Miksi TE-toimiston koulutuksista ja kursseista valitetaan niin paljon?
Miksi näistä valitaminen on niin tavallista? Itse koen ainakin työnhakijana että mikä tahansa lisäkoulutus ja palvelu on minulle suunnattua hyödyllistä toimintaa jossa pääsisin myös olemaan ihmisten kanssa yksin työttömänä olemisen sijasta, eikö parempi ole se, että on aktiivinen toimija ja työnhakija ja valmis uuteen kuin se että kotona etsii vimmastusti töitä yksin?
Monen näkökanta koulutautumiseen tuntuu olevan aivan järkyttävän negatiivinen, vaikka oma osaaminen oikeasti tarvitsisi päivitystä jotta voi työllistyä. Näkemys on aina miksi minä tekisin ''ilmaiseksi'' mitään. Itse ajattelen että ansiosidonnaista saadessani teen mielelläni jotain enkä vain odottele puhelimen soivan kotona.
Asenneimapiiri ihmetyttää.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä sinulla, uudella työttömällä, on ansiosidonnaisella elellessä ja positiivisesti ystäviä tapaillessa ja salilla käydessä päiväsaikaan työnhaun lomassa.
Minä olen ollut kuusi vuotta työttömänä. Olen vain liian vanha saadakseni töitä. Viimeisin tutkintoni ja yksi ammatinharjoittamisen salliva lupa ovat viime syksyltä, mutta kumpikaan ei ollut TE-toimiston tarjoamaa koulutusta. TE-toimistolla on minulle ehdoteltavana vain kursseja, joilla en käytännössä tekisi mitään enkä varmasti työllistyisi. Eipä silti, eivät nämä muutkaan ole työllistymistä parantaneet.
Olen osallistunut joillekin TE-toimiston järjestämille työnhaun verkkokursseille. Akateemisten viisikymppisten työllistymiskurssi oli kiva, koska kenelläkään ei ollut harhakuvitelmia tilanteesta. Yleisluontoisemmilla kursseilla on varmasti tarjottavaa ihan uusille työttömille, mutta paljon nähneen ja kokeneen työnhakijan ei ole tarpeen tarkastella kovin monta kertaa sitä, mitä fonttia ja riviväliä ansioluettelossa kannattaa käyttää ja mitä ne työnhakukanavat oikein ovat ja mikä ihmeen hissipuhe. Perustelematon tsemppaus ja yltiöpositiivisuus alkaa tulla korvista ulos, kun kaikki temput on tehty moneen kertaan, eikä vanhaa silti palkata. "Jaksa jaksa vain, kyllä se työpaikka sieltä vielä napsahtaa" on viidennensadannen kerran kuultuna sekä puuduttavaa että raivostuttavaa.
Työkokeiluihin ja vastaaviin en lähde, koska minulla on kolme ammattia, joihin kaksikymmentä vuotta nuorempana työllistyisin nopeasti. Työntekoa minun ei tarvitse harjoitella, enkä ilmaiseksi työvoimaksi suostu. Sinäkin, ap, päädyt tähän päätelmään, kunhan olet ollut riittävän pitkään pelkällä työmarkkinatuella ja saanut muutaman sata kertaa ei-vastauksen hakemuksiisi.
Olen pahoillani tilanteestasi. Yritän vain löytää jotain positiivia ajatuksia omassa tilanteessani, eikä järkyttävä negatiivisuuden ilmapiiri ainakaan auta mihinkään.
Tekisin ennemmin pientä työkeikkaa osuuskunnan kautta, avoimen yliopiston tai amk-kursseja, omia sovelluksia ja avoimen lähdekoodin projekteja. Sen sijaan ehdotellaan huuhaa-kursseja joista minulle ei ole mitään hyötyä. Täysin järjetön systeemi, joka ruokkii yrityksia, jotka ovat keskittyneet pumppaamaan itselleen veronmaksajien rahoja järjestämällä hyödyttömyiä koulutuksia.
kalle-koodaaja kirjoitti:
Tekisin ennemmin pientä työkeikkaa osuuskunnan kautta, avoimen yliopiston tai amk-kursseja, omia sovelluksia ja avoimen lähdekoodin projekteja. Sen sijaan ehdotellaan huuhaa-kursseja joista minulle ei ole mitään hyötyä. Täysin järjetön systeemi, joka ruokkii yrityksia, jotka ovat keskittyneet pumppaamaan itselleen veronmaksajien rahoja järjestämällä hyödyttömyiä koulutuksia.
Kaikista noita omista ehdotuksista paukkuu karenssia.
Lähes kaikkiin työpaikkoihin on kymmeniä hakijoita, mikä käytännössä tarkoittaa, että vain relevantista koulutuksesta ja kokemuksesta on hyötyä.
Toki jos ei tiedä mitä haluaa, missä olisi jotain annettavaa tms., myös random-kouluttautuminen voi silloin olla parempi kuin ei mitään. Voihan joku kurssi olla mieltä virkistävämpi vaihtoehto kuin "kuntouttava" helmienpunonta pajalla. Riippuu tapauksesta.
Itselläni on kahden maisterintutkinnon lisäksi 5 (viisi) vähintään puolen vuoden työvoimapoliittista lisäkoulutusta viimeisten 25 vuoden ajalta. Jätän arviolta puolet koulutuksistani pois CV:stä töitä hakiessani gäppienkin uhalla, koska ylikouluttautumiselleni on työhaastattelussa jopa avoimesti naurettu päin näköä. Toisin sanoen: kouluttautumisesta voi olla hyötyä tai sitten ei, joskus jopa haittaa.
Työnhaussa ei riitä, että pääset kolmen parhaan joukkoon. Vain ykkönen valitaan. Siksi kannattaa miettiä sieltä TE:nkin koulutusten joukosta sellainen, josta olisi mahdollisimman paljon aidosti hyötyä. Tietenkin.
Oletkos käynyt työkkärin pupu-kursseilla leikkimässä?? Leikkivät kuulemma jos sul lysti on niin .... Tietysti kauheen kivaa leikkiä joo, mutta on mulla kaikki leikit jo hallussa, näin lastenhoitajana. Cv.n ja työhakemuksen osaan myös tehdä. Eiköhän työnhakijan ongelma ole siinä että yhtä 3kk.paikkaa hakee 330 kpl. hakijoita, jos yksi otetaan, niin jäljelle jää vielä 229 hakijaa, jotka ei pääse. Siinä ei jos sul lysti on pupu-kurssit auta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teidän mielestänne kaikki työkkärin koulukset ovat huuhaata, niin miksi ette sitten mene kouluttautumaan jotain muuta opiskelureittiä? Uskaltaakohan kukaan vastata.
No kultsimussukka minäpä kerron. Kun ei ole enää opintotukea jolla sen uuden opiskelun kustantaisi. Opintotuki on loppu. Lisää ei heru. Yliopistoon ei muutenkaan nykyään päästetä muita kuin ensikertalaisia, kiintiöt kyllä pitää siitä huolen. Maailma on muuttunut, kultaseni.
Kiitä kokoomusta ja Sipilää.
Nyt suksi vit ..uun!
Ja yliopistoko on aino mahdollinen opinahjo? Mistä näitä yhteiskunnan syöpäläisiä oikein sikiää...
No ei todellakaan ole hyödyllistä mikä tahansa "koulutus" jota työkkäri tarjoaa. Jättäydyin minimituloille että pääsin työkkäristä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä sinulla, uudella työttömällä, on ansiosidonnaisella elellessä ja positiivisesti ystäviä tapaillessa ja salilla käydessä päiväsaikaan työnhaun lomassa.
Minä olen ollut kuusi vuotta työttömänä. Olen vain liian vanha saadakseni töitä. Viimeisin tutkintoni ja yksi ammatinharjoittamisen salliva lupa ovat viime syksyltä, mutta kumpikaan ei ollut TE-toimiston tarjoamaa koulutusta. TE-toimistolla on minulle ehdoteltavana vain kursseja, joilla en käytännössä tekisi mitään enkä varmasti työllistyisi. Eipä silti, eivät nämä muutkaan ole työllistymistä parantaneet.
Olen osallistunut joillekin TE-toimiston järjestämille työnhaun verkkokursseille. Akateemisten viisikymppisten työllistymiskurssi oli kiva, koska kenelläkään ei ollut harhakuvitelmia tilanteesta. Yleisluontoisemmilla kursseilla on varmasti tarjottavaa ihan uusille työttömille, mutta paljon nähneen ja kokeneen työnhakijan ei ole tarpeen tarkastella kovin monta kertaa sitä, mitä fonttia ja riviväliä ansioluettelossa kannattaa käyttää ja mitä ne työnhakukanavat oikein ovat ja mikä ihmeen hissipuhe. Perustelematon tsemppaus ja yltiöpositiivisuus alkaa tulla korvista ulos, kun kaikki temput on tehty moneen kertaan, eikä vanhaa silti palkata. "Jaksa jaksa vain, kyllä se työpaikka sieltä vielä napsahtaa" on viidennensadannen kerran kuultuna sekä puuduttavaa että raivostuttavaa.
Työkokeiluihin ja vastaaviin en lähde, koska minulla on kolme ammattia, joihin kaksikymmentä vuotta nuorempana työllistyisin nopeasti. Työntekoa minun ei tarvitse harjoitella, enkä ilmaiseksi työvoimaksi suostu. Sinäkin, ap, päädyt tähän päätelmään, kunhan olet ollut riittävän pitkään pelkällä työmarkkinatuella ja saanut muutaman sata kertaa ei-vastauksen hakemuksiisi.
Olen pahoillani tilanteestasi. Yritän vain löytää jotain positiivia ajatuksia omassa tilanteessani, eikä järkyttävä negatiivisuuden ilmapiiri ainakaan auta mihinkään.
Lähestymistapasi oli väärä: et halunnut keskustella mahdollisista positiivisista seikoista, vaan nostit kepin nokkaan "järkyttävän negatiivisen ilmapiirin". Kun olet tarpeeksi pitkään kellunut työkkärin avun aallokossa ja yrittänyt turhaan saada otetta rantakivistä, et asennoidu tuollaisiin ihmettelyihin kovin positiivisesti. Tilanteesi on tällä hetkellä ja vielä vuoden tai parikin niin hyvä, ettei sinulla ole eväitä ymmärtää tällaista näkökulmaa, mutta ehkä tämä keskustelu auttaa sinua, eikä kaikki tule ikävänä yllätyksenä. Tervetuloa kyynisten joukkoon sitten ensi vuoden puolella.
Jos te ette työllisty niillä korkeakoulututkinnoillanne, niin hommatkaa joku toisen asteen ammatillinen tutkinto. Vai oletteko kenties liian erinomaisia ihmisiä sellaiseen ja ennemmin ulisette kohtaloanne työttömänä?
Ei hemmetti, Te-toimiston väkikö täällä yrittää kohottaa imagoaan 😂
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole hyödyllistä mikä tahansa "koulutus" jota työkkäri tarjoaa. Jättäydyin minimituloille että pääsin työkkäristä eroon.
Missään en sanonut että mikä tahansa kenelle tahansa on hyödyllistä, väärin kohdistettu on väärin kohdistettu. Mutta kyllä tätä ketjua lukemalla tulee paha olo itsellekin, kun ilmeisesti mitään ei vaan kertakaikkiaan kannata tehdä. Minusta sellainen ajattelu on aivan ennenkuulumatonta, eikä minulle ihmisenä mitenkään kannustava tai aktivoiva ajatus - ymmärrän pitkään työttämänä olleen tuskan ja itseänikin tietysti tulevaisuus pelottaa. Tämän pelon selättämisessä ei auta netin negatiiviset keskustelut ja toitotus aivan kaiken hyödyttömyydestä ja epäoikeudenmukaisuudesta jatkuvasti.
Täällä toistetaan tosiseikkoja että palvelut on ostettu kolmannelta osapuolelta ja että niistä hyötyy vain se jolle raha vaihtaa omistajaa ja niin edelleen. Tottahan se on että joku noilla koulutuksillakin rikastuu, mutta tarkoittaako se automaattisesti sitä, että ne palvelut ovat läpimätiä ja huonoja aivan kaikille. Ei välttämättä.
Omasta tulevaisuudestani tällä hetkellä en tiedä mitään, paitsi sen että pyrin pitämään ajatukseni avoinna erilaisille reiteille takaisin työelämään, kenties töihin mitä en ollut osannut ajatellakaan vielä. En tavoittele kuuta taivaalta, vaan työn jossa voin tehdä osani, enkä loppuunpala uudelleen.
Aloittajan täytyy olla trolli tai joku vailla järjen hiventä. Jankkaa omaa asiaansa, josta ei mitään hajua, eikä ymmärrä kokemuksista puhuvien mielipiteitä/tietoja asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos te ette työllisty niillä korkeakoulututkinnoillanne, niin hommatkaa joku toisen asteen ammatillinen tutkinto. Vai oletteko kenties liian erinomaisia ihmisiä sellaiseen ja ennemmin ulisette kohtaloanne työttömänä?
Minulla on maisterintutkinto, opettajan pätevyys ja yksi kuljetusalan perustason ammattipätevyys, mutta olen silti ollut työtön jo vuosia. Olisiko sinulla työllistymisneuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan täytyy olla trolli tai joku vailla järjen hiventä. Jankkaa omaa asiaansa, josta ei mitään hajua, eikä ymmärrä kokemuksista puhuvien mielipiteitä/tietoja asiasta.
Anteeksi, mutta uskon lähinnä että tänne palstalle keskittyy vain ne ihmiset joilla on paha olla ja huono tilanne. Tiedän ihan faktana että ihmiset ovat te-toimiston ja aktiivisuuden avulla myös työllistyneet, siksi tämä työkkäri on 100% huono kaikin puolin kokemuspiiri on vaan aika masentava ja itseääntoistava.
Vierailija kirjoitti:
En ole löytänyt toisen asteen ammatillista tutkintoa, joka sopisi minulle. Siksi varmaan alun perinkin suuntasin sinne korkeakouluun.
Itse olen ollut työkkärin kurssilla 1994.
Laman aikana hallitus lupasi puolittaa työttömyyden, minut yritettiin koulutuksen nimissä laittaa puoleksi vuodeksi ilmaisorjaksi työhön, jota olisi voinut tehdä kuka tahansa.
Olin juuri kotiutunut intistä, jota ennen olin tehnyt koulutustani vastaavaa työtä.
Sain kovan vänkäämisen jälkeen itseni kurssille, jolla oikeasti täydennettiin koulutustani.
Se oli hyödyllinen, vaikka kurssin yleinen taso oli aika huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on maisterintutkinto, opettajan pätevyys ja yksi kuljetusalan perustason ammattipätevyys, mutta olen silti ollut työtön jo vuosia. Olisiko sinulla työllistymisneuvoja?
Yksi perustason pätevyys? Hanki viisi. Ja toinen maisterintutkinto.
Olen akateeminen ja haluaisin oman alani täydennyskoulutusta.
Olen hakenut 4 kertaa sellaiseen, jos on lisäksi ilmaistyötä mont kuukautta. En ole päässyt. Enää en edes hae. Tuo on ilmaistyövoiman väärinkäyttöä. Alalle koulutetun vieläpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole löytänyt toisen asteen ammatillista tutkintoa, joka sopisi minulle. Siksi varmaan alun perinkin suuntasin sinne korkeakouluun.
Niin joo, siellä ei tosiaan liiemmin niitä tutkintoja ole, josta rahan saa istumalla ja kahvia hörppimällä.
Eniten häiritsee se, että 9 euron päiväkorvauksella minulta odotetaan samaa tietotaitoa kuin 2500-3000 eur kuukaudessa tienaavalta "asiantuntijalta". Toki minulla ammattitaitoa onkin, mutta ei paljoa innosta, kun tiedän, että viimeistään puolen vuoden jälkeen olen taas työttömänä työnhakijana. Näin toimistohommissa.