Psykoterapia tiedot kantaan. Tuntuu ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa terapia.
Onko muilla samoja ajatuksia? Asiaa ei yhtään helpota se että terapeutti ei ymmärrä haluani lopettaa terapiaa tästä syystä johtuen.
Tiedän ettei terapiatietoja saa kannasta kuka vain lukea mutta en kestä edes ajatusta siitä että joku utelias lääkäri voisi ne käydä sieltä lukemassa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koettakaa tajuta ettei kukaan kirjaa kantaan, vaan omiin tietojärjestelmiinsä ja niin ovat tehneet jo vuosikymmenet. Nyt te vaan kannasta näette itsekin, mitä teistä on kirjattu eri järjestelmiin.
Jos näin niin miksi tästä sitten vauhkotaan?
Sanopa se. Itse ymmärrän, että se turvallisuushan lisääntyy, kun näkee itsekin mitä on kirjattu, jos vaikka on väärinkäsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koettakaa tajuta ettei kukaan kirjaa kantaan, vaan omiin tietojärjestelmiinsä ja niin ovat tehneet jo vuosikymmenet. Nyt te vaan kannasta näette itsekin, mitä teistä on kirjattu eri järjestelmiin.
Koska
1)koskaan ei tiedä, koska tiedot on pakko jakaa kaikkien kesken. lainsäädäntö voi muuttua.
2)tiedot voivat vuotaa kannasta.
Itse en anna kantaan kirjata psykoterapiaa vaan jätän sen kesken ja jään eläkkeelle.
Ei sille niin vaan jäädä.
Kyllä vaan jäädään minun tapauksessani. Olen ollut vuosia kuntoutustuella, jota maksetaan niin kauan kuin kuntoutus jatkuu. Kuntoutus loppuu joko siihen, ettei se jatku ja jään eläkkeellä tai siihen, että toivun. Jos terapian jatko ei mahdollistu, niin eläke on varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa se. Itse ymmärrän, että se turvallisuushan lisääntyy, kun näkee itsekin mitä on kirjattu, jos vaikka on väärinkäsityksiä.
Ei lisäänny turvallisuus. Jos omat tietoni vuotavat, olen hengenvaarassa. Kirjaukset saa nytkin lukea, kun pyytää asiakirjat terapeutiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska
1)koskaan ei tiedä, koska tiedot on pakko jakaa kaikkien kesken. lainsäädäntö voi muuttua.
Itse en anna kantaan kirjata psykoterapiaa vaan jätän sen kesken ja jään eläkkeelle.
Kyllä vaan jäädään minun tapauksessani. Olen ollut vuosia kuntoutustuella, jota maksetaan niin kauan kuin kuntoutus jatkuu. Kuntoutus loppuu joko siihen, ettei se jatku ja jään eläkkeellä tai siihen, että toivun. Jos terapian jatko ei mahdollistu, niin eläke on varma.
Mukavaa eläkettä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska
Mukavaa eläkettä sinulle!
Kiitos! Ja kiitos veronmaksajille! Terapia olisi tullut halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjaa eri järjestelmään kuin terapeutti eikä näe terapeutin kirjauksia. Vaikka kaikki kirjaisivatkin samaan järjestelmään kuten esim. apotissa, niin ei niitä kirjauksia saa lukea ellei ole niihin oikeuksia.
Pointtihan juuri on siinä, että kun niitä voivat lukea kaikki, joilla on pääsy tietoihin. Ei ne kiellot estä muuta kuin eri firmojen toimijoiden pääsyä tietoihin. Apotissa kaikki tieto on ”julkista” Apotin käyttäjille.
Sitten ne vuodetaan, kuten Vastaamonkin tiedot vuodettiin. Ja lääkäri siellä heittää vielä omia mielipiteitään sinusta tuntematta sinua kovinkaan hyvin. Pilkkaa siellä sinua ja luulee ymmärtävänsä taustaasi sekä sitä, miten olet sosiaalisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjaa eri järjestelmään kuin terapeutti eikä näe terapeutin kirjauksia. Vaikka kaikki kirjaisivatkin samaan järjestelmään kuten esim. apotissa, niin ei niitä kirjauksia saa lukea ellei ole niihin oikeuksia.
Pointtihan juuri on siinä, että kun niitä voivat lukea kaikki, joilla on pääsy tietoihin. Ei ne kiellot estä muuta kuin eri firmojen toimijoiden pääsyä tietoihin. Apotissa kaikki tieto on ”julkista” Apotin käyttäjille.
Ammattihenkilöillä on kaikessa julkisessa toiminnassa pääsy ainoastaan niihin tietoihin, joita hän tarvitsee saadakseen työnsä tehtyä. On kiellettyä käydä pelkän uteliaisuuden takia muualla. Laki kieltää ja viranomainen voi saada tuomion, jos käy ilman tähdellistä asiaa lukemassa sieltä täältä. Miksi tämä on niin vaikeaa teille ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä teillä niin salaista siellä on, että ei voi edes itse nähdä, mitä järjestelmään teistä on kirjattu? Onhan se kirjaus siellä järjestelmissä joka tapauksessa. Omakanta on pelkkä väline sille, että itse näette mitä teistä sinne efficoihin, pegasuksiin jne on kirjattu.
Mietipä sitä. Järjettömän typerä empatiakyvytön kommentti. Haluaisitko itse levitellä esimerkiksi raiskausuhrikokemuksiasi kaikille ihmisille??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattihenkilöillä on kaikessa julkisessa toiminnassa pääsy ainoastaan niihin tietoihin, joita hän tarvitsee saadakseen työnsä tehtyä. On kiellettyä käydä pelkän uteliaisuuden takia muualla. Laki kieltää ja viranomainen voi saada tuomion, jos käy ilman tähdellistä asiaa lukemassa sieltä täältä. Miksi tämä on niin vaikeaa teille ymmärtää?
Ketä se enää siinä vaiheessa auttaa, kun tiedot on jo levitetty koko maailmalle? Tuomiothan ovat Suomessa naurettavia. Tilaisuus tekee varkaan ja näitä tapauksia on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis jos menen kelan psykoterapiaan ja psykoterapeutti kirjaa jorinani kantaan, niin näkeekö kaikki muut minua hoitavat lääkärit ne terapeutin kirjaamat tiedot kannasta?
Kaikki näkee, jos et ole tehnyt kieltoja erikseen. Mutta mikään kielto ei estä lääkäriaseman sisällä muita työntekijöitä näkemästä tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne vuodetaan, kuten Vastaamonkin tiedot vuodettiin. Ja lääkäri siellä heittää vielä omia mielipiteitään sinusta tuntematta sinua kovinkaan hyvin. Pilkkaa siellä sinua ja luulee ymmärtävänsä taustaasi sekä sitä, miten olet sosiaalisissa tilanteissa.
Kyllä. Kaikkien ihmisten kaikki mahdolliset arkaluontoiset tiedot henkilötietoineen, sotuineen päivineen vaan samaan nettirekisteriin. Eikä tarvitse välttämättä edes hakkeroida, kun Kantaan on pääsy niin monilla ihmisillä eri organisaatioissa. Mikä estää jotain moraaliltaan kyseenalaista lääkäriä, tai hoitajaa myymästä sisäänpääsyä järjestelmään rikollisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä tapahtuu silti. Nämä uutisoidut tapaukset, joista on jaettu pieniä sakkotuomiota ovat varmasti vain jäävuorenhuippu.
Ensinnäkin kaksinkertainen kirjanpito on laiton. Eli ei saa olla mitään vihkomuistiinpanoja. Katsomislupa on kaikilla jotka saattaa arvioida että sillä on työn kannalta merkitystä. Lastensuojelu ja vakuutusyhtiöt saa katsoa, tai siis käytännössä jos kiellät katsomasta niin käytetään sinua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin kaksinkertainen kirjanpito on laiton. Eli ei saa olla mitään vihkomuistiinpanoja. Katsomislupa on kaikilla jotka saattaa arvioida että sillä on työn kannalta merkitystä. Lastensuojelu ja vakuutusyhtiöt saa katsoa, tai siis käytännössä jos kiellät katsomasta niin käytetään sinua vastaan.
Tässä loukataan kyllä ihmisten yksityisyyttä aika härskisti. Valtava joukko henkilöitä, joilla pääsy sinun yksityisiin tietoihin milloin milläkin syyllä. Onko ne enää yksityisiä siinä vaiheessa?
Väistämättä tämä johtaa siihen, ettei ihmiset uskalla enää puhua asioistaan yhtä avoimesti ja vapautuneesti terapeutin vastaanotolla. Ne senhetkiset vaikeudet, tunnetilat ja ajatukset kyllä menevät ohi, mutta elävät näissä Kanta tiedoissa sitten ikuisesti. Esimerkiksi sairastetun masennuksen takia ei välttämättä saa matkavakuutusta.
Selvennykseksi: Kanta on potilastiedon arkisto, johon kaikkien Kantaan liittyneiden järjestelmien potilastiedot arkistoidaan automaattisesti.
Näiden tietojen näkyvyyttä voi säädellä.
Omakanta on se kansalaisten oma käyttöliittymä, jolla jokainen voi päästä lukemaan omat tekstinsä.
Psykoterapeutti ei saa pitää kaksinkertaista kirjausta niin, että kirjoittaisi 2 lausetta sähköiseen potilastietojärjestelmään ja loput ruutuvihkoon. Se on kiellettyä.
Jos kirjaaminen mietityttää, kannattaa ehdottomasti keskustella oman terapeutin kanssa.
Myös monille psykoterapeuteille tilanne on todella haastava.
Menkää sinne Omakantaan vähän surffailemaan niin löydätte sieltä mahdollisuuden estää yksittäisten käyntien tai hoitojaksojen näkyvyyttä muille kuin teille itsellenne ja tekstin kirjaajalle.