En halua aikuista lasta enää tänne asumaan..
Tyttäreni on 22v, asunut omassa kodissaan lukion jälkeen eli melkein 3 vuotta. Hiljattain hän muutti opintojen perässä toiselle paikkakunnalle..
Nyt hänellä on tulossa työharjoittelujaksoja, jotka hän haluaisi suorittaa täällä vanhalla kotipaikkakunnalla. Ja ajatuksena tulla siis asumaan "kotiin" niiden ajaksi.
En oikeastaan edes tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu minusta vaikealta. Hän on käynyt yksittäisiä viikonloppuja täällä, ja asunut meillä, mikä on ok ja kivaakin, mutta silti tuntuu aina ihan kivalta kun lähtee takaisin. Koti on taas oma... ajatus useammasta parin kuukauden pätkästä tuntuu nyt kyllä siltä, että en jaksaisi. Mies on samoilla linjoilla tässä kanssani, meillä on vihdoinkin talo ns omassa käytössä, kun nuorinkin muutti hiljattain pois ja nyt taas pitäisi sopeutua siihen, että täällä asuukin taas yksi nuori aikuinen.
Meillä on tyttären kanssa ihan hyvät välit noin muuten, mutta aika erilainen temperamentti. Hän on puhelias, seurallinen, koko ajan touhuamassa. Itse taas rauhallinen, viihdyn hiljaisuudessa, en jaksa koko ajan rupatella.
Saa kivittää.
Kommentit (775)
Vierailija kirjoitti:
Ap. Järki käteen nyt. Ymmärrä, että aikuinen lapsesi ei halua asumaan luoksesi! Ymmärrätkö, hänellä on määräaikainen harjoittelujakso samalla paikkakunnalla. On vain järkevää majailla oman vanhemman luona tuo aika. Ei yhtän pitempään.
Minkälainen vanhempi ei halua lapselleen parasta? Eli tässä tarjoa mahdollisuutta asua luonaan. Tietenkin sovitaan kuka tekee mitä ja omat jäljet on korjattava, minimissään.
Lähti toisiaan tosi hyvä aloitus sivuraiteelle. Uskonkin, että aloitus on provo. Kukaan jolla on raiteillaan oleva parikymppinen, ei kirjoita moiseen tyyliin, jokainen järjissään oleva vanhempi kannustaa lastaan ja auttaa menemään eteenpäin. On päinvastoin onnellinen kun saa tukea ja auttaa, omaa lastaan.
Voisiko tämä oikeasti olla provo?
Se olisi kyllä helpotus. Ja selittäisi ap:n katoamisen ketjusta. Myös perustelut ontuvat. Tytär on seurallinen ja touhuava. Jokainen järjissään oleva vanhempi pitää näitä hyvinä piirteinä.
Jos ei ole provo, niin ap painui maan alle suremaan, kun ei saanut osakseen pelkkää päänsilitystä ja myötätuntoa?
Tähän olisi kyllä ihanaa saada selvyyys. Tämä on ahdistanut aikalailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Järki käteen nyt. Ymmärrä, että aikuinen lapsesi ei halua asumaan luoksesi! Ymmärrätkö, hänellä on määräaikainen harjoittelujakso samalla paikkakunnalla. On vain järkevää majailla oman vanhemman luona tuo aika. Ei yhtän pitempään.
Minkälainen vanhempi ei halua lapselleen parasta? Eli tässä tarjoa mahdollisuutta asua luonaan. Tietenkin sovitaan kuka tekee mitä ja omat jäljet on korjattava, minimissään.
Lähti toisiaan tosi hyvä aloitus sivuraiteelle. Uskonkin, että aloitus on provo. Kukaan jolla on raiteillaan oleva parikymppinen, ei kirjoita moiseen tyyliin, jokainen järjissään oleva vanhempi kannustaa lastaan ja auttaa menemään eteenpäin. On päinvastoin onnellinen kun saa tukea ja auttaa, omaa lastaan.
Ehkä hän ei ole järjissään. Oma narsistinen äiti on ainakin tuollainen, ei halua että käyn tai majoitun.
Jäin miettimään, miksi tämä ap alkoi ahdistaa minua.
Tytär vaikuttaa kunnolliselta ja äiti on noin nihkeä.
Oma äitini oli tunteeton, eikä häneltä koskaan saanut tukea tai apua.
Mutta sitten tajusin, että ap muistuttaa ex-miestäni. Ex on kyllä "hyvä isä" ja huomioi lapsiaan (nyt jo aikuisia) silloin kun se itselle sopii. Oma napa on kuitenkin se tärkein. Hänestä voisin uskoa jotain noin pöljää. Joo joo, mukavia nuoria ootte mutta en nyt vaan jaksa auttaa, kun pitää mennä hiihtämäänkin ja tarviin omaa tilaa. Nähdään sitten kun tarviin seuraa tai on isänpäivä.
Olen seurannut sivusta lasteni mielipahaa ja tunnen siksi myötätuntoa tuota apn tytärtä kohtaan.
Voi että! Olen juuri kuunnellut parin ystäväni huolia parikymppisten lastensa kanssa. Äidit ovat sydän sykkyrällään.
Yleisesti ottaen nuorilla on paljon mielenterveyden ongelmia, työttömyyttä, opintojen keskeytystä, stressiä ja päihteidenkäyttöä.
Ap:n ongelma on touhuava ja rupatteleva lapsi.
Totta kai ottaisin asumaan. Kuka se ei omaa lasta auttaisi.
Vanhemmuus on ikuista.
Eli mietin miten ajattelet?
Mielestäni aikuisen lapsen tulee kustantaa vanhempiensa kulut niinkuin vanhempansa ovat aikoinaan hänelle tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Monesti se aikuinen lapsi tantuu takaisin lapseksi. Ei se ole kahden aikuisen koti.
N52
Tyttäreni muutti kotoa pois 7v sitten. Nyt hän on reilun vuoden verran töiden puolesta ollut noin 3-5pv viikossa taas kotona. Meillä on iso talo, ei siinä mitään. Mutta tyttäreni jättää kaiken minun siivottavakseni. Aina on kaikki hänen käyttämänsä kupit ja kannut ja pannut, smoothiekoneet keittiössä odottamassa että äiti siivoaa. Petit petaamatta. Puhumattakaan siitä että imuroitaisiin tai muuten siivottaisiin sitä ”omaa huonetta” missä sillä hetkellä majaillaan. Kyllä se äiti hoitaa. Jos huomautan asioista, niskoja nakellaan ja kiukutellaan. Vastaus pyyntöön siivota on aina Hmph! Ikinä ei sanota että anteeksi, unohdin, tiskaan/korjaan nyt. Suututaan vaan.
Olen aivan loppu ja puran kaiken tästä tilanteesta tulevan aggressioni aviomieheeni ja kotona asuviin lapsiin. Kenellekään heistä tämä tilanne ei ole ongelma, on kiva kun isosisko on taas kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa kuinka kauan se laulava pappa on joutunut sitä Lottaa majoittamaan vintillään. Melkein vuoden jo!
Minun käy niin herttaista pappaa sääliksi. Varmaan hän jo kaipaisi omaa rauhaa. Voisihan Lotta käydä kahvilla ja juttelemassa välillä vaikka asuisi omassa asunnossa. Mutta kun säästää vuokrarahat kun asuu papan vintillä.
Lotta on papan omaishoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa kuinka kauan se laulava pappa on joutunut sitä Lottaa majoittamaan vintillään. Melkein vuoden jo!
Minun käy niin herttaista pappaa sääliksi. Varmaan hän jo kaipaisi omaa rauhaa. Voisihan Lotta käydä kahvilla ja juttelemassa välillä vaikka asuisi omassa asunnossa. Mutta kun säästää vuokrarahat kun asuu papan vintillä.Lotta on papan omaishoitaja.
Tuossa iässä alkaa kaikki ystävät olla jo mullan alla. Pappa on varmasti ikionnellinen kun joku hänelle pitää seuraa ja se on pääasia.
Ymmärrän hirmuisen hyvin. Kolme aikuista talossa on liikaa. Kaiken lisäksi, tuo oli juuri se ikä, kun tiesin ja osasin kaiken... ja olin itse ihan älyttömän ärsyttävä näsäviisas. Itseäni en kestäisi tuon ikäisenä hetkeä kauempaa. Ja äitiäni nyt jälkeen päin ajattelen suurella lämmöllä, että jaksoi näsäviisaan nousukkaan juttelut.
Mä en ymmärrä. Olen kaksiossa asuva nuori nainen. Asun eri paikkakunnalla kuin vanhempani. Olen asunut aikuisena putkiremontin ajan vanhempieni luona ja he olivat vain iloisia, kun saatiin kerrankin viettää paljon aikaa yhdessä. Vastaavasti jos heillä tulisi tarve olla jonkin aikaa mun asuinpaikkakunnallani, majoittaisin heidät ihan mielelläni. Eikä meillä ole edes mitenkään erityisen läheiset välit.
Maksaisin maltaita jos oma rakas lapseni tulisi takaisin.
Kuulostaa hieman rakkaudettomalta.
Päälle parikymppiset eivät ole vielä täysin valmiita aikuisia, aivotkin kehittyvät edelleen. Usein nuoret aikuiset tarvitsevat vielä vanhempiaan. Ovat niin isoja etteivät voi olettaa saavansa rahallista tukea, mutta henkistä kyllä. Teidän vanhempien koti on lapsesi lapsuuden koti, eli hyvin tärkeä, ikuisesti muistoissa. Mielestäni lapsellakin on joitain oikeuksia menneisyytensä kotiin ja vanhemmilla velvollisuus auttaa vaikeissa tilanteissa. Ei tarvi siis elättää, mutta tarjota paikkaa, kuitenkin niin että nuoren aikuisen vastuu omasta elämästään säilyy, eli osallistuu ruokakuluihin, maksaa omat laskut, siivoaa sotkunsa jne.
Minun lapset on vielä pieniä, mutta toivon todella että he eivät katoa kauas elämästäni kun tulevat aikuisiksi.