaan huonolla tavalla. Ilmasti on kurja ja ihmiset vieläkin enemmän eikä täällä osata puhua kunnollista englantia. Mikään julkinen palvelu ei toimi, kouluissa ja työpaikoilla kiusataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä nyt ne perus Tapio, Ahti, Hiisi, Ilmarinen ja Ukko muistan. Ala-asteella näitä enemmän käsiteltiin, niin ei nyt aivan tuoreena ole mielessä. Aikakausista en osaa sanoa muuta kuin sen, että varmaan ennen Kristinuskon levittäytymistä ihmiset uskoivat noihin, eli tyyliin ennen 1100-1200-lukuja.
Nyt kun mietin niin kyllä noita käsiteltiin myös yläasteella ja lukiossakin.
Kyllä lapset kuuntelisivat suurella mielenkiinnolla jos näistä koulussa opetettais.
Aikuinenkin on innoissaan kuuntelemaan tuhannen vuoden takaisista uskomuksistamme.
Onneksi monet suomalaiset metallibänditkin laulaa näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Keksittyjä juttuja, niinkuin kaikki muukin uuspakanuus. Ei moderni ihminen pysty ymmärtämään luonnonuskontoja, ja vanhasta suomalaisesta uskonnosta ei muutenkaan tiedetä käytännössä mitään. Sitten siitä tulee tubessa tuollaista amerikkalaista viihteellistettyä supersankariroskaa.
Tämä ei pidä paikkaansa.
Meillä on paljon tietoa suomalaisesta muinaisuskosta ja kulttuurista. Ei vähiten siksi että meillä on Kalevala. Lisäksi on eri alojen tutkimustietoa jne... Suomessakin jotkin ihmisten tuntevat edelleen vanhoja perinteitä. Lisäksi muihin suomalais-ugrilaisiin kulttuureihin liittyvä tieto kertoo suomen muinaisuudestakin. Muinaisuskon piirteitä noudatetaan edelleen perheissä eri tavoin, suomalaiset eivät vaan tunnista niitä sellaisiksi.
Se, että sinä et tiedä mistään mitään, ei todista etteikö ko. tieto olisi ja että toiset eivät tietäisi asioista.
Joo amerikkalainen kaverini juuri selitti minulle Kalevalasta ja olin ihan nolona, kun en itse muista muita kuin pääkohdat.