Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko teillä lapsena sääntö, ettei kavereiden luona saanut syödä?

Vierailija
10.02.2021 |

Omat vanhempani tekivät pitkää päivää ja kerran kun olin kaverilla neljän aikaan ja heillä oli ruoka-aika, minullekin tarjottiin. Sitten kotona sain huudot. Jatkossa vatsa kurnien kieltäydyin ja se oli kyläpaikassa noloa. Kotona ei koskaan selitetty, miksi muualla ei saa syödä vaikka tarjotaan.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei tehty ruokaa sen enempää, mitä oma perhe yhdellä aterialla söi. Mikroaaltouunia ei vielä ollut, joten ruokien lämmittäminen ei ollut niin yksinkertaista

Vierailija
22/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kotona tarjottu koskaan kavereille. Kavereiden piti syömisen ajan odottaa mun huoneessa tai mieluiten ulkona.

Ap

Sairasta

Meillä ruokaa tehtiin aina tasan 4 annosta, ei siitä olis riittänyt.

Köyhien kakarat...

Saisit hävetä. Tuliko sinulle nyt hyvä mieli, kun pääsit ilkkumaan? Kasvatus on mennyt sinun kohdalla pieleen, sitä ei tainnut olla ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut, mun piti aina koulun jälkeen käydä kotona syömässä, ennen kuin sain nähdä kavereita. Eli en saanut suoraan koulusta mennä kavereille eikä kaverit saaneet tulla meille. Syytä en kyllä koskaan oikein saanut, kai se olisi ollut äidille noloa tms jos oma lapsi käy syömässä muiden perheiden ruuat?

Itse aion kyllä olla rennompi asian suhteen.

24/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samoilla pihoilla asuvien perheiden kanssa aika yhtäläiset säännöt, kun olin lapsi. Lämpimät ruoat jokainen söi kotonaan (paitsi, jos lapsi oli yökylässä) jotain mehua ja keksiä meillä annettiin mun kavereille ja saman tyyppiset oli muidenkin antimet. Leikittiin ensinnäkin niin paljon ulkona, eikä hengattu omassa eikä muidenkaan himassa sisätiloissa, kuin joskus rankkasateella. Ihan hyvä meininki oli.

Vierailija
25/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on erittäin vieraanvarainen ja tulipa meille kuka vaan ruokailuaikaan, vieras käskettiin aina pöytään.

Minäkin opin saman mallin ja lasten ollessa kouluiässä kavereita kävi paljon ja he, ketkä olivat ruokailuaikana söivät ja saivat syödä meillä. Kukaan ei kyllä kieltäytynyt.

Vierailija
26/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkään ei tehty ruokaa sen enempää, mitä oma perhe yhdellä aterialla söi. Mikroaaltouunia ei vielä ollut, joten ruokien lämmittäminen ei ollut niin yksinkertaista

Ruoka hellalle (kattilassa tai paistinpannulla) ja hella päälle. Valmista 5-10 minuutissa. Ei ole vaikeaa. Onnistuu vielä tänäkin päivänä. 

Vierailija
27/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ja odotettiin aina kaverin luona huoneessa ja toisin päin kaverit odotti aina huoneessa kun meillä syötiin. En tiedä mikä juttu mutta äitini on edelleenkin tiukkis että jos tulevat kylään ei lasten kavereita saisi olla silloin paikalla koska se on hänenn aikaa. Tavallaan ymmärrän mutta en jaksaisi itse niuhottaa. Mieluummin niin että näen millaisia lasten kaverit on ja kun ovat meillä niin kuulen mitä heille kuuluu ja miten menee. Että meille saisi aina tulla, niin pysyisin kartalla lasten elämistä ja kaverijutuista ja olisin vähän läsnä. Jututan aina kaikki kaveritkin kun tänne tulevat.

Ja kyllä tarjoan lapsen kavereille ihan mielellään. Olen kysynyt haluaako / saako lapsi syödä, monesti on sääntö että kotiin syömään ja sitten ei syödä kun korkeintaan jotain pientä tai toinen lähtee myös kotiinsa syömään.

Vierailija
28/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut, mun piti aina koulun jälkeen käydä kotona syömässä, ennen kuin sain nähdä kavereita. Eli en saanut suoraan koulusta mennä kavereille eikä kaverit saaneet tulla meille. Syytä en kyllä koskaan oikein saanut, kai se olisi ollut äidille noloa tms jos oma lapsi käy syömässä muiden perheiden ruuat?

Itse aion kyllä olla rennompi asian suhteen.

Ruokien kanssa odottaminen on hanurista. On helpompaa, kun tietää, milloin ruoka pitää olla valmis ja syöjät paikalla. Sait kuitenkin säännöllisesti ruokaa eikä sinun tarvinnut olla nälissään.

Vierailija
29/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti oli tarkka, ettei muilla syöty. Synttärit ja yökyläilyt oli erikseen sovittuja.

Äiti oli yksinhuoltaja 70-80 luvulla. Hän oli tarkkana siitä, ettei kukaan pääse sanomaan, että hänen muksujaan ruokitaan. Hän ruokkii, vaatettaa jne itse lapsensa, ilman yhdenkään ulkopuolista apua. Niinhän kyllä tekikin ja siitähän me kuullaan yhä.

Ihan oli kiinni silloisesta hänen maineestaan ja ylpeydestään. Oli jo tarpeeksi hirveetä olla yksinhuoltaja.

Vierailija
30/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kotona tarjottu koskaan kavereille. Kavereiden piti syömisen ajan odottaa mun huoneessa tai mieluiten ulkona.

Ap

Sairasta

Ei mullekkaan tarjottu koskaan ruokaa kavereilla. Odotin yleensä kaverin huoneessa. Joskus 9v kun olin niin nuori ja ymmärtämätön ollessani kaverilla jolle tuli kutsu syömään yläkertaan niin menin vähän ajan päästä sinne ruokailuhuoneeseen perässä istumaan sohvalle ja juttelemaan kaverilleni ja heidän perheelle. Heillä oli hyvin vaivaantunut ilme kunnes kaverini äiti sanoi minulle, että he haluavat syödä rauhassa ja voisinko mennä alakertaan odottamaan. Siitä tuli surullinen mieli ja tuli olo että nyt töppäsin pahasti.

Vierailija
31/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli taas niin päin, ettei vieraille kakaroille missään nimessä annettu syötävää. Siis jos meillä oli ruoka-aika, niin vierailulla olleet kersat katsoivat vierestä. 

Pullaa sai sit syödä ja keksejä, jos olivat päiväkahvien aikaan kylässä, mutta kunnon ruokaa ei tuhlattu vieraisiin kakaroihin.

Vierailija
32/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sairasta

Köyhien kakarat...

Saisit hävetä. Tuliko sinulle nyt hyvä mieli, kun pääsit ilkkumaan? Kasvatus on mennyt sinun kohdalla pieleen, sitä ei tainnut olla ollenkaan.

Hävetä sinun köyhää lapsuuttasi? Ok, boomer

Vierailija
33/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ihan järkyttävä vaiva siitä, että ruoka laitetaan mikron sijaan uuniin lämpiämään. Eikun....

Vierailija
34/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut varsinaista kieltoa, mutta ilmeisesti meillä kulmakunnan lapsilla oli kaikilla samanlaiset ohjeet, sillä viimeistään silloin, kun kaverin kotona alettiin valmistella ruokaa, kuului häipyä kotiin syömään. Eri asia oli, jos sattui olemaan päiväkahvin aikaan kaverin luona, niin silloin pyydettiin myös pöytään ja niin tehtiin meilläkin. Joskus kun oli kavereita, äiti saattoi yllättää meidät tuomalla meille jätskiannokset tai mehua ja keksejä. 

Vierailija
35/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sairasta

Ei mullekkaan tarjottu koskaan ruokaa kavereilla. Odotin yleensä kaverin huoneessa. Joskus 9v kun olin niin nuori ja ymmärtämätön ollessani kaverilla jolle tuli kutsu syömään yläkertaan niin menin vähän ajan päästä sinne ruokailuhuoneeseen perässä istumaan sohvalle ja juttelemaan kaverilleni ja heidän perheelle. Heillä oli hyvin vaivaantunut ilme kunnes kaverini äiti sanoi minulle, että he haluavat syödä rauhassa ja voisinko mennä alakertaan odottamaan. Siitä tuli surullinen mieli ja tuli olo että nyt töppäsin pahasti.

Maalla?

Vierailija
36/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sairasta

Kyllä mä olisin jo 9-vuotiaana osannut häipyä koko talosta ja lähtiessä vielä kertonut mitä mieltä olen heidän läskeistä kakaroistaan.

Vierailija
37/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sairasta

Köyhien kakarat...

En ollut tuon edellisen kommetin kirjoittaja. Miksi niin luulit? Sinun käytöstapojen puute tässä hävettää, kun itse et sitä osaa.

Vierailija
38/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kokenut tuota mitenkään köyhäilyksi, jos en saanut syödä kaverilla. Kotiinhan sitä piti mennä syömään, joten...

Millä logiikalla tuo olevinaan nuorisolainen taas vänkää.

Vierailija
39/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sairasta

Kyllä mä olisin jo 9-vuotiaana osannut häipyä koko talosta ja lähtiessä vielä kertonut mitä mieltä olen heidän läskeistä kakaroistaan.

Totta! Eikä kukaan edes epäile sun käytöstapojes alkeellisuutta.

ohis

Vierailija
40/121 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sairasta

Köyhien kakarat...

En ollut tuon edellisen kommetin kirjoittaja. Miksi niin luulit? Sinun käytöstapojen puute tässä hävettää, kun itse et sitä osaa.

Ok, boomer