Rakennus joka aiheuttaa inhon/kauhun/pelon tunteita?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Stora Enson pääkonttori Katajanopalla - kaamea noppa Uspenskin katedraalin edessä pilaa upean kulttuurimaiseman. Mitähän päättäjien mielissä on liikkunut kun tuon hyväksyivät - ilmeisesti ei yhtään mitään.
Alvar Aallon suunnittelema, joten ei sitä varmaan ole edes kyseenalaistettu. Mutta maisemanhan se pilaa aivan täysin eikä sovi ympäristöönsä ollenkaan.
Yksi rakennus etelä-Euroopassa. On tavallinen yksityisomisyeinen talo, mutta kaksi ihmistä on kuollut sinne. Kun olin siellä miesystävän kanssa yötä oli ukkonen. Samalla kun jyrisi ja salamoi kuulin kun vieressä kävelee joku. Miesystävä näki jonkun seisovan oviaukossa. Ainoa looginen selitys on makkarissa nukkunut kaveri joka olisi noussut jostain syystä ylös, mutta olisi luullut kuuluvan muutakin ääntä kun oltiin hereilläkin molemmat. Samassa rakennuksessa on pudonnut taulu seinältä jääden nököttämään pystyyn ja molemmat ikkunat räsähtäneet samanaikaisesti rikki.
Kauppakeskus Tripla. Pitkät, maanalaiset ikkunattomat kauppakäytävät saa mut ahdistuksen partaalle. Mulla on huono suuntavaisto, ja ajatus jostain katastrofitilanteesta siellä on painajaismainen, kun on pelko etten löydä ulos sieltä.
Venäjän (Neuvostoliiton) puolustusministeriön päärakennus joen rannalla Moskovan keskustassa. Itse rakennus on toki komea, mutta ahdistava sen takia, mitä se edustaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4j%C3%A4n_federaation_puolustusmi…
Kaikki autiotalot. En ymmärrä miten jotkut voi kuleksia sisällä niissä ja kuvata niitä.. hrrrr
Eduskuntatalo. Ylivoimaisesti pelottavin rakennus istuntokaudella.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että myös huonekalut, esineet varastoi energiaa. Jonkun pois menneen energian voi tuntea esim. korusta, kellosta. Tai kadonneen ihmisen etsinnöissä voi jokin hänelle kuuluva esine auttaa..
Tarkoitatko niinkuin jäännösenergiaa...?
Preiviikin kartano Porissa on puistattava ja kätkee sisäänsä surullisia tarinoita. Hyh.
Kotkan kaupungintalo. Erittäin luotaantyöntävä rakennus jota ei harmaassa Suomessa pelasta edes ikkunoissa olevat kyntteliköt.
Melkein kaikki syrjäiset teollisuus- ja tehdasalueet. Rapistunut ja ruosteinen aita kruunaa ahdistavuuden. Kierrätyskeskuksissa on myös jotenkin tukahduttavat vibat, voi johtua pölystä ja sisäilmaongemista.
Mutta kaikkein ahdistavan paikka jossa olen vieraillut on Raisiossa eräs psyykkisesti sairaille tarkoitettu avustetun asumisen yksikkö. Keskellä ei mitään. Suurin osa asukkaista lähinnä odottaa kuolemaa kovissa lääkityksissä. Mukavia ihmisiä, mutta ihan hirveän ahdistava tunnelma.
Dragsvik. Siellä tuntee, miten sisällissodan kauhut ovat imeytyneet tiilirakennusten seiniin.
Juséliuksen mausoleumi Porissa. 11-vuotiaalle tytölle rakennettu pyhättö, jonka freskossa Tuonelan joella esiintyy paljasrintainen esimurrosikäinen tyttö, jonka malli hukuttautui kuvan aiheuttaman häpeän (ja oletettavasti ahdistelun) tähden Kokemäenjokeen. Kaiken lisäksi Gallen-Kallela maalasi freskot sen jälkeen, kun hänen oma tyttärensä oli kuollut 4-vuotiaana. Hirveä paikka, josta porilaiset ovat ylpeitä.
Jonkinlainen sähkökeskus lenkkipolkuni varrella. Ihan oikeasti, se oranssinsävyisesti valaistu aidattu paikka on tosi ahdistava iltahämärällä!
Vierailija kirjoitti:
Kotkan kaupungintalo. Erittäin luotaantyöntävä rakennus jota ei harmaassa Suomessa pelasta edes ikkunoissa olevat kyntteliköt.
Aika monessa pikkukunnassa olevat kunnantalon myös. Tiili tai kivihökkeleitä. Rakennettu joskus 70 luvulla. Home haisee pihalle asti
Ei varsinaisesti rakennus, mutta tuulivoimala. Aivan kamalan puistattavia.
Eräs vanha koulu. Saman tien varrella kaksi muutakin koulua. Rakennettu ehkä sotien jälkeen kaikki samalla kaavalla. Yksi yksityisomistuksessa ja kaksi kyläyhdistyksen tms. omistuksessa. Olen käynyt kaikissa rakennuksissa sisällä ja jostain syystä tämä yksi aiheuttaa minussa reaktion etten haluaisi olla siellä. Muut kyllä avoimella paikalla ja tämä metsän keskellä mutten usko että siitä johtuu
Milavida eli Näsilinna Tampereella. Rakennushan on kaunis kuin koru ja sijainti uljas, mutta jotenkin synkkä historia on syöpynyt seiniin ja pihaan.
Litenyi-kadun korkea talo Pietarissa, silloisessa Leningradissa. Kellaristakin näkyy Siperia. Olen muuten käynyt ko. talossa.
Vanha yläasteeni. Muistot nousee pintaan ja vieläkin puistattaa, kun kuljen ohi.
Ei rakennus mutta eräs metsäaukea. Kumma paikka jossa ei kasva kuin muutama puu. Ihan normaalin näköinen aukea muuten mutta jostain syystä karvat nousee pystyyn siellä. Päivällä kävellyt ohi kun marjaan mennyt. Yöllä en menis. Oon ihan varma että siellä on öisin jotku aavebileet