Miksi TE-toimiston koulutuksista ja kursseista valitetaan niin paljon?
Miksi näistä valitaminen on niin tavallista? Itse koen ainakin työnhakijana että mikä tahansa lisäkoulutus ja palvelu on minulle suunnattua hyödyllistä toimintaa jossa pääsisin myös olemaan ihmisten kanssa yksin työttömänä olemisen sijasta, eikö parempi ole se, että on aktiivinen toimija ja työnhakija ja valmis uuteen kuin se että kotona etsii vimmastusti töitä yksin?
Monen näkökanta koulutautumiseen tuntuu olevan aivan järkyttävän negatiivinen, vaikka oma osaaminen oikeasti tarvitsisi päivitystä jotta voi työllistyä. Näkemys on aina miksi minä tekisin ''ilmaiseksi'' mitään. Itse ajattelen että ansiosidonnaista saadessani teen mielelläni jotain enkä vain odottele puhelimen soivan kotona.
Asenneimapiiri ihmetyttää.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selbä, ap! Tarjoan sulle just nyt heti tässä ilmasen työharjoittelupaikan kotonani!! Aamusta iltaan huomenna klo 6 olet oveni takana. Päivä alkaa lumen luonnilla, imuroit, luuttuat, wc pesu, pölyt, roskat.
Seur.päivänä peset ikkunat, maalaat seinät, hakkaat matot,
Sitten kolaat autotallin eestä lumet koko rivitalolta,
Jne
Kyl me sulle työtä löyetään. Ilmaistahan se mulle on! Kjeh kjeh!Sori mutta en voi ottaa vastaan, tuostahan menisi ansiosidonnainen jos tulisin.
No mitä sitten valitat? Jos on työkokeilua niin kyllä sulle työttömyystuki siitä juoksee. Mitä sitten teit tämän alotuksen kun et haluakaan . Ja, lupaan kouluttaa sua samalla talon tavoille, että siivoot oikeen kunnolla etkä hutiloi tai laiskottele yhtään!! Annan oikeen todistuksen koulutuksen ja työkokeilun jälkeen että sulla on iloinen mieli!!
Provohan tämä siis olikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulet tänne arvostelemaan asiaa josta sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta? Nämä kurssit hyödyttää lähinnä kurssin järjestäjiä ja opettajatkin usein huonommin koulutettuja kuin oppilaat.
Siksi että näin työtä hakevana työttömänä olen aivan äärimmäisen kyllästynyt tähän negatiiviseen keskusteluun ja ajattelumalliin mikä liittyy mihinkään itsensä osallistuttamiseen ja taitojen ylläpitämiseen. Mutta ei täältä netistä kannata mitään positiivisia kokemuksia etsiä, kun aivan selvästi tänne kerääntyvät vain huonoista kokemuksista kärsineet ihmiset kertomaan muille ettei mikään kannata eikä mitään kannata tehdä.
Jos haluat jotain sellaista, mikä oikeasti hyödyttää sinua tulevaisuudessa, niin paikka EI OLE silloin te-toimisto. Vaan se on jokin ihan uusi ala, jota alat opiskella jossain oppilaitoksessa.
Milläpäs rahoitat sen uuden alan kun tuet tippuu puoleen eikä niitä töitä vieläkään ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
TE-toimiston koulutuksella ei yksinkertaisesti ole mitään hyötyä työmarkkinoilla!
Ei edes työvoimakoulutuksella, rekrykoulutuksella tai työllistymistä edistävillä työnhaunkursseilla? Ihmettelen aika paljon jos mistään edellämainituista ei olisi mitään hyötyä ihmisen tulevaisuuden kannalta.
Ja että ainut hyödyllinen asia on kirjoitella kotona työhakemuksia ja odotella kutsuja haastatteluihin, se on ainut hyödyllinen asia, muut on vain haitallisia ainakin tämän ketjun mukaan. Aika erikoista. Eli lähes täydellinen passiivisuus on parempi kuin aktiivisuus omissa asioissa.
Eivät nuo kurssit mitenkään aktivoi. Työvoimapoliittiset koulutukset tai omaehtoisen opiskelun tuella opiskelu on tietysti aivan eri asia. Se on vain opiskelua, jonka työkkäri hyväksyy.
Mutta nuo kurssit: ne nimenomaan vain passivoivat. Luovat opittua avuttomuutta. Katsos kun ne voivat olla sellaisia, että mennään "kerhotalolle" jossa hengaillaan sitten se neljä tuntia. Ohjelmassa mm. ruoanlaittoa. Sosionomi opettaa kokille, miten laitetaan ruokaa... Olen itse ollut tuollaisessa tilanteessa, ryhmässämme tosiaan oli suurtalouskokin koulutuksen saanut henkilö, mutta niin vaan hänet pantiin kuntouttavaan työtoimintaan (jossa siis EI tehty työtä, vaan haahuiltiin) missä pääpaino oli siinä että syömme yhdessä ravitsevan, itse valmistetun aterian, koska emmehän me avuttomat työttömät sellaiseen kykene... Kokin, kuten minunkin, työttömyyden taustalla oli mielenterveysongelmat, ei elämänhallinnan puute.
Tuo on itse asiassa suurin ongelma näissä toimenpiteissä: kaikki työttömät niputetaan siihen samaan kastiin, että ei ole elämänhallintaa. Puhutaan kuin kakaroille päivärytmistä ja syömisestä, kysymättä kertaakaan etukäteen millaista se työttömän elämä oikeasti on?
Jos tuollaiselle kurssille joskus joudutte, älkää vaan helvetissä laittako sitä cv:hen. Jokainen rekrytoija katsoo sen jälkeen, että elämänhallintakyvytön luuseri, ja hakemuksenne lentää silppuriin sen siliän tien. Nykyään on joka paikkaan niin paljon hakijoita, ettei työnantajan TARVITSE ottaa ketään joka on ollut kuntouttavassa. Joten miksi ottaisi jonkun, jonka on katsottu olevan niin toivoton tapaus että tarvitsee kuntouttavaa, kun muitakin tulijoita on?
Täytyy olla ihan uskomattoman naiivi, jos kuvittelee työnantajien ajattelevan, että "ooh, tämä ihminen on sentään Yrittänyt". Ei ne sitä ajattele. Tiedän tämän, kun olen silläkin puolen pöytää istunut. Ne katsoo, onko tällä ihmisellä sellaista osaamista mistä on meille hyötyä ja vaikuttaako täyspäiseltä ja eihän ole mitään rasitteita. Kuntouttava työtoiminta viittaa aina rasitteisiin.
Jos teidän mielestänne kaikki työkkärin koulukset ovat huuhaata, niin miksi ette sitten mene kouluttautumaan jotain muuta opiskelureittiä? Uskaltaakohan kukaan vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulet tänne arvostelemaan asiaa josta sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta? Nämä kurssit hyödyttää lähinnä kurssin järjestäjiä ja opettajatkin usein huonommin koulutettuja kuin oppilaat.
Siksi että näin työtä hakevana työttömänä olen aivan äärimmäisen kyllästynyt tähän negatiiviseen keskusteluun ja ajattelumalliin mikä liittyy mihinkään itsensä osallistuttamiseen ja taitojen ylläpitämiseen. Mutta ei täältä netistä kannata mitään positiivisia kokemuksia etsiä, kun aivan selvästi tänne kerääntyvät vain huonoista kokemuksista kärsineet ihmiset kertomaan muille ettei mikään kannata eikä mitään kannata tehdä.
Jos haluat jotain sellaista, mikä oikeasti hyödyttää sinua tulevaisuudessa, niin paikka EI OLE silloin te-toimisto. Vaan se on jokin ihan uusi ala, jota alat opiskella jossain oppilaitoksessa.
Milläpäs rahoitat sen uuden alan kun tuet tippuu puoleen eikä niitä töitä vieläkään ole?
No joka tapauksessa sun tulot tippuu jossain vaiheessa ansiosidonnaisesta työttömyysturvaan, jollet työllisty. Eli eikö kannattaisi edes miettiä vaihtoehtoa siirtymällä opintotuen piiriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selbä, ap! Tarjoan sulle just nyt heti tässä ilmasen työharjoittelupaikan kotonani!! Aamusta iltaan huomenna klo 6 olet oveni takana. Päivä alkaa lumen luonnilla, imuroit, luuttuat, wc pesu, pölyt, roskat.
Seur.päivänä peset ikkunat, maalaat seinät, hakkaat matot,
Sitten kolaat autotallin eestä lumet koko rivitalolta,
Jne
Kyl me sulle työtä löyetään. Ilmaistahan se mulle on! Kjeh kjeh!Sori mutta en voi ottaa vastaan, tuostahan menisi ansiosidonnainen jos tulisin.
No mitä sitten valitat? Jos on työkokeilua niin kyllä sulle työttömyystuki siitä juoksee. Mitä sitten teit tämän alotuksen kun et haluakaan . Ja, lupaan kouluttaa sua samalla talon tavoille, että siivoot oikeen kunnolla etkä hutiloi tai laiskottele yhtään!! Annan oikeen todistuksen koulutuksen ja työkokeilun jälkeen että sulla on iloinen mieli!!
Provohan tämä siis olikin!
Jos olet työttömänä niin ymmärrän kyllä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joka tapauksessa sun tulot tippuu jossain vaiheessa ansiosidonnaisesta työttömyysturvaan, jollet työllisty. Eli eikö kannattaisi edes miettiä vaihtoehtoa siirtymällä opintotuen piiriin?
Olen jo työttömyystuella. Jos siirryn opintotuelle ne tuet puolittuvat.
Aloittaja ihmitteli negatiivista suhtautumista. No ensinnäkin te-toimiston kursseja ja koulutuksia tarjotaan siinä vaiheessa, kun on käynyt ilmeiseksi, että työtön ei helposti työllisty.
Jo lähtökohtaisesti kurssien tarkoittamaa "aktivointia" leimaa siis jonkinlainen rangaistusmentaliteetti - tähän on osallistuttava, koska muutoin saatat menettää työllisyysturvasi. Toisekseen kyseessä olevat koulutukset/kurssit ovat jonkin kolmannen palveluntuottajan TE-toimistolle myymä paketti, jonka käyttöaste pitää täyttää. Tämä on tärkein syy TE-toimistolle ehdottaa toimintaa työttömälle. Lähtökohtana ei ole siis työtön ja hänen työllistymisensä tai tilanteen parantaminen, vaan ostetun palvelun käyttäminen (josta TE-toimisto on tulosvastuussa ylöspäin).
Kolmanneksi näiden kurssien sisällöt ovat satunnaista höttöä, joka ei anna pätevyyttä mihinkään, eikä lisää hakijan tietotaitoa. Myöskään tyypillinen ansioluettelon päivitys ei mitenkään muuta asioita miksikään. Jos ei ole mitään substanssia/ silältöä laittaa cv:hen on yksi ja sama, millä fontilla tai rivivälillä sitä väsää. Sama pätee työhakemusten laatimiseen. Itse kävin kurssilla, jossa tosissaan pohdittiin voiko työhaastattelussa kertoa olevansa yksinhuoltaja tai kehoitettiin käymään vakoilemassa potentiaalisella työpaikalla ihmisten pukeutumista.
Neljänneksi kursseja toisinaan mainostetaan sillä, että niillä on ns. työelämäkytkentöjä, mikä helpottaa työttömän työnsaantia. Todellisuudessa tämä on vain kiertoilmaisu sille, että kurssista osa on palkatonta harjoittelua hakijan itse hankkimassa harjoittelupaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos teidän mielestänne kaikki työkkärin koulukset ovat huuhaata, niin miksi ette sitten mene kouluttautumaan jotain muuta opiskelureittiä? Uskaltaakohan kukaan vastata.
Minä opiskelen tällä hetkellä omaehtoisen opiskelun tuella. Eli siis käytännössä työmarkkinatuella. Tämä vaatii sitä, että ensin työkkärin virkailija puoltaa opiskelua. Sen jälkeen koulutuspalvelut heittävät noppaa, myönnetäänkö minulle omaehtoisen opiskelun tuki. Se voidaan evätä täysin mielivaltaisesti, jos virkailijasta juuri tänään tuntuu että aikaisempi koulutuksesi on työllistävämpi tms.
Toisin sanoen, se että nykyään "saa" opiskella työmarkkinatuella, ei päde ihan kaikille. Lisäksi sitä saa vain kaksi vuotta, eli käytännössä muut kuin perustutkinnot on poissuljettuja.
Opintotuki on tietysti toinen vaihtoehto, mutta perheelliselle aika pieni rahasumma ja osalla meistä on korkeakoulututkinto alla, ja siksi vähänlaisesti opintotukikuukausia jäljellä.
Ainahan sitä voisi tietysti rahoittaa opinnot työnteolla, mutta kun tämä työttömän ongelma tuppaa olemaan se, että työpaikkaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo työttömyystuella. Jos siirryn opintotuelle ne tuet puolittuvat.
No entä omaehtoinen opiskelu?
Vierailija kirjoitti:
No kultsimussukka minäpä kerron. Kun ei ole enää opintotukea jolla sen uuden opiskelun kustantaisi. Opintotuki on loppu. Lisää ei heru. Yliopistoon ei muutenkaan nykyään päästetä muita kuin ensikertalaisia, kiintiöt kyllä pitää siitä huolen. Maailma on muuttunut, kultaseni.
Kiitä kokoomusta ja Sipilää.
Nyt suksi vit ..uun!
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
TE-toimiston koulutuksella ei yksinkertaisesti ole mitään hyötyä työmarkkinoilla!
Ei edes työvoimakoulutuksella, rekrykoulutuksella tai työllistymistä edistävillä työnhaunkursseilla? Ihmettelen aika paljon jos mistään edellämainituista ei olisi mitään hyötyä ihmisen tulevaisuuden kannalta.
Sarasen kanssa tehtävät rekrykoulutukset on hyviä. Niille pääseminen vain on lottovoiton luokkaa. Eikä niiltäkään kaikki työllisty, usein kurssilta ei olla ottamassa yhtkään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pääosin ovat ilmaista työvoimaa yrityksille ja yhteisöille. Juuri olin 2kk harjoittelussa ilmaiseksi. Akateeminen ja pätevyys kyseiseen työhön. Ei poikinut jatkoa.
En halua olla negatiivinen, mutta eikö tuosta harjoittelustakin jotain jäänyt käteen? Ainakin toivon että jäi, parempi se kai kuitenkin kuin olla kotona?
Ilmaisen työn tekeminen EI ole parempi asia kuin "kotona oleminen". Miksi jonkun pitäisi tehdä ilmaiseksi työtä, josta toinen saa palkkaa - ja vielä siten, ettei eläke kerry tai ole muidenkaan työsuhteen etujen piirissä?
Sitä paitsi, mistäs sinunkaltaisesi kusipäinen kokomuusnuori kuvittelee tietäväsi, mitä työttömät tekevät? Onko vanhemmat kenties aivopesseet sinulle sen "siellä ne makaa sohvalla ja syljeskelee kattoon" -mielikuvan?
Työkkärin kurssitukset lienee usein tarpeellisimpia niille joilla on suuria puutteita työnhakutekniikassa sekä perustavanlaatuisissa sosiaalisissa ja työelämän taidoissa. Jos olet vaikka akateeminen ja oman alasi työuraa tehnyt, olet auttamatta väärässä paikassa sillä työkkäri ei käsitykseni tarjoa etenkään koulutetuille mitään arvokasta koulutusta ja osaamisen päivittämistä. Jokin työharjoittelu monitoimitalon keittiössä ei ole tuollaiselle työttömälle mitenkään hyödyksi.
Oma lukunsa on sitten nuo työharjoittelupaikat jotka palkatun oikean työntekijän sijaan käyttää hyväksi järjestelmää joka mahdollistaa ilmaisen työvoiman käytön. Vaikka se näennäisesti tuo jollekin työkokemusta, tuollainen käytäntö vie joltain toiselta oikean palkkatyöpaikan.
Monen työttömyys johtuu myös aidosti siitä ettei taitoja vastaavaa työtä ole tarpeeksi joten tietty osa jää ilman.
Mikäpä sinulla, uudella työttömällä, on ansiosidonnaisella elellessä ja positiivisesti ystäviä tapaillessa ja salilla käydessä päiväsaikaan työnhaun lomassa.
Minä olen ollut kuusi vuotta työttömänä. Olen vain liian vanha saadakseni töitä. Viimeisin tutkintoni ja yksi ammatinharjoittamisen salliva lupa ovat viime syksyltä, mutta kumpikaan ei ollut TE-toimiston tarjoamaa koulutusta. TE-toimistolla on minulle ehdoteltavana vain kursseja, joilla en käytännössä tekisi mitään enkä varmasti työllistyisi. Eipä silti, eivät nämä muutkaan ole työllistymistä parantaneet.
Olen osallistunut joillekin TE-toimiston järjestämille työnhaun verkkokursseille. Akateemisten viisikymppisten työllistymiskurssi oli kiva, koska kenelläkään ei ollut harhakuvitelmia tilanteesta. Yleisluontoisemmilla kursseilla on varmasti tarjottavaa ihan uusille työttömille, mutta paljon nähneen ja kokeneen työnhakijan ei ole tarpeen tarkastella kovin monta kertaa sitä, mitä fonttia ja riviväliä ansioluettelossa kannattaa käyttää ja mitä ne työnhakukanavat oikein ovat ja mikä ihmeen hissipuhe. Perustelematon tsemppaus ja yltiöpositiivisuus alkaa tulla korvista ulos, kun kaikki temput on tehty moneen kertaan, eikä vanhaa silti palkata. "Jaksa jaksa vain, kyllä se työpaikka sieltä vielä napsahtaa" on viidennensadannen kerran kuultuna sekä puuduttavaa että raivostuttavaa.
Työkokeiluihin ja vastaaviin en lähde, koska minulla on kolme ammattia, joihin kaksikymmentä vuotta nuorempana työllistyisin nopeasti. Työntekoa minun ei tarvitse harjoitella, enkä ilmaiseksi työvoimaksi suostu. Sinäkin, ap, päädyt tähän päätelmään, kunhan olet ollut riittävän pitkään pelkällä työmarkkinatuella ja saanut muutaman sata kertaa ei-vastauksen hakemuksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "siirtyä opintotuen piiriin". Etkö tampio tiedä, että ensin pitää olla opiskelupaikka, sen jälkeen voi hakea opintotukea. Ei niitä paikkoja tosta vaan tipu kun keksii pyytää. Lisäksi, aika monella on alla jo yksi tutkinto eli tukikuukaudet n käytetty. Kun ne on käytetty ei lisäkuukausia enää tule. Eli se nuorena opiskeltu varma ala, joka ei enää työllistä, vei mahdollisuuden opiskella keski-iässä uusi tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Ketjustakin huomaa millainen asenne ihmisillä on... harjoittelusta on haittaa kurssit on p*askaa, kaikeen aina pakotetaan ja niin edelleen. Luulen että eniten haittaa työnhaussa on huonosta asenteesta, joka leviää kaikkiin elämän eri osa-alueisiin.
No, sinun asenteesi ainakin on sellainen, että toivon että joku lyö sinulta hampaat sisään seuraavan kerran kun oksennat tuollaista myrkkyä.
Eikö riitä, että koulutetun ja kokeneen työttömäksi jääneen päälle kustaan avoimesti? Pitäisikö hänen vielä hymyillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pääosin ovat ilmaista työvoimaa yrityksille ja yhteisöille. Juuri olin 2kk harjoittelussa ilmaiseksi. Akateeminen ja pätevyys kyseiseen työhön. Ei poikinut jatkoa.
En halua olla negatiivinen, mutta eikö tuosta harjoittelustakin jotain jäänyt käteen? Ainakin toivon että jäi, parempi se kai kuitenkin kuin olla kotona?
Ilmaisen työn tekeminen EI ole parempi asia kuin "kotona oleminen". Miksi jonkun pitäisi tehdä ilmaiseksi työtä, josta toinen saa palkkaa - ja vielä siten, ettei eläke kerry tai ole muidenkaan työsuhteen etujen piirissä?
Sitä paitsi, mistäs sinunkaltaisesi kusipäinen kokomuusnuori kuvittelee tietäväsi, mitä työttömät tekevät? Onko vanhemmat kenties aivopesseet sinulle sen "siellä ne makaa sohvalla ja syljeskelee kattoon" -mielikuvan?
Kokoomusnuori? En ole kyllä mitään tuonnepäinkään. Asenteesi on selvästi vihamielinen ja äärimmäisen negativiinen. Työnantajatkin kyllä tuollaisen huomaavat....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjustakin huomaa millainen asenne ihmisillä on... harjoittelusta on haittaa kurssit on p*askaa, kaikeen aina pakotetaan ja niin edelleen. Luulen että eniten haittaa työnhaussa on huonosta asenteesta, joka leviää kaikkiin elämän eri osa-alueisiin.
No, sinun asenteesi ainakin on sellainen, että toivon että joku lyö sinulta hampaat sisään seuraavan kerran kun oksennat tuollaista myrkkyä.
Eikö riitä, että koulutetun ja kokeneen työttömäksi jääneen päälle kustaan avoimesti? Pitäisikö hänen vielä hymyillä?
Vau, elämänasenne joka todella oikein häikäisee potentiaalilla ja mahdollisuuksilla.
Jep. Sinne saa ihan vapaaehtoisestikin hakea ja yleensä tulee valituksikin. Itse olin viime vuonna kahdella kurssilla. Enää en hae yhteenkään johon sisältyy ilmaisharjoittelua.