Mitä tehdä? Kunta ei myönnä vuoropäiväkotipaikkaa
Olen itse vuorotyössä, puoliso ei. Mutta hänellä on kuitenkin aika epäsäännölliset työajat työn luonteen vuoksi vaikka virallisesti työaika on virka-aika ja siihen päälle liukuma klo 07-20. Kunta ei myönnä paikkaa vuoropäiväkotiin ellei molemmat ole vuorotyössä eli me emme saaneet paikkaa. Päiväkodin normaalit aukioloajat ei kuitenkaan riitä meille eikä meillä ole mitään mummoja ja kummeja hoitamaan lasta eikä rahaa palkata monena iltana viikossa ulkopuolista lastenhoitajaa. Työnantajan kanssa meistä kumpikaan ei ole saanut neuvoteltua niin, että oltaisiin vain virka-aikaan töissä.
Olen muutenkin aika uupunut ja puoliso myös eikä ajatus nyt kulje selvästi. Osaisiko joku viisas nyt neuvoa?
Kommentit (223)
Varhaiskasvatuslaki, 5 §:
Kunnan on järjestettävä tässä laissa säädettyä varhaiskasvatusta siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää.
--
Kunnan on pyrittävä järjestämään varhaiskasvatusta lähellä palvelun käyttäjiä ottaen huomioon asutuksen sijainti sekä liikenneyhteydet. Päiväkodin toiminta kalenterivuoden aikana ja aukioloaika vuorokaudessa on järjestettävä paikallisen tarpeen mukaan.
13 §
Vuorohoitoa on järjestettävä tarpeen mukaisessa laajuudessa lapselle, joka tarvitsee sitä vanhemman tai muun huoltajan työssäkäynnin tai opiskelun vuoksi.
Jos kunnassa ei noudateta lakipykäliä, niin valitusta aviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan oikein mene miehen työnantajan puolesta, että työnantaja voi vaan lätkäistä työajat miten sattuu.
No niinhän se juurikin menee, työnantaja määrittää työajat, tietysti työaikalain rajoissa mutta päätösvalta on juurikin työnantajalla.
Mutta kuka suostuu sellaiseen työhön, että ei pysty vaikuttamaa;mitään siihen, että tuleeko ilta-ajalle ylimääräisiä töitä? Minkälainen työehtosopimus siinä on?
Jos mies on johtaja, jonka on ”pakko” pitää iltakokouksia, niin on miehen oma asia miettiä työnsä uudelleen niin, että lapsi saadaan hoidettua.
Kunnilla on virkamiehiä jotka joutuvat osallistumaan eri lautakuntien, kaupunginhallituksen ja valtuuston kokouksiin. Kokoukset on lähes aina ilta-aikaan ja kestää minkä kestää. Esimerkiksi.
Ei ap.
En ole aloittaja mutta meillä on myös ajankohtaista hakea lapselle hoitopaikkaa. Mä olen töissä 10-17.30. Mies on normaalisti töissä 6-14.30 mutta vuodessa on 3-4 kuukauden jakso milloin mies tekee jatkuvaa kolmivuorotyötä. Normaaliaikaan hoito ei tuota ongelmia mutta mitä tehdään silloin kun mies on vuorotyössä? Saammeko lapsen silloin vuoropäiväkotiin tms.? Normaalipäiväkodit menevät kiinni klo. 17. Onko kokemusta tällaisesta kenelläkään? Vai voiko päiväkodit (tai perhepäivähoitajat) olla auki pidempään kuin mitä ilmoittavat? Itselläni on hyvin hankala tehdä lyhennettyä päivää että hakisin lapsen päiväkodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtykää 80% työajalle.
Olen jo.
Mies ei ole, mutta vaikka olisi niin se ei poistaisi niitä hänen iltakokousvastuitaan. Ap
Mutta tiedättehän te kuitenkin jo etukäteen milloin miehellä on iltakokouksia. Virallinen kokouskutsu täytyy lähettää kaksi viikkoa etukäteen. Jos nämä kokoukset tulee miehelle yllätyksenä, hän ei ole tehtäviensä tasalla.
Taitaa nyt olla niin että miehellä on muita menoja ja haluaa luistaa ihanasta perhearjesta.
Mikä ihmeen virallinen kokouskutsu 2 vk ennen? Olen töissä kunnalla ja usein tulee parin päivän varoitusajalla kokouksia asiakkaiden kanssa. Ilman mitään kokouskutsuja, ihan puhelimessa sopien vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtykää 80% työajalle.
Olen jo.
Mies ei ole, mutta vaikka olisi niin se ei poistaisi niitä hänen iltakokousvastuitaan. Ap
Jos mies on illat töissä on hän päivät vapaan eli lasta ei tartte viedä tarhaan ollenkaan. Kai nyt iskä haluaa oman lapsensa kanssa olla?
Eli missä lapsi on siis sen miehen työajan, sanotaan vaikka klo 12-20, jos ap:lla sattuu olemaan iltavuoro samana päivänä?
Palkkaatte jonkun opiskelijan hakemaan lapsen päiväkodista klo 17 niinä iltoina kun miehellä iltakokous. Muutaman tunnin lapsenvahtikeikka parina iltana viikossa. Ei paha varmaan rahallisestikaan.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan kunnan tulee tuottaa ja tarjota lastenhoitopalveluita TARPEEN mukaan.
Viranomaisille kantelu, jos kunta ei hoida velvotteitaan.
Vuoropäivähoitoon EI OLE TARVETTA, koska molemmat vanhemmat eivät ole vuorotyössä.
Ihan itse me muutkin niitä hakijoita ja hoitajia palkkaamme.
Kuulostaa oudolta, että selvästi vastuullista asiantuntijatyötä tekevä vanhempi ja 80% työaikaa ja vielä vuorotyötä tekevä toinen vanhempi eivät olisi tarpeeksi varakkaita palkkaamaan jotain hoitajaa pariksi tunniksi niinä päivinä kun tarvitsee.
Haiskahtaa keksityltä ongelmalta.
Kunnan velvollisuus on järjestää lapselle päivähoitopaikka.
Kunnallinen päiväkoti on auki 6-18 vaikka yrittäisivät väittää, että mennään kiinni 16.30. Eivät mene, jos jollain on tarve olla pidempään. Oma lapsi oli joskus harvoin klo 18 asti ja meni toisinaan klo 6. Nämä piti vain ilmoittaa etukäteen, koska normaalisti aukiolo oli 6.30-17.
Näkisin kuitenkin, että joku naapurintyttö, opiskelija tms olisi paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtykää 80% työajalle.
Olen jo.
Jos mies on illat töissä on hän päivät vapaan eli lasta ei tartte viedä tarhaan ollenkaan. Kai nyt iskä haluaa oman lapsensa kanssa olla?
Eli missä lapsi on siis sen miehen työajan, sanotaan vaikka klo 12-20, jos ap:lla sattuu olemaan iltavuoro samana päivänä?
Päivähoidossa kello 17 asti minkä jälkeen perheen palkkaama apu hakee lapsen ja pitää seuraa siihen asti että isä tulee.
Noin se kuule toimii kaikilla muillakin.
Vuoropäiväkotiin kuuluu vuorotyöläisten lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtykää 80% työajalle.
Olen jo.
Mutta tiedättehän te kuitenkin jo etukäteen milloin miehellä on iltakokouksia. Virallinen kokouskutsu täytyy lähettää kaksi viikkoa etukäteen. Jos nämä kokoukset tulee miehelle yllätyksenä, hän ei ole tehtäviensä tasalla.
Taitaa nyt olla niin että miehellä on muita menoja ja haluaa luistaa ihanasta perhearjesta.
Mikä ihmeen virallinen kokouskutsu 2 vk ennen? Olen töissä kunnalla ja usein tulee parin päivän varoitusajalla kokouksia asiakkaiden kanssa. Ilman mitään kokouskutsuja, ihan puhelimessa sopien vain.
Sitten vaan järjestetään varahakijoiden whatsappi ja sinne pyyntö aina kun näin käy. Kyllä se varahakija parissa päivässä löytyy.
Kannattaa myös verkostoitua muiden vanhempien kanssa ja auttaa vastavuoroisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen päiväkoti on auki 6-18 vaikka yrittäisivät väittää, että mennään kiinni 16.30. Eivät mene, jos jollain on tarve olla pidempään. Oma lapsi oli joskus harvoin klo 18 asti ja meni toisinaan klo 6. Nämä piti vain ilmoittaa etukäteen, koska normaalisti aukiolo oli 6.30-17.
Näkisin kuitenkin, että joku naapurintyttö, opiskelija tms olisi paras vaihtoehto.
Jos ap ja mies on töissä klo 20 saakka niin mitä hyödyttää jos pvk on auki klo 18 saakka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ja mies on töissä klo 20 saakka niin mitä hyödyttää jos pvk on auki klo 18 saakka?
Tarvitaan varahakija lyhyemmäksi aikaa.
Mistä näitä naapurin tyttöjä oikein varahakijaksi löytyy? Laitoin meidän kaupungin face puskaradioon ja parille ilmoitustaululle lapun että haetaan lastenhoitajaa noin kerran viikossa tunniksi tai pariksi hakemaan lapsi päiväkodista ja olemaan lapsen kanssa hetki kotona. Palkkaa vastaan. Ei löytynyt ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö voi neuvotella työnantajan kanssa ihan päiväkohtaisesti ne poikkeavat työajat? Ei se nyt ihan oikein mene miehen työnantajan puolesta, että työnantaja voi vaan lätkäistä työajat miten sattuu. Voisiko hän tehdä pitempään silloin kun sinä pääset ajoissa?
Puolison työajat sanelee hänen työn sisältö (on monenlaisia vastuutehtäviä iltakokouksineen eikä niihin ajankohtiin voi vaikuttaa). Minun työnantaja taas ottaa kyllä vastaan vuorotoiveita, mutta ei useinkaan niitä toteuta.
Ap
Miehesi voi järjestää lapselle hoitajan kotiin, jos niin sattuisi, että teillä on työmeno illalla yhtä aikaa. Lisäksi voi osallistua etänä kokouksii ja lapsi katsoa tablettia. Niin me muutkin teemme.
Miten usein teillä on tarvetta tällaiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtykää 80% työajalle.
Olen jo.
Sitten vaan järjestetään varahakijoiden whatsappi ja sinne pyyntö aina kun näin käy. Kyllä se varahakija parissa päivässä löytyy.
Kannattaa myös verkostoitua muiden vanhempien kanssa ja auttaa vastavuoroisesti.
Mikä on varahakijoiden whatsappi? Meillä ei ole yhtään varahakijaa. Päiväkoti nikottelee mutta minkäs teet kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä naapurin tyttöjä oikein varahakijaksi löytyy? Laitoin meidän kaupungin face puskaradioon ja parille ilmoitustaululle lapun että haetaan lastenhoitajaa noin kerran viikossa tunniksi tai pariksi hakemaan lapsi päiväkodista ja olemaan lapsen kanssa hetki kotona. Palkkaa vastaan. Ei löytynyt ketään.
Nyt on kuule nuoret todellakin töitä vailla.
Me käytettiin MLL:n hoitajapalvelua ja kerättiin sitä kautta viiden hoitajan rinki, josta aina joku pääsi.
Täysin tukiverkottomia, minulla epäsäännöllinen työ ja miehellä paljon työmatkoja.
Ei ollut vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtykää 80% työajalle.
Olen jo.
Mikä on varahakijoiden whatsappi? Meillä ei ole yhtään varahakijaa. Päiväkoti nikottelee mutta minkäs teet kun ei ole.
Kännykkään saa kuule sellaisen ihmeen kuin whatsappin. Sitten vaan sinne keräät ihan itse omin pikkukätöisin itsellesi sen tukiverkoston ja varahakijat.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa kukaan nyt tunnin takia viitsiikään tulla. Palkkaa kolmeksi tunniksi kerrallaan.