Miksi suun terveydenhoito maksetaan itse?
”Ei sille oikein ole perustetta, että lääkärin vastaanotolle pääsee monessa kunnassa maksutta, mutta kun suussa on ongelmia, kustannuksista maksetaan suuri osa itse”
”Tietty kansanosa tukee tunnollisesti tätä järjestelmää. He käyvät kiltisti yksityisellä ja maksavat kalliit maksut, jotta kaikki eivät pyrkisi terveyskeskukseen, ettei järjestelmä räjähtäisi täysin käsiin”
”Meillä on joukko ihmisiä, joka joutuu pohtimaan, käydäkö hammaslääkärissä vai ostaako ruokaa”
”Hammaslääkärit näkevät jopa parivuotiaita, joilta joudutaan poistamaan suurin osa hampaista”
Muutama ote tästä artikkelista:
https://kotiliesi.fi/tilaajille/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/hammashoidon-k…
Suosittelen lukemaan!
Kommentit (103)
Ylipaino riippuu paljon enemmän omista valinnoista ja sillä huomattavasti laajemmat negatiiviset terveysvaikutukset. Sitäpaitsi hampaiden kunto on osittain geneettistä, muu ei selitä miksi jotkut selviää ilman reikiä koskaan mutta esim itselle tulee aina välillä vaikka pesen hampaat + käytän hammaslankaan 2 kertaa päivässä joka ikinen päivä.
Työpaikkojen terveyskassatkin vaatii liittymistä 6kk sisällä töiden alkamisesta ettei vaan joku liittyisi vasta silloin kun terveysongelmia alkaa tulemaan ja saadaan maksatettua hoidot nuorilla/terveillä.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden hoito riippuu niin omista valinnoista. Siksi jokainen vastuussa omistaan.
Typerin selitys mitä olen kuullut! No sittenhän jätetään alkoholistit ja narkkarit ja ylipainoiset hoitamatta samoin kuin tupakoitsijat. Itse aiheutettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuudessaan ei makseta vaan siitäkin saadaan kela vähennys.
Aivan naurettava korvaus! Oletko tietoinen, mistä puhut?
Ja proteettista tai ennalehkäisevää suojausta ei saa ollenkaan kunnallisella.
Oikomishoitokin on vain harvoille ja valituille, vaikka pässinpääkin näkee, että hampaat eivät mahdu lapsen suuhun suoraan ja ongelmia on odotettavissa.
Kunnallinen hammashoito on Suomessa ihan vitsi. Ei mitään jatkuvuutta, aikoja saa vuoden jonotuksen jälkeen satunnaiselta, vastavalmistuneelta kesäsijaiselta.
Paikkaa piti käydä hiotuttamassa pari kertaa jälkikäteen ja irtosi kumminkin alle vuoden päästä.
Mulla taas on julkiselta pelkästään hyvä kokemus. Ei mitään ongelmia paikkausten kanssa. Se on totta että esteettistä oikomishoitoa ei enää saa mutta purentaongemat hoidetaan kyllä hienosti.
Asun Espoossa ja käyn julkisella hammashoidossa. Minulla ei ole mitään valittamista hoidon tasosta tai niistä nimellistä maksuista, joita siitä peritään.
Minä olen 46-vuotias ison kaupungin asukas ja olen hoidattanut hampaani aina julkisessa terveydenhoidossa. Myös parit hammaskiskot olen hankkinut sitä kautta. Erittäin edullista hammashoitoa mielestäni, ja tasokasta. Hyvää vastinetta varojen maksamiselle. Toki hammastarkastusajat saa pitkän ajan päähän ja pienen vaivan hoitoa joutuu odottamaan. Mutta jos hammas lohkeaa tai iso paikka irtoaa, pääsee hoitoon jo seuraavana päivänä. Näin ainakin Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden hoito riippuu niin omista valinnoista. Siksi jokainen vastuussa omistaan.
Sanoisin, että riippuu vanhempien ymmärryksestä.
Meillä ei harjattu lapsena hampaita eikä opetettu sitä rutiiniksi.
Jo yläkoulussa kaikissa hampaissa paikat, ja taaimmaiset poskihampaat piti poistaa, kun olivat syöpyneet karieksen kourissa niin huonoiksi.
Ei voi olla tämä lapsen vastuulla, ja nyt aikuisena siis siltoja ja kruunuja olen joutunut teettämään.
Ei aina ole edes vanhempien ymmärryksestä kiinni. Hampaat ovat kuten mikä tahansa muukin osa ihmistä, ja geeneillä on iso vaikutus siihen mitä terveenä pysyminen vaatii tai onko se ylipäätään mahdollista.
Joillekin kertyy enemmän hammaskiveä, ja sitä vastaan taistelu vaatii paljon enemmän kuin perus harjaukset kahdesti päivässä
Hammasluussa on eroja, toisilla hampaat ovat luonnostaan huonommat
Osalla on niin tiiviit hammasrivit, että välien puhdistaminen ei onnistu harjalla eikä aina edes langalla
Lukematon määrä asioita voi aiheuttaa kiillevaurioita, esim 4v saatu vaurio aiheuttaa ongelmia mahdollisesti vasta pitkään aikuisiällä
Samalla logiikalla millä täällä perustellaan hammashoidon maksullisuutta voitaisiin perustella minkä tahansa toimenpiteen maksullisuus. Hammashoidon maksullisuus on peruja ajalta, jolloin ei ymmärretty, kuinka kokonaisvaltaisesti suun terveys vaikuttaa ihmisen terveyteen ja elämänlaatuun. Jokainen meistä on kuullut vielä elossa olevilta mummoilta ja papoilta, kuinka alkeellisesti ja huolimattomasti heidän hampaitaan on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 46-vuotias ison kaupungin asukas ja olen hoidattanut hampaani aina julkisessa terveydenhoidossa. Myös parit hammaskiskot olen hankkinut sitä kautta. Erittäin edullista hammashoitoa mielestäni, ja tasokasta. Hyvää vastinetta varojen maksamiselle. Toki hammastarkastusajat saa pitkän ajan päähän ja pienen vaivan hoitoa joutuu odottamaan. Mutta jos hammas lohkeaa tai iso paikka irtoaa, pääsee hoitoon jo seuraavana päivänä. Näin ainakin Espoossa.
Varojen maksamiselle = verojen maksamiselle
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt terveyskeskuksen hammashoitolassa kovin kallista ole
Meillä
Suuhygienisti tai hammashoitaja 10,20 €
Hammaslääkäri 13,10 €
Erikoishammaslääkäri 19,20 €
Suun ja hampaiston tutkimus
Suppea/perus 8,40 – 18,90 €Paikkaus
Yhden pinnan täyte 18,90 €
Kahden/kolmen pinnan täyte 37,50 €
Suuri/vaativa täyte 54,90 €Juurihoito
Toimenpiteen mukaan/käyntikerta 18,90 – 54,90 €
Kuvantamistutkimukset
Hammaskuva/kpl 8,40 €
Panoraamakuvaus 18,90 €
Muut toimenpiteet
Hampaanpoisto 18,90 – 77,00 €
Hammaskiven poisto 18,90 –
Mulla oli varattu tupla-aika (45 min) hammaskiven poistoon kunnallisella suuhygienistillä. Siellä aulassa odottelen ja odottelen, aika kuluu. Hoitajia kävelee eestaas käytävällä, huoneesta toiseen. Kukaan ei sano minulle mitään, vaikka katson kysyvästi.
Lopulta hammashoitaja tulee ja pyytää huoneeseen. Ei pyydellä anteeksi myöhästymistä tai virhettä. Vartin hygienisti rapsuttaa hampaitani ja sanoo, että pitää varata uusi aika, kun kiveä on niin paljon.
Lasku tulee 45 min ajasta. Taisi olla vajaa 50€.
Me NOT happy. 😒
Yksityisellä olisin samalla rahalla saanut vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän olisin voinut tehdä toisin, kun koko ikäni olen pessyt ihan aina aamuin illoin ja päivittäin käyttänyt hammaslankaa, makeat eikä mehut ei kuulu ruokavalioon, reikiä 0. Silti vaan sain hampaiden kiinnityskudossairauden, parodontiitin!
Säännöllinen hammaskiven poisto on unohtunut? Ihmisillä, joilla hampaat eivät reikiinny, on usein hyvin mineraalipitoinen sylki, joka suojaa reikiintymiseltä, mutta samalla aiheuttaa runsaasti hammaskiveä. Itse käy puolen vuoden välein poistattamassa hammaskiveä, joka muuten, kaksi kertaa vrk tapahtuvasta harjaamisesta ja lankaamisesta huolimatta, kertyy ikenien alle.
Ja itse maksan yksityisellä tämän lystin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikomishoitokin on vain harvoille ja valituille, vaikka pässinpääkin näkee, että hampaat eivät mahdu lapsen suuhun suoraan ja ongelmia on odotettavissa.
Kunnallinen hammashoito on Suomessa ihan vitsi. Ei mitään jatkuvuutta, aikoja saa vuoden jonotuksen jälkeen satunnaiselta, vastavalmistuneelta kesäsijaiselta.
Paikkaa piti käydä hiotuttamassa pari kertaa jälkikäteen ja irtosi kumminkin alle vuoden päästä.Mulla taas on julkiselta pelkästään hyvä kokemus. Ei mitään ongelmia paikkausten kanssa. Se on totta että esteettistä oikomishoitoa ei enää saa mutta purentaongemat hoidetaan kyllä hienosti.
Nykyään saa olla jo melkoiset purrentaongelmat että pääsee julkisella oikomishoitoon. Muut joutuvat itse hoidattamaan ne yksityisellä. T. Hammashoitaja
Eihän sitä makseta itse läheskään kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt terveyskeskuksen hammashoitolassa kovin kallista ole
Meillä
Suuhygienisti tai hammashoitaja 10,20 €
Hammaslääkäri 13,10 €
Erikoishammaslääkäri 19,20 €
Suun ja hampaiston tutkimus
Suppea/perus 8,40 – 18,90 €Paikkaus
Yhden pinnan täyte 18,90 €
Kahden/kolmen pinnan täyte 37,50 €
Suuri/vaativa täyte 54,90 €Juurihoito
Toimenpiteen mukaan/käyntikerta 18,90 – 54,90 €
Kuvantamistutkimukset
Hammaskuva/kpl 8,40 €
Panoraamakuvaus 18,90 €
Muut toimenpiteet
Hampaanpoisto 18,90 – 77,00 €
Hammaskiven poisto 18,90 –Mulla oli varattu tupla-aika (45 min) hammaskiven poistoon kunnallisella suuhygienistillä. Siellä aulassa odottelen ja odottelen, aika kuluu. Hoitajia kävelee eestaas käytävällä, huoneesta toiseen. Kukaan ei sano minulle mitään, vaikka katson kysyvästi.
Lopulta hammashoitaja tulee ja pyytää huoneeseen. Ei pyydellä anteeksi myöhästymistä tai virhettä. Vartin hygienisti rapsuttaa hampaitani ja sanoo, että pitää varata uusi aika, kun kiveä on niin paljon.
Lasku tulee 45 min ajasta. Taisi olla vajaa 50€.
Me NOT happy. 😒
Yksityisellä olisin samalla rahalla saanut vastinetta.
Kyllä julkisellakin voi reklamoida jos lasku ei vastaa saatua palvelua!
Me ollaan käyty jo ties kuinka kauan yksityisellä. Kela-korvauksen kanssa se ei edes tule juurikaan julkista kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkaa piti käydä hiotuttamassa pari kertaa jälkikäteen ja irtosi kumminkin alle vuoden päästä.Mulla taas on julkiselta pelkästään hyvä kokemus. Ei mitään ongelmia paikkausten kanssa. Se on totta että esteettistä oikomishoitoa ei enää saa mutta purentaongemat hoidetaan kyllä hienosti.
Nykyään saa olla jo melkoiset purrentaongelmat että pääsee julkisella oikomishoitoon. Muut joutuvat itse hoidattamaan ne yksityisellä. T. Hammashoitaja
Aikuisista en tiedä mutta lapset laitetaan jo hyvnkin lievistä purentavirheistä ja nuorena oikojalle koska ennaltaehkäisy on niin paljon halvempaa. Omat lapset sai jo 5-6-vuotiaana oikomiskojeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että riippuu vanhempien ymmärryksestä.
Meillä ei harjattu lapsena hampaita eikä opetettu sitä rutiiniksi.
Jo yläkoulussa kaikissa hampaissa paikat, ja taaimmaiset poskihampaat piti poistaa, kun olivat syöpyneet karieksen kourissa niin huonoiksi.
Ei voi olla tämä lapsen vastuulla, ja nyt aikuisena siis siltoja ja kruunuja olen joutunut teettämään.Ei aina ole edes vanhempien ymmärryksestä kiinni. Hampaat ovat kuten mikä tahansa muukin osa ihmistä, ja geeneillä on iso vaikutus siihen mitä terveenä pysyminen vaatii tai onko se ylipäätään mahdollista.
Joillekin kertyy enemmän hammaskiveä, ja sitä vastaan taistelu vaatii paljon enemmän kuin perus harjaukset kahdesti päivässä
Hammasluussa on eroja, toisilla hampaat ovat luonnostaan huonommat
Osalla on niin tiiviit hammasrivit, että välien puhdistaminen ei onnistu harjalla eikä aina edes langalla
Lukematon määrä asioita voi aiheuttaa kiillevaurioita, esim 4v saatu vaurio aiheuttaa ongelmia mahdollisesti vasta pitkään aikuisiälläSamalla logiikalla millä täällä perustellaan hammashoidon maksullisuutta voitaisiin perustella minkä tahansa toimenpiteen maksullisuus. Hammashoidon maksullisuus on peruja ajalta, jolloin ei ymmärretty, kuinka kokonaisvaltaisesti suun terveys vaikuttaa ihmisen terveyteen ja elämänlaatuun. Jokainen meistä on kuullut vielä elossa olevilta mummoilta ja papoilta, kuinka alkeellisesti ja huolimattomasti heidän hampaitaan on hoidettu.
Tämä on 100% asiaa. Oikea "syy" kunnallisen hammashoidon maksuihin on siinä, että asiasta on tehty poliittinen päätös. Ja sen "syy" : maksaisi yhteiskunnalle liikaa. Mieluummin käytetään nekin rahat turhuuteen, heitetään ei-välttämättömiin pohjattomiin kaivoihin.
Sama koskee silmien terveydenhoitoa! Silmälasit maksavat, vaikka ne on pakko huononäköisen hankkia. Armeija sentään kustantaa perusrillit tarvitseville; olisihan seikävä, kun ei näe mitä ampuu, vaikka omia!
Ja kunnalliselle silmälääkärille ei aikuiset pääse ollenkaan ilman erityistä syytä. Tämä syy pitää ensin olla todennettu esim. yksityisellä silmälääkärillä!
Ja jonotusajan pituus, huh huh. Jouduin luopumaan ajokortista, ennen kuin pääsin kaihileikkaukseen. Näkö ei enää riittänyt autolla ajoon. Kaihi voi tulla jo nuorellekin, nelikymppiselle. Ei ole pelkästään wanhusten ongelma, jotka eläkkeellä ja hyrräävät vain keinustuolissa.
Siksi siitä pitää maksaa, koska näin on terveydenhuoltolaissa säädetty.
Siltä varalta, että tätä lukevat vähävaraiset ihmiset: liian tiukat hammasvälit altistavat ongelmille. Meillä opetettiin kyllä kotona harjaamaan jne, mutta saamani hammashoito 70-80 luvuilla oli surkeaa. Käytännössä kaikki hampaat on paikattu, erityisesti poskihampaat. Aina kun niitä paikattiin, välit muurattiin entistä tiukemmaksi. Oikomishoitoa ei tehty ristipurentaan. Kun sitten teininä ja aikuisena yritin uudestaan hammasväleihin tikkuja tai lankaa, se ei onnistunut. Reiät tulivat aina sieltä väleistä, eikä ihme sillä en pystynyt puhdistamaan niitä. Lanka esimerkiksi juuttui kiinni, ja piti repiä rispaantuneena irti.
Aikuisena aloin käydä yksityisellä ja huomasin, että lääkäri aina paikkauksen jälkeen tarkisti millaiset välit jäivät, sainko hampaani hyvin yhteen ja pystyykö välit lankaamaan! Tämän huomattuani aloin vimmatusti langata, varsinkin kun löysin kaupoista ohutta lankaa. Yllätys: en saa enää reikiä. Ok, ehjää hammaspintaa ei ole enää paljoa ja ne paljon paikatut ovat halkeamisvaarassa, mutta reikääntymistä ei tule niihin ehjiin kohtiin kun pesen ja lankaan säännöllisesti ja käyn vuosittain yksityisellä.
Nyt olen työtön, mutta en aio säästää hammaslääkärimenoissa. Uskon kyllä, että julkisellakin on hyvää hoitoa nykypäivänä, tuttavien kertoman mukaan. Toki siellä sitten on ongelma hoitoonpääsyssä.
Jos sinulla rakas lukija ei ole varaa yksityiselle, huolehdi hammasvälien puhdistuksesta ja opeta se lapsellesikin. Vaadi, että lääkäri tarkistaa väljyyden paikkauksen yhteydessä ennen penkistä nousemista ja sama lapsille.
Kuule ap. Pitäähän sinun maksaa siitäkin, jos lääkäri antaa sinulle lähettee poliklinikka tutkimuksiin keskussairaalaan.
Maksat sen polimakusn n. 40 euroa.
Monissa kaupungeissa myös peritään myös terveyskeskuskäynneistä.
Meidän kaupungissa peritään kolmesa ensimmäisestä käynnistä terveyskeskuksessa 20 euroa.
Sen jälkeen saman vuonna käynnit ovat ilmaisia.
Hammashuollon maksut on asetettu laissa, kai niille jokin pohja tällöin on.
Kuten myös että on saanut lapsena kariesbakteerin ja hampaat sen vuoksi hoidosta huolimatta reikiintyvät. Omaa syytä kaikki.