Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhojen tanssit 80-luvulla, muistoja?

Vierailija
09.02.2021 |

En muista, että silloin olisi valittu "omaa paria"? Alettiin vain treenata tanssiharjoituksia liikuntatunneilla, niillä oppilailla joita paikalla oli. Ja jos joku ilmoitti, ettei aio tanssia niin sai katsella harjoituksia vai olikohan se niin, että sai käydä vaikka kävelylenkillä tms vapaavalintaista.

Tanssiasut olivat sekoitus 70-luvun tyyliin "vanhaa" eli aidosti vanhan näköistä tai vanhaa tai sitten kasarimuotia tai mitä vaan mielikuvitus keksi. Oli saluuna- ja flapper-tyttöjä ja pitkiä mekkoja ja mitä vaan. Kukaan ei käynyt meikattavana eikä tilannut mekkoa jostain ompelijalta saati ostanut jotain satojen eurojen juhlamekkoa. Kampaajalla saatettiin käydä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tanssin vanhat 1988. Kyllä mä ihan sovin yhden kaverin kanssa, että ollaan pari. Ei meillä kyllä mitään naamiaisasuja ollut, jonkun verran ihan vanhanajan pukuja, ja jonkin verran jotain ns. iltapukuja. Ei toki mitään ökyjuhla-asuja. Minäkin vuokrasin omani maikkarin pukuvuokraamosta.   

Vierailija
22/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat muistot kuin ap:lla. Me pukeuduttiin ns. mummoiksi ja isovanhempien vintiltä melkein jokainen etsi vaatteet. Itse halusin pukeutua länkkärivaatteisiin, vanhaa sekin. Meikit tehtiin itse ja kampaukseen ei satsattu lainkaan. 1983 olen kirjoittanut. Eikä meillä ollut mitään iltajuhlaa, vaan perjantain viimeinen tunti oli tanssia ja osallistua sai kuka halusi, jos oli pari niin oli mutta paljon tanssittiin tyttöpareina. Edes "vanhoista" ei kaikki aina osallistuneet. Iltasella sitten käytiin juhlimassa kolmosten kanssa, meidän paikkakunnalla oli sellainen leirikeskus, joka oli aina korvamerkitty sitä tapahtumaa varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että tuolloin koko juhla oli paljon leppoisammalla otteella toteutettu kuin nämä nykyiset. Itse sain puvun lainaksi teatterista ja hiukset ja meikki tehtiin itse. Nämä nykyiset ihan ylivarusteltua touhua suihkurusketuksineen yms. Omat lukiolaiset haluavat jättää väliin kun ei kiinnosta tuollainen touhu lainkaan. Ymmärrän heitä.

Tämä nuorisolle kaupiteltu jenkkityylin juhlittelu jo ihan konfirmaatiosta lähtien on ihan naurettavaa rahanmenoa! Täällä meillä päin 14 v. vanhoille ripille päässeille pidetään suuria puutarhajuhlia vuokrattuinen telttoineen, prinsessamekkoineen, kampaamökäynteineen yms., mikä tuntuu entisajan teinistä täysin älyttömältä. Ja noista vanhojen tansseista puhemattakaan... Kummallakaan "juhlapäivällä" ei ole kauaskantoista merkitystä nuoren elämässä, joten kummastuttaa. Markkinaihmiset ovat osanneet työnsä ;)

Vierailija
24/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että tuolloin koko juhla oli paljon leppoisammalla otteella toteutettu kuin nämä nykyiset. Itse sain puvun lainaksi teatterista ja hiukset ja meikki tehtiin itse. Nämä nykyiset ihan ylivarusteltua touhua suihkurusketuksineen yms. Omat lukiolaiset haluavat jättää väliin kun ei kiinnosta tuollainen touhu lainkaan. Ymmärrän heitä.

Tämä nuorisolle kaupiteltu jenkkityylin juhlittelu jo ihan konfirmaatiosta lähtien on ihan naurettavaa rahanmenoa! Täällä meillä päin 14 v. vanhoille ripille päässeille pidetään suuria puutarhajuhlia vuokrattuinen telttoineen, prinsessamekkoineen, kampaamökäynteineen yms., mikä tuntuu entisajan teinistä täysin älyttömältä. Ja noista vanhojen tansseista puhemattakaan... Kummallakaan "juhlapäivällä" ei ole kauaskantoista merkitystä nuoren elämässä, joten kummastuttaa. Markkinaihmiset ovat osanneet työnsä ;)

*puhumattakaan

Vierailija
25/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Rippijuhlat, vanhojen tanssit, uudenvuoden raketit... Ei ole ihmisillä rahapulaa, ei.

Vierailija
26/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tanssin vanhat 1988. Kyllä mä ihan sovin yhden kaverin kanssa, että ollaan pari. Ei meillä kyllä mitään naamiaisasuja ollut, jonkun verran ihan vanhanajan pukuja, ja jonkin verran jotain ns. iltapukuja. Ei toki mitään ökyjuhla-asuja. Minäkin vuokrasin omani maikkarin pukuvuokraamosta.   

No en nyt mitään naamiaisasuja tarkoittanut vaan sitä, että silloin tavallaan esitettiin vanhaa tai ainakin vanhaa tyyliä, kun pukeuduttiin mummonaikaisiin asuihin, eikä tarkoituskaan ollut välttämättä olla mahdollisimman tyylikäs. Nykyisinhän se on ihan puhtaasti iltapuku/juhlapukujuhla, johon kaikki laitetaan viimeisen päälle kuin johonkin presidentin itsenäisyyspäiväjuhliin.

Vierailija
27/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat muistot kuin ap:lla. Me pukeuduttiin ns. mummoiksi ja isovanhempien vintiltä melkein jokainen etsi vaatteet. Itse halusin pukeutua länkkärivaatteisiin, vanhaa sekin. Meikit tehtiin itse ja kampaukseen ei satsattu lainkaan. 1983 olen kirjoittanut. Eikä meillä ollut mitään iltajuhlaa, vaan perjantain viimeinen tunti oli tanssia ja osallistua sai kuka halusi, jos oli pari niin oli mutta paljon tanssittiin tyttöpareina. Edes "vanhoista" ei kaikki aina osallistuneet. Iltasella sitten käytiin juhlimassa kolmosten kanssa, meidän paikkakunnalla oli sellainen leirikeskus, joka oli aina korvamerkitty sitä tapahtumaa varten. 

Me taas tanssimme koulun liikuntasalissa torstai-iltana vanhemmillemme ym. ja perjantaina päivällä sitten muille lukiolaisille ja yläastelaisille, sekä pienempiin porukoihin jakaantuneena kävimme esiintymässä viereisessä päiväkodissa ja vanhainkodissa. Illalla sitten käytiin syömässä ja oli omat (ryyppy)bileet.

Vierailija
28/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä edes mihinkään konfirmaatioon asti odotella vaan samaa sarjaahan ovat nykyisin kaverisynttäritkin jo päiväkoti-ikäisestä alkaen!

Vierailija
29/29 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus oli olla nimenomaan vanha eli jotain vanhaa vaatetta päällä. Jos ei ollut, sitten ei ollut. Liikuntatunneilla harjoiteltiin joku yksi tai kaksi tanssia, jotka vedettiin sitten koulun liikuntasalissa. Kustannukset nollan markan luokkaa, kellään ei mitään kampauksia eikä meikkejä ym. Kenenkään ei tarvinnut rahanpuutteen takia jäädä pois. Eikä sitä juuri kukaan katsomaan edes tullut.

Pikkukaupunki läntisessä Suomessa 1986.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi