Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu
Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed
Kommentit (45235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä olen todennut ne todeksi käytännössä joka kerta kun olen julkisella joutunut lataamaan.
Itselläni taas ihan eri kokemuksia. Joskus ei ole laturi toiminut lainkaan, eikä latausteho ole ollut se mitä luvataan.
Tuota ei pitäisi tapahtua paitsi jos akku on liian kylmä. Teslat osaa lämmittää itse akkunsa sopivaksi kun laittaa naviin osoitteksi superchargerin. Ehkä muilla valmistajilla on tässä sitten vielä parantamisen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihmisille sähkövetkuttimen hankintahinta tuskin tulee olemaan lähelläkään realistista seuraavaan 10-20 vuoteen.
Joka viides suomalainen auton ostaja ostaa jo nyt sähköauton. Kymmenen vuoden päästä tuskin muunlaisia edes myydään enää. Norjassa myydään todennäköisesti viimeiset polttomoottoriautot jo vuonna 2022.
Tuskinpa on kymmenessä vuodessa saatu Suomeen riittävää latausinfraa, että kaikki autot voidaan sähköisiksi muuttaa. Ainakin alkaa tulla jo kiire rakentamisen suhteen.
Sehän on jo nyt täysin riittävä.
Ei ole suurella osalla mitään mahdollisuuksia latailla sähköautojaan. Mikä aika tavalla hidastaa niiden yleistymistä.
Suurella osalla? Käytännössä ulos jää muutama tuhat suurempien kaupunkien keskustassa asuvaa ihmistä.
Muutama tuhat? Hyvä vitsi. 20 - 30 vuotta menee, että kadunvarsissa seisovat autot voidaan ladata siinä kadunvarressa. Suuressa osalla kerrostalojakaan ei ole kuin muutama autopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä olen todennut ne todeksi käytännössä joka kerta kun olen julkisella joutunut lataamaan.
Itselläni taas ihan eri kokemuksia. Joskus ei ole laturi toiminut lainkaan, eikä latausteho ole ollut se mitä luvataan.
Tuota ei pitäisi tapahtua paitsi jos akku on liian kylmä. Teslat osaa lämmittää itse akkunsa sopivaksi kun laittaa naviin osoitteksi superchargerin. Ehkä muilla valmistajilla on tässä sitten vielä parantamisen varaa.
Ongelmia on ollut paljon. En ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Mietippä millainen akkuvarasto pitäisi huoltsikalla olla, jotta tuo kasettiakku-systeemi toimisi?. Jos huoltamolla käy vuorokauden aikana 1000 autoa vaihtamassa akkukasetin a' 500 kg, a' 4m2, a' 1 m3. Nämä pitäisi olla ladattuna. Kaikki huoltamot olisvat valtavan kokoisia halleja, joissa oltava pitkälle viety lataus/asennus/varastointi -automaatio. Eli investoinnit olisivat merkittävät. Ei moneenkaan paikkaan tuollaista voi ajatella. Sitten on riskit siinä nestejäähdytyksen liitännässä...
Varmaan parikymmentä akkua riittää koska ”uusia” tulisi todella nopeasti lataukseen. Kierto olisi aika nopeaa. Toki pitäisi säätää liikenteen, vuodenajan jne. mukaan. Jäähdytyshän olisi itse autossa, joten ei ongelmia siinäkään. Taidankin ryhtyä hakemaan patenttia itse kun muita ei kiinnosta.
Mahdotonta. Jos täytyisi palvella 1000 autoa /vrk esittämälläsi 20 akulla, se tietäisi akulle kiertonopeudeksi 50 krt/vrk. Onko mahdollista poistaa akku, viedä latausasemalle (välivarastoon), ladata täyteen, tuoda autoon latausasemalta, asentaa akku autoon. Kaikki 29 minuutissa. Miten pitkäikäinen on akku, jota n. 100 KW suurteholla ladataan? Niitähän olisi kierrossa, satunnaisesti, mutta vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa valtion tavoitteena on saada 50 000 vetykäyttöistä autoa kaduille ja teille vuoteen 2030 mennessä. Autoille rakennetaan tuhannen tankkauspaikan infrastruktuuri.
Kukakohan ne autot aikoo valmistaa? Aika rohkea tavoite kun tähän mennessä koko maailmassa ei ole edes 10000 vetyautoa liikenteessä ja kaksi kolmesta valmistajasta on ilmoittaneet lopettavansa vetyautojen valmistamisen.
Vetyrekkoja on tuotannossa, ja vetypakettiautoja. Ja junia. Ja busseja.
Mutta ne eivät ole henkilöautoja, ranskaksi "voiture" mitä tuossa tavoitteessa mainittiin.
Sillä ei ole merkitystä. Ensisijaisestihan vetyverkostoa rakennetaan ammattiliikenteen tarpeisiin, ja kun verkosto on kattava, tulee aivan varmasti myös vetyautojakin nykyisten vetypakettiautojen ja vetyrekkojen ja vetybussien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano EI patteriautolle kirjoitti:
Omasta puolesta totean, että pommijätkät ampu patteriautojen akkunvaihdon kalleuden koko kansan tietoisuuteen - Sanokoon #Vihreät mitä tahansa.
Unohtivat vain kertoa että auto oli kolaroitu lunastusauto jenkeistä joka oli uitettu Eurooppaan ja korjattu jonkun balttilaisen jobbarin toimesta niin heikosti että Tesla ei suostunut siihen enää koskemaankaan vaikka siinä periaatteessa olisi ollutkin akkutakuu.
Siihen oli vaihdettu 60 kWh akun tilalle 90 kWh:nen ja Teslan näkemys oli, että ensin vaihdetaan akku alkuperäisen kokoiseksi ja vasta sitten aletaan korjaamaan.
HS haastatteli auton omistajaa jokin aika sitten ja kävi ilmi, että auton vika korjattiin jossain pikkupajalla, mutta koska hän oli sanonut räjäyttävänsä auton, niin myös tehtiin. Sanojensa mittainen mies!
Sen "sanojen mittaísen miehen" sponssina tosin toimi muunmuassa hihhuli-Kärkkäinen, joten tuskin hän siinä mossauksessa senttiäkään takkiinsa otti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli Leafin akut niin kylmät, että ei suostunut lataamaan lainkaan. Oli pakko hinausautolla vielä se lämpimään talliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihmisille sähkövetkuttimen hankintahinta tuskin tulee olemaan lähelläkään realistista seuraavaan 10-20 vuoteen.
Joka viides suomalainen auton ostaja ostaa jo nyt sähköauton. Kymmenen vuoden päästä tuskin muunlaisia edes myydään enää. Norjassa myydään todennäköisesti viimeiset polttomoottoriautot jo vuonna 2022.
Tuskinpa on kymmenessä vuodessa saatu Suomeen riittävää latausinfraa, että kaikki autot voidaan sähköisiksi muuttaa. Ainakin alkaa tulla jo kiire rakentamisen suhteen.
Ei ole suurella osalla mitään mahdollisuuksia latailla sähköautojaan. Mikä aika tavalla hidastaa niiden yleistymistä.
Suurella osalla? Käytännössä ulos jää muutama tuhat suurempien kaupunkien keskustassa asuvaa ihmistä.
Muutama tuhat? Hyvä vitsi. 20 - 30 vuotta menee, että kadunvarsissa seisovat autot voidaan ladata siinä kadunvarressa. Suuressa osalla kerrostalojakaan ei ole kuin muutama autopaikka.
Ihan on normaalia, että 40 - 50 asunnon kerrostalossa on vain muutama parkkipaikka pihalla.
Julkisliikenne ei ole hyvää oikein missään.Sitä ei kehitetä.Kysyttäis ihmisiltä millasta liikenepalvelua tarvitsevat.Yks lappu joka lähetettäisi jonnekkin.Ei noin lätkätään kyydit mitkä ei palvele ketään,esim.täällä kaikki kolme julk.liik.yhteyttä lähti samaan aikaan juna ,bussi,bussitaksi.Jos joku noista olis lähtenyt puolikin tuntia aiemmin olisi kerennyt vaikka minne ok,seudulle töihin.Eihän se käynyt..Jos patteriautoon pakotetaan, sitä ei tule ikinä .Siinä jää kotiin oikeesti,elämäntilanne ehkä sallii ei oo pakkoa lähtee mihkään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sähköä menee parin sähkökiukaan verran kun vain lämmitetään akkuja latausta varten.
Ja siperiaan vedetään sähköt
Vierailija kirjoitti:
Mietippä millainen akkuvarasto pitäisi huoltsikalla olla, jotta tuo kasettiakku-systeemi toimisi?. Jos huoltamolla käy vuorokauden aikana 1000 autoa vaihtamassa akkukasetin a' 500 kg, a' 4m2, a' 1 m3. Nämä pitäisi olla ladattuna. Kaikki huoltamot olisvat valtavan kokoisia halleja, joissa oltava pitkälle viety lataus/asennus/varastointi -automaatio. Eli investoinnit olisivat merkittävät. Ei moneenkaan paikkaan tuollaista voi ajatella. Sitten on riskit siinä nestejäähdytyksen liitännässä...
Varmaan parikymmentä akkua riittää koska ”uusia” tulisi todella nopeasti lataukseen. Kierto olisi aika nopeaa. Toki pitäisi säätää liikenteen, vuodenajan jne. mukaan. Jäähdytyshän olisi itse autossa, joten ei ongelmia siinäkään. Taidankin ryhtyä hakemaan patenttia itse kun muita ei kiinnosta.
Mahdotonta. Jos täytyisi palvella 1000 autoa /vrk esittämälläsi 20 akulla, se tietäisi akulle kiertonopeudeksi 50 krt/vrk. Onko mahdollista poistaa akku, viedä latausasemalle (välivarastoon), ladata täyteen, tuoda autoon latausasemalta, asentaa akku autoon. Kaikki 29 minuutissa. Miten pitkäikäinen on akku, jota n. 100 KW suurteholla ladataan? Niitähän olisi kierrossa, satunnaisesti, mutta vähän väliä.
Ja vielä, yli 50KW suurteholataus vaatii välttämättä aina akun jäähdytyksen. Mitä tarkoitat jäähdytys "itse autossa"? Useimmissa sähköautoissa jäähdytetään moottoria sekä akustoa. Nestekierto toimii myös akuston lämmitykseen pakkasilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on normaalia, että 40 - 50 asunnon kerrostalossa on vain muutama parkkipaikka pihalla.
Sellaisia kerrostaloja on suuri osa, ainakin vanhemmista. Ei ole siis mitään parkkihallia talon alla, pihalla on 4 - 6 parkkipaikkaa ja yksi vieraspaikka.
Itse päätin teettää nyt etanolikonversion. Polttomoottori on sen jälkeenkin, mutta kuluu vähemmän kaukomailta tuotavaan öljyyn perustuvaa bensaa ja 85:sti polttoaine on sen jälkeen kotimaista etanolia.
Vierailija kirjoitti:
quote=Vierailija]
quote=Vierailija]
quote=Vierailija]
Ja vielä, yli 50KW suurteholataus vaatii välttämättä aina akun jäähdytyksen. Mitä tarkoitat jäähdytys "itse autossa"? Useimmissa sähköautoissa jäähdytetään moottoria sekä akustoa. Nestekierto toimii myös akuston lämmitykseen pakkasilla.
Kuten myytinmurtajissa sanottais: busted
Vai mitä sähköautosebbo sanoo, oltaisko kerrankin samaa mieltä?
Tesloissahan on ollut niin ohut maalipinta, että pohjamaalikerros paistelee. Joka paikasta pitää säästää, että saa maksimaalisen voiton ennen kuin kilpailijat menee ohi.
Mites sähköverkoille käy kun pari miljoonaa autoa tökätään seinään samaan aikaan?
Autoilijat ovat myös perinteisesti olleet maksajina tässä yhteiskunnassa, mistä revitään se kaikki raha, joka bensan myynnissä hävitään? Uusia veroja tulee taatusti ja sen jälkeen ei sähköautoilukaan ole enää "halpaa"
No ei lopu valmistus, ainakaan EU:n ulkopuolelle. Mieti vaikka Afrikanmaita tai mitä tahansa kehitysmaata. Ei siellä sähkö/kaasautoja latailla. Tämä uusien autojen valmistamis/myyntibuumi palvelee autotehtaita ja sen liitännäisiä. Ja puhutaan luonnonsuojelusta kun toimivat ja vähäpäästöiset autot romutetaan. Jos olisi halua, niin polttomoottoriautot voi kyllä muuttaa toimimaan muillakin polttoaineilla. Mutta ostakaa, ostakaa, uutta, uutta, pätee tässäkin. Ja mieluiten isokokoisia, näyttäviä autoja.
Tätä voisi perustella miksi e-auto-viheridealisteille ei kelpaa biopolttoaineet, kuten biokaasu? E-auton elinkaari sisältää aivan karmeita luonnon väkisinmakaamis-prosesseja, joku voi olla niin vihreätlasit päässä että voi väittää että e-auto on puhtain koska sähkö tulee aina vaan puhtaana erilaisista töpseleistä ja e-autosta ei tule ollenkaan pakokaasua niin se ei voi "saastuttaa" kuten perinteiset autot nyt tekee.
Tämä on väistämättä välivaihe, tuleeko esim. vety vai jokin sen seuraava aste voittamaan ladattavan e-auton jää nähtäväksi. Lataus on kömpelöä ja jo nyt ongelmallista, puhumattakaan että sähköverkkojen kapasiteetti alkaa oikeasti olla rajoilla, tulee liikaa ongelmia joita ei siirtoyhtiöt halua saneerata.
Sellainen polttoaine joka voidaan jalostaa esim. kiinteäksi sauvaksi joita tankataan autoon harvakseltaan tulee olemaan voittaja, vedyn jalostus on kiintoisaa seurata.
Mutta ne eivät ole henkilöautoja, ranskaksi "voiture" mitä tuossa tavoitteessa mainittiin.