Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suun terveydenhoito maksetaan itse?

Vierailija
06.02.2021 |

”Ei sille oikein ole perustetta, ­että lääkärin vastaanotolle pääsee monessa kunnassa maksutta, mutta kun suussa on ongelmia, kustannuksista maksetaan suuri osa itse”

”Tietty kansanosa tukee tunnollisesti tätä järjestelmää. He käyvät kiltisti yksityisellä ja maksavat kalliit maksut, jotta kaikki eivät pyrkisi terveyskeskukseen, ettei järjestelmä räjähtäisi täysin käsiin”

”Meillä on joukko ihmisiä, joka joutuu pohtimaan, käydäkö hammaslääkärissä vai ostaako ruokaa”

”Hammaslääkärit näkevät jopa parivuotiaita, joilta joudutaan poistamaan suurin osa hampaista”

Muutama ote tästä artikkelista:
https://kotiliesi.fi/tilaajille/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/hammashoidon-k…

Suosittelen lukemaan!

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko mennä yksityiselle. Itse olen ollut vain julkisessa hammashoidossa. Tarkastusaikaa voi joutua jonottomaan useamman kuukauden mutta akuutit vaivat hoidetaan usein jo samana päivänä.

Kaikki ei asu pikkukaupungeissa. Joo, oli suht helppo päästä kun itsekin asuin 50 000 asukkaan kaupungissa mutta nykyisessä isommassa todella vaikea päästä.

No ajanvarauksella kyllä pääsee. Akuutissa tapauksessa pääsee Helsingissä myös sinne ensiapuklinikalle, mutta sinne ei ehkä halua mennä kun todellisen pakon edessä, koska siellä ne lääkärit ovat lähes kaikki harjoittelijoita. Tosin harjoituskappaleena saa Helsingissä julkisella puolella toimia muutenkin. Sitten on niitä ulkomaalaisia lääkäreitä, joista ei oikein tiedä mistä muropaketista ovat paperinsa löytäneet. Aika lottoamista, että mitä tulee vastaan.

Vierailija
62/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden hoito riippuu niin omista valinnoista. Siksi jokainen vastuussa omistaan.

Sanoisin, että riippuu vanhempien ymmärryksestä.

Meillä ei harjattu lapsena hampaita eikä opetettu sitä rutiiniksi.

Jo yläkoulussa kaikissa hampaissa paikat, ja taaimmaiset poskihampaat piti poistaa, kun olivat syöpyneet karieksen kourissa niin huonoiksi.

Ei voi olla tämä lapsen vastuulla, ja nyt aikuisena siis siltoja ja kruunuja olen joutunut teettämään.

Mihin maailmanaikaan sä olet syntynyt? Kun olin ala-asteella, varmasti joka ikinen vuosi käytiin ainakin kerran hammashoitajalla koko luokan kanssa ja hän näytti sellaisilla isoilla muovihampailla ja harjalla kuinka pestään ja kuinka kauan. Lopuksi pestiin hampaat koko luokka ja otettiin sellaiset vaaleanpunaiset tabeltit, jotka värjäsi likaiset kohdat pinkeikesi ja sitten katsottiin kuinka puhdasta tuli. Jos oli kovin pinkkiä, niin kerrottiin että pitää harjata paremmin tai tulee reikiä ja muita hammasongelmia. Ja sitten oli tottakai vielä normaalit hammaslääkärikäynnit joka vuosi koko peruskoulun ajan. En ymmärrä mitä lisää yhteiskunnalta voi vielä odottaa suuhygieniavalistuksessa? Pitäisikö huonot hampaat omaavat lapset huostaanottaa, vai?

t. 33v, 0 reikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa ainakin pääsi maksusitoumuksella yksityiselle tarkastukseen kun julkisella oli niin kova ruuhka. Jos jatkohoitoa olisi tarvittu niin voi päättää itse jatkaako yksityisellä vai julkisella. Mulla oli kalusto kunnossa, tarkastus riitti ja maksoin noin 15€.

Mäkin kävi 2020 Turussa palvelusetelillä tarkastuksessa, maksoi silti mulle 35€.

Toiset on tasa-arvoisempia kuin toiset, näköjään.

Sitten kuvia ei ollut lähetetty julkiselle puolelle, kun menin 5 vkn päästä näyttämään tarkastuksesssa EHKÄ havaittua ongelmaa, joka "olisi hyvä tarkistaa".

Täh? Kuvat oli jo nähtävissä siellä Mehiläisessäkin. Ja sitten joudun turhaan uusintatarkastukseen, jossa ei ole kuviakaan tukena. Mitään ei tehty, kunhan pyöriteltiin peiliä ja koukkua suussa.

Pöljien organisoima koko kunnallinen suunhoito.

Vierailija
64/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden hoito riippuu niin omista valinnoista. Siksi jokainen vastuussa omistaan.

Sanoisin, että riippuu vanhempien ymmärryksestä.

Meillä ei harjattu lapsena hampaita eikä opetettu sitä rutiiniksi.

Jo yläkoulussa kaikissa hampaissa paikat, ja taaimmaiset poskihampaat piti poistaa, kun olivat syöpyneet karieksen kourissa niin huonoiksi.

Ei voi olla tämä lapsen vastuulla, ja nyt aikuisena siis siltoja ja kruunuja olen joutunut teettämään.

Mihin maailmanaikaan sä olet syntynyt? Kun olin ala-asteella, varmasti joka ikinen vuosi käytiin ainakin kerran hammashoitajalla koko luokan kanssa ja hän näytti sellaisilla isoilla muovihampailla ja harjalla kuinka pestään ja kuinka kauan. Lopuksi pestiin hampaat koko luokka ja otettiin sellaiset vaaleanpunaiset tabeltit, jotka värjäsi likaiset kohdat pinkeikesi ja sitten katsottiin kuinka puhdasta tuli. Jos oli kovin pinkkiä, niin kerrottiin että pitää harjata paremmin tai tulee reikiä ja muita hammasongelmia. Ja sitten oli tottakai vielä normaalit hammaslääkärikäynnit joka vuosi koko peruskoulun ajan. En ymmärrä mitä lisää yhteiskunnalta voi vielä odottaa suuhygieniavalistuksessa? Pitäisikö huonot hampaat omaavat lapset huostaanottaa, vai?

t. 33v, 0 reikää.

Eipä ollut meillä koulussa mitään tuommoista.

Vierailija
65/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyä voisi myös, miksi silmien terveydenhuolto pitää yleensä maksaa itse. Likinäkö, lähinäkö, hajataitto, kaikki korjataan laseilla. Mitään en näe ilman laseja. Mitään ei kela korvaa eikä työterveyskään kustanna, ei edes lääkäriä. Onneksi laseilla voidaan korjata, mutta kallista tämä kyllä on. Kosteusvoiteet minulle kyllä korvataan. Jotenkin surkuhupaisaa.

Vierailija
66/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen tuhlaa viikottain kymmeniä euroja turhiin herkkuihin mutta samalla valittaa kuinka 30€ vuosittainen hampaiden puhdistus on liian kallista. Tätä kansaa ei ole matikkapäällä siunattu.

Vierailija
67/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko mennä yksityiselle. Itse olen ollut vain julkisessa hammashoidossa. Tarkastusaikaa voi joutua jonottomaan useamman kuukauden mutta akuutit vaivat hoidetaan usein jo samana päivänä.

Kaikki ei asu pikkukaupungeissa. Joo, oli suht helppo päästä kun itsekin asuin 50 000 asukkaan kaupungissa mutta nykyisessä isommassa todella vaikea päästä.

No ajanvarauksella kyllä pääsee. Akuutissa tapauksessa pääsee Helsingissä myös sinne ensiapuklinikalle, mutta sinne ei ehkä halua mennä kun todellisen pakon edessä, koska siellä ne lääkärit ovat lähes kaikki harjoittelijoita. Tosin harjoituskappaleena saa Helsingissä julkisella puolella toimia muutenkin. Sitten on niitä ulkomaalaisia lääkäreitä, joista ei oikein tiedä mistä muropaketista ovat paperinsa löytäneet. Aika lottoamista, että mitä tulee vastaan.

Niin. Ajanvarauksella pääsee hammaslääkärille. Mutta millaiselle? Maksaako vaivaa ja rahaa? Laatutakuuta ei ole.

Vierailija
68/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä lääkäriin pääsee ilmaiseksi? Kyllä yleensä menee terveyskeskusmaksu tms., joka on noin 20-25€.

Vierailija
69/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tiedoksi, että jos joudut sairaalaan, maksat jokaisesta sairaalassa olopäivästä lähes 50 euroa.

Siihen kuulu hoito ja ruoka ja kaikki mahdolliset toimenpiteet, mitä sinulle sairaalassa tehdään.

On mielestäni oikein, että kunnallisessa hammashoidossa peritään maksut.

Se todennäköisesti saatta edistää sitä, että ihmiset pitäisivät parempaa huolta hampaistaan ja yleensä suun puhtaudesta.

Tämähän on ihan nurinkurista. Ei hampaista voi pitää parempaa huolta, kun se nimenomaan on niin kallista, ettei ole varaa käydä hammaslääkärissä!

Ei hammaslääkärissäkäynti ole sitä tärkeintä hampaista huolta pitämistä, vaan säännöllinen harjaus ja lankaus sekä hammasystävälliset ruoka- ja juomatavat/valinnat. Suurin osa jengistä pärjäisi ihan tällä + 1-2v välein hammaskiven poisto hygienistillä, joka ei ole kovin kallista. Toki jos et koskaan pese hampaita ja syör koko ajan karkkia ja juot esim. kokista litroittain, niin sitten se hammaslääkärikin tulee kalliiksi.

Vierailija
70/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ajanvarauksella pääsee hammaslääkärille. Mutta millaiselle? Maksaako vaivaa ja rahaa? Laatutakuuta ei ole.

Suurin osa hammaslääkäreistä työskentelee sekä julkisella että yksityisellä. Ei se taito varmaan seinien mukana muutu...

Vierailija
71/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyä voisi myös, miksi silmien terveydenhuolto pitää yleensä maksaa itse. Likinäkö, lähinäkö, hajataitto, kaikki korjataan laseilla. Mitään en näe ilman laseja. Mitään ei kela korvaa eikä työterveyskään kustanna, ei edes lääkäriä. Onneksi laseilla voidaan korjata, mutta kallista tämä kyllä on. Kosteusvoiteet minulle kyllä korvataan. Jotenkin surkuhupaisaa.

Sossu asiakas saa käsittääkseni lasit. Jos työpaikalla on sairauskassa, niin sitäkautta saa yleensä lasit jokusen vuoden välein ja lääkärikustannukset johonkin rajaan asti. Eli jos tarvitsee laseja, niin kannattaa liittyä.

Vierailija
72/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tästä jo kirjoitin yhdessä kommentissani.

Silmälasit pitää itse hankkia ja onnpakko käydä yksityisellä silmälääkärillä, kun optikko ei saa määrätä lasjea kaihi- tms leikattuihin silmiin. Omissa silmissä verkkokalvot on myös laseroitu kiinni, kun tuli reikä lasiaisen irrottua. Tähän ei voi itse vaikuttaa eli ei voi syyllistää asiakasta!

Mitähän perusteluja näille pakollisille, välttämättömille yksityisen terveydenhoidon maksuille keksivät?

Vierailija
73/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän olisin voinut tehdä toisin, kun koko ikäni olen pessyt ihan aina aamuin illoin ja päivittäin käyttänyt hammaslankaa, makeat eikä mehut ei kuulu ruokavalioon, reikiä 0. Silti vaan sain hampaiden kiinnityskudossairauden, parodontiitin! 

Bakteerilääkitys ja suun desinfiointi voisi auttaa. Säännöllinen hammaskiven poisto ja lankaus oikealla tekniikalla ovat myös tärkeitä. Aika paljon voi itse vaikuttaa.

Vierailija
74/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa hammaslääkäreistä työskentelee sekä julkisella että yksityisellä. Ei se taito varmaan seinien mukana muutu...

Kommentoin aiempaan postaukseen, missä kerrottiin että ensiapuklinikan lääkärit ovat enimmäkseen harjoittelijoita. Ja sitten ne ma mu hampulääkärit, joiden diplomi Aruban yliopiston kirjekurssilta. Näille saa yleensä helpommin aikoja. I wonder why... Not!

Vierailija
75/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuudessaan ei makseta vaan siitäkin saadaan kela vähennys.

Aivan naurettava korvaus! Oletko tietoinen, mistä puhut?

Ja proteettista tai ennalehkäisevää suojausta ei saa ollenkaan kunnallisella.

Oikomishoitokin on vain harvoille ja valituille, vaikka pässinpääkin näkee, että hampaat eivät mahdu lapsen suuhun suoraan ja ongelmia on odotettavissa.

Kunnallinen hammashoito on Suomessa ihan vitsi. Ei mitään jatkuvuutta, aikoja saa vuoden jonotuksen jälkeen satunnaiselta, vastavalmistuneelta kesäsijaiselta.

Paikkaa piti käydä hiotuttamassa pari kertaa jälkikäteen ja irtosi kumminkin alle vuoden päästä.

Mulla taas on julkiselta pelkästään hyvä kokemus. Ei mitään ongelmia paikkausten kanssa. Se on totta että esteettistä oikomishoitoa ei enää saa mutta purentaongemat hoidetaan kyllä hienosti.

Nykyään saa olla jo melkoiset purrentaongelmat että pääsee julkisella oikomishoitoon. Muut joutuvat itse hoidattamaan ne yksityisellä. T. Hammashoitaja

Aikuisista en tiedä mutta lapset laitetaan jo hyvnkin lievistä purentavirheistä ja nuorena oikojalle koska ennaltaehkäisy on niin paljon halvempaa. Omat lapset sai jo 5-6-vuotiaana oikomiskojeet.

Eipä minun lapseni saanut, vaikka 5-vuotistarkastuksessa oli maallikolle ilmiselvää, että alahampaat eivät tule mahtumaan alaleukaan.

Siinä vain hymisteltiin ja ignoorattiin täysin tosiasiat.

Näin Turun Kirkkotien hammashoitolassa. Eikä tapahtunut nyt viime vuosina vaan 2000-luvun alkupuolella. Nyt poika poistatti itse kaikki viisurit, kun särkivät janolivat osaksi ikenen sisällä! Alahampaat ovat ihan vinksinvonksin.

Se että alaetuhampaat on vinksinvonksin on hyvin tavallinen esteettinen ongelma. Suomalaisilla hampaat on usein ahtaasti. Ei se epäjärjestys silti tarkoita että olisi purentaongelma.

Vierailija
76/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla kaikki itseaiheutetut terveysongelmat pitäisi maksaa itse? Mm. ylipainosta, tupakoinnista ja alkoholista johtuvat sairaudet.

Todellakin pitäisi maksaa nämäkin itse!

Ei pitäisi. Varmuudella ei voida tietää, johtuiko sairaus omista valinnoista vai oliko kyse geeneistä tai sattumasta. Jos tupakoitsijalle tulee syöpä, ei se välttämättä johdu ainakaan pelkästään tupakoimisesta, sillä samoja syöpiä tulee tupakoimattomillekin. Jokaisella meistä on jotain huonoja elämäntapoja, ja jokainen voi sairastua melkein mihin vain.

Vierailija
77/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ja lisäksi kun löydät hyvän lääkärin, niin voit julkisellakin sitten tilata ajan tältä samalta lääkäriltä. Odotusajathan ovat pitkät, mutta ei se ennakoivaa ihmistä haittaa. Terveyskeskuspuolella minulla on toistaiseksi lista vain lääkäreistä, joiden hoitoon en mene. Pahin tapaus on sellainen, että ajanvarauksessakin sanottiin, että yleistä sanoa, että ihan sama kuka kunhan ei tämä tietty herra. Silti on töissä ollut ainakin 10 vuotta. Ei sieltä ainakaan potkuja helpolla saa.

Vierailija
78/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tiedoksi, että jos joudut sairaalaan, maksat jokaisesta sairaalassa olopäivästä lähes 50 euroa.

Siihen kuulu hoito ja ruoka ja kaikki mahdolliset toimenpiteet, mitä sinulle sairaalassa tehdään.

On mielestäni oikein, että kunnallisessa hammashoidossa peritään maksut.

Se todennäköisesti saatta edistää sitä, että ihmiset pitäisivät parempaa huolta hampaistaan ja yleensä suun puhtaudesta.

Tämähän on ihan nurinkurista. Ei hampaista voi pitää parempaa huolta, kun se nimenomaan on niin kallista, ettei ole varaa käydä hammaslääkärissä!

Ei hammaslääkärissäkäynti ole sitä tärkeintä hampaista huolta pitämistä, vaan säännöllinen harjaus ja lankaus sekä hammasystävälliset ruoka- ja juomatavat/valinnat. Suurin osa jengistä pärjäisi ihan tällä + 1-2v välein hammaskiven poisto hygienistillä, joka ei ole kovin kallista. Toki jos et koskaan pese hampaita ja syör koko ajan karkkia ja juot esim. kokista litroittain, niin sitten se hammaslääkärikin tulee kalliiksi.

Arghh! En syö karkkia, en juo limsoja, en hedelmämehuja. Pesen 2x päivässä, lankaan 1-2 x päivässä. Silti olen YKSITYISEN hammaslääkärin tärkeä tulonlähde!

Eri

Vierailija
79/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa ainakin pääsi maksusitoumuksella yksityiselle tarkastukseen kun julkisella oli niin kova ruuhka. Jos jatkohoitoa olisi tarvittu niin voi päättää itse jatkaako yksityisellä vai julkisella. Mulla oli kalusto kunnossa, tarkastus riitti ja maksoin noin 15€.

Mäkin kävi 2020 Turussa palvelusetelillä tarkastuksessa, maksoi silti mulle 35€.

Toiset on tasa-arvoisempia kuin toiset, näköjään.

Sitten kuvia ei ollut lähetetty julkiselle puolelle, kun menin 5 vkn päästä näyttämään tarkastuksesssa EHKÄ havaittua ongelmaa, joka "olisi hyvä tarkistaa".

Täh? Kuvat oli jo nähtävissä siellä Mehiläisessäkin. Ja sitten joudun turhaan uusintatarkastukseen, jossa ei ole kuviakaan tukena. Mitään ei tehty, kunhan pyöriteltiin peiliä ja koukkua suussa.

Pöljien organisoima koko kunnallinen suunhoito.

Ja mitenköhän se oli julkisen hammashoidon syy jos Mehiläinen ei lähettänyt niitä kuvia? Yksityinen puoli tuossa mokasi.

Vierailija
80/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ja lisäksi kun löydät hyvän lääkärin, niin voit julkisellakin sitten tilata ajan tältä samalta lääkäriltä. Odotusajathan ovat pitkät, mutta ei se ennakoivaa ihmistä haittaa. Terveyskeskuspuolella minulla on toistaiseksi lista vain lääkäreistä, joiden hoitoon en mene. Pahin tapaus on sellainen, että ajanvarauksessakin sanottiin, että yleistä sanoa, että ihan sama kuka kunhan ei tämä tietty herra. Silti on töissä ollut ainakin 10 vuotta. Ei sieltä ainakaan potkuja helpolla saa.

Hahahaa. Onko tosissaan kirjoitettu?!

Pääsin hyvälle kunnalliselle hammaslääkärille. Seuraavana vuonna hän olikin jo siirtynyt toiselle asemalle. Itse asiassa, ns. oma hammaslääkäri on ollut joka kerta eri, kun tulee tarkastuksen aika. Hoidon onkin sitten tehnyt ihan kuka tahansa random millä tahansa asemalle, mihin olen suostunut matkailemaan. Jos hoitoaika on venähtänyt kesään (vapaiden aikojen puutteessa), hampaitasi paikkaa tehokkaasti tuore kokelas, jolle kesäansiot ovat tärkeitä. Muut paikkaavat (pun!) syksyllä hänen virheensä.

Juurihoito kuulemma voi kestää kaikkiaan 1,5 vuotta, kun ei ole (muka) antaa aikoja.Siinä ajassa se kuollut hammas todennäköisesti halkeaa ja on poistettava.

Entisinä aikoina oli edes pysyvät lääkärit, enää ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan