Miksi suun terveydenhoito maksetaan itse?
”Ei sille oikein ole perustetta, että lääkärin vastaanotolle pääsee monessa kunnassa maksutta, mutta kun suussa on ongelmia, kustannuksista maksetaan suuri osa itse”
”Tietty kansanosa tukee tunnollisesti tätä järjestelmää. He käyvät kiltisti yksityisellä ja maksavat kalliit maksut, jotta kaikki eivät pyrkisi terveyskeskukseen, ettei järjestelmä räjähtäisi täysin käsiin”
”Meillä on joukko ihmisiä, joka joutuu pohtimaan, käydäkö hammaslääkärissä vai ostaako ruokaa”
”Hammaslääkärit näkevät jopa parivuotiaita, joilta joudutaan poistamaan suurin osa hampaista”
Muutama ote tästä artikkelista:
https://kotiliesi.fi/tilaajille/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/hammashoidon-k…
Suosittelen lukemaan!
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden hoito riippuu niin omista valinnoista. Siksi jokainen vastuussa omistaan.
Mitäköhän olisin voinut tehdä toisin, kun koko ikäni olen pessyt ihan aina aamuin illoin ja päivittäin käyttänyt hammaslankaa, makeat eikä mehut ei kuulu ruokavalioon, reikiä 0. Silti vaan sain hampaiden kiinnityskudossairauden, parodontiitin!
Säännöllinen hammaskiven poisto on unohtunut? Ihmisillä, joilla hampaat eivät reikiinny, on usein hyvin mineraalipitoinen sylki, joka suojaa reikiintymiseltä, mutta samalla aiheuttaa runsaasti hammaskiveä. Itse käy puolen vuoden välein poistattamassa hammaskiveä, joka muuten, kaksi kertaa vrk tapahtuvasta harjaamisesta ja lankaamisesta huolimatta, kertyy ikenien alle.
Ja itse maksan yksityisellä tämän lystin.
Ei ole unohtunut, joka vuosi käyn hampaiden puhdistuksessa ja noin kolmen vuoden välein ohjataan käynti hammaslääkärille joka tekee saman puhdistuksen + tarkistuksen. Ja silloin, kun parodontiitti diagnosoitiin, oli teksteihini lääkäri tehnyt erikseen maininnan hammaskiven vähäisyydestä.
Jotta vältytään olettamuksilta niin kerron tässä samalla että olen normaalipainoinen, syön kasviksia suositellusti, harrastan liikuntaa ja muutenkin pyrin pitämään mahdollisimman terveelliset elintavat. Että kyllä, hammasongelmat ei ole aina itseaiheutettuja! Ja yksityisellä olen itseni koko aikuisikäni hoidattanut, parodontiitin hoitoon meni sinä vuonna toista tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuudessaan ei makseta vaan siitäkin saadaan kela vähennys.
Aivan naurettava korvaus! Oletko tietoinen, mistä puhut?
Ja proteettista tai ennalehkäisevää suojausta ei saa ollenkaan kunnallisella.
Oikomishoitokin on vain harvoille ja valituille, vaikka pässinpääkin näkee, että hampaat eivät mahdu lapsen suuhun suoraan ja ongelmia on odotettavissa.
Kunnallinen hammashoito on Suomessa ihan vitsi. Ei mitään jatkuvuutta, aikoja saa vuoden jonotuksen jälkeen satunnaiselta, vastavalmistuneelta kesäsijaiselta.
Paikkaa piti käydä hiotuttamassa pari kertaa jälkikäteen ja irtosi kumminkin alle vuoden päästä.Mutta me annamme rahamme Euroopan eteläisille kansoille jotta he pääsevät parantamaan terveydenhoitoansa.
Milloin täällä tajutaan, että meidän rahamme lähtevät tästä maasta pois ja siksi mm tämä hammashoidon tilanne on näin kurja.
Esim. EU-Kyproksella kunnallinen/valtiollinen terveydenhoito ei maksa asiakkaille erikseen, omavastuu on 0€. Koskee myös hammashoitoa ja erikoissairaanhoitoa tutkimuksineen.
Veroissa maksetaan sairausvakuutusmaksua kuten meilläkin.
Harmi ettei oikomishoidossa ole takuuta, kun hampaat on taas aikuisiällä vinksinvonksin.