Psykoterapia tiedot kantaan. Tuntuu ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa terapia.
Onko muilla samoja ajatuksia? Asiaa ei yhtään helpota se että terapeutti ei ymmärrä haluani lopettaa terapiaa tästä syystä johtuen.
Tiedän ettei terapiatietoja saa kannasta kuka vain lukea mutta en kestä edes ajatusta siitä että joku utelias lääkäri voisi ne käydä sieltä lukemassa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä. Kuulen jatkuvasti syyksi jo varsinkin Kelan kuntoutuspsykoterapiaan menemättömyydelle sen että tulee joku diagnoosi. Menin lääkäriin ja tuli parikin diagnoosia ja pääsin terapiaan. Siellä ne diagnoosit komeilee perussairauden diagnoosin seassa ja löytyy lääkärin kirjoittamat lausunnot mutta eivät ole vaikuttaneet mihinkään muuhun kuin mahdollistaneet tarvitsemani terapian saamisen. Olen saanut vakuutukset ja fyysiset vaivat on tutkittu ja hoidettu ilman mitään oletko varma ettei johdu mielestä kyselyä. En ymmärrä mikä siinä terapia-asioiden kirjaamisessa on se syy joka katkaisee kamelin selän kun ainakin julkisen kautta Kelan kuntoutuspsykoterapiaan mennessä on jo diagnoosi ja lääkärin lausunto luettavissa kyylille.
Minulla on sellaisia asioita, jotka ihan jo yleistasolla kirjattuna aiheuttavat minulle suurta haittaa ja jopa hengenvaaran.
En ymmärrä? Kirjattuna aiheuttavan hengenvaaran? Kenelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä. Kuulen jatkuvasti syyksi jo varsinkin Kelan kuntoutuspsykoterapiaan menemättömyydelle sen että tulee joku diagnoosi. Menin lääkäriin ja tuli parikin diagnoosia ja pääsin terapiaan. Siellä ne diagnoosit komeilee perussairauden diagnoosin seassa ja löytyy lääkärin kirjoittamat lausunnot mutta eivät ole vaikuttaneet mihinkään muuhun kuin mahdollistaneet tarvitsemani terapian saamisen. Olen saanut vakuutukset ja fyysiset vaivat on tutkittu ja hoidettu ilman mitään oletko varma ettei johdu mielestä kyselyä. En ymmärrä mikä siinä terapia-asioiden kirjaamisessa on se syy joka katkaisee kamelin selän kun ainakin julkisen kautta Kelan kuntoutuspsykoterapiaan mennessä on jo diagnoosi ja lääkärin lausunto luettavissa kyylille.
Ei se itse diagnoosi pelotakaan, mutta moni ei varmasti halua "kaiken kansan" nähtäville elämäntarinaansa diagnoosin takana. Monilla on sellaisia traumoja, joista ei todellekaan halua asioista ymmärtämättömien saavan tietää mitään.
Eihän niitä traumoja sinne listata.
Tuetun terapian saadakseen on oltava psykiatrin DG. Esim yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellaisia asioita, jotka ihan jo yleistasolla kirjattuna aiheuttavat minulle suurta haittaa ja jopa hengenvaaran.
??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin asiakkaalle itselleen, häpeä on sietämätön ja pelkää, että joku muu lukee ne tiedot tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paskahalvauksen potilaalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä teillä niin salaista siellä on, että ei voi edes itse nähdä, mitä järjestelmään teistä on kirjattu? Onhan se kirjaus siellä järjestelmissä joka tapauksessa. Omakanta on pelkkä väline sille, että itse näette mitä teistä sinne efficoihin, pegasuksiin jne on kirjattu.
Erään henkilön kantatiedoissa lukee, että kyseistä henkilöä on käytetty lapsena s.hyväksi. Tuo merkintä taas houkuttelee kaikenlaista vaeltajaa.
Mitä vaeltajaa ja millä tavalla? Voitko tarkentaa?
Mietipä tilannetta missä pikkukunnan juoruämmänä tunnettu terveydenhoitaja pikkuisen ohimennen katselee potilaidensa tietoja ja mitä järkyttävämpää tietoa, sen suurempi kiusaus puhua asioista eteenpäin.
Jos juoruämmä tekee noin niin aika pian löytää itsensä tekemisistä viranomaisen kanssa.
Ei välttämättä, mutta onhan noita tapauksia missä on jääty kiinni tietojen salakatselusta mutta vain murto-osa jää kiinni.
Tuttava juuri paasasi asiasta. Sanoin että enemmän olisin hänenä huolissaan mitä kaikkea tietoa itsestään valuttaa someen, tuntemattomille ihmisille, valokuvien ja stoorien muodossa. Ei ketään lääkäriä kiinnosta kauhistella jonkun masennuksia ja lapsuuden traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava juuri paasasi asiasta. Sanoin että enemmän olisin hänenä huolissaan mitä kaikkea tietoa itsestään valuttaa someen, tuntemattomille ihmisille, valokuvien ja stoorien muodossa. Ei ketään lääkäriä kiinnosta kauhistella jonkun masennuksia ja lapsuuden traumoja.
Etenkin pienillä paikkakunnilla hoitajia kiinnostaa sitäkin enemmän.
Omista tiedoista käy hyvin selvästi ilmi esim. miten minua on lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetty. En minä siitä kaikilla huutele mutta jos asia tulisi ilmi vaikka jonkinlaisena hakkerin vuotona niin ainoa joka siinä tilanteessa saisi hävetä on hyväksikäyttäjä. On ollut myös vakavaa masennusta ja muuta häikkää mutta miksi ihmeessä niitä häpeisin. Enkä jaksa uskoa että ketään hoitohenkilökuntaa edes kiinnostaisi kaivella ja lukea niitä. Jos jotakin kiinnostaa niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Omista tiedoista käy hyvin selvästi ilmi esim. miten minua on lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetty. En minä siitä kaikilla huutele mutta jos asia tulisi ilmi vaikka jonkinlaisena hakkerin vuotona niin ainoa joka siinä tilanteessa saisi hävetä on hyväksikäyttäjä. On ollut myös vakavaa masennusta ja muuta häikkää mutta miksi ihmeessä niitä häpeisin. Enkä jaksa uskoa että ketään hoitohenkilökuntaa edes kiinnostaisi kaivella ja lukea niitä. Jos jotakin kiinnostaa niin siitä vaan.
Eipä se nimettömäksi jäävä hakkeri juurikaan häpeää koe, etenkään jos se vihaa sinua entuudestaan. Ei tuollaisia tietoja mihinkään nettiin kuuluisi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin pienillä paikkakunnilla hoitajia kiinnostaa sitäkin enemmän.
??
Mä käyn yksityisellä terapiassa ja hän sanoi, että heiltä ei mene mitään tietoja Kantaan, pysyy heidän omassa tietojärjestelmässä ja poistetaan terapiasuhteen päättyessä. Ikävää, jos julkisella puolella tuota ei voi valita meneekö sinne vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn yksityisellä terapiassa ja hän sanoi, että heiltä ei mene mitään tietoja Kantaan, pysyy heidän omassa tietojärjestelmässä ja poistetaan terapiasuhteen päättyessä. Ikävää, jos julkisella puolella tuota ei voi valita meneekö sinne vai ei.
Mikä yksityinen taho on kyseessä. Etsin nyt kovasti tätä tietoa. Kyse on nuoresta enkä halua että jää merkinnät kantaan.
Mä olen käyttänyt yhdessä kohtaa paljon mielenterveyspalveluita (yksityisellä), kun jouduin seksuaalirikoksen uhriksi. Olen laittanut tietojenluovutuskiellon tästä syystä. En siksi, että mua nyt varsinaisesti haittaisi jos joku lääkäri näkisi että näin on käynyt, vaan siksi, että valitettavasti on edelleen paljon ennakkoluuloja psyk. palveluiden käyttäjistä terveydenhuollossakin. Ei niillä olisi edes aikaa lukea niitä kirjauksia - katsoisivat vaan, että jahas, tällä tyypillä on hemmetisti kuupassa vikaa kun ravaa alvaarinsa päätohtorilla, varmaan oireilee psykosomaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä yksityinen taho on kyseessä. Etsin nyt kovasti tätä tietoa. Kyse on nuoresta enkä halua että jää merkinnät kantaan.
Kiitos paljon jos voit kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Sille kansalaisaloitteelle olisi todellakin tarvetta, kohta kenelläkään ei ole enää mitään yksityisyyttä! Ihminen on utelias eläin, ja onhan lehdissä jo ollut juttua siitä, kuinka joku on mennyt lueskelemaan tekstejä iha vaan huvikseen, puhumattakaan noista muista tapauksista.
En muutenkaan ymmärrä miksi esim. Jotain 15 vuotta vanhoja raapustuksia täytyy pitää jossain säilössä, mielestäni ihmisellä on oikeus omiin tietoihinsa, ja oikeus tulla myös unohdetuksi.
Miksi kaikesta muusta ollaan niin hirveän tarkkoja, mutta tässä asiassa henkilön omat oikeudet on rajattu minimiin?
No tämäpä! Ja terveydenhuollossa kohdellaan kuin rikollista, jos on tietojenluovutus päällä, mullekin on siitä kettuiltu. Mitä useampaan paikkaan tietoni ladataan, sitä todennäköisemmin koko sairaushistoriani vuotaa julkiseksi jossakin kohtaa. Nyt jos tietovuoto käy, kohteena on todennäköisemmin jokin yksittäinen käynti kun kaikki vaivani. Mitään oikeuksia yksityisyyteen ei ihmisellä saisi olla tai on joku narkkari-kakkosluokan kansalainen vähintään.
Kannassa voi estää tietojen luovuttamisen palveluntarjoajittain. Eli jos käyt terapiassa taholla x, voit estää tämän tahon osalta että tiedot näkyvät vain heille.
Julkisista voit estää toimijat suoraan itse ja yksityisillä pitää pyytää yksityiseltä että he tekevät eston.
Tällöin muut terveystiedot ovat normaalisti näkyvissä esim henkeen ja terveyteen kohdistuvissa hätätilanteissa.
Tämä on siis muuttunut aiemmasta käytännöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käyttänyt yhdessä kohtaa paljon mielenterveyspalveluita (yksityisellä), kun jouduin seksuaalirikoksen uhriksi. Olen laittanut tietojenluovutuskiellon tästä syystä. En siksi, että mua nyt varsinaisesti haittaisi jos joku lääkäri näkisi että näin on käynyt, vaan siksi, että valitettavasti on edelleen paljon ennakkoluuloja psyk. palveluiden käyttäjistä terveydenhuollossakin. Ei niillä olisi edes aikaa lukea niitä kirjauksia - katsoisivat vaan, että jahas, tällä tyypillä on hemmetisti kuupassa vikaa kun ravaa alvaarinsa päätohtorilla, varmaan oireilee psykosomaattisesti.
Karseaa, fyysiset sairaudet kuitataan psyykkisinä.
Vierailija kirjoitti:
Kannassa voi estää tietojen luovuttamisen palveluntarjoajittain. Eli jos käyt terapiassa taholla x, voit estää tämän tahon osalta että tiedot näkyvät vain heille.
Julkisista voit estää toimijat suoraan itse ja yksityisillä pitää pyytää yksityiseltä että he tekevät eston.
Tällöin muut terveystiedot ovat normaalisti näkyvissä esim henkeen ja terveyteen kohdistuvissa hätätilanteissa.
Tämä on siis muuttunut aiemmasta käytännöstä.
Eikö edelleen muka pysty tekemään myös "kokonaiseston", jolloin lähtökohtaisesti mitään käyntejä ei luovuteta ristiin?
Ongelmahan on vähän myös se, että eivät terapeutit voi mitenkään muistaa kaikkien asiakkaidensa asioita jos ne on ylhäällä vain kahdella lauseella. Koska he joutuvat hävittämään ne paperiset muistiinpanot heti sen jälkeen kun pääasiat on kirjattu Kantaan. Millä helvetillä muistaa hirveä määrä potilaidensa asioita ilman että ne on selkeästi kirjattuna johonkin?