Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suun terveydenhoito maksetaan itse?

Vierailija
06.02.2021 |

”Ei sille oikein ole perustetta, ­että lääkärin vastaanotolle pääsee monessa kunnassa maksutta, mutta kun suussa on ongelmia, kustannuksista maksetaan suuri osa itse”

”Tietty kansanosa tukee tunnollisesti tätä järjestelmää. He käyvät kiltisti yksityisellä ja maksavat kalliit maksut, jotta kaikki eivät pyrkisi terveyskeskukseen, ettei järjestelmä räjähtäisi täysin käsiin”

”Meillä on joukko ihmisiä, joka joutuu pohtimaan, käydäkö hammaslääkärissä vai ostaako ruokaa”

”Hammaslääkärit näkevät jopa parivuotiaita, joilta joudutaan poistamaan suurin osa hampaista”

Muutama ote tästä artikkelista:
https://kotiliesi.fi/tilaajille/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/hammashoidon-k…

Suosittelen lukemaan!

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden hoito riippuu niin omista valinnoista. Siksi jokainen vastuussa omistaan.

Vierailija
2/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä yksityiselle. Itse olen ollut vain julkisessa hammashoidossa. Tarkastusaikaa voi joutua jonottomaan useamman kuukauden mutta akuutit vaivat hoidetaan usein jo samana päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden hoito riippuu niin omista valinnoista. Siksi jokainen vastuussa omistaan.

Tällä logiikalla kaikki itseaiheutetut terveysongelmat pitäisi maksaa itse? Mm. ylipainosta, tupakoinnista ja alkoholista johtuvat sairaudet.

Vierailija
4/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo esimerkki parivuotiaasta liittyy asiaan? Lapset ei maksa hoidosta yhtään mitään.

Vierailija
5/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö artikkelin kirjoittaja tiedä että 90-luvulta lähtien kaikki ikäluokat ovat päässeet julkiseen hammashoitoon?

Vierailija
6/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisuudessaan ei makseta vaan siitäkin saadaan kela vähennys.

Vierailija
7/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla kaikki itseaiheutetut terveysongelmat pitäisi maksaa itse? Mm. ylipainosta, tupakoinnista ja alkoholista johtuvat sairaudet.

Todellakin pitäisi maksaa nämäkin itse!

Vierailija
8/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että riippuu vanhempien ymmärryksestä.

Meillä ei harjattu lapsena hampaita eikä opetettu sitä rutiiniksi.

Jo yläkoulussa kaikissa hampaissa paikat, ja taaimmaiset poskihampaat piti poistaa, kun olivat syöpyneet karieksen kourissa niin huonoiksi.

Ei voi olla tämä lapsen vastuulla, ja nyt aikuisena siis siltoja ja kruunuja olen joutunut teettämään.

Vierailija
9/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia valintoja sun mielestä on varmaan mm sairastuminen

Vierailija
10/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella hoitoa saa edullisesti ja lapsille hoito on maksutonta. Julkisella hoito on lähinnä sairauksien hoitoa tai ennaltaehkäisyä.

Vierailija
11/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia valintoja sun mielestä on varmaan mm sairastuminen

Omat valinnat yleensä johtaa siihen sairastumiseen. Ruokavaliolla, liikunnalla ja riittävällä levolla voidaan ennaltaehkäistä sairauksia.

Vierailija
12/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt terveyskeskuksen hammashoitolassa kovin kallista ole

Meillä

Suuhygienisti tai hammashoitaja 10,20 €

Hammaslääkäri 13,10 €

Erikoishammaslääkäri 19,20 €

Suun ja hampaiston tutkimus

Suppea/perus 8,40 – 18,90 €

Paikkaus

Yhden pinnan täyte 18,90 €

Kahden/kolmen pinnan täyte 37,50 €

Suuri/vaativa täyte 54,90 €

Juurihoito

Toimenpiteen mukaan/käyntikerta 18,90 – 54,90 €

Kuvantamistutkimukset

Hammaskuva/kpl 8,40 €

Panoraamakuvaus 18,90 €

Muut toimenpiteet

Hampaanpoisto 18,90 – 77,00 €

Hammaskiven poisto 18,90 –

Vierailija
13/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen ei korvaa tuhoamiaan hampaita esim huonolla juurihoidolla joihin ratkaisuna vain implantti vs proteesi. Ettänäin. Uusi rahasampo keksitty.

Yksityisille, jotka tekee toki julkisella toista virkaa.

Vierailija
14/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko mennä yksityiselle. Itse olen ollut vain julkisessa hammashoidossa. Tarkastusaikaa voi joutua jonottomaan useamman kuukauden mutta akuutit vaivat hoidetaan usein jo samana päivänä.

Kaikki ei asu pikkukaupungeissa. Joo, oli suht helppo päästä kun itsekin asuin 50 000 asukkaan kaupungissa mutta nykyisessä isommassa todella vaikea päästä.

Vierailija
15/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vika että hampaat kasvaa vinoon ja valintahan se on että stressiä purkaa puremalla hampaita yhteen

Vierailija
16/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuudessaan ei makseta vaan siitäkin saadaan kela vähennys.

Aivan naurettava korvaus! Oletko tietoinen, mistä puhut?

Ja proteettista tai ennalehkäisevää suojausta ei saa ollenkaan kunnallisella.

Oikomishoitokin on vain harvoille ja valituille, vaikka pässinpääkin näkee, että hampaat eivät mahdu lapsen suuhun suoraan ja ongelmia on odotettavissa.

Kunnallinen hammashoito on Suomessa ihan vitsi. Ei mitään jatkuvuutta, aikoja saa vuoden jonotuksen jälkeen satunnaiselta, vastavalmistuneelta kesäsijaiselta.

Paikkaa piti käydä hiotuttamassa pari kertaa jälkikäteen ja irtosi kumminkin alle vuoden päästä.

Vierailija
17/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin pitäisi maksaa nämäkin itse!

Entä huonoista ruokailutottumuksista johtuva korkea kolesteroli, diabetes ja sydän ja verisuonitaudit, stressiperäiset sairaudet tai liikuntaharrastuksista johtuvat vammat. Omaa syytä nämäkin kaikki. Perinnölliset sairaudetkin on oikeastaan itseaiheutettuja, jos ihmisellä on joku periytyvä sairaus, ei varmaan kannattaisi lisääntyä ollenkaan, vai mitä?

Vierailija
18/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just viisaudenhampaan poistossa, kaikkinensa alle 100 €. Ei mun mielestä mitenkään älyttömän kallista.

Vierailija
19/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tämä ärsyttää lähinnä siksi, koska minulla on poikkeuksellisen hapan sylki (testattu). Lankaan hampaat kerran päivässä + hammasvälitikulla harjaan kaikki hammasvälit kerran päivässä, harjaan sähköhammasharjalla kaksi kertaa päivässä ja käytän reseptihuuhteita. Surkeat geenit + yhdistettynä pakolliseen epilepsialääkitykseen, joka  vähentää syljen eritystä on hemmetin huono yhdistelmä.

SILTI yksi hammas on jouduttu poistamaan ja toinen on poistouhan alla. Joudun sitten itse kustantamaan muutaman tuhannen tekohampaat tilalle.

MUTTA appiukkoni, joka on elämäntapatyötön toimeentulotuen asiakas, täysin alkoholisoitunut juoppo ollut 30+v putkeen, on saanut jo kaksi kertaa sossun kustantamana kyllä hammasproteesit :'D 

En ole mikään kovatuloinen, ja koen jatkuvaa stressiä hampaistani. Ihan sama mitä oikeasti teen niille, kun reikiä silti tulee. Ärsyttää suunnattomasti mennä vararikkoon tämän takia, mutta juoppolalli ihmisraunio appiukkoni kyllä saa ilmaiseksi maksusitoumuksella tekohampaat sitten, kun 10v välein ne tuhoaa.

Vierailija
20/103 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän olisin voinut tehdä toisin, kun koko ikäni olen pessyt ihan aina aamuin illoin ja päivittäin käyttänyt hammaslankaa, makeat eikä mehut ei kuulu ruokavalioon, reikiä 0. Silti vaan sain hampaiden kiinnityskudossairauden, parodontiitin! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi