Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua aikuista lasta enää tänne asumaan..

Vierailija
07.02.2021 |

Tyttäreni on 22v, asunut omassa kodissaan lukion jälkeen eli melkein 3 vuotta. Hiljattain hän muutti opintojen perässä toiselle paikkakunnalle..

Nyt hänellä on tulossa työharjoittelujaksoja, jotka hän haluaisi suorittaa täällä vanhalla kotipaikkakunnalla. Ja ajatuksena tulla siis asumaan "kotiin" niiden ajaksi.

En oikeastaan edes tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu minusta vaikealta. Hän on käynyt yksittäisiä viikonloppuja täällä, ja asunut meillä, mikä on ok ja kivaakin, mutta silti tuntuu aina ihan kivalta kun lähtee takaisin. Koti on taas oma... ajatus useammasta parin kuukauden pätkästä tuntuu nyt kyllä siltä, että en jaksaisi. Mies on samoilla linjoilla tässä kanssani, meillä on vihdoinkin talo ns omassa käytössä, kun nuorinkin muutti hiljattain pois ja nyt taas pitäisi sopeutua siihen, että täällä asuukin taas yksi nuori aikuinen.

Meillä on tyttären kanssa ihan hyvät välit noin muuten, mutta aika erilainen temperamentti. Hän on puhelias, seurallinen, koko ajan touhuamassa. Itse taas rauhallinen, viihdyn hiljaisuudessa, en jaksa koko ajan rupatella.

Saa kivittää.

Kommentit (775)

Vierailija
601/775 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen perhe toimii omalla tavallaan. Tämä palsta on kamalan negatiivinen, jos joku toimii eri tavalla kuin Minä, Minä itse. Inhoan kaikenlaista jeesustelua ja oman itsensä korottamista ja samalla toisten alentamista. Tärkeintä on rakastava suhde aikuisiin lapsiin, asuvat he sitten kotona tai jossain muualla.

Niinku tää on keskustelupalsta, jossa ihmiset kertoo erilaisia mielipiteitään. En näe täällä itsensä korostamista, vaan ihmiset kertoo miten suhtautuvat aikuisen lapsen asumiseen. Pitäisikö kaikkien olla aina aloittajan kanssa samaa mieltä, että olisi ok??

No tässä keskustelussa suurimmalta osin haukutaan aloittaja. Jonkin verran asiallisesti ei olla yhtään samaa mieltä. Jonkin verran viesteissä ymmärretään ahdistus, mutta ollaan sitä lapsi silti kannattaa ottaa asumaan. Ja sitten muutama sellainen joka on sitä mieltä, ettei kannata lasta ottaa asumaan.

Ne haukkumaviestit on lähinnä sellaisia jotka kannattaisi jättää pois ja aiheuttaa tuota negatiivisyyttä täällä palstalla. Täällä ollessa tuntuu, ettei suurin osa ihmisistä osaa mitenkään ottaa huomioon eriäviä mielipiteitä. Useimmista aloituksista täällä näkee kuitenkin monta eri puolta, vaikka olisikin vahvasti jotain mieltä.

Vierailija
602/775 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

muissa maissa lapset muuttaa kotiin jos ei duunia, tapahtuu jotain vakavaa. Suomessa valtio maksaa. outoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/775 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muissa maissa lapset muuttaa kotiin jos ei duunia, tapahtuu jotain vakavaa. Suomessa valtio maksaa. outoa.

siis normaalia jopa 30-vuotiaaksi asti

Vierailija
604/775 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin kyllä. Nimenomaan noin määräajaksi. Ilman tietoa muuttopäivästä en. Ainakaan minun lapsista ei olisi vaivaa, tuskin niitä paljon näkisi. Menisivät omia menojaan.

En minäkään ajattele niinkään, että olisi vaivaa, vaan silti tuntuu vaikealta, että pitäisi taas yksi ylimääräinen ihminen huomioida arjessa. Ap

Siis oma lapsi?? Yksi ylimääräinen.. minä haluaisin ehdottomasti ainakin tietää jos en olisi toivottu. Omat lapsethan on samaa porukkaa.. ei mitään vieraita. Tuli paha mieli tästä 😏

Vierailija
605/775 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä.. en ymmärrä ,en alkuunkaan. Nuori aikuinen kyseessä, ei mikään kolmekymppinen ja ihan oikealla asialla, jos työharjoitteluun tulossa. Jos tämä olisi käytäntö jatkuvasti niin tilanne olisi toki toinen.

Vierailija
606/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen perhe toimii omalla tavallaan. Tämä palsta on kamalan negatiivinen, jos joku toimii eri tavalla kuin Minä, Minä itse. Inhoan kaikenlaista jeesustelua ja oman itsensä korottamista ja samalla toisten alentamista. Tärkeintä on rakastava suhde aikuisiin lapsiin, asuvat he sitten kotona tai jossain muualla.

Niinku tää on keskustelupalsta, jossa ihmiset kertoo erilaisia mielipiteitään. En näe täällä itsensä korostamista, vaan ihmiset kertoo miten suhtautuvat aikuisen lapsen asumiseen. Pitäisikö kaikkien olla aina aloittajan kanssa samaa mieltä, että olisi ok??

Olen kasvanut narsisti perheessä ja tutkani taitaa olla herkkä. Kyllä monesti sääliksi käy aloittajaa.

Vierailija
607/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman mielipiteensä voi sanoa asiallisestikin, ilman että korottaa itsensä toisen yläpuolelle ja haukkuu toista. Suurin osa näiden vastakkaisten mielipiteiden kirjoittajista on nimenomaan toiminut noin. Ap:ta on mollattu ties miksi sydämettömäksi hirviöäidiksi, jonka ei olisi koskaan pitänyt lisääntyä.

Ihan oikeastiko pidätte itseänne hyvinä vanhempina, kun käyttäydytte tuolla tavalla? Mielipiteitä tähän maailmaan mahtuu, ja ap:lla on täysi oikeus olla eri mieltä kuin sinä ja päätyä erilaisiin ratkaisuihin. Se ei oikeuta tuomitsemaan häntä täällä. Asioista voi keskustella, mutta täällä on lähinnä vain tuomittu ja haukuttu aloittajaa.

Vierailija
608/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin kyllä. Nimenomaan noin määräajaksi. Ilman tietoa muuttopäivästä en. Ainakaan minun lapsista ei olisi vaivaa, tuskin niitä paljon näkisi. Menisivät omia menojaan.

En minäkään ajattele niinkään, että olisi vaivaa, vaan silti tuntuu vaikealta, että pitäisi taas yksi ylimääräinen ihminen huomioida arjessa. Ap

Siis oma lapsi?? Yksi ylimääräinen.. minä haluaisin ehdottomasti ainakin tietää jos en olisi toivottu. Omat lapsethan on samaa porukkaa.. ei mitään vieraita. Tuli paha mieli tästä 😏

Sinä taidat itse olla tällainen parikymppinen joka haluaa mennä vapaasti täysihoitoon vanhempien luo jatkossakin?

Vierailija
609/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kiellät tulemasta, ne kivat välit on ohi. Lopullisesti.

Onko vanhemmalla sitten oikeus koska tahansa mennä aikuisen lapsensa kotiin asumaan?

Tämä on hyvä. Jos et ota kotiisi varmaan välit viilenee. Ota vuokra-asia puheeksi , varmaan lapsi kuvittelee asuvansa ja syövänsä ilmaiseksi , tulee täysihoitoon. Joskus nämä lapset löytyy täysihoidosta vielä seitsenkymppisinä. Koti on sinun , sinä määräät siellä.

Vierailija
610/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa muuttaa pienempää asuntoon, niin jatkossa ei vieraita tuppaudu.

Vierailija
611/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta harjoitteluaikana kotona asuminen on ihan hyvä ja hieno juttu.

Eri asia jos olisi päihteitä ja huumeita käyttävä rahaa jatkuvasti kärttävä jatkuvia ongelmia ja surua aiheuttava perillinen. Sellaista kohtaloa en ikinä haluaisi yhdellekään vanhemmalle.

Omat lapset asuivat välillä kotona ja lyhentelivät opintolainojaan. Itse kehotin laittamaan palkan lainanlyhennyksiin. Meillä hyvät välit, kyllä lasta pitää auttaa miten vain pystyy. Minä yksinhuoltaja mutta ruokaa ja huone löytyy omille lapsille aina.

Vierailija
612/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on kun lapset itsenäistyy ja monet joutuvat muuttamaan jo siinä vaiheessa kun pääsevät opiskelemaan eri paikkakunnalle.

Poika muutti n 22 v. Kävi intin ja aloitti pian yliopisto opiskelut. Olisi saanut asua kotona ja iso itku pääsi minulla kun sanoi että muuttaa n 20 km:n päähän Hgissä.

Vierailija
613/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sympatiat ap:lle. Ehkä moni hänet tuomitseva on vielä 0-13-vuotiaan äiti?

Jos tilanne olisi sama, ajattelisin samoin kuin ap. Rakastan kotoa pois muuttaneita lapsiani hulluna. Soittelemme usein. Samalla paikkakunnalla asuvaa tapaan melkein joka viikko, kaukana asuvaa paljon harvemmin, mutta kumpaakin ikävöin joka päivä. Meillä on läheiset, lämpimät välit. Tuen heitä aina tarvittaessa. 

Silti, jos toinen näistä 20+ nuorista ilmoittaisi, että tarvitsisi viikoiksi tai kuukausiksi majapaikan lapsuudenkodistaan, en ilahtuisi. Tästä on tullut "minun kotini", jossa voin työpäivän päälle heittäytyä sohvalle lukemaan kirjaa tai katsomaan Netflixiä ja ruokkia itseäni vaikka pelkillä hedelmillä loppuillan. Voin kuunnella mielimusiikkiani nupit kaakossa,  saunoa keskellä päivää tai keskellä yötä, kutsua omia ystäviä kylään, koska haluan (ei nyt korona-aikana mutta muuten), kasvattaa keittiön työtasoilla tomaatin taimia, jumpata olohuoneessa ja nukkua viikonloppuisin rauhassa ilman heräämistä siihen, että joku tulee kotiin keskellä yötä - tai jos herään itse sunnuntaina jo kuudelta, voin kolistella keittiössä ihan rauhassa, ei tarvitse ajatella muiden unta.

Tietysti lapseni olisi tervetullut asumaan luokseni. Mutta en ilahtuisi. Moni asia pitäisi keskustella huolella, jottemme hermostuisi toisiimme turhaan.

Hyvin muistan, miten tukalaa oli vähän päälle 20-vuotiaana olla paria päivää pidempään omilla vanhemmilla tai anoppilassa. Vaikka rakkaita olivat, niin onhan se hankalaa itse jo aikuisena "pyöriä toisten nurkissa".

Lapset 22v ja 25v. Ottaisin luokseni asumaan tarvittaessa. Varsinkin tukeakseni opiskelussa.

Kyllähän se elämää muuttaisi eikä olisi aina niin mukavaa mutta silti. Ihan varmasti tämä toisi myös hyviä hetkiä ja asioita elämään.

t. yksi täällä triggeröityneistä

Vierailija
614/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin mielläni asumaan luokseni jos tarvitsevat asuinpaikkaa väliaikaisesti tai ovat tiukassa paikassa. Kuitenkin aikuiset lapset asuisivat luonani aikuisina, ei lapsina. Eli kaupassakäynnit, siivoukset, ruuanlaitto yms jaetaan aikuisten kesken, kaikilla omat rauha ja omat menit. Niihin äiti-lapsi rooleihin en palaisi jotka oli kun kotona asuivat ja ruoka-pyykki- ja kodinhuolto olivat pääasiassa vastuullani vaikka osallistuivatkin.

Vierailija
615/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhemmuus ole asia josta valitaan vaan ne puolet,mistä itse sattuu eniten nauttimaan.Se on koko elämän jatkuva ymmärtämys ja tukeminen.Nuori hakee vielä omaa paikkaansa ja tässä on hyvä syy ,jos harjoittelupaikka on vanhempien kodin lähellä.Varmaan voitte sopia tyttären kanssa kotitöistä ym,niin saa asiat hyvin rullaamaan.Joskus vuosien päästä,hän lämmöllä muistaa,kun sai vielä olla hetken lapsuudenkodissa opiskelujen jälkeen.Itse olen kasvanut mummulassa,jonne oli aina kaikki tervetulleita lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa.Elämän potkimat lapset kuten myös eronneet lapsenlapset tai työttömäksi joutuneet .Voi sitä huolehtimisen ja rakkauden täyttämää mummulaa.Kaikista meistä kasvanut lämpimiä,empaattisia ja muista huolehtivia ja välittäviä ihmisiä.Älä anna äiti hyvä,oman mukavuudenhalun mennä sen edelle,ettet ota vastaan aikuista lastasi.Ojenna lämmin käsi ja avaa kotisi ovet tarvitsevalle,hyvyys poikii aina hyvää!

Vierailija
617/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11777057?utm_source=facebook&utm_campaign=yleu…

En enää ihmettele tätä uutista.

Vierailija
618/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut narsisti perheessä ja tutkani taitaa olla herkkä. Kyllä monesti sääliksi käy aloittajaa.

Olet niitä, jotka näkevät narsisteja kaikkialla? Jos ihminen on eri mieltä kuin sinä, hän on naristi.

Onnea valitsemallasi tiellä!

Vierailija
619/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on jämpti niin, että penikoiden elatusvelvollisuus päättyy lukion jälkeen. Sitten on aika pärjäätä omillansa ja elää itsenäisesti.

Kahveelle voin välistä kutsua, mutta se riittää. Lapsuus loppui omieni kohdalla kun opintoihin lähtivät.

Vierailija
620/775 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut nauttia pian vuoden omasta rauhasta Koronaan vedoten. Suosittelen! Sanon lasten perheille jos suunnittelevat kyläilyä, että on ollut vähän nuhaa etten nyt uskalla tavata ketään. Säilyy rauha, siisteys ja omat aikataulut. En oikeastaan kaipaa lapsia, heidän lapsiaan ja puolisoltaan. Minulla on omat ystävät, he riittää.