Olen masennuksen/ahdistuksen takia sairauslomalla, haluatko kysyä minulta jotain?
Kommentit (134)
Mitä lääkkeitä syöt ja mitä vaikutuksia niillä on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap:lle. Miten mania-vaiheet sinulla näkyvät? Olitko ns. kiltti lapsi ja nuori? Tekevätkö lääkkeet sellaiseksi turraksi, eli kuin ei olisi tunteita? Mitä ahdistuskohtauksessa tapahtuu? Näkyykö se aina ulospäin?
Maniassa olen todella energinen, liikun ja puuhailen jotain koko ajan, ravasin baareissa, olin yliseksuaalinen ja todella itsevarma. Tuhlasin kaikki säästöni. Unta ei tarvinut kuin muutaman tunnin yössä enkä tuntenut väsymystä. Käyn ylikierroksilla, sitten tulee romahdus=masennus. Olin kiltti lapsi/nuori. Huonoimmillaan lääkkeet tekevät sen että ei tunne mitään, ei iloa eikä surua. Kaikki on tasaisen tyhjää. Pahimmassa ”ahdistuskohtauksessa” mulla on todella hermostunut olo, vaikea pysyä paikallaan, henkeä ahdistaa, kädet hikoaa, ei pysty keskittymään, mahassa kiertää ja on vaan todella huono olo./ap
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko lapsuudessa hylkäämistä?
Kyllä./ap
Monet masikset käy töissä osa aikaa tai koko aikaa mut välillä ottaa sairasloman tai matkustaa jonnekin et pääsee pois siitä tai vaan makaa viikon sängyssä ja taas nousee.Masis ei ole ruumiin tauti vaan murehtimistunne.Pitää surra suruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulle jokin muu työ parempi kuin se toimistotyö, esim postinkantajan työ?
En osaa sanoa, olen tehnyt 18-vuotiaasta saakka samaa työtä ja pidän työstäni enkä näe itseäni tekemässä mitään muuta./ap
Kuitenkin ahdistut työssäsi ja tarvit saikkua.
Työni ei aiheuta ahdistusta, en ole tällä hetkellä työkuntoinen ihan sama mitä työtä tekisin, vaikka voisin työskennellä kotoa käsin. Tämäkin masennus/ahdistusjakso alkoi joululomalla jolloin en edes ollut töissä./ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka hoitaa työsi sairauslomasi aikana.
Muut työntekijät./ap
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt escitalopram, peratsin ja ketipinor. Ketipinorilla saan 9-10 h yöunet, escitalopram ja/tai peratsin helpottaneet ahdistusta joskaan eivät (ainakaan vielä) kokonaan poistaneet sitä. Masennusta ei ole poistanut mikään./ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt escitalopram, peratsin ja ketipinor. Ketipinorilla saan 9-10 h yöunet, escitalopram ja/tai peratsin helpottaneet ahdistusta joskaan eivät (ainakaan vielä) kokonaan poistaneet sitä. Masennusta ei ole poistanut mikään./ap
Sulla ei ole vissiin noista tullut mitään sivu- tai haittavaikutuksia? Kyselen kun mietin itsekin avun hakemista, alkaa mennä homma mahdottomaksi, mutta lääkkeet pelottaa hulluna.
Jos syö liikaa sokeria,limuja,munkkeja,suklaata,karkkia,jädejä,valmisruokia,keksejä joutuu tilaan missä on ylikierrokset.Myös viinoissa on sokeria.Mania ei siis johdu järjestä tai tunteista vaan kofeiini sokeri rasva sekoitusta on liikaa.Annat lapselle kahvia sokeria se riehuu.Siinä on hirveesti energiaa hiilihydraattia.Kofeiini aiheuttaa lapsellani sydämen hakkaamista ja läähätystä.Toki ihmisen kuuluu liikkua eikä se ole sairaus.Holtiton rahan käyttö liittyy sokeriin ,lapset oppii karkin ostamiseen ja rahalla saa karkkia.Sokeri jumala kouluttaa.Sama kuin huumeet sokeria on saatava.Yleensä ihmiset ei nuorena laske rahaa mihin se riittää vaan ottaa velkaa ja menee.Ei siihen kuole.Velat voi maksaa sopimalla pienissä erissä.Turha hävetä velkoja niitä on kaikilla joten sitten kaikki on maanisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aiemmin ollut masentunut vai onko ensimmäinen kerta?
Olen ollut aiemminkin. Pisin sairausloma 2 kk muutama vuosi sitten. Tällä hetkellä kuudes viikko meneillään ja näillä näkymin ensi viikolla haen jatkoa työterveydestä./ap
Miksi sanot hakevasi jatkoa saikullesi? Eikö lääkäri arvioi sairausloman tarpeen ja kirjoita todistuksen oman arvionsa pohjalta, ei sen perusteella että potilas päättää hakea saikun? Vai onko niin että jos potilas on ollut aiemmin saikulla mt-ongelmien vuoksi, hän saa uuden saikun tai jatkoa edelliselle saikulle aina halutessaan?
Olo kun ei ole tästä parantunut, en näe syytä miksei sairauslomaani jatkettaisi. Jos en sitä työterveydestä saa, psykiatri kyllä jatkaa sairauslomaani./ap
Käsittämätön sanamuoto/lausahdus jälleen. Saatko siis sanella oman sairaslomasi alkamis- ja loppumispäivämäärän? Onko mielestäsi oikein, että somaattisista sairauksista kärsivillä ei ole samanlaista mahdollisuutta?
Onko masennuksellesi jokin selkeä syy? Ikäviä tapahtumia tms? Pidätkö itseäsi parempana kuin toisia? Mitä teet kuntoutumisesi eteen jos lepäilyä, itselle mieluisten asioiden tekemistä ja voimaantumista ei saa vastata?
Onko sinulla tuuraaja vai joutuvatko muut jakamaan työsi keskenään?
Ei huvittaisi yhtään alkaa siivota, skippaanko sen?
Onko teillä kavereita jotka laittaa huumeita teihin ja varastaa teidän rahoja? Vaatteita?? Varastaminen on väärin.Jos on varastanut pitää kiltisti palauttaa.Ei saa antaa muiden varastaa sinulta.Eikä huumeita saa ruiskuttaa muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole vissiin noista tullut mitään sivu- tai haittavaikutuksia? Kyselen kun mietin itsekin avun hakemista, alkaa mennä homma mahdottomaksi, mutta lääkkeet pelottaa hulluna.
Sivuvaikutuksina nyt suun kuivumista, mikä kuulemma yleistä./ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä sulla on (ollut)?
Lääkkeitä ollut vuosien varrella useita, muistaakseni noin 10 eri lääkettä kokeiltu. Suurin osa ei joko tehoa ollenkaan, pahentaa oloa entisestään tai nostaa ruokahalua niin että painokin tässä vuosien varrella noussut yli 30 kg./ap
Jo tuo ylipaino saa aikaan masennusta, kun elimistössä on tulehdustila. Ovatko psyykenlääkkeet KOSKAAN parantaneet KETÄÄN? Näyttävät synnyttävän vain lisää ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aiemmin ollut masentunut vai onko ensimmäinen kerta?
Olen ollut aiemminkin. Pisin sairausloma 2 kk muutama vuosi sitten. Tällä hetkellä kuudes viikko meneillään ja näillä näkymin ensi viikolla haen jatkoa työterveydestä./ap
Miksi sanot hakevasi jatkoa saikullesi? Eikö lääkäri arvioi sairausloman tarpeen ja kirjoita todistuksen oman arvionsa pohjalta, ei sen perusteella että potilas päättää hakea saikun? Vai onko niin että jos potilas on ollut aiemmin saikulla mt-ongelmien vuoksi, hän saa uuden saikun tai jatkoa edelliselle saikulle aina halutessaan?
Olo kun ei ole tästä parantunut, en näe syytä miksei sairauslomaani jatkettaisi. Jos en sitä työterveydestä saa, psykiatri kyllä jatkaa sairauslomaani./ap
Käsittämätön sanamuoto/lausahdus jälleen. Saatko siis sanella oman sairaslomasi alkamis- ja loppumispäivämäärän? Onko mielestäsi oikein, että somaattisista sairauksista kärsivillä ei ole samanlaista mahdollisuutta?
Onko masennuksellesi jokin selkeä syy? Ikäviä tapahtumia tms? Pidätkö itseäsi parempana kuin toisia? Mitä teet kuntoutumisesi eteen jos lepäilyä, itselle mieluisten asioiden tekemistä ja voimaantumista ei saa vastata?
En saa sanella itse, en ole koskaan saanut. Lääkärit kirjoittavat sairauslomaa 1-14 päivää kerrallaan ja jatkoa olen hakenut jos tarvetta on ollut. Masennusta olen sairastanut jo puolet elämästäni, ei yhtä selkeää syytä. En pidä itseäni parempana kuin muita, päin vastoin. Viimeiseen kysymykseen vastaus: en kai mitään? tietysti lääkkeeni syön./ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tuuraaja vai joutuvatko muut jakamaan työsi keskenään?
Meillä ei ole töissä ”minun töitäni” vaan kaikki tekevät yhteisesti samoja hommia. Muiden työmäärä ei kasva vaikka yksi olisi poissa./ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako lenkkeily ja ulkoilu mielialaasi?
Itsensä aktiivisena pitäminen vähentää masennusta, silloin ei ole aikaa liikaan pohtimiseen ja miettimiseen.
Se joka väittää liikunnan tai ruokavalion avulla parantuneensa masennuksesta ei ole OIKEASTI masentunut ollutkaan
Itse olenselvinnyt vaikeasta masennuksesta ja yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä. Kaksi vuotta maksasin pimeässä huoneessa unen ja valveen rajamailla musiikin tauotta pauhaten korviini lohtua tuoden. Missään en käynyt. Mitään en tehnyt. Lopulta isäni maksoi kalliit tutkimukset, ja aloitin kehon matala-asteisen tulehduksen hoidon ravintolisillä sekä ruokavaliolla (kutakuinkin vhh). Noin kolmeen kuukauteen ei tapahtunut mitään - adaptaatiovaihe - mutta sen jälkeen olo kohisi silmissä parempaan. Nyt puolitoista vuotta hulvani jälkeen koen itseni täysin terveeksi. Luen pääsykokeisiin ja olen lämmitellyt kohmettuneita ystävyyssuhteita sekä aloittanut osa-aikaisessa työssä.
Kiinnostavaa luettavaa aiheesta sekä faktatietoa löytyy Helsingin Sanomien uutisarkistosta, jossa Markus Rantala kertoo näkemyksiään masennuksen neuroinflammatioetiologiasta. Itse en tätä ole lukenut, mutta hoitoni oli samansuuntaista aetikkelien yleiskatsauksen perusteella. M28
Hyvä kuvaus tehokkaasta interventiosta masennukseen. Sulla on mahtava isä! Tiedätkö tänä päivänä, mistä ahdistuksesi kumpusi?
Vierailija kirjoitti:
Ei huvittaisi yhtään alkaa siivota, skippaanko sen?
Siivoa vaan./ap
Kuka hoitaa työsi sairauslomasi aikana.